Sadon korjuu:
Itiöemä lähtee kasvualustasta siististi irti pitämällä kiinni varren tyvestä ja kevyesti pyöräyttämällä ja vetämällä. Puhdista koasvualustan tavara veitsellä tai sormin. Itiöemästä rihmastoon kiinni jääneet pienet palat kannattaa ottaa irti mahdollisimman hyvin. Muutoin palat mätänevät kasvualustan pinnalle ja kontaminoivat sen. Sadonkorjuun jälkeen dunkkaus ja uusi katekerros tarpeen mukaan.
Printit aina heti sadonkorjuun yhteydessä:
Printin tekoa ei kannata unohtaa, se on aivan liian yksinkertaista, ja kannattaa tehdä ehdottomasti jokaisesta kasvatuksesta jos ei ole tarkoitus tehdä LC:tä tai vastaavaa. Tähän on ohjeet Hullussa Mykologissa sivulla 30. Oppaassa ei kuitenkaan mainita, että yhdestä lakista voi ottaa printin useammankin kerran, jopa 4 kertaa! Printtauksen jälkeen lakki kuivamaan muun kuivattavan sekaan.
Kuivaus:
Protip: Älä käytä paperia. Sienet tarttuvat kuivaessaan paperiin ja niitä on inhottava käsitellä. Levitä sienet vaikkapa jollekin ritilälle, uunipellille, levyn päälle tms. Ja anna kuivaa jossain kuivassa paikassa, esim. saunan lauteilla (silloin kun sauna ei ole käytössä). Kuivaa sieniä kunnes ne ovat Psilocybin Ladenin kuvaileman mukaisesti niin kuivia, että rapsahtavat poikki. Kuivamista voit tehostaa tuulettimella, mutta muista, että sienet kevenevät kuivaessaan kymmenesosaan ja tuuletin voi jossain vaiheessa alkaa heitellä sieniä miten sattuu. Olen kuivannut joskus sieniä niinkin, että olen kerännyt sadon ilmavasti sankkoon ja laittanut tuulettimen tuulettamaan sieniä pariksi päiväksi käännellen pari kertaa päivässä sieniläjää sankossa.
Säilöntä:
Hyviä vinkkejä on jo tullutkin. Mutta tämä on hieman niin ja näin. Riippuu siitä miten pian aiot sienesi käyttää. Psilosybiini kestää hapettumista hyvin, ja siksi sieniä voi säilöä ainakin kuukauden vaikka tarjoiluastiassa olohuoneen pöydällä ilman, että ne menettävät merkittävästi tehoaan. Pelkkään ilmatiiviiseen pussiin/purkkiin/vakuumipussiin kuivat sienet voi ihan hyvin säilöä ja ne säilyvät näin suunnilleen vuoden ilman merkittävää tehon heikkenemistä. Silicageeli ei ole välttämättömyys, niinkuin Psilocybin Laden jo mainitsikin. Esimerkiksi itse en käytä sitä ollenkaan. Pakastaminen on kannattavaa pidempiaikaista säilöntää ajatellen. Toki sienet voi pakastaa muutenkin, vaikka siksi, että ne saa hyvään piiloon pakkaseen ja tehot säilyvät vuosia.