Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Katekerroksen valmistaminen kuvina (Turve/vermikuliitti)

Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Kuinka hyvin tuollainen purkitettu setti säilyy jos sitä aukoo/käyttää silloin tällöin? Ts. tarvitseeko valmistettu kateaines käyttää heti vai voiko sitä säilöä?

Varmaan aika tuuripeliä. Luulisi sen ainakin pari viikkoa säilyvän ilman ongelmia. Jotkut firmat tosin myy valmiiksi pastöroituja mixejä, mutta ei ole tietoa tekevätkö he ne kun tilaat ja miten ne säilyvät.

Edit, löysin yhden rogerrabbitin kommentin shroomerystä:
Lainaus
Casing should be mixed up fresh just before use.

People need to bear in mind, when I give a suggestion like that, it doesn't mean doing something different is guaranteed to fail, but it means that for best results do as suggested. Casing mixes should be pasteurized, and that means they need to be used right away. Some growers sterilize casing mix which gives longer shelf life, but also medeocre performance compared to pasteurization.
RR
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa walther

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 1
    • Profiili
Nyt tulee ehkä hieman kömpelö kysymys, mutta kysyttävä on kun mieltä askarruttaa.
Elikkä:

Olen jo pidempäään kasvatellut PF-tekillä käyttäen katekerroksena pelkkää vermikuliittia. Ennen olen aina kuitenkin laittanut kostutetun vermiksen katekerrokseksi ilman minkäänlaisia sterilointi toimenpiteitä; kunnes vuokani kerta toisensa jälkeen rupesivat puskemaan hometta.
Kysymys kuuluisikin, että mikä olisi järkevin tapa putsata tuo pelkkä vermikuliitti ennen katteeksi laittamista? Kostutan, purkitan ja laitan kattilaan vähän vettä porisemaan ja purkit siihen? Vai mikä olisi paras konsti?

Tiedän että tuo pelkkä vermikuliitti ei ole paras mahdollinen kate. Tahdon kuitenkin pitää harrastukseni mahdollissimman simppelinä ja tähän asti homma on toiminut ihan hienosti, joten tähän kysymykseen vain kaipailisin pikaista vastausta.

Ja terve vaan kaikille, ensimmäinen viestini foorumilla.  :)


Poissa Silakka

    • Viestejä: 67
    • Karma: 2
    • Profiili
Mä oon pitäny uunissa 200 asteessa tunnin ennen kostuttamista. Myös mikrolla olen onnistunut, mutta jotenkin uuni tuntuu paremmalta.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Puutarhamulta käy tähän yhtä hyvin kuin turve. En ole huomannut eroa.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Puutarhamulta käy tähän yhtä hyvin kuin turve. En ole huomannut eroa.

Jep. Hyvä, että kirjoitit tän ylös. En oo itse kokeillut mullan käyttöä, mutta oon lukenut todella monia positiivisia käyttökokemuksia pelkästään tältä forumilta mullan käytöstä. Olinkin jo melko vakuuttunut sen sopivuudesta katteeksi ja kokeilemassa sitä itse tulevaisuudessa.