Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sienet eivät enää kasva, voiko itiöissä olla vikaa?

Poissa Nuubi

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei kaikki, löytyisikö apua?

Viimeiset kolme kasvatuskertaa tulos on ollut se että kolonisaatio on kestänyn n. viikon pidempään kuin ennen, ja lopputulos ehkä hiukan heikompi. Itse sato on antanut odottaa itseään kasvatustilaan siirron jälkeen. 2-3 viikon jälkeen osassa laatikoista on ehkä tullut muutama sieni hitaalla tahdilla, tai useammin kuten viimeksi, ei mitään, kunnes n. 4 viikon kohdalla home on vallannut rihmaston.

Ensimmäiset kolme kertaa homma toimi hienosti, yksikään maissipurkeista ei mennyt pilalle (käytän tyveciä kannen alla) ja terraariossa kaikki meni hyvin, tosin sato ei tullut mitenkään räjähtämällä vaan poimin sieniä sitä mukaa kun niitä tuli parin viikon aikana, myös kolonisaatiossa meni jonkun verran pidempään kuin Hullun Mykologin ohjeissa (systeemit siis mallia perus, kolonisoituneen maissit vaan terraarioon lecasoran ja kaksinkertaisen leivinpaperin päälle, terraarioon porattu muutama reikä ja tuuleteltu/suihkuteltu 2* per vrk, painekattila käytössä). En ole muuttanut mitään, paitsi että olen kokeillut auttaisiko katekerros, tai pienet muutokset tuuletuksessa jne. - ilman tulosta. Terraarioita olen kokeillut puhdistaa spriillä, tai kuumentamalla uunissa. Olen myös kokeillut vaihtaa pränikkään laatikkoon.

Nyt on ideat loppu, ainoa mikä tulee mieleen on, voiko olla että siirtyessäni omasta sadosta otettuihin itiöihin, ne olisivat olleet jotenkin huonoja? tai mikä voisi olla syynä?

Kiitos!



Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Jos olet ottanut printit puhtaasti, niissä tuskin on vikaa. Laskeumaperäiset kontaminaatiot näkyisivät muutenkin paljon ennen terraarioon siirtoa, joten epätodennäköiseltä kuulostaa, että ongelma olisi itiöissä.
Onko sinulla kosteusmittaria terrassa? Näin kuivan ilman aikaan kosteutta haihtuu ihan mahdottomalla tahdilla. Oman terrani alkujaan läpimärkä perliitti kuivui jo ensimmäisen flushin sadonkorjuuseen mennessä, kun se tuossa syksymmällä vielä pysyi kosteana neljännenkin flushin aikana kertakastelulla.
Mitä käytät katteena? Olisiko kontaminaatiolähde mahdollisesti siinä?
Olet ilmeisesti edelleen käyttänyt maissia kasvualustana? Kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan sekundäärisen kasvualustan käyttöä. Pastöroitu kookoskuitupohjainen materiaali tuo rihmastolle reilusti lisää vettä pelkkiin maissinjyviin verrattuna, mikä osaltaan paikkaa ilmaan haihtuvaa nestettä.
Kuva kakuista ja terrasta auttaisi myös.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa Nuubi

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
Printit on otettu ohjeiden mukaan.

Kosteusmittaria ei ole, mutta ihan siitä päätelleen että terran seinät ovat ihan reikien vierustaa lukuunottamatta huurussa, ja vähemmälläkin kosteudella kavereilla homma näyttää pelaavan, en ole pitänyt sitä todennäköisenä syynä.

Katekokeilukin oli mallia basic, eli kostutettu vermikuliitti-kipsiseos oppaan mukaan. Kuvassa olen ottanut suurimman osan katteesta pois kun mitään ei alkanut tapahtumaan, toisessa vuoassa katteeseen levisi vain hometta. Ennen kokeilua olen laittanut vain leivinpaperin päälle maissit.

Ohjeessa sanottiin että jätä jyvä-katevuoka folion alle, töki reikiä ja odota kunnes rihmasto on levinnyt katekerrokseen, mutta ei kuinka nopeasti tämän pitäisi tapahtua? Toisella kokeilulla ei kärsivällisyys riittänyt, otin folion pois ja siirsin terraan kun mitään ei tapahtunut, ja eka kokeilu oli aiemmin mennyt homeeseen.

En myöskään löytänyt ohjetta siihen miten terra pitäisi puhdistaa, mikä on paras tapa?

Liittäisin kuvia jos osaisin, tai löytäisin siihen ohjeen :(


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Omissa vermiskatteissani en ole käyttänyt kipsiä, enkä myöskään mitään muita kikkailuja. Kastelen vermikuliitin kiehuvalla vedellä ja jäähtyneenä levitän rasiassa olevan kakun pintaan. Sitten terraan ilman kantta. Sieltä niitä tatteja sitten puskee. Joskus on näkynyt rihmasto pari päivää ennen pinnejä, toisinaan ei.
Mä puhdistan terraarion ihan vaan kuumalla vedellä pesemällä ja lopuksi sumutan vetyperoksidilla.
Laita kuvat vaikka imgur.comiin ja linkitä sitten foorumille vaikka /IMG-tagilla
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa Nuubi

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
Kiitos vastauksista, tuossa on jo juttuja mitä voisi kokeilla seuraavaksi.

Mulla on ollut terran desinfioinnissa pesu ja pyyhkiminen tentulla, mutta kokeilin siis myös uunissa kuumentamista - aika kellosepäntyötä jos haluaa että muovirasia pysyy muodossa :) Mietin myös pitäisikö lecasora vaihtaa aina kasvatuskertojen välissä? viimeksi pastöroin sen uunissa.

Katsotaanpa saanko kuvat liitettyä, kuvassa siis olin jo raapinut suurimman osan katekerroksesta pois kun mitään ei tapahtunut. Terrassa on ylä- ja alaraunoissa neljä reikää porattuna.




Muokkasin tähän viestiin näkymään nuo kuvat -ylläpito


Poissa Nuubi

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
Nooh, ei onnistunut kuvien liittäminen tuolla Lisää Kuva -tägin hakasulkujen väliin copypastatulla imgurin urlilla, kokeillaans laittaa pelkkä url: http://imgur.com/a/3Q6Ob


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Pitää laittaa img-tageihin sen kuvan url, ei kansion ;)
No äkkikatsomaltahan kaikki näyttää ihan ok hyvältä, että en osaa kyllä oikein muuta enää arvailla. Mä olen paahtanut perliitit uunissa ja sen jälkeen kastellut läpi kiehuvalla vedellä.
"aha"
-PsyKhoZ