Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Hautomo, Hauduttaminen?

Poissa risto

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Terve koko Taikasieni.net! Ensinäkin sanon vain kiitokset koko sivustolle, varsinkin teille muutamalle aktiivijäsenelle. Olen käyttänyt tätä sivustoa tiedonlähteenä varsin kauan, ja etenkin Hullusta Mykologista on ollut erittäin paljon apua.

Ja itse asiaan.

Kysymykseni liittyy kasvatuksen ns. inkuubatio, eli haudutusvaiheeseen. Haudutusvaiheen optimilämpötiloista liikkuu ja löytyy melko erilaisia tietoja ja mielipiteitä. Onko täällä kellään itse tehtyä hauduttamoa käytössä? Kuinka paljon haudutusvaiheen kestoon voi vaikuttaa hauduttamolla? Tässä lainaus Hullusta Mykologista:

Lainaus
Hautomo on tarpeeton, mikäli huoneenlämpö on vähintään 19-20 astetta. Alle 20 asteessa kolonisaatio hieman hidastuu, mutta ei niin paljon, että sitä varten kannattaa rakentaa erillistä hautomoa. Useimmissa tapauksessa hautomolla aiheutetaan enemmän haittaa kuin hyötyä, joten käytä vain tarvittaessa!

Esim. tässä tutorial-videossa annetaan hieman HuMy:sta poikkeavaa tietoa (25:50-eteenpäin):
How to grow magic mushrooms. Cultivo de hongos alucinógenos

Tuossa annetaan ymmärtää että haudutuslämpötilalla on suuriakin vaikutuksia haudutusvaiheen kestoon.
Tässä myös lainaus sivustolta josta viimeksi tilasin itiöitä:
Lainaus
Habitat and distribution in nature: Rye grain, wheat straw, horese or cow manure
This species can be found in the subtropic and tropic zones all around the globe, under followeing climate conditions: Spawn run: 28 °C | Primordia formation: 23,3 - 25,6 °C | Fruiting: 23 - 26 °C

http://www.mrcashop.org/mushroom_shop/special-offer-spore-print-cubensis-brasil-p-1041.html

Mielipiteitä, kokemuksia? Mikä on toiminut parhaiten teille, ja miten paljon on mahdollista nopeuttaa haudutusvaihetta lämpötilojen kautta?

Entä kannattaako investoida hauduttamoon? Mikä on paras tapa lämmittää hauduttamo?
Onko kellään kokemuksia lämpömatoista? http://www.electratec.net/tuotteet.html?id=338/





Poissa KukkaTädinHattu

    • Viestejä: 58
    • Karma: 23
    • Profiili
Itse olen huomannut että 26-28 asteessa kolonisoituu nopeiten. Jos löytyy jääkaappi ja sen yläpuolelta kaappi, siellä on yleensä lämpöisää. Ei ole ollut tarvetta erilliselle hauduttamolle.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Olet oikeassa, optimaalinen lämpötila on itseasiassa hieman korkeampi. HuMy:ssä viitataan lähinnä siihen, että normaaleissa huonelämpötiloissa (usein 22-23 astetta) on kolonisoitumisen nopeus jo sitä luokkaa ettei erityistoimille ole tarvetta. Itse olen pitänyt huoneen lämpötilassa ja suuretkin, jopa 5 litran kokoiset pussit, kolonisoituvat melko nopeasti, usein 2-3 viikossa. En siis ainakaan omien kokemusteni perusteella näe tarpeelliseksi tehdä erillistä hauotomoa. Sellaisen rakentamalla voi säästää aikaa, mutta kokonaisuudessa ei puhuttane mainattavasta erosta. Panostaisin ennemmin esimerkiksi kannan eristämiseen ja nesteviljemien tekemiseen, jos haluaa säästää aikaa ja saada parempia tuloksia. Täytyy kirjoittaa asiasta tarkemmin seuraavaan versioon oppaasta.

Shroomery RogerRabbitilla on asiasta myös suhteellisen vahva mielipide:
"And I've been trying to correct that disinformation for years. It's all based on a chart somebody mailed to stamets many years ago showing 86F to be the peak temperature for growth of cubensis on a petri dish, and everybody just accepts it as though Moses carried it down from the mountain on a tablet of stone. However, every single experiment I did to try to duplicate that with extremely accurate temperature monitoring was unable to verify that bogus 86F figure. What I have repeatedly found regardless of strain is that cubensis colonization remains rather flat from about 75F through 81F. Beginning at 83F, the rate of growth falls off sharply. By 86F, growth has slowed down nearly 50% what it was between 75f and 81F. These experiments were conducted on petri dishes that produce little to no heat because of the very thin layer of mycelium. In jars, up to several degrees of heat is produced by the colonizing mycelium; so definitely don't go over 80F to 81F if you're looking for maximum rate of growth. Furthermore, bacteria and thermophilic molds such as Mucor, the black pin mold are stimulated by higher temperatures. Therefore using an incubator set to 86F is certainly favoring bacteria and molds, while slowing down mushroom mycelium growth. Below is a picture of one of my colonization shelves. It sits in my bedroom at normal room temperature and quart jars of rye berries colonize fully in ten days, and pf jars colonize fully in 14 to 21 days, but usually closer to 14. How often do we see posts where people have incubators set at 86F, and they're asking why their jars aren't colonized after four to five weeks, and they have large spots of yellow liquid forming? The liquid is metabolites that the mycelium secretes in response to stress, usually from competitor molds and/or bacteria. What has happened, is they've slowed down the mycelium while stimulating the competitors."
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Mitä rakentamiseen tulee varmaan lähtisin liikkeelle jostain styrox -kylmälaukusta, pohjalle säädettävä lämpömatto ja pala styroxia, ettei matto ole suoraan purkkeihin kosketuksissa.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa KukkaTädinHattu

    • Viestejä: 58
    • Karma: 23
    • Profiili
Yksi ratkaisu mistä olen kuullut on jotakuinkin seuraavanlainen: 2 ämpäriä, akvaariolämmitin.
Yhteen ämpäriin vähän vettä ja akvaariolämmitin sinne veden sekaan, toinen ämpäri päälle ja kakkuset sinne ylempään ämpäriin muhimaan.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Yksi ratkaisu mistä olen kuullut on jotakuinkin seuraavanlainen: 2 ämpäriä, akvaariolämmitin.
Yhteen ämpäriin vähän vettä ja akvaariolämmitin sinne veden sekaan, toinen ämpäri päälle ja kakkuset sinne ylempään ämpäriin muhimaan.

Nimitys tuolle systeemille on TIT, eli tub in a tub incubator. Varsin toimiva keino kuulemma pitää lämpötilat tasaisena ja ylhäällä.

Mikä tuossa on minun mielestäni huonoa, on että jos sen kokoa kasvattaa tekemällä esim. kahdesta laatikosta niin siitä tulee helposti melkoisen painava ja siksi monesti hieman epäkäytännöllinen. Ämpäriin kun ei montaa isompaa purnukkaa tai pussia laiteta. Shroomeryssä tälläisiä jotkut on rakennelleet.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison