Itse tupakkaa polttaneena ja nuuskaa käyttäneenä siirryin nyt sähkötupakan pariin. Välillä olen lopettanut sekä tupakan polton että nuuskan käytön ja onnistunut olemaan muutaman kuukauden ilman, mutta tuo paha tapa tahtoo ainakin itsellä tulla helposti takaisin. Melkoista myrkkyä nuo kuitenkin ovat, joten päätin että tästä lähtien sähkötupakka on se ainut nikotiinin lähde.
Parilta kaverilta löytyy myös sähkötupakat ja niillä ne ovat mallia iso modi + tankki joista saa tujut höyryt. Itsekkin päädyin tällaiseen malliin ja on mielestäni aivan hyvä ostos. Isoilla modeilla ja tankeilla josta höyryä piisaa "normaalia" enemmän voidaan helpommin korvata se savun vetämisen tarve ja nikotiinimäärät voidaan pitää alhaisempana. Tällä hetkellä 2mg/ml nesteet tankissa ja näillä olen pärjännyt.
Eihän tämä haitatonta ole, mutta huomattavasti parempi keino nikotiinin saamiseksi. Tupakan tuoma paha olo on suurimmaksi osaksi poissa, ja jäljellä enään riippuvuus josta olisi kyllä hyvä päästä eroon. Uskonkin että tällä se onnistuu hiljalleen nikotiinimäärää tiputtamalla ja lopettaminen olisi pysyvämpää.
Sähkötupakan laillisuudesta sen verran että 1.7.2017 tulleen lakimuutoksen jälkeen suomessa ei saa enään tilata postitse sähkötupakkeja eikä nikotiininesteitä. Ulkomailta tilatut jäävät tullin haaviin (mikäli huomaavat), mutta käsittääkseni siitä ei mitään merkintää kuitenkaan tule. Pohjanesteitä (glyseroli, propyleeniglykoli) ja makunesteitä saa kuitenkin tilata. Sähkötupakat ja nikotiininesteet täytyy siis nyt käydä ostaan sähkötupakkaliikkeistä paikanpäältä ja niitä saa nyt myös hyvin varustetuista ruokakaupoista tiskin takaa kuten perinteistä tupakkaa (tosin erilaiset modit + tankit ja niitten varaosat löytynee varmaan paremmin sähkötupakkaliikkeistä). Nikotiininesteiden vahvuudet on nyt myös rajattu enintään 20mg/ml vahvuuteen ja hintoja nostettu veronalaisuuden vuoksi. Vahvempia nikotiininesteitä (100mg/ml) saa käsittääkseni edelleen ruotsin puolelta, mutta en ole varma miten laillista niitä on tuoda suomeen.