Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

TAIKA - Kenttäopas Taikasienivalokuvaajille jakelupisteet ja tilausohje

Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
No niin uhosin tuolla zäzäzätin puolella kirjoittavani tällaisen ug-henkisen pamfletin johon on käytännössä koottu (varastettu) tekstit suurimmalta osin foorumilla käydyistä keskusteluista ja höystetty hieman omilla havainnoilla. Tavoitteena johdonmukaisesti etenevä tietopaketti josta aloitteleva sienibongaaja löytää kaiken oleellisen helposti omaksuttavassa muodossa. Kuten aiemmin toisaalla totesin, kaikki tarvittava tieto on jo foorumilla mutta sen käytettävyyden kanssa on pieniä haasteita. Tieto on sirpaleina siellä täällä, vaikka sitä on osittain koottukin kohtalaisella menestyksellä tiettyihin korotetun statuksen keskusteluketjuihin.

Sain yöllä kirjoitusripulin jota myös flow'ksi kutsutaan ja ajattelin että nyt ei nukuta vaan pistetään tästä ensimmäinen versio nippuun.

Kohderyhmänä aloittelevat sienikuvaajat (PsyKhoZ huomio!-) ja sisältö on rajattu siten että se koskee vain suippomadonlakkeja. Kaikki risteytyshifistelyt sun muu esoteerinen tauhka on suosiolla jätetty pois. Läpyskässä ei puhuta myöskään sienten huumekäytöstä - tämä ei ole opas narkkareille vaan kunniallisille valokuvaajille sekä veronsa maksaville, työssä käyville raiskaajille.

Teksti on vielä vähän tynkä ja raakile. Kuvat puuttuu kokonaan. Ajattelin kuitenkin että parempi tuupata ensimmäinen luonnos ulos nyt kun sesonki on kuumimmillaan.
Ehdotuksia kuvista otetaan vastaan. Parhaita olisi sellaiset kasvupaikkoja, indikaattorikasveja ja itse sieniä koskevat kuvat jotka toimivat hyvin myös mustavalkolaserilla tulostettuna. Tämä on kuitenkin lähtökohtaisesti suunnattu low budget -omatoimijulkaisuun. Mahdollisesti voisi ajatella myös piirroksia valokuvien sijaan. Netistä varastetutkin kelpaa, tämä on sentään vastakulttuuria. Kaikki keinot on sallittu ylivoimaisen vihollisen edessä.

Tekstiä saa kommentoida yhtä lailla kieliasun, kirjoitusvirheiden kuin sisällön kattavuuden/kattamattomuuden ja asiavirheiden osalta. Täydennyksiä saa ehdottaa/tarjota. Mieluummin osuvaa kritiikkiä kuin ympäripyöreää nyökyttelyä.
Johdantokappaleesta paikansinkin jo itsekin pari kirjoitusvirhettä. Oikolukuapua enemmän kaipaan kuitenkin suoraa palautetta sisällöstä. Arvalis ja Matyas etenkin, mutta kaikki muut yhtä lailla. Seassa on hyvinkin todennäköisesti asiavirheitä, olen itsekin aloittelija tässä valokuvaustouhussa. Tosin tuolla oppaassakin esiintyvällä Matyaksen taikakaavalla on jo tullut pari onnistunuttakin kuvaussessiota plakkariin.

Palautteet tähän ketjuun tai yv:nä oman maun mukaan.

Tekstin scope on aika tarkkaan rajattu eikä sitä ole tarkoitus oleellisesti laajentaa (poislukien mahdollinen suositeltavaa lukemista -osio). Matyas julkaisee aikanaan laajan atlaksen Psilo-sienistä Suomessa.
Tämä on pieni nopeasti kyhätty lehdykkä joka ei yritäkään olla mikään oikea kirja. Jakelukanavana netti ja hinta ilmainen. Steal it Baby! Kopiokaa! Tulostakaa! Jakakaa vaikka mummoillenne! Tieto lisää tuskaa!

Kyseinen luonnos on nyt jakelussa kuukauden. Tosin luulen että täydennetty versio tulee ihan lähipäivinä.

Kosketelkaa toisianne. You never blow your trip forever!
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Tieteellisen nimen jälkimmäinen osa kirjoitetaan pienellä. Esim. Amanita muscaria, ei Amanita Muscaria.

Kiitos kommentista. Korjasin nuo ja lisäsin samalla hieman kuvia. Uusi linkki: http://anonymousdelivers.us/68206
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Mahtaako täällä olla ketään jolla on kokemusta pienimuotoisen painotuotteen taittamisesta ja/tai kuvittamisesta? ???
Saisi tuon kenttäoppaan vähän katu-uskottavampaan muotoon. 
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa greta

    • Viestejä: 63
    • Karma: 0
    • Profiili
Nurmilauha kun se taitaa olla yksi niistä parhaista kasvupaikkatunnusmerkeistä, niin kannattaisi ehkä laittaa myös tarkempi kuva heinän kukinnosta.


Poissa Relatiivi

    • Viestejä: 31
    • Karma: 2
    • Profiili
Hieno teksti! Varmasti apua monelle.

...suippomadonlakki vai suippumadonlakki?  :)


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
Muutamia huomiota:

  • suippumadonlakki
  • "Etsi oikeita sieniä oikeaan aikaan. Etsi jne..." on lainattu kirjotuksestani Älä mene väärille paikoille (http://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=749.msg8390#msg8390). Olet lainannut muutamia muitakin lauseita sieltä suoraan sekä lisäksi useita kohtia on lainattu lähes suoraan. Se ei periaatteessa haittaa minua, mutta yleensä soveliasta on joko lainata täsmälleen suoraan ja ilmoittaa lainaus esim. lainausmerkeillä tai vaihtoehtoisesti selittää asia selkeästi omin sanoin. Olet lukenut viestiketjut tarkoin ja se on hyvä tällaista opasta tehdessä. Joskus käy em. tavalla, kun lukee jotain ja alkaa samantien kirjoittamaan.
  • Olisi ehkä parasta, jos ottaisit omat valokuvat oppaaseen. Kaksi kuvaa ovat tuosta edellämainitusta tekstistäni, mikä on eräänlainen miniopas sekin. Toivon että noiden kahden ottamani kuvan paikalle löydät muita ehdokkaita.
  • Kesantopelto on terminä yleisesti käytössä foorumilla. Olen itsekin käyttänyt sitä usein. Nykyään mietin että tarkempi tapa sanoa olisi ehkä vain heinäpelto, koska heinäpelloilla viljellään heinää, eivätkä ne siis periaatteessa ole kesannolla (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kesanto). Monesti hyvät peltoalueet, millä suippumadonlakkia kasvaa, ovat nimenomaan noita heinäpeltoja. Voisi sanoa esim. vanhat heinittyneet pellot ja käytössä olevat heinäpellot tms.
  • Väärä/oikea positiivinen on ehkä ilmauksena turhaa kikkailua, jos tarkoitus on tehdä maalaisjärjellä ja -tiedolla ymmärrettävä opas. Sen voisi selittää auki sanallisesti. Asia sinänsä on hyvin tärkeä ja olen ilonen, että mainitsit sen.
  • Bruisingia esiintyy joskus jalkojen tyvessä, mihin on jäänyt rihmaston jämiä. Pidän sitä yhtenä hyvänä tuntomerkkinä.
  • Valokuvausohjeissa voisi mainita, millaisia kuvia kannattaa ottaa ja millaisista kuvakulmista, varsinkin jos tarkoitus on lähettää tunnistuspyyntö kuvin varustettuna.
  • Mieto maku on hauska yksityiskohta, jos sieniä ei ole kuitenkaan tarkoitus syödä. Samoin on ilmaus "sadon nouseminen". No, ehkä voi ajatella sen tarkoittavan valokuvaussatoa...  :-\

