Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Terraarion rei'ittämisen merkityksestä?

Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Lähipäivinä pääsen toivottavasti ensikertaa tositoimiin ja lueskelen siksi jälleen Hullua mykologia läpi. Nyt heräsi kysymys kasvatuslaatikoiden eli terraarioiden rakentamisesta, kun kyseisessä opuksessa on annettu ohjeeksi tuo " shotgun " terraario. Kuinka tärkeää tuo rei'ittäminen on? Kun jotenkin olen myös saanut sellaisenkin käsityksen ettei laatikkoa rei'itetä ollenkaan. Riittääkö pelkkä säännöllinen tuulettelu ja sumuttelu pitämään kosteuden sopivana ja liiallisen hiilidioksidin poissa? Tarkoitukseni on siis puuhastella noiden PF-tek kakkujen kanssa.
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Toki kasvatus onnistuu umpinaisessakin terraariossa, mutta se vaatii voimakasta tuulettelua useita kertoja päivässä ja joka ikinen päivä. En näe syytä, miksi jättää reikien tekemisen pieni vaiva näkemättä etujen ollessa täysin selvät.
Omassa kasvatuslaatikossani on n. kuuden sentin korkeudella pohjasta 10mm reikiä rivissä kaikilla neljällä sivulla, kannessa muutamia saman kokoisia ja nelisen senttiä perliittiä pohjalla. Tätä lootaa olen tuuletellut/sumutellut ehkä kahdesti viikossa ja hyvin pelittää.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Vahva komppaus rei'ittämisen puolesta.

Albatrossini tuulettaa hauliboksejaan 3-4 kertaa päivässä, koska pitää niitä umpinaisessa kaapissa jossa ilma ei juurikaan vaihdu.

Erityisen tärkeää tuulettaminen on pinnausvaiheessa. Huono tuuletus saa helposti aikaan abortteja ja epämuodostumia.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Toki kasvatus onnistuu umpinaisessakin terraariossa, mutta se vaatii voimakasta tuulettelua useita kertoja päivässä ja joka ikinen päivä. En näe syytä, miksi jättää reikien tekemisen pieni vaiva näkemättä etujen ollessa täysin selvät.
Omassa kasvatuslaatikossani on n. kuuden sentin korkeudella pohjasta 10mm reikiä rivissä kaikilla neljällä sivulla, kannessa muutamia saman kokoisia ja nelisen senttiä perliittiä pohjalla. Tätä lootaa olen tuuletellut/sumutellut ehkä kahdesti viikossa ja hyvin pelittää.
Kiitoksia selvennyksestä. Laitan siis reikiä laatikkoon. Hullusta Mytologista sain vain kuvan että niitä reikiä poraillaan ympärilaatikkoa kaikille kuudelle sivuille jotain viidensentin välein joka suuntaan, et tuli mieleen et hengittääks tää jo liikaakin. Eli laitat reikiä yhteen riviin ympäri laatikkoa ja kanteen muutamia. Pohjaan ei tartte laittaa lainkaan, vai kuinka? Vai voiko laatikkoa yleensäkkään reiittää liikaa?
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Shotgun-terraariossa tosiaan on pohjaa myöten reikiä tiheästi, monotub-tyyppisessä isommat yksittäiset lävet joka sivulla. Oma viritelmäni on sekoitus ja jotain siitä väliltä. Jätin pohjareiät pois, jotten tarvitsisi alustaa mahdollisille valumavesille ja muutenkin siirtelyn helpottamiseksi. Ilmanvaihtoa ei periaatteessa voi olla liikaa, mutta ylimääräinen (enemmän kuin hiilidioksidin poistamiseksi tarvitaan) on paitsi tarpeetonta, lisää myös radikaalistikin kosteuden poistumista ja näin sumutteluntarvetta.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Kiitos Eni! Luulen että lähden kokeilemaan käyttämälläsi versiolla.
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa typpis

    • Viestejä: 36
    • Karma: 3
    • Profiili
Tykkään katella näitä pikkuisia ja tuulettelen ihan hulluna ja sumuttelen. Pari on kasvanu jo ihan kunnolla pituutta. Yhdeksä pikkupinniä näkyy. Jiihaaaaaaaaaaa! Mahatava harrastus on kyllä. Seuravaksi osaan niin paljon enemmän. Esim. kaveri sanoo, että pitäs itiövaiheessa heilutella rasiaa ja rikkoa siis rihmasto. On antanu olla näin 6 viikkoa ja saanut ihan kipeet sadot. Pitää testata. Sille kakulle poraan myös reijät. Nyt mennään tuulettelemalla.