Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Suomen luonnossa kasvavat poltot

Poissa Kangsteri

    • Viestejä: 18
    • Karma: 0
    • Profiili
Perinteisesti Suomessa on viljelty Virginian tupakkaa, Kessua ja Kannabista, jo monta sataa vuotta.
Mutta lisämausteet, jatkeet ja muut parantavat tupruteltavat on alkanut pahasti unohtua...
Tässä jotain mitä olen löytänyt:

Tupakan lantraukseen ja korvikkeeksi:
Parempia ovat =
 Kirsikanlehti
 Mansikanlehti
 Ruusunlehti
Tavallisempia ovat =
 Nokkosenlehti
 Vadelmanlehti
 Omenanlehti

Erikoisempia yrttejä ovat =

 Ruttotupakka
Rutolta säästyäkseen miehet tupruttelivat ruttotupakkaa, joka oli tehty tupakasta, kaskarillankuorista ja laventelista.

 Siankärsämö, Achillea millefolium
Tästä olen löytänyt lähinnä mainintoja. En mitään tarkempaa lisätietoa toimivuudesta, tai poltettavista osista. Ilmeisesti lisää päihdyttävää vaikutusta.

 Isohirvenjuuri, Inula helenium
Poltettiin sääskien karkottamiseksi ja käytettiin myös tupakan mausteena terveyttä lisäämään.

 Ukontulikukka, Verbascum thapsus
Kansanomaisesti kasvi tunnettiin myös hökä- tai köhäheinänä sekä yskäheinänä. Astmalääkkeenä tiedetään kukkia käytetyn tupakan tavoin poltettaen ja ulkonaisesti kurlausvetenä sekä ajosten hauteena.

 Leskenlehti, Tussilago farfara
Sekä lehtiä että juuria on jo muinaisista ajoista kiitetty yskässä ja muissa rintataudeissa sekä pitkittyvässä vatsurissa. Sitä kutsuttiin käyttötarkoituksensa mukaisesti "yskäruohoksi". Juurta poltettu tupakan tapaan yskän parantamiseksi.
Leskenlehti oli kauan tunnettu keuhkotautien ja niihin liittyvien kuumeiden hoidossa. Lehdet käytetään teenä tai keiteenä. Sen lehtiä on myös poltettu piipussa sulkuyskää ja hengenahdistusta vastaan.
Leskenlehteä käytetään nykyisin ysköksiä irroittavan aineena nielun ja henkitorven tulehduksissa. Sen sisältämien alkaloidien takia sitä ei kuitenkaan suositella itse käytettäväksi.
 
 Meirami, Origanum spp.
Lönnrot kirjoitti meiramissa olevan lieventävää ja vahvistavaa lääkevoimaa. Se auttoi hänen mukaansa yskään, kuukautiskipuihin, sisäisesti ja ulkoisina hauteina. Itä-Suomessa se tunnettiin myös tsajuheinän nimellä. Meiramia on nimitetty myös lääkinnällisten käyttötarkoituksiensa mukaisesti sydämenvahvistukseksi ja uniruohoksi.
Naantalin keskiaikaisessa yrttikirjassa sanottiin, että jos meiramia nauttii yhdessä suitsukkeen kanssa, voi "sylkäistä päästään kaiken sairauden ja sama tulee lievittämään sairauden aiheuttamaa kipua."
Nykyään meiramia suositellaan yskään ja kurkkukipuihin.

 Saksankirveli, Myrrhis odorata
Juurella ja ruoholla maustetaan ruokia. Myös ne ovat lievittäviä, rintataudeissa ja tupakan seassa ahdashenkisille hyödyllisiä, totesi Lönnrot.

 Väinönputki, Angelica archangelica
Väinönputkea tiedetään käytetyn tupakasta vierotautumiseen: teelusikallinen kuivattua juurijauhetta pantiin poskeen mälliksi. Siihen tarkoitukseen sitä lähetettiin Amerikkaan muuttaneille siirtolaisillekin.

Uutuutena maininnan ansaitsee tietysti myös Haapasuomusammal. Josta on oma aihekkin täällä jo. Haapa vaan tuntuu olevan nykyisin aika harvinainen puu.

Lisäyksiä, lisätietoja ja kokemuksia näistä olis hyvä saada.


Poissa psychiCNoob

    • Viestejä: 18
    • Karma: 1
    • Profiili
Mainittakoon, että poltettavia yrttejä olisi kannattavaa hiostaa ennen käyttöä. Aika karskin makuista, jos pelkästään kuivattuna tupruttelee. Ja niinkun muutkin yrtit, parasta ne olisi kerätä mah. nuorena ja elinvoimaisena.

Itsellä ollut kiinnostusta jo jonkin aikaa kokeilla erillaisia luonnosta löydettäviä tupruteltavia, mutta en ole päässyt vasta kun lähinnä teorian tasolle. Sun posti anto lisäpontta lähtä kokeilemaan, vaikka syksy onkin, mutta vielä kerkeää !

Kiitos. :)

Piparminttu on muuten hyvä polttoblendi omien kokemusten mukaan. Pieninä määrinä esim. hampun seassa se avartaa ilmateitä ja helpottaa hengittämistä. :) Ajaiskohan villiminttu samaa asiaa?


