Tervehdys!
Tämäpäs on hieno homma! Propsit sinne. Kysely on hyvin haastava toteuttaa, sillä sienet (ja psykedeelit yleensäkin) ovat hyvin monitahoisia vaikutuksiltaan. Kierrelkää hetki foorumilla ja etsikää tietoa sienistä (tämä foorumi on ehdottomasti paras suomenkielinen tietolähde). Mutta muistakaa; moni tieto on empiiristä, ja jokaisen jokainen kokemus on joka kerta hieman erilainen. Hyvin vahvaa samankaltaisuutta kokemuksista kuitenkin löytyy ja monia juttuja voi jopa yleistää.
Yleisten käsitysten oikaisu ja tiedon lisääminen taikasienten osalta on mahtava juttu! Ehkä tärkeimpinä pointteina pitäisin tiedon esilletuonnissa sitä, että
a) taikasienen vaikuttavat aineet eivät ole fyysisesti myrkyllisiä suuressakaan mittakaavassa (ellei puhuta nyt kärpässienestä, joka ei varsinaisesti kuulu edes taikasieniin)
b) kokemus ei ole läheskään samanlainen kuin alkoholilla, vaan henkinen ja mystinen (käytetty tuhansia vuosia ja käytetään edelleen myös shamaanien keskuudessa)
c) kokemus voi viedä myös hyvin hankaliin henkisiin tiloihin (ei sovi kelle tahansa, varsinkaan niille, jotka eivät tunne sienten vaikutustapaa)
d) kokemus on usein puhdistava ja elämää mullistava, sienien vaikuttavia ainesosia käytetään esim.
saattohoidossaTulipas hyvin puolustelevaa tekstiä vaikka se ei ollut tarkoitukseni.. Noh, joka tapauksessa käyttäjiä on sientenkin kanssa kahta eri sorttia; niitä, jotka "vetävät" niitä kun niilläkin saa kuupan sekaisin ja niitä, jotka haluavat tutustua mieleensä ja ympäröivään maailmaansa intensiivisemmin kuin millään muulla tavalla.
Sieniä on usean vaikea mennä sanomaan kunnolla päihteeksi tai huumeeksi. Ne ovat useimmille kokemus, matka mielen ympäri.
Silloin kun itse en ollut kokeillut sieniä, olin hyvin kiinnistunut siitä mitä tulisin näkemään, en niinkään kokemaan. Kun sitten vihdoin pääsin tutustumaan sienten ihmeelliseen maailmaan, huomasin, että vaikutus oli lähinnä henkinen, vaikka hyvin voimakkaitakin visuaalisia puolia ensimmäisissä kokemuksissa myös oli. Kokemusta ei voi varmaan kukaan selittää sanoin. Se on vain koettava itse. Se on kuin toinen maailma, vaikka kaikki onkin omalla paikallaan. Olen joskus yrittänyt kuvailla visuaalista kokemaani sanoin: "Aivan kuin KAIKKEEN olisi tarttunut enemmän elämää." Ne toimivat apuvälineenä henkisten muutosten tekemisessä. Ne eivät itsessään saa ihmisessä aikaan muutosta, vaan auttavat muuttamaan käsityksiä. Laittavat pieniä ajatuksen siemeniä itämään.
Överit erikseen. Niinkuin kaikkien aineiden kanssa, jotka vaikuttavat jollain tapaa ihmiseen, on sienienkin kanssa pidettävä kohtuus. Överit voivat olla henkisesti hyvinkin vaikea ja pelottava kokemus. Suurilla annoksilla ei kannata missään nimessä aloittaa psykonautin uraansa, vaan on hyvä edetä pienin askelin ja kuunnella itseään ja omaa mieltään. Suuriin annoksiin ei ole missään vaiheessa tarkoitus mennäkään, ellei itse sitä todella halua. Itse nautin suuresti pienemmistä annoksista, vaikka takana on jo useita kymmeniä kokemuksia. Sienet eivät varsinaisesti koukuta, vaan ne jopa kannustavat pitämään taukoa varsinkin "suurempien" kokemusten jälkeen. Tietysti kun elämässä haetaan suuria ja upeita kokemuksia, voi olla, että kerran hyvän sienikokemuksen saanut olento saattaa kokeilla sieniä tilaisuuden tullen uudelleenkin.
Tätä ei missään nimessä voi kuitenkaan kutsua riippuvuudeksi. Pitkien taukojen pitäminen trippailussa tekee kokemuksista hienompia ja erityisempiä.
Suosittelen myös kahlaamaan suomenkielisen
Psychedelic Experience FAQ:in läpi. Paljon hyvää tietoa aiheesta kiinnostuneille. Tosin hieman yleistettynä, mutta kumminkin.
Ehdottomasti kysely julkiseksi sitten tänne foorumillekin!