Huomasin muutama päivä sitten oudon näköisen mustan luteen - tai mikä lie ollutkaan - lattialla ja listin sen luonnollisesti välittömästi. Päättelin hieman epäileväisenä, että olisi tullut avoimen tuuletusikkunan kautta sisään. Illalla nukkumaan mennessäni loikoilin sängyllä läppärillä dataillen, kun huomasin yhtäkkiä, että aivan petini vieressä olevan kaapin takapuolen raosta puskee samanlainen ötökkä. Onnistuin tappamaan tämänkin mutta kuumotus nousi yli 9000 ja kellot alkoivat soimaan.
Salamannopeasti otin tuolin ja kurotuin kaapin yläosaan, jossa säilytin vermikuliittipussia. Olin tätä kauhuskenaariota silmälläpitäen laittanut vajaan pussin vielä toiseen muovipussiin, jonka olin solminut umpeen. Huomasin heti pussin kyljessä pienen reijän; ne saatanan satiaiset olivat syöneet itsensä läpi siitä! Avasin pussin ja huomasin, että ulommaisen pussin pohjalla kiertää paskarinkiä vielä toisenlainen musta kovakuoriainen. Onneksi ei ollut löytänyt aukkoa. Kiikutin pussin ja samassa kaapissa olleet pari vanhaa talvitakkia välittömästi ulkoroskikseen (olisi tehnyt mieli polttaa koko setti). Se yö menikin sitten valvoessa paniikkihiki päällä ja kytätessä Raid-puteli kädessä. Yhden hämähäkin yhytin yön aikana, joka ei todennäköisesti ollut peräisin pussista.
Toivon parasta, ettei niitä syöpäläisiä ole päässyt enenpää asuntooni. Ei ole ainakaan näkynyt mutta lähdin silti hotelliin pariksi päiväksi, koska olen neuroottinen hyönteisten suhteen. En voi nukkua. Tuholaistorjunnan pojat saavat käydä hoitelemassa taloni varmuuden vuoksi.
Joten säilyttäkää siis vermikuliittipussejanne esim. jämäkästi suljetussa muovilaatikossa tai vastaavassa, jossette halua eksoottisia trooppisia ludepopulaatioita ja ties mitä kusipäisiä mönkijöitä asuntoonne. Kannattaa myös tarkkailla, onko terrassa epäilyttävää liikehdintää, jos päällystätte kakkuja vermiksellä. Itse en enää aijo kyseistä tuotetta käyttää ollenkaan, koska pärjää hyvin ilmankin. En ole huomannut mitään käytännön hyötyä siitä.
Hyi helvetti!