Tervehdys kaikki arvon mykologit ja mykologinmieliset!
Haluisin jakaa yhden teorian mitä tässä oon pyöritelly LC:tä ja steriiliyden varmistamista koskien.
Ihan alkuun kerrottakoon että olen vasta alotellut harrastusta ja en siis omaa mitenkään järisyttävää kokemusta. Siispä joko saatan itseni seuraavaksi ainoastaan naurunalaiseksi, tai sitten oon ihan oikeesti keksiny jotain.
Mutta, tässä se tulee... Eli sen elämänopin mukaan minkä ainakin itse oon kerenny sinkkukundina kartuttamaan, on se, että mulla sekä homeilla ja bakteereilla on varsin samanlaiset makumieltymykset! Tai ainakin kaikki mitä tähän asti oon syöny on kelvannu myös homeille, kuhan niille vaan antaa vähän aikaa saapua lounastamaan. Yleensä viimeistään viikossa ne kyllä on löytäny jo tiensä lautaselle!
Edes jääkaappilämpötilat ei aina estä niitä nauttimasta mun safkoja!
Siispä voisiko kuvitella että LC-liuoksen valmistuksen ja steriloinnin jälkeen hyvä tapa varmistaa sen puhtaus kontaminaatioista ennen inokulointia olisi pitää sitä joitakin aikoja käyttämättömänä, joko ihan huoneenlämmössä tai ??jääkaapissa?? ...pointtina kuitenkin että jos ei esimerkiksi viikossa inokuloimattomaan LC:hen ole ilmestynyt mitään ylimääräistä epämääräistä kasvustoa, voisi lähes varmuudella todeta nesteen olevan steriili, ja vasta sitten suorittaa inokulointi.
Tietysti viljelmän puhtauden varmistaa jos vie homman agarin kautta, mutta esimerkiksi itse en ole kerennyt vielä hommaan tutustumaan eikä tähän hätään ole tarvittavia välineitä. LC:n valmistaminen ja kloonaus olisi kuitenkin juuri ajankoihtaista, ja muutaman edellisen yrityksen epäonnistuttua haluaisin varmuuden seuraavan LC:ni puhtaudesta, ettei unelmien tatti mene ohi jälleen kerran ainakaan sen takia.