Poissa Aivina

    • Viestejä: 193
    • Karma: 24
    • Profiili
Älkäähän sitten menkö mitään leskenlehtiä polttelemaan. Se on hyvin todennäköisesti karsinogeenistä. Ja vaikka ei olisikaan, niin paremman tiedon puutteessa kannattaa keskittyä muihin kasveihin, koska niitä kuitenkin on.

Siankärsämö on hyvä "tupakan korvike", jos sitä tupakkaa käyttää siihen, että sekoittaa siihen muita kasvinosia. Teenä nautittuna sillä on monia hyviä terveysvaikutuksia ja on poltettunakin taatusti tupakkaa terveellisempi vaihtoehto.

Pikkulinnut ovat minulle laulaneet, että ukontulikukan sekoittamisella kaikkiin muihin poltettavikn asioihin voisi vähentää niiden keuhkoille haitallisia vaikutuksia. Tiedä häntä, miten luotettavaa tietoa, mutta kokeileminen tuskin on vaarallista. Ukontulikukasta käytetään ainoastaan sen kukat, jotka lähtevät kukkavarresta helposti nyppimällä irti. (Kannattaa kuitenkin jättää osa kukista tuottamaan siemeniä, sillä kasvi on kaksivuotinen.)


Poissa Kangsteri

    • Viestejä: 18
    • Karma: 0
    • Profiili
Kaikki yrtit ei tietenkään ole tarkotettu jatkuvaan käyttöön. Eli jos kärsisin pahasta akuutista astmakohtauksesta, eikä lääkkeitä olisi lähettyvillä, niin voisin leskenlehteä jopa kokeillakkin.
Parempi tapa saattaisi olla ehkä siitä tehdyn vesihöyryn hengittelykin. Astmaan onneksi on nykysin paljon parempia lääkkeitä kun noi poltettavat vaihtoedot.

Hienoa että siankärsämöstä alkaa löytyä tietoa. Itse olen kaveriporukalla kokeillut teininä mikro kuivattaa siankärsämöä ja siitä ei saatu kuin paha olo ja ehkä jopa päänsärky :D
Eli yrttien esikäsittely on usein tosi tärkeetä. Kunnolla hiostamisesta vaan löytyy aika vähän tietoa kanssa. Itse löysin muutaman todella vanhan aihetta käsittelevän pienteoksen kirjastosta.

Polttoja voi maustaa myös ylikuivaamalla ja pistämällä vaikka omenanviipale toppaan antamaan nestettä. Luulisin että samalla tekniikalla makua saa monellakin eri esanssilla. Tekemällä jonkunlaista vesi uutetta haluamastaan mausta. Sitten kastaa muutaman filtterin makuaineessa ja laittaa ne kuivaa toppaa nesteyttämään.

Yksi ehkä kokeilemisen arvoinen voisi olla kanssa viinimarjanlehti. Ainakin niistä tehty mehu on parasta nestettä mitä voi ihminen maistaa :)

Näissähän saattais olla jopa bisnesrakoa, nyt kun sähkötupakkamehut on tullut muotiin. Ja Suomi on alkanut kieltämään tupakkaa >:(


Poissa Igor

    • Viestejä: 12
    • Karma: 0
    • Profiili
Vesiminttu hiostettuna mahtavaa blandista &kasvaa luonnonvaraisena eteläisen Suomen joilla.


Poissa Sammallapsi

    • Viestejä: 6
    • Karma: 1
    • Profiili
Oon tykännyt Hurtan minttu + kessu sekoituksesta vaikka en mentol tupakasta yleensä oo tykännyt, oon poltellut ite kasvatettua tupakkaa mut se on kauheen vahvaa, pitääkö paikkansa että lehdet pitäisi keittää kerran ja sit kuivata ja polttaa ettei ois niin vahvoja? .... Toivottavasti ei oo ihan urpo kysymys


Poissa Shutter

    • Viestejä: 25
    • Karma: -12
    • Profiili
Psychicnoob & Kangsteri.
Itsellä on lievä astma ja en kyllä mitään muuta polttaisi, kuin todella hyvin huuhdeltua kannabista ja sekin ärsyttää pidemmän päälle, enkä todellakaan silloin kun on astma huonossa hoidossa. Jointista kun polttaa pelkkää kannabiksen kukkaa ilman tippeja/filsuja, niin muutaman tunnin kulkee ilma yleensä todella hyvin ja pystyy kaupungilla olemaan paremmin kuin inhalloitavalla avaavalla lääkkeellä, ja seuraava aamukin on yleensä hyvä astman kannalta, ei hengen ahdistusta eikä liman nousua, mutta ihan pientä yskää aiheuttaa. Afrikassa on käytetty ja Jamaikalla astman hoitoon kannabista ja minun kokeilu jatkuu lääkekannabis auttaa tähänkin jollain tapaa, en sit tiedä parantaako. Todella mahtava kasvi.
Tupakka aiheuttaa kauheaa hengenahdistusta ja puun polttosta tuleva savu, mutta kaikki savu ei ole vaarallista, kuten väitetään. Voi olla sit muitakin asmaan auttavia kasveja polttamalla, mutta mistään muualta en ole tästä lukenut.