Lopuksi: Kantani lainauksista ja kuvista ei liity mitenkään copyrightiin yms. vaan siihen, että silloin saadaan mielestäni parempaa jälkeä ja se on yleisesti ottaen viisaampaa. En ole kokenut, että tekstit tällä foorumilla kävisivät sotaa suosituimmuudesta, vaan tavoitteena on lisätä ja tarkentaa tietoa.
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
    Kiitos Pampula että vaivauduit lukemaan sen tekstin läpi ja lähettämään perusteellista palautetta.

    On aina mukava saada sellaista vilpitöntä "toi on hyvä juttu" -palautetta. Se hieroo ihanasti aivojen G-pistealueella sijaitsevia turhamaisuusnystyröitä. Näitä nystyröitä on kaikilla eikä sille kihelmöinnille ole kukaan täysin immuuni. Ei edes itse Kosminen Nauraja.

    Sain jonkin verran myös kommentteja tyyliin "toi oli monella tapaa aika vajavainen ja puutteellinen". Mielipiteenä nämäkin ovat yhtä arvokkaita mutta niistä puuttuu se oleellinen substanssi mitä vaaditaan jos tavoitteena on saada hiotumpi ja sisällöltään laadullisesti parempi lopputuote. Toki palautteella voi olla jokin muukin tavoite eikä sillä sitten ole niin väliä.

    Kehitystä tapahtuu vain silloin kun palaute on samanaikaisesti kriittistä, asiallista, täsmällistä ja perusteltua. Sellaista kuin tuossa sinun viestissä. Erityiskiitokset siitä. Lisää näitä, kiitos.

  • suippumadonlakki

==> korjattu. Itse asiassa Aeon huomautti samasta jo aiemmin.

Lainaus
"Etsi oikeita sieniä oikeaan aikaan. Etsi jne..." on lainattu kirjotuksestani Älä mene väärille paikoille (http://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=749.msg8390#msg8390). Olet lainannut muutamia muitakin lauseita sieltä suoraan sekä lisäksi useita kohtia on lainattu lähes suoraan. Se ei periaatteessa haittaa minua, mutta yleensä soveliasta on joko lainata täsmälleen suoraan ja ilmoittaa lainaus esim. lainausmerkeillä tai vaihtoehtoisesti selittää asia selkeästi omin sanoin. Olet lukenut viestiketjut tarkoin ja se on hyvä tällaista opasta tehdessä. Joskus käy em. tavalla, kun lukee jotain ja alkaa samantien kirjoittamaan.

Pitää paikkansa, on kopioitu sieltä. Tuo oli itse asiassa ainoa kohta johon edes yritin merkitä alkuperäisen kirjoittajan mutta onnistuin senkin tumpuloimaan. Matyas ehtikin tästä jo huomauttaa. Tuossa alkuperäisessä viestissäni tulin jo maininneeksi näistä varsin suorista lainauksista. En yrittänyt mitenkään peitellä asiaa.

Olen kirjoittanut myös akateemisia artikkeleita ja tiedän miten referointiprosessi sillä puolella toimii. Lähdeviittauksilla kiinnitetään teksti aiempaan tutkimukseen (body of knowledge), annetaan meriittiä käytetyille lähteille (viittauksista jopa pidetään tilastoja ja kirjoittajista ranking listoja näiden mukaan) ja tietysti osoitetaan omaa lukeneisuutta. Populaarimmissa kirjoituksissa kyse on mm. copyright-asioista ja joskus myös ihan siitä että halutaan nojata johonkin auktoriteettina pidettyyn tahoon.

Tämän opasprojektin osalta korostaisin kuitenkin sitä että sillä on minun silmissä vain yksi tavoite: saada tehtyä mahdollisimman tiivis mutta helppolukuinen ja rytmikkään johdonmukaisesti etenevä teksti, joka sisältää kaiken sen tiedon mitä aloitteleva sienivalokuvaaja tarvitsee ensimmäisen spotin löytämiseen. Pieni ja selkeästi rajattu tavoite, mutta silti vaativa. Referointi - tehdään se sitten akateemista tai populaaria perinnettä noudattaen - vie mielestäni tällaisessa selvärajaisessa pikkuopuksessa huomion pois siitä oleellisesta. Oleellista ei ole kuka kirjoitti vaan mitä ja miten. Siksi olen periaatteessa vastaan sitä että tekstin keskellä alettaisiin mainita mistä mikäkin lause on varastettu.

Toki voisin kirjoittaa kaiken auki omin sanoin. Etenkin sinulta lainattu teksti oli kuitenkin niin valmista ja nasevaa etten halunnut muuttaa sitä muuten kuin juuri sen verran että sain sen "hitsattua" muuhun kokonaisuuteen jotakuinkin saumattomasti. Paremmin en niitä kohtia pystyisi kirjoittamaan vaikka käyttäisin siihen kuinka paljon aikaa.

Koska lähdemateriaali on julkiselle foorumille kirjoitettua tekstiä ja hankkeella ei ole minkäänlaisia taloudellisia intressejä, otin sellaisen kommunistisen vapauden käyttää noita tekstejä tässä kuvaamallani tavalla. Jos olet ehdottomasti tätä vastaan niin sitten teen jotain tuolle asialle, mutta toivon että ymmärrät mitä ajan takaa.

Chatin puolella jo totesinkin että näen oman roolini tässä enemmänkin oppaan toimittajana kuin kirjoittajana. Kirjoittajia ovat useimmat foorumin aktiivit: Pampula, Matyas, Panu ja lukemattomat muut joilta tuota tekstiä on lainattu. Itse ehdottaisin sellaista ratkaisua että varsinaisesta leipätekstistä jätettäisiin pois kaikki lähdeviittaukset, mutta esimerkiksi johdantopuheessa mainitaan nimeltä ne nimimerkit jotka haluavat sinne maininnan. Jos joku ei halua tulla mainituksi niin sekin huomioidaan. Kannessa on nyt oma nimimerkkini mutta en näe sitä mitenkään oleellisena asiana. Minusta siinä voi lukea yhtä hyvin vaikka taikasieni.netin tontut jos täällä ollaan yhteisesti sitä mieltä että se on parempi niin.

Lähtökohta koko oppaalle oli se että olin tänä syksynä itse ensi askelia ottavan innokkaan sienivalokuvaajan housuissa. Huomasin että taikasieni.netissä on pirusti hyödyllistä tietoa - itse asiassa kaikki mitä tarvitaan spotin löytämiseen. Ongelmana on se että tieto on edelleen liian hajallaan. Itse kävin monta kertaa luonnossa hölmöilemässä, palasin foorumille lukemaan viestejä ja taas tajusin että väärässä paikassa tuli käytyä. Ne oli tietysti monellakin tavalla opettavia kokemuksia.

Tällaiset asiat on paljon helpompi huomata kun on itse siellä vastaanottajapäässä aloittelijana. Kukaan pidemmälle ehtineistä ei enää kykene ymmärtämään miten vaikeaa on tunnistaa ne maastot ja sen jälkeen vielä tunnistaa ne sienet. Toivo, epätoivo, into ja aloittelijan kärsimättömyys saa kuvittelemaan kaikenlaista ja pian kaikki ruskeat sienet alkavat muistuttaa silokkeja. Välillä täysin väärännäköisiä sienikuvia tunnistukseen lähettävät saavat osakseen jopa suoranaista vittuilua. Jotkut heistä ovat sen ehkä ansainneetkin. Kuitenkin välillä on myös hyvä katsoa olisiko kuitenkin vielä jotain tehtävissä myös kaiken sen foorumilla olevan viisauden popularisoimiseksi.

Asetin itselleni tuon oppaan koostamisprosessin tavoitteeksi saada aikaan sellaisen painotuotteen jonka olisin itse halunnut saada tänä kesänä käteeni. Ajattelin myös että tämä olisi yksi tapa antaa jotain yhteisölle takaisin. Vaatimaton panos yhteisen tavoitteen eteen.

Lainaus
Olisi ehkä parasta, jos ottaisit omat valokuvat oppaaseen. Kaksi kuvaa ovat tuosta edellämainitusta tekstistäni, mikä on eräänlainen miniopas sekin. Toivon että noiden kahden ottamani kuvan paikalle löydät muita ehdokkaita.

Tästä otan onkeeni ja yritän etsiä vastaavat kuvat muualta. Raavin sinne alun perin kuvia aikalailla randomina että nyt ylipäätään olisi jotain kuvia. Mutta sopivaa kuvamateriaalia kyllä riittää.


Lainaus
Kesantopelto on terminä yleisesti käytössä foorumilla. Olen itsekin käyttänyt sitä usein. Nykyään mietin että tarkempi tapa sanoa olisi ehkä vain heinäpelto, koska heinäpelloilla viljellään heinää, eivätkä ne siis periaatteessa ole kesannolla (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kesanto). Monesti hyvät peltoalueet, millä suippumadonlakkia kasvaa, ovat nimenomaan noita heinäpeltoja. Voisi sanoa esim. vanhat heinittyneet pellot ja käytössä olevat heinäpellot tms.

Hyvä huomio, korjataan.

Lainaus
Väärä/oikea positiivinen on ehkä ilmauksena turhaa kikkailua, jos tarkoitus on tehdä maalaisjärjellä ja -tiedolla ymmärrettävä opas. Sen voisi selittää auki sanallisesti. Asia sinänsä on hyvin tärkeä ja olen ilonen, että mainitsit sen.

Totta, avataan sanallisesti.

Lainaus
Bruisingia esiintyy joskus jalkojen tyvessä, mihin on jäänyt rihmaston jämiä. Pidän sitä yhtenä hyvänä tuntomerkkinä.

Nyt kun mainitsit niin kieltämättä olen itsekin tuollaista ollut havaitsevinani. Tärkeä huomio, lisätään.

Lainaus
Valokuvausohjeissa voisi mainita, millaisia kuvia kannattaa ottaa ja millaisista kuvakulmista, varsinkin jos tarkoitus on lähettää tunnistuspyyntö kuvin varustettuna.

Tähän kaipaisin hyviä ehdotuksia miten tämän voisi sanallisesti parhaiten selittää. Itse en oikein keksi muuta kuin "ota kuvia mahdollisimman monesta kuvakulmasta, lähikuvia ja yleiskuva kasvupaikasta". Ehdottakaa jotain ihmiset.

Lainaus
Mieto maku on hauska yksityiskohta, jos sieniä ei ole kuitenkaan tarkoitus syödä. Samoin on ilmaus "sadon nouseminen". No, ehkä voi ajatella sen tarkoittavan valokuvaussatoa...  :-\[/li][/list]

Tuota makua mietin itsekin :-) Taisin ottaa sen Wikipediasta. Siinä on tietty tässä yhteydessä tiettyä huumoria mutta toisaalta minulla on sellainen käsitys että ammattimaiset sieniasiantuntijatkin käyttävät välillä epävarman tunnistuksen tukena maistamista. Toki eivät seitikkejä maistele mutta jotain sellaisia sieniä joiden ei-syötävä kaksoissisar on lähinnä kitkerä tai hapan.

Lainaus
Lopuksi: Kantani lainauksista ja kuvista ei liity mitenkään copyrightiin yms. vaan siihen, että silloin saadaan mielestäni parempaa jälkeä ja se on yleisesti ottaen viisaampaa. En ole kokenut, että tekstit tällä foorumilla kävisivät sotaa suosituimmuudesta, vaan tavoitteena on lisätä ja tarkentaa tietoa.

Meillä on siis yhteinen tavoite. Toivoisin että annat tämän luettuasi vielä lopullisen mielipiteesi tuosta siteerausasiasta niin hoidetaan homma siihen kuntoon että kaikille jää hyvä mieli.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
Tykkään palautteen antamisesta ja saamisesta! Kumpikaan niistä ei ole helppoa ja koitan kehittyä pikkuhiljaa molemmissa.

Siteerausasia on ok. Munkin mielestä tuo "Etsi, etsi, etsi" -lause on hyvä kiteytys. Sillon aikoinaan kun tuota viestiäni kirjoittelin, oli sellainen tunne että hyvä kannattaa pistää kiertämään vapaasti maailmaan. Se tulee sopivilla tavoilla takaisin ja kumuloituu. En ole parissa vuodessa muuttanut kantaani.  :)
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa Soul Driven Cadillac

    • Viestejä: 11
    • Karma: 2
    • Profiili
Tuota makua mietin itsekin :-) Taisin ottaa sen Wikipediasta. Siinä on tietty tässä yhteydessä tiettyä huumoria mutta toisaalta minulla on sellainen käsitys että ammattimaiset sieniasiantuntijatkin käyttävät välillä epävarman tunnistuksen tukena maistamista. Toki eivät seitikkejä maistele mutta jotain sellaisia sieniä joiden ei-syötävä kaksoissisar on lähinnä kitkerä tai hapan.
Maku tosiaankin on yksi hyvä keino tunnistaa sieniä, sillä monilla se voi olla hyvin ominainen. Olen kuullut ja lukenut alan asiantuntijoilta sekä itsekin kokenut hyväksi, että sienestäessä tulisi käyttää kaikkia aistejaan. Itiöemien ulkoinen olemus voi vaihdella paljon, joten pelkkään näköaistiin luottaminen voi antaa vääriä tai puutteellisia tietoja sienten tunnistuksessa. Haju, maku ja sienen tunnusteleminen voi olla hyvinkin ratkaisevassa asemassa lajin tunnistamisessa. Muistan erään kokeneen sienestäjän sanoneen, että ei koskaan saisi jättää tunnistusta yhden aistin varaan. Monihan esimerkiksi suippumadonlakkeja kerätessään toimiikin ihan huomaamattaan tämän periaatteen mukaan, kun sienen ulkomuodon tarkkailun lisäksi kokeilee sormilla, että lakista löytyy myös se pintakalvo. Toisilla lajeilla se olennainen tieto saattaa taas olla haju tai maku.

Käsittääkseni kaikkia sieniä, jopa valkokärpässientä on turvallista maistaa pienen palan, kunhan vain sylkee sen pois. Silokkien kohdalla maistaminen ei tietenkään ole hirveän tärkeä tuntomerkki, mutta toisaalta kyllähän mieto makukin on lajille ominainen juttu :)



Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Taas olisi uusi versio KuSi -oppaasta saatavana. Yritin huomioida parhaani mukaan kaiken tässä ketjussa annetun palautteen. Lisäsin tekstiin myös useita chatin puolella esille tulleita asioita (golfkentät, vattupuskat, pakkaset jne).

Kiitoksia Aeonille ja Euphobicille kuvista. Pampulan kuvia en ehtinyt vielä korvata uusilla ja muutenkin näitä muutamaa uutta kuvaa lukuunottamatta tuo kuvapuoli on vielä vähän heikossa hapessa.

Etenkin kaikki kenellä on kokemuksia ja/tai kuvia vähän poikkeuksellisemmista kasvupaikoista: laittakaa kommenttia.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Wille

    • Viestejä: 34
    • Karma: 3
  • Matkamies Maan ja Kuun
    • Profiili
Kusi -opas vaikuttaa keskustelun perusteella mielenkiintoiselta, mutta download-linkki oli näköjään ehtinyt vanhentua  :'(
Eikö sen voisi laittaa pysyvästi jakoon vaikka tällä sivustolla samaan tapaan kuin Hullu Mykologi -oppaan?

Tänä vuonna en ehdi enää sienestämään mutta mielelläni lukisin oppaan ensi syksyä silmällä pitäen.
Onneksi on punaisia varastossa ja cubet muhimassa.
Elämä on suuri näytelmä.


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Taikasienivalokuvaajan kenttäopasta on nyt saatavana useammissa eri paikoissa.

Sähköisen PDF-version voi imuroida itselleen Lycaeumista.

Kirjamuotoista opasta on painettu 200 kappaleen rajoitettu numeroitu painos laadukkaalle laminoidulle paperille neliväripainatuksena.



Taikasieni.net foorumin jäsenille opas on ilmainen ja hinta sisältää postikulut sekä rajoitetun ajan myös mikroskooppisiin tutkimuksiin tarkoitetun Psilocybe cubensis  itiönäytteen (var. Purple Mystic). Ilmaisen oppaan tilausohje löytyy tämän viestin lopusta.

Painettua opasta myydään lisäksi alan johtavassa kirjakaupassa Tiedostamossa. Osoite on Viipurinkatu 1, Helsinki.



Tiedostamo perii kustakin oppaasta yhden euron suuruisen kannatusmaksun, joka menee lyhentämättömänä huumausainekieltolain vastaiseen valistustoimintaan. Myymälässä kannattaa muutenkin poiketa, koska sieltä löytyy paljon mielenkiintoista kirjallisuutta. Samoissa tiloissa toimii myös Vaihtoehtojen Varjokirjasto.

Opasta on saatavilla myös Tiedostamon ylläpitämässä Tajunta-nettikaupassa. Nettikaupasta tilattuna hinta on postikuluineen 3 euroa.



HUOM! Itiönäytteitä jaamme ainoastaan foorumin jäsenille. Niitä ei tule Tiedostamosta tai Tajunta-nettikaupasta tilattujen oppaiden mukana.

Paraikaa käymme neuvotteluja oppaan jakelusta muissa hyvinvarustelluissa kirjakaupoissa.

TILAUSOHJE

Mikäli haluat painetun oppaan ilmaiseksi suoraan kotiisi, lähetä KOKO osoitteesi (nimi, katuosoite, postinumero ja toimipaikka) YV:llä allekirjoittaneelle. Voit käyttää kaverisi/mummosi/kenen tahansa osoitetta jos et halua paljastaa henkilöllisyyttäsi mutta puutteellisesti ilmoitetut osoitteet (puuttuu esim. nimi tai kaupunki) laitan armotta jonon hännille.

Lähtökohtaisesti yksi opas per tilaaja ja tavaraa toimitetaan tilausjärjestyksessä niin kauan kuin sitä riittää. Jos joku isokarmainen foorumilainen esittää hyvät perustelut niin voin toimittaa useampiakin kappaleita.

HUOM! Ilmoita erikseen mikäli et missään tapauksessa halua oppaaseen omistuskirjoitusta omalla nimelläsi.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Tuolta voi imaista ja tulostaa A4 kokoisen mainosjulisteen.

http://www.lycaeum.org/wiki/File:Taikaoppaan_mainosbanneri.pdf
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Taikasienten valokuvausopas löytyy nyt myös englanniksi.

http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/20516587#20516587

Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Purple Mystic itiönäytteellä varustettuja oppaita on jäljellä noin 15 kpl. Tähänastisen menekin perusteella arvelisin että ne riittävät korkeintaan ensi viikon loppuun.
 
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä