Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Jyvien inokulointi ei onnistu

Poissa Ten.Net

    • Viestejä: 30
    • Karma: 1
    • Profiili
Moi,

Olen tässä jo parin vuoden ajan onnistuneesti saanut jyvät inokuloitua nesteviljelmällä ( varmaan 15 kertaa). Nyt vain yksi kerta onnistunut seitsemästä viime yrityksestä!!! En ymmärrä mistä tämä johtuu. Olen kokeillut kahta eri lajikkeesta tehtyä nesteviljelmää ja kahta viljelmää, jotka olen kloonannut edellisesttä sadosta. Aina sama tulos. Kasvu hidasta jos ollenkaan ja muutaman päivän jälkeen tuloksena purkissa etikkainen, pistävä haju. Näyttäisi , että olisi liian kosteaa tai jotain. Kaikkeni olen yrittänyt ja en keksi syytä. Ei kai kaikki nesteviljelmät voi yht'äkkiä olla kontaminoituneet jääkaapissa ollessaan...
Kaikki apu ja vinkit otetaan vastaan.

Toimenpide siis tehty joka kerta humy:n ohjeiden mukaan ja on hyvin toiminut tähän asti. Syyt mitä itse epäilen: nesteviljelmien kontaminaatio(eikö pitäisi kyllä näkyä itse nesteviljelmässä), liika kosteus jostain syystä.


Poissa Psilocybin Laden

    • Viestejä: 90
    • Karma: 28
    • Profiili
Moi,

Olen tässä jo parin vuoden ajan onnistuneesti saanut jyvät inokuloitua nesteviljelmällä ( varmaan 15 kertaa). Nyt vain yksi kerta onnistunut seitsemästä viime yrityksestä!!! En ymmärrä mistä tämä johtuu. Olen kokeillut kahta eri lajikkeesta tehtyä nesteviljelmää ja kahta viljelmää, jotka olen kloonannut edellisesttä sadosta. Aina sama tulos. Kasvu hidasta jos ollenkaan ja muutaman päivän jälkeen tuloksena purkissa etikkainen, pistävä haju. Näyttäisi , että olisi liian kosteaa tai jotain. Kaikkeni olen yrittänyt ja en keksi syytä. Ei kai kaikki nesteviljelmät voi yht'äkkiä olla kontaminoituneet jääkaapissa ollessaan...
Kaikki apu ja vinkit otetaan vastaan.

Toimenpide siis tehty joka kerta humy:n ohjeiden mukaan ja on hyvin toiminut tähän asti. Syyt mitä itse epäilen: nesteviljelmien kontaminaatio(eikö pitäisi kyllä näkyä itse nesteviljelmässä), liika kosteus jostain syystä.

Joko:

1. Nesteviljelmät ovat kaikki kontaminoituneet. Kontaminaatiot eivät välttämättä näy nesteviljelmässä. Shroomeryn puolella on hyviä ketjuja, joissa näkyy terveen ja kontaminoituneen nesteviljelmän ero. Terve rihmasto on valkoista, pumpulimaista hattaraa, joka lilluu keskellä nestettä suht yhtenäisenä pilvenä (jos viljelmää ei ole sekoitettu vähään aikaan).
2. Viljaa ei ole liotettu tarpeeksi kauan ennen sterilointia -> osa bakteereista selviää steriloinnista.
3. Käytät liikaa vettä, rihmastosi ovat liian kosteita. Liotettujen jyvien kannattaa antaa olla siivilässä ainakin 15 minuuttia ennen sterilointia. Vaihtoehtoisesti viljasta voi höyryttää ylimääräisen veden pois liedellä. Jyvät kattilaan, levy kutoselle, sitten kun alkaa sihistä niin heiluttelee kattilaa kunnes höyryä ei enää nouse kuin vain ihan vähän.

Etikkainen haju viittaa bakteerikontaminaatioon. Näkyykö nesteviljelmien pohjalla minkäänlaista sakkaa yms.?


Poissa Ten.Net

    • Viestejä: 30
    • Karma: 1
    • Profiili
Nesteviljelmät näyttävät mielestäni ihan normaaleilta. Tosin Ehkä tuo yks viljelmä näyttää muita "terveemmältä", josta viimeisin onnistunut siirros tapahtuikin.
Kuten jo mainitsinkin olen käyttänyt rutinoituneesti samaa menetelmää alusta asti, joka tähän asti toimi loistavasti. Olen liottanut jyviä yleensä n.20 tuntia,sitten kattilassa keitellyt sopiviksi, jonka jälkeen siivilässä 15-30 min, välillä ravistellen, jotta höyryn mukana poistuisi liika kosteus. Tämän jälkeen jyvät purkkiin , kansi kiinni, foliot ympärille ja painekeittimeen tarpeeksi pitkäksi aikaa n.90 min ( n. max.litra jyviä).

Ehkä tässä tapauksessa liika rutinoituminen on kostautunut. Pitää kiinnittää asioihin tarkemmin huomiota. Pitää tehdä testi-siirokisa kaikista viljemistä. Jos taas ainut onnistuminen tulee samasta nesteviljelmästä, on syy varmaan muiden nesteviljelmien kontaminaatioista. Myös kosteutta tarkkailen.

Ihmettelen vaan miten nuo viljelmät ova yht'äkkiä kontaminoituneet jääkaapissa itsessään. Kai sekin on mahdollista. kansi ollut raollaan tai jotain.