Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Osterivinokkaan kasvatus sisällä?

Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
Tarkoitus olisi moisia kasvattaa koska ovat erittäin hyvää ravintoa ja olisi hauska ylläpitää osaamista niin ettei tuu pelkästään kasvatettua lajeja joita et voi syödä tuostanoinvain O0

Ajattelin tilata itiöitä täältä: http://www.mailordergarden.com/sunshop/index.php?l=product_detail&p=5488
Rihmasto kasvaa samoissa lämmöissä kuten cubensis (hiukan alle) elikkä huoneen lämmössä voi incuboida ilman mitään ongelmia.
Minulla tulee nytten vastaan tämä päänvaiva.... primordian muodostuksen vuoksi pitää rihmasto olla 10-15 asteessa? oikeasti? Mitä on katsonut youtubesta videoita niin ei ihmiset ainenkaan tunnu mitään lämpötilamuutoksia painostavan, lyhyesti vain että viillä rihmastopussi auki kyljestä tai expose rihmasto huoneilmalle muulla tavalla ja suihkase 2 kertaa päivässä vettä paljaalle rihmastopinnalle ja odota.

Mutuna muistelen että jos osan pinning triggereistä toteuttaa niin se riittää, elikkä raitista ilmaa, ilmankosteus ja valo voisi riittää pinnaamiseen vaikkei noita lämpöjen tiputtamisia tapahdu(?). Sieni itessään kasvaa huoneen lämmössä mutta primordian muodostuminen tapahtuu alemmassa lämmössä.

Kasvatuspäiväkirjaa tästä voisin tehdä ja ehdottomasti kannustusta perus ruokasienien kasvatukseen kans! Mikä sen parempaa kuin kylminä talvina heittää kuivattua vinokasta juureskeittoon, helpompi puhua ja valistaa sienien kasvatuksesta ihmisille muutenkin kun on jotain laillista näyttöä ja noita rihmastoja voi antaa lahjaksi kavereillekkin hyvissä mielin.

Karma kiertämään jos olin avuksi!


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Voi kasvattaa myös huoneenlämmössä, on ainostaan hieman vaikutusta satoon.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
Voi kasvattaa myös huoneenlämmössä, on ainostaan hieman vaikutusta satoon.

Hyvä kuulla! tarkoituksena tehda parin neliön kokoinen ilmastoitu tila missä kasvaa pelkästään osterinvinokasta, saas nähdä!
Nyt tutkimaan monotuben toimivuutta vinokkaan kanssa ja miten pussissa invitrona kasvattaminen onnistuu niin ei muutakuin tilaamaan itiöitä (vai olisiko kannattavempaa ostaa grow kit exotic gardenista? hmmmm).

EDIT: Monotube voi näyttää hassulta jos siellä kasvaa vinokkaita... mutta jos kyljelleen laitat monotuben niin silloin kasvuasento pitäisi olla miellyttävä :) Mietin vain että miltä se näyttää jos "maasta" kasvaa vinokas kun aina ne kasvaa "jonkun" kyljestä.

Laitan itiöt tilaukseen jos joltakulta ei ole moisia jakoon laittaa? maksaa muutoin 13€ + mahd postit.
Karma kiertämään jos olin avuksi!


Poissa Olli

    • Viestejä: 87
    • Karma: 11
    • Profiili
Fruiting chamberiakaan ei välttämättä tarvitse. Elmukelmua voi vähän kiertää rihmaston ympärille kuivumisen estämiseksi. Osterivinokas on helppo kasvatettava.


Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
Fruiting chamberiakaan ei välttämättä tarvitse. Elmukelmua voi vähän kiertää rihmaston ympärille kuivumisen estämiseksi. Osterivinokas on helppo kasvatettava.

Näin väki sanoo tosiaan, että agressiivinen kolonisoituja ja pinnaaja, silti jostain syystä jonkun asteinen kammotus fiilis aivon kolkissa tuosta primordian lämpötilasta.
tosi tarkka hiilihioksista vain joten pitää varmaan kehitellä joku hyvä mekanismi ilmanvaihtoon, todennäköisesti tarpeeksi laatikon huiskuttelu ja vedellä suihkuttelu toimii erittäin hyvin.

OSterin vinokas on siitä mahtava että voit nähdä huomattavan eron sienien koossa jos aamulla katsot ja töiden jälkeen katsot, optimaalisissa tiloissa sato valmistuu jopa 5 päivässä pinneistä... Hullun nopeaa kehitystä :)
Karma kiertämään jos olin avuksi!


Poissa Mushroomger

    • Viestejä: 8
    • Karma: 1
    • Profiili
Itse tilailin ebaystä:
http://www.ebay.co.uk/itm/Mushroom-Spawn-Oyster-Mushrooms-BlueGrey-EASYGROW-/190760334740?pt=UK_HomeGarden_Garden_PlantsSeedsBulbs_JN&hash=item2c6a33b594

Ja siis tämä lafkahan niitä myy, mutta en sattunut heidän nettisivuilleen ennen tilausta eksymään:
http://mushroombox.co.uk/

Näyttää olevan laaja valikoima muitakin syötäviä sieniä, luultavasti tilaan vielä jatkossakin.

Tilasin kaksi kappaletta pinkkejä osterivinokkaita, hinnaksi tuli posteineen 7 euroa ja postilaatikossa oli alle viikossa. Odotin että saan printtejä mutta tulikin jyviin valmiiksi sekoitettuna, joten laitoin kasvatukseen molemmat samantien.


Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
Itse tilailin ebaystä:
http://www.ebay.co.uk/itm/Mushroom-Spawn-Oyster-Mushrooms-BlueGrey-EASYGROW-/190760334740?pt=UK_HomeGarden_Garden_PlantsSeedsBulbs_JN&hash=item2c6a33b594

Ja siis tämä lafkahan niitä myy, mutta en sattunut heidän nettisivuilleen ennen tilausta eksymään:
http://mushroombox.co.uk/

Näyttää olevan laaja valikoima muitakin syötäviä sieniä, luultavasti tilaan vielä jatkossakin.

Tilasin kaksi kappaletta pinkkejä osterivinokkaita, hinnaksi tuli posteineen 7 euroa ja postilaatikossa oli alle viikossa. Odotin että saan printtejä mutta tulikin jyviin valmiiksi sekoitettuna, joten laitoin kasvatukseen molemmat samantien.

Tuo ebay linkki on sama myyjä kuin mushroombox, omien sivujensa kautta myyvät kalliimmalla ja postituskin on kalliimpi, tilaampa siis ebayn kautta :) ~5€ maksaa 60g spawnia jonka heittää sitten munakennoihin ja pahviin.
Karma kiertämään jos olin avuksi!


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Kannattaa katsoa aiheeseen liittyvä Mädin tekemä kasvatuspäiväkirja: http://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=156.0 8)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
Kaunista settiä, harmiksi itselläni ei ole varsinaista kasvatustilaa, vain laatikoita ja pusseja joten pitää katsoa miten käy invitro kasvatuksen koska vinokkaat ei kauheasti tykkää hiilidioksidista.
Eilen lähti tulemaan englannista 60g spawnia :) maanantaina siis täällä todennäköisesti ja varmaan pitää tehdä G2G inoculointi jotta saa varastoa kerrytettyä, noista voisin kuvitella itiöiden ottamisen hankalaksi sienen muodon vuoksi.

Valitsin siis king oyster lajikkeen: http://en.wikipedia.org/wiki/Pleurotus_eryngii
Kyseisestä sienestä saadaan muita vinokkaita verrattuna enemmän varsinaista sienen "lihaa" ja itiöitä tulee huomattavasti vähemmän pienten kidusten takia. Noiden kloonaaminen ja eristäminenkin voinee olla paljon helpompaa koska sienen sisällä on runsaammin puhdasta rihmastoa kloonaamiseen ja uusia kasvupohjia varten (liukoja leikkaa märkään pahviin).

Yksinkertainen tapa jatkaa rihmastoa juuri poimituista sienistä: 1.Growing oyster mushrooms at home cheap and easy

Nurkilla iso kasa pahvilaatikoita joten en taida vielä heittää pois, voisin syödä ne  :D
Karma kiertämään jos olin avuksi!


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Pysyisköhän vinokkaan rihmasto hengissä agarissa tai jääkaapissa pidetyissä pahvinpaloissa pidempiä aikoja jollei itse ole aina läsnä sienifarmilla tai haluaa muuten pitää paussia kasvatuksessa? Nyt voinee sitten unohtaa kitinät ruoan hinnannoususta, pahvia riittänee maailman tappiin.


Poissa Olli

    • Viestejä: 87
    • Karma: 11
    • Profiili
Pysyisköhän vinokkaan rihmasto hengissä agarissa tai jääkaapissa pidetyissä pahvinpaloissa pidempiä aikoja jollei itse ole aina läsnä sienifarmilla tai haluaa muuten pitää paussia kasvatuksessa? Nyt voinee sitten unohtaa kitinät ruoan hinnannoususta, pahvia riittänee maailman tappiin.
Kyllä pitäisi säilyä. Osterivinokasta esiintyy Suomessa myös luonnossa, eli pitäisi kestää jopa pakkasta. Kuningasosterivinokas on Välimeren laji, joten monivuotinen ulkokasvatus ei onnistune. Olettaisin, että kaikki lajit kestävät jääkaappilämpötiloja.


Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
Pysyisköhän vinokkaan rihmasto hengissä agarissa tai jääkaapissa pidetyissä pahvinpaloissa pidempiä aikoja jollei itse ole aina läsnä sienifarmilla tai haluaa muuten pitää paussia kasvatuksessa? Nyt voinee sitten unohtaa kitinät ruoan hinnannoususta, pahvia riittänee maailman tappiin.

Säilynee vallanmainiosti kuukaudenkin, mutta itse tekisin varmaan niin että nostaa 3vk välein lämpimään päiväksi ja lisäisin rihmastoon lisää pahvia -> kolonisoituminen ja takaisin jääkaappiin 3vk. Jotta rihmasto pysyy vetreänä ja pilaantumisen riski pienenee :)

Pitää varmaan ostaa tuota ihan perus pearl oysteriakin koska alkoikin enemmän haluttamaan sellainen vinokas straini joka tuottaa monta itiöemää, kuningasosteri tuottee pari muhkeaa yksilöä mutta haluan nautiskella siitä fiiliksestä kun saa rihmasto kimpaleesta revittyä irti pari kourallista per flushi.
Karma kiertämään jos olin avuksi!