Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Ilmanvaihto kolonisaatiovaiheen aikana

Vieras · 20 · 4464

shadowking

  • Vieras
Kannattaisiko tuollaisiin lukittaviin smartstore:n laatikoihin tehdä joku reikä ilmanvaihtoa varten jos aikoo pitää purnukat niissä kolonisaatiovaiheen ajan? Peittää se reikä vielä micropore-teipillä tai polyesterivanulla? Ihan siksi hoitaa laatikoissa ettei homeet pääsisi leviämään muihin purnukoihin.

Myöskin, mikä on mielestänne paras tapa tehdä purnukoihin ilmanvaihto? Metallikanteen reikiä ja niihin micropore-teippiä? Tai metallikanteen isompi reikä johon polyesterivanua? Tyvek-kankaalla? Jokin muu tapa?


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
mun purkit kolonisoituu pöydällä, käytän microporeteippiä
...


shadowking

  • Vieras
Niin ne oli purnukat minullakin aiemmin, aika huoletta ja mihin nyt mahtuivat. Mutta sitten tuli helteet ja home joka levisi purnukasta toiseen... En tarkalleen tiedä mitä hometta se oli, mutta rihmasto muuttui vaaleanpunaiseksi purkki purkilta ja roskiin meni koko projekti  :'(

Micropore-teippini muuttui kaksipuoleiseksi jostain kumman syystä ja nyt sitä on todella hankala käyttää, siksi kysynkin vaihtoehtoisia ilmanvaihto menetelmiä.


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
suljetusta tilasta ne homeet vasta tykkääkin, ja märästä microporeteipistä -meni mulla läpi niin että suhahti ja kaikki (toistaiseksi ekat ja ainoat) ruisjyväpurkkini homehtuivat..
...


shadowking

  • Vieras
Voihan nyt... Sanonko mikä. Minulla on kaikkien purnukoiden micropore-teipit aina kastuneet painekattilalla steriloidessa. Yksi teippi per purnukka tietenkin tulee korvattua koska inokuloin edellisen lävitse, mutta mitä se auttaa. Pitäisikö micropore-teipit siis laittaa vasta inokulointivaiheessa? Eikö teippi ole tässä vaiheessa täynnä bakteereita? Ja nostanko nyt purkit pois laatikoista ja siivoan sitten koko huoneen jos sattuu taas käymään huonosti? Mitä suosittelet(te)?


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
folioo päälle, itellä teipit kostuivat jyvien kosteudesta sisältäpäin.. tai emt mikä niihin tuli mutta näin luulisin
...


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Painekattilaa käyttämättömänä olen todennut ilman vaihtuvan ihan riittävästi melkein liian tiukalla olevien foliokansien lomasta. Micropore-teippiäkin olen kokeillut useampaan otteeseen folioon tehtyjen reikien päällä, mutten ole kokenut tarpeelliseksi.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Käytän jyvien kanssa lasipurkkeja metallikansilla. Kansissa käytän reiän päällä micropore teippiä, yksi kerros alapuolella ja kaksi päälypuolella. Foliot päälle steriloidessa. Aina ne teipit kastuvat steriloinnin aikana, onhan kattila täynnä vesihöyryä. Jostain luin, että foliot tulisi ottaa pois heti steriloinnin jälkeen, mutta näin en itse tee. Pidän myös foliot päällä kolonisaation ajan, koska teen merkinnät niihin. En ole huomannut mitään eroa ilman foliota olleisiin. Harvemmin se kontaminaatio tulee teippien läpi. Itsellä tullut vain pari kertaa ja silloinkin ollut jyviä kiinni filtterissä. Useimmiten se johtuu kasvualustan käsittelystä tai inokuloinnista (esimerkiksi kontaminoitunut printti tai LC). Kannattaa tehdä inokulointia varten purkkeihin silikonista injektioportit. Foliokansihan ei sitten suojaa mitenkään kontaminaatioita vastaan, jos ne ovat tullakseen.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


shadowking

  • Vieras
Kiitoksia vastauksista. Vielä sen verran, Mädi ja Matyas Maa, onko parempi kolonisoida steriloidussa suljetussa laatikossa vai ihan "huoneilmassa"?


Poissa Meteli

    • Viestejä: 29
    • Karma: 4
    • Profiili
Kiitoksia vastauksista. Vielä sen verran, Mädi ja Matyas Maa, onko parempi kolonisoida steriloidussa suljetussa laatikossa vai ihan "huoneilmassa"?

Ihan vaan kaapissa, ei tarvi "ilmatiivistä" laatikkoa.
Finnis Fatalis Spei



Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili

Poissa Zerigo

    • Viestejä: 89
    • Karma: 10
    • Profiili
Itse olen foliokantta käyttänyt laseissa kakkuihin ja reiät laittanut vasta inokulointivaiheessa jonka jälkeen sitten microporet, parisenkymmentä kakkua näin onnistunut/näyttää onnistuvan tällä hetkellä.
Elää illuusioiden luomassa todellisuudessa


Poissa tattiswatti

    • Viestejä: 23
    • Karma: 4
    • Profiili
    • Das Boot
Hyvä aihe!

Rihmasto ilmeisesti tarvitsee happea, kuten yleensä elävät organismit tarvitsevat. Itse suljin lasit kolmella foliokerroksella, jonka jälkeen keitin. Keittämisen jälkeen kun oli aika inokuloida, painoin ensimmäisen reiän folioon neulalla, jonka jälkeen peitin sen microporeteipillä ja toisella palalla foliota. Käytän kuminauhoja folioiden ympärillä, semmosia halkaisijaltaan 1cm, joita on pussissa 1000kpl. Halpoja ja helppoja....
this is the end..


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
...

 Käytän kuminauhoja folioiden ympärillä, semmosia halkaisijaltaan 1cm, joita on pussissa 1000kpl. Halpoja ja helppoja....
Kätevää noin jälkeenpäin, mutta ei käytännöllistä sterilointilämpötiloissa. Itse en laita folion ympärille enää mitään vaan puristelen folion niin tiukkaan lasin ympärille kuin suinkin. Sterilointivaiheessa folio vielä ikäänkuin palaa kiinni lasiin. Ennen käytin teippiä, mutta kun teippi paloi kiinni lasiin, sitä ei saanut enää kovin helposti irti. Ei kontaminaatioita sen kummemmin kuin ennenkään. :-\
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.