Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sadon korjuu ja kuivatus/säilöntä

Poissa Healing soul

    • Viestejä: 58
    • Karma: 9
    • Profiili
Löytyisiköhän forumilta viitseliästä henkilöä joka voisi tehdä sellaisen 101- ohjeiston sadonkorjaukseen ja kuivatukseen/säilöntään.

Itse harrastuksen vasta aloittaneena kaipasin kovasti tietoa esim. juuri sadon korjaus tavoista jolla vahingoittasin mahdollisimman vähän rihmastoa. Etsin kyllä useilla haulla tietoa aiheesta ,mutta harmikseni en juuri löytänyt mitään käyttökelpoista tietoa. Lopulta sain hieman neuvoja tuolta tsätistä miten toimia ,mutta kerkesin jo raiskata alustani hieman kovakouraisilla otteillani.

Uskoisin että tällaista voisi kaivata muutkin harrastuksen aloittaneet ja miksi ei myös vanhemmatkin tekiät jakamaan tietouttaan.

Tän mun kirjoituksen voisi kyllä sitten poistaa jos joku tai jotkut voivat kirjoittaa perus ohjeet meille aloitteliolle.
Kiitos! -Healing soul-


Poissa Psilocybin Laden

    • Viestejä: 90
    • Karma: 28
    • Profiili
Säilöntään suosittelen lämpimästi silica gel-pusseja. 1 pussi per ~10g tatteja on aika hyvä. Ja pakastimeen herkut tietty, ilmatiiviissä purkissa.


Poissa Automaatio

    • Viestejä: 18
    • Karma: 0
  • Mikä minä olen?
    • Profiili
Jos silica gel pusseja kattelee niin suosittelen ebay kauppaa. Itse tilasin näitä paketteja kaksi. http://www.ebay.co.uk/itm/100-x-1g-Packets-of-Silica-Gel-Sachets-Desiccant-Pouches-O123-/400534396969?ssPageName=ADME:L:OU:GB:3160

Hinnaksi tulin kaiken kaikkiaan noin 7e. Ei paha. 8.1.2014 tilasin ja 17.1.2014 tuli paketti perille.


Poissa Healing soul

    • Viestejä: 58
    • Karma: 9
    • Profiili
Oletteko siis kuitenkin kuivattaneet sienet ensin ja sitten pussiin ja pakkaseen? Joskus tuli vastaan tuoreena pakastettuja pussillinen ja ei miellyttänyt minua ainakaan. Olivat sulaneena sellaisia lötkojä limanuljaskoita. Mitens jos käy niin että joutuu sulahteneita sieniä uudelleen laittamaan pakkaseen säilöön kärsivätkö?


Poissa Psilocybin Laden

    • Viestejä: 90
    • Karma: 28
    • Profiili
Oletteko siis kuitenkin kuivattaneet sienet ensin ja sitten pussiin ja pakkaseen?

No tottakai  :D Sitten kun sieni katkeaa eikä taivu -> tarpeeksi kuiva purkkiin. Nuo silica gel-pussit on vaan varman päälle pelaamista.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Sadon korjuu:
Itiöemä lähtee kasvualustasta siististi irti pitämällä kiinni varren tyvestä ja kevyesti pyöräyttämällä ja vetämällä. Puhdista koasvualustan tavara veitsellä tai sormin. Itiöemästä rihmastoon kiinni jääneet pienet palat kannattaa ottaa irti mahdollisimman hyvin. Muutoin palat mätänevät kasvualustan pinnalle ja kontaminoivat sen. Sadonkorjuun jälkeen dunkkaus ja uusi katekerros tarpeen mukaan.

