Jännää. Tässä kun rupesin miettimään, niin eipä taida olla ainuttakaan trippiä, jolla olisin kuunnellut jotain iloista, pirtsakkaa musiikkia. Aina, kun musiikki on ollut seuralaiseni, on tyyli ollut hieman vakavaa.
Kerran tämä ääniteos soi trippailessa (tässä vain arvostelu siitä). Oli jännää, miten musiikki unohtui aina välillä, kun kävi vaikka parvekkeella, mutta sen vaikutus piti otteessaan lakkaamatta.
http://desibeli.net/arvostelu/2722"Ruohomäen musiikki on hyvin visuaalista." Olen samaa mieltä
Ja sitten pitää tietenkin mainita Islaja. Kaksi viimeisintä levyä, Ulual yy ja Keraaminen pää. Vakavaa, kaihoisaa, kaunista ja mystistä. Varsinkin tuossa ensiksi mainitussa on sellainen syvän metsän fiilis.
Jotenkin minusta on mukavaa kunnella sienissä musiikkia, jossa lauletaan (vai onko se vain Islajan kohdalla?). Sanat saavat uusia merkityksiä, muuttuvat kuiskauksiksi, kutsuiksi jonnekin. Ja tietenkin on oivaltavaa huomata, kuinka ihmisääni on yksi soitin muiden joukossa.
Islaja: Pimeyttä kohtiVielä yksi: Venetian Snares. Kerran minun oli ihan pakko kokeilla, miltä tuntuu kuunnella sienissä levy Songs about my cats.
Venetian Snares - ChinaskiTodella levotonta ja arvaamatonta settiä. Olihan se aika menoa. Näin sähköpurkauksenomaisia visuaaleja. Jotkin näkemäni kuvat (pomppivat kissat ym) pistivät naurattamaan. Tämä vinksahtanut äänikudos tuntui hymyilevän minulle, tai paremminkin kanssani.
Kuten Dopamiiniorava aloituspostauksessa mainitsikin, musiikki on emotionaalinen säätelijä. Jos meinaa musiikista nauttia, olisi hyvä, että sitä on useaa eri tyyliä (iloista, nopeaa, rauhallista...) joita voi sitten tarpeen mukaan vaihdella.
Olen itseni kohdalla huomannut, että henkilökohtaiseen sieluntutkiskeluun sopii paremmin pelkkä hiljaisuus. Musiikki tuntuu vievän ajatuksia hieman etäämmälle itsestäni.