Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Talvijuurekkaan kakku

Poissa Sienipirkka

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Tervehdys!

Kasvatan tällä hetkellä Talvijuurekaskakkuja (Flammulina Velutipes) tai jotain sen lähisukulaista (Flammulina elastica) eteisessä muovilaatikossa, johon olen porannut reikiä kolmelle sivulle. Kakut olen valmistanut Hullu Mykologi -oppaan mukaisesti vermikuliitista, riisijauhosta sekä vedestä. Laitoin myös kasveja laatikkoon tuottamaan lisähappea myös ilmakivi tuottaa kosteutta ja happea.

Kakut ovat hyvin, kokoonsa nähden, tuottaneet yhden sadon ja nyt pukkaavat toista. Mutta kysymykseni kuuluukin: Miksi yksi kakuista kasvattaa "partaa"? Lämpötila boksissa vaihtelee 10-16°C välillä ja ilmankosteus on 90-95%


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Kasvatat tunnistamattomia sieniä? Miksi?

Pahoin pelkään, että nuo eivät ole edes talvijuurekasta. Jotenkin olettaisin, että pelkkä riisijauho ei pidä sisällään riittävästi selluloosaa, jotta kyseinen laji siinä tykkäisi kasvaa.

Miksi pidät kakkuja kontaminaatioille altistavassa tilassa, kasvien kanssa? "Parta" näyttäisi olevan ihan vain Dactyliumia eli cobweb-hometta.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Joo cobwebbiä näyttäisi parta olevan, mutta itse sientä, jota on oletettu tarvijuurekkaaksi, en osaa tunnistaa enkä ota kantaa siihen.

Ymppää sienikakku multaan ja anna sienien kasvaa kasvien juuresta, ovat hienoja koristeita ja parhaimmassa tapauksessa muodostavan jonkinlaisen symbioosin kasvin kanssa. Pahimmassa tapauksessa homehduttavat mullan, mutta multa sisältää niin paljon muitakin mikrobeja, eli jos saat tuuletettua mullan pinnan suht hyvin, homeet eivät ala viihtymään mullan pinnalla niin herkästi. Jos multa homehtuu, on multien vaihto edessä. Leikkaa ymppäystä ennen homehtunut kohta pois. Pidä siis multaan ympättyä kukkaruukkua vaikka ikkunalaudalla ilman mitään erikoisuuksia. Olen kasvattanut itse cubensista kukkaruukussa ikkunalaudalla, olosuhteisiin nähden hyvällä menestyksellä, ja joskus nakkaankin loppuunkäytetyt kasualustat tai homehtuneiden kasvualustojen terveet rippeet kukkaruukkujen multaan, josta voi jonkin ajan kuluttua ilmestyä pari kaunista sientä. Kosteutta tulee olla mullassa sopivasti, eli se ei saa olla läpimärkää, kuivaa tai tiivistä, vaan huokoista ja kosteahkoa. Vermikuliitilla ohuesti ruukun kattaminen voi helpottaa kosteustasapainon ylläpitämistä vapaassa huoneilmassa.

Tiivistettynä; ymppäys multaan ja kyseisen mullan siirto kasvatuslaatikosta normaaliin huoneilmaan = kauniita koristeita kasvien juurella.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Sienipirkka

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Kiitoksia vastauksista!

Alkuperäisen sienen löysin joulukuun lopulla. Läheisestä puiston puusta kasvamasta rykelminä puun rungossa. Itiölaskeuma on valkoinen. Talvijuurekas kuulemma tekee pitkät jalat korkeassa hiilidioksidipitoisuudessa, joten ajattelin vain kokeilla josko kasvit tuottaisivat lisä happea ja sitoisivat sienten tuottamaa hiilidioksidia. Siksi laitoin kasveja laatikkoon sienien kanssa. Sienistä tuli lyhyempiä tämän jälkeen.

Näiden tietojen perusteella olen olettanut sienen olevan Talvijuurekas. Kasvattamani sienet kyllä eroavat alkuperäisistä aika paljon. Johtuneeko kenties Arvaliksen mainitsemasta selluloosan puutteesta ja mahdollisesti happi/CO2 -pitoisuuksien suhteesta? Liitteenä alkuperäinen sieni, josta olen ottanut itiölaskeumat. Sientä oli puun rungossa sekä juuristossa maan tasalla kasvamassa.

Kokeilen sienikakun ymppäämistä multaan. Kuulostaa mielenkiintoiselta!


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
No nythän näyttää selkeämmin talvijuurekkaalta. :) Pahoittelen ylenmääräistä skeptisyyttäni. Tekisin saman lajitunnistuksen itse. Aika jännästi löytyy tuota muototyypillistä eroavaisuutta sisällä kasvatetun ja villinä kasvavan sienen välillä.

Mihin tarkoitukseen kasvatat tuota? Ruokasieneksi kenties? Itämaisissa keittiöissähän tuota käytetään jonkin verran.

Ai niin, tervetuloa foorumille!
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Sienipirkka

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Kiitos tervetulotoivotuksesta! Ruokasieneksi kasvatan. Sienen antituumorinen vaikutus myös houkuttaa. Noista kakuista tulee niin pieniä eriä, että olen käyttänyt aamupalan lisukkeena. Tänä vuonna olisi tarkoitus ympätä sientä vielä puupölkkyihin ja katsoa saisiko villimmän näköisiä sieniä.

Kiitoksia vastauksista!


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Käsitääkseni puunsyöjät viihtyisivät paremmin sahajauhossa(?) kuin riisissä.