Printit aina heti sadonkorjuun yhteydessä:
Printin tekoa ei kannata unohtaa, se on aivan liian yksinkertaista, ja kannattaa tehdä ehdottomasti jokaisesta kasvatuksesta jos ei ole tarkoitus tehdä LC:tä tai vastaavaa. Tähän on ohjeet Hullussa Mykologissa sivulla 30. Oppaassa ei kuitenkaan mainita, että yhdestä lakista voi ottaa printin useammankin kerran, jopa 4 kertaa! Printtauksen jälkeen lakki kuivamaan muun kuivattavan sekaan.

Kuivaus:
Protip: Älä käytä paperia. Sienet tarttuvat kuivaessaan paperiin ja niitä on inhottava käsitellä. Levitä sienet vaikkapa jollekin ritilälle, uunipellille, levyn päälle tms. Ja anna kuivaa jossain kuivassa paikassa, esim. saunan lauteilla (silloin kun sauna ei ole käytössä). Kuivaa sieniä kunnes ne ovat Psilocybin Ladenin kuvaileman mukaisesti niin kuivia, että rapsahtavat poikki. Kuivamista voit tehostaa tuulettimella, mutta muista, että sienet kevenevät kuivaessaan kymmenesosaan ja tuuletin voi jossain vaiheessa alkaa heitellä sieniä miten sattuu. Olen kuivannut joskus sieniä niinkin, että olen kerännyt sadon ilmavasti sankkoon ja laittanut tuulettimen tuulettamaan sieniä pariksi päiväksi käännellen pari kertaa päivässä sieniläjää sankossa.

Säilöntä:
Hyviä vinkkejä on jo tullutkin. Mutta tämä on hieman niin ja näin. Riippuu siitä miten pian aiot sienesi käyttää. Psilosybiini kestää hapettumista hyvin, ja siksi sieniä voi säilöä ainakin kuukauden vaikka tarjoiluastiassa olohuoneen pöydällä ilman, että ne menettävät merkittävästi tehoaan. Pelkkään ilmatiiviiseen pussiin/purkkiin/vakuumipussiin kuivat sienet voi ihan hyvin säilöä ja ne säilyvät näin suunnilleen vuoden ilman merkittävää tehon heikkenemistä. Silicageeli ei ole välttämättömyys, niinkuin Psilocybin Laden jo mainitsikin. Esimerkiksi itse en käytä sitä ollenkaan. Pakastaminen on kannattavaa pidempiaikaista säilöntää ajatellen. Toki sienet voi pakastaa muutenkin, vaikka siksi, että ne saa hyvään piiloon pakkaseen ja tehot säilyvät vuosia.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Seitikki

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Oletteko siis kuitenkin kuivattaneet sienet ensin ja sitten pussiin ja pakkaseen?

No tottakai  :D Sitten kun sieni katkeaa eikä taivu -> tarpeeksi kuiva purkkiin. Nuo silica gel-pussit on vaan varman päälle pelaamista.

Esitän vastalauseeni tähän. Kasvatin juuri ensimmäiset sieneni Hullun mykologin ohjeilla ja kaikki sujui kuten luvattiin, vasta tässä kuivatusvaiheessa meni vikaan kun noudatin tätä "sieni on kuiva kun se katkeaa" -sääntöä. Ostin oikein kasvikuivaimenkin kun Prismassa sai 29e alennuksesta. Noin kolmen neljän tunnin puhalluksen jälkeen minimilämmöllä (~50 astetta) sienet olivat kovia koppuroita ja katkesivat kun niitä vähän väänsi.  Laitoin sienet minigrip-pussiin muutaman silica-gel pussukan kera. Sitten kun katsoin parin päivän päästä niin pussissa onkin mustaa ja niljakasta sienimömmöä ja tiivistynyttä kosteutta. Toisessa minigrip-pussissa sama ilmiö plus valkoista hometta. Eli roskikseen menivät ekat säilykkeet.

Olisiko parempi neuvo, että sieni on kuivaa kun paino on pudonnut kymmeneen prosenttiin alkuperäisestä vai toimiiko homma näin? Te jotka käytätte kasvikuivuria, kuinka monta tuntia olette pitäneet päällä? Voiko sieniä kuivata liian kauan vai laskeeko potenssi tästä? Onko pakastaminen välttämättömyys ja teinkö virheen kun pidin sienipussit huoneenlämmössä?


Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Itse käytän myös halpaa kuivuria sienten kuivaamiseen. Kolmessa neljässä tunnissa sienet eivät kyllä vielä ole rutikuivia. Aikaa menee itsellä sellaiset 8-10 tuntia ( lämpö 40 C ), jotta ne todellakin ovat kokonaan kuivia ja RAPSAHTAVAT poikki. Kunnolla kuivunut sieni murenee sormienvälissä. Huomioi että isot palat kuivuvat huomattavasti hitaammin kuin pienemmät palat. Kuivat sienet minigrip pussiin ja yks tai kaks silicagel pussia mukaan. Itse en enään kuivattuja sieniä pakasta, vaan pidän kuivassa ja pimeassä paikassa. Hyvin on säilynyt kuukausikaupalla.
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa MetsänPoika

    • Viestejä: 13
    • Karma: 1
    • Profiili
Jonkin verran tullut sieniä kuivattua, suppilovahveroita lähinnä, ja olen kyllä vahvasti sitä mieltä että vaikka jalka napsahtaa poikki niin esim lakkien keskustat eivät vielä ole kuivia. Tuo eri nopeudella kuivuvien paikkojen ero vain kasvaa koneellisessa kuivauksessa.

Vinkkinä vielä että esim Fresh & easy -kissanhiekka on noita samoja geelirakeita ja maksaa ehkä kympin tuollanen muutaman litran pussi. Ostin kameralaukkua varten ja tein isomman kosteudenpoistajan vanhasta parittomasta sukasta ja pari pientä suodatinpussista. Muistaa vaan että tuo iso pussi pitää sulkea vaikka jesarilla ilmatiiviiksi.


Poissa oodas

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Onko jollain tietoa siitä, että vaikuttaako sadonkorjuun jälkeen tapahtuva, ilman kanssa reagoinnista johtuva sinelmä/bruising toivottujen ainesosien määrään?
Nyt on siis kuivumisen nopeuttamiseksi pilkottu yksilöitä noin sentin palasiksi, ja sinelmä valtaa aina sen leikkuukohdan --> kaikki on sinistä/mustaa.
Sadonkorjuuta ennen tatit siis normaalinvärisiä.


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Psilocybe cubensis -sienissä on jonkin 2003 japanilaisen tutkimuksen mukaan psilosiiniä/psilosybiiniä 0.14–0.42%/0.37–1.30% (en tarkistanut, vaikuttaa järkevältä).
Psilosiini on se hapettumisherkkä aine, joka muuttuu siniseksi hapettuessaan. Kun pilkot sienimateriaalia veitsellä/saksilla, tulet samalla tietystikin rikkoneeksi soluja, joiden sisällä ollut psilosiini pääsee tekemisiin ilman hapen kanssa. Psilosiini joka tapauksessa hapettuu nopeasti siinä kuivumisen aikana, joten etpä oikein mitään voi tehdä sen estämiseksi.
Psilosybiini taasen defosforyloituu elimistössä psilosiiniksi, joka on siis se varsinainen vaikuttava aine sienissä. En tiedä tuon konversion tehokkuudesta, mutta arvelen sen olevan melko hyvä.
Käytännössä siis joka tapauksessa menetät sienissä olevan pienen määrän psilosiinia, mutta kokonaistehoon vaikutus on hyvin pieni.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa Ideakonsultti

    • Viestejä: 43
    • Karma: 0
    • Profiili
Itse laitan sienet uunipellille leivinpaperin päälle ja pelti uunin päälle ja uuni lämpiämään n.100 astetta
"As I walk through the valley of the shadow of death
I take a look at my life and realize there's nothin' left"