Työpäivän päätteeksi ja kotio ajellessa huomasin silmäkulmasta erittäin hyvännäköisen apajan. Viime vuoden tuhoutuneen ykkösspotin tilaalle piti saada korvaaja ja vedinkin ripeästi maantiellä U-käännöksen. Kyseessä siis metsän ympäröimä n. 100x300 m kokoinen alua, jossa kasvaa rinnankorkusta heinää.
[smg id=5854]
Ensimmäiset "silokkiperheet" löytyivätkin varsin nopsaan, mutta pian kuitenkin selvisi, että näitähän on niin maan perkeleesti, että suurin osa jää väkisin keräämättä.
[smg id=5857]
Pahimmillaan olin puoli tuntia aivan paikallani ja keräsin sieniä ympäriltäni. Loppujen lopuksi kerkesin keräämään n. 3 tuntia ja saaliiksi sain arviolta 600-700 yksilöä ja ehdin käydä alueesta läpi korkeintaan 10 prosenttia. Syvälle sydämeen sattuu, kun tietää pääsevänsä seuraavan kerran vasta parin viikon päästä ko. paikalle uudestaan. Eihän tälläistä tilannetta toivoisi edes pahimmalle vihamiehelleen.
Silokit olivat enemmänkin levittäytyneet tasaisiksi ryppäiksi aluskasvillisuuteen kuin keskittyneen heinätuppoihin. Heinikko oli sen verran tiheää, että ilmeisesti se pystyi pitämään yllä riittävää kosteutta.
[smg id=5860]
Merkillepantavaa oli myös se, että monet sienet kasvoivat sellaisissa kohdissa peltoa, joissa aluskasvillisuudessa oli aukkoja. Eli osa semeistä kasvoi selvästi kosteammassa ympäristössä kuin toiset. Sienten jalat olivat myöskin selvästi heikommat mihin olen yleensä semien kohdalla tottunut. Mahtaako johtua elinympäristöstä vai kauden alun lämpimistä säistä yms.
Muutama isomuskin löytyi, mitkä olivat tosin jo parhaimmat päivänsä nähneet. Jos ei tietäisi sienen olevan suippumadonlakki, niin sitä tuskin edes kuvasta osaisi tunnistaakaan.
[smg id=5855]
Aikaisemmista paikoista poiketen semien lähettyvillä ja jopa seassa kasvoi muita sienilajeja aina perushiipoista sikurirouskuihin ja pariin tunnistamattomaan sieneen. Aikaisempien kokemusteni mukaan semit ovat säilyttäneet selvän hajuraon muihin sienilajeihin.
[smg id=5859]
Pari keskitymää löytyi myös joista selvästi näki, että nyt olen pahasti myöhässä..
[smg id=5858]
Neljä yhdellä iskulla
[smg id=5861]
P.S. Harmi vaan ettei tullut kunnon kameraa mukaan