Morjens! Nyt tilanne on vähän sellainen, että aloittelija yrittää neuvoa aloittelijaa, katsotaan miten käy
Rihmaston kasvuksi tahti on ollut kyllä nopeaa, mutta jos olet saanut sopivan kosteuden rasioihin ei se mitenkään mahdottomalta vaikuta. Suht nopea kolonisaatiohan on yksi popparitekniikan eduista sen helppouden lisäksi!
Kuvien perusteella näyttää hyvin samalta kuin minun ja tuttuni ekat kakut.
Homeet harvoin pysyvät aivan valkoisina, joten viimeistään parin päivän kuluttua pitäisi jotain värimuutosta havaita, jos kyseessä olisi home. Ensimmäisen homehtuneen kakun huomasin melko aikaisessa vaiheessa, koska oli sattumalta täysin kolonisoitunut kakku vieressä verrokkina
Rohkenin ravistamaan oletettua homekakkua ja sisältä pölähti melkoinen pilvi mustaa homekasvustoa..
Älä kuitenkaan mene aukomaan ennen kuin olet varmistunut siitä, että onko kyseessä rihmasto vai kontaminaatio. Et halua turhia homeitiöitä huoneilmaan, saati keuhkoihisi
Turha availu kolonisaation aikana myös altistaa keskeneräisen kasvualustan ilmassa oleville homeitiöille. Steriloinnin idea kärsii siinä
Anna nyt ainakin muutama päivä aikaa vielä, maltti on usein valttia. Minun silmääni näyttää hyvältä, mutta vasta-alkaja olen tosiaan minäkin. Tulevien päivien aikana voit seurata alkaako kakkuun muodostua rhizomorfista, eli juurilta näyttävää vahvempaa ja tiiviimpää rihmastoa
Ja se sienimäinen tuoksu ei aina ole voimakas, kuivempi rihmasto tuoksuu vähemmän ja kolonisaation alkuvaiheessa tuoksua voi olla hyvinkin hankala erottaa.
Foorumin viisaat oikaiskoot, ohjeistakoot ja ojentakoot, jos puhun puutaheinää!