Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Tarkkuus ja yksityiskohtien huomiointi.

Vieras · 2 · 1441

Primal

  • Vieras
Täältä sitä tullaan. Kiitos ja anteeksi jo etukäteen kaikille. Primal luki taikasieniä ja näki että taikasienet on hyvä. Pari vuotta kuriositeettinä lueskellut foorumia ja hullua mykologia niin lopputulos on nyt sitten tässä. Hurahdin aiheeseen ja olen päässäni pyöritellyt viimeisen kahden kuukauden aikana omien sienien kasvattelua. Monet yksityiskohtiin liittyvät asiat kasvatusohjeissa/ oppaissa ovat kuitenkin jääneet pyörimään mieleen "ongelmina" mikä on erittäin raastavaa. Ilmeisesti hyvällä tuurilla saan sen yhden printin niin mietin että "mitä jos nyt tyrin tämän".. Siis en halua todellakaan epäonnistua, yksi mahdollisuus, sen printin täytyy onnistua.

Lyhykäisyydessään kerron projektini suunnitelman. Toivottavasti gurut kiinnittävät välittömästi epäkohtiin huomiota ja antavat isällisen kovaa palautetta.

1. PF-Tek valittu. Vermikuliitti kaapissa. Tummaa riisijauhoa ei vielä syystä että en ole vielä varma minkälainen pakkaus on kysymyksessä. Citymarketissa vai prismassa? Terraariona tulee toimimaan isohko kannellinen muovilaatikko. Onko parempi terraarion pohjalla olla hydrosoraa vai perliittiä? Kosteutuksen tulen hoitamaan manuaalisesti suihkepullolla. Jos terraarion pohjalla on hydrosoraa niin kastellaanko tämä täysin litimäräksi voiko siellä pohjalla olla näkyvästi vettä kunhan ei nouse soran pinnan yli? Onko väliä mihin kohtaan terraariota reikiä porataan,miten paljon,kanteen?

2. Voinko käyttää kakkujen valmistamisessa esim. astianpesukoneessa + kiehautettuja Abba silli purkkeja jotka napsautan sitten vasaralla JOS ne hyvällä tuurilla onnistuisivat. Onko tämmöinen abba silli purkin kokoinen kakku optimaalisin. Olen huomioinut että usein noilla ulkolaisilla foorumeilla ja videoilla kakut on aika pieniä? Olen myös huomannut että kakut on yleensä aika isoja mutta kasvua on vain tietystä osasta kakkua, siis olenko oikeassa että useampi pieni kakku parempi?

3. Kun injektoin itiöt. Oletetaan että minulla on noita abba silli purkin tyylisiä. Olen tehnyt 4 injektointi reikää, kannen alla vermis 1 cm kerros suojaamassa. Kun olen tavallisessa kattilassa näitä 1 h 30 min höyrytellyt, onko tässä höyryttelyn aikana reiät peitossa vai onko niiden päällä folio vai teippi vai molemmat? Kun injektio on suoritettu eikö rihmaston kasvu kuitenkin tarvitse happea eli jätänkö ne reiät auki vai laitanko niiden päälle micropore teipin vai sähköteippiä vai folion vai...

4. Valaistus. Minulla olisi tuommoinen suhteellisen valaiseva green chili LED kasvatusvalo. Siinä on purppuraa, punaista ja valkoista valoa. Uskaltaisiko kokeilla tuota vaikka 2-4 tuntia päivässä?

5. Lajikkeena golden teacher. Onko hänellä mitään erityisvaatimuksia jotka tulisi tietää.

6. Koska saan ilmeisesti vain ja ainoastaan tämän yhden mahdollisuuden niin teen myös hanskalaatikon. Aion tehdä KAIKEN hanskalaatikossa. Desinfioin hanskalaatikon ja suihkuttelen sen ilmatilaan antiseptistä ainetta ennen injektointia. Onko hanskalaatikosta havaittu olevan minkäänlaista hyötyä vai onko turhaa työtä.

7. Aion tehdä n. 12 erikokoista kakkua. 8 pf tek lasipurkkia metallikansi avoimilla reijillä(vai reijät microporeella peitettynä?), 4 popcorn tek viilipurkki desinfektioituna muovikannelle(vai foliokannella?).

Kiitos& Anteeksi.
 


Poissa Silo-P

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 267
    • Karma: 25
    • Profiili
Vastailen nyt parhaani mukaan.

1. Omani ostin prismasta. Valmistaja: Viljatuote, vaaleanruskea paketti. Lettupinon kuva nom.

Kuulemma perliitti sitoo paremmin kosteutta, mutta sora käy myös mainiosti
Jos terrassa on seisovaa vettä, se antaa paremmat olot kilpaileville organismeille
eli ei mielellään seisovaa vettä.

Humyssä on ohjeet shotgun terraarion valmistamista varten. Omassani on reikiä joka sivulla n. 5-10 cm päässä toisistaan.
(myös kannessa)

2. Itse olen käyttäny kakkuihin 2-2,5 dl laseja ja ovat osoittautuneet hyviksi.
3 dl olisi kai maksimi mitä käyttäisin.

Jos meinaat vasaralla alkaa sohimaan, muista varoa vahingoittamasta rihmastoa
ja omia silmiä!
Suositukseni kuitenkin on ostaa vaikka kirppikseltä tai tavaratalosta normaaleja hyvänmuotoisia juomalaseja. Ei pitäisi olla kovin tyyriitä.
Ettei mene vasarahommiksi.
Suosittelen tekemään useamman pienen kakun

3. Sterilisoinnin ajaksi reiät tulisi peittää esimerkiksi foliolla joka kiinnitetään teipillä/kumilenksulla.

Inokuloinnin jälkeen on hyvä laittaa microporeteippiä reikien päälle. Rihmasto saa tätä kautta hieman ilmaa, eikä muut pääse läpi terrorisoimaan kakkua.

4. Punainen valo on muistaakseni huonointa sienille, ihan päivänvalo riittää, vaikkei
muuten vaikuta kuin että sienet osaavat kasvaa ylöspäin.

5. Ei ole

6. Miksi luulet tämän olevan ainoa mahdollisuutesi???
Kyllähän siellä vähän ainakin puhtaampi ilma on kuin normihuoneilmassa.
Ilman ilmavirtauksia homeitiöiden levikki on vähäisempi. Onnistuneita kasvatuksia on kuitenkin tehty paljon ilman hanskalaatikkoa.

7. Reijät microporeella peitettynä.
''Nauti siitä mistä eniten sä pidät!''