Hei, nyt taitaa olla tässä ketjussa termit sekaisin. Itse olen elänyt siinä uskossa, että kalsiumkarbonaatti on liitujauhoa ja kalsiumsulfaatti taas sitä kipsiä. Liitujauhoa olen tilannut sieltä askarteluliikkeestä vanhan foorumin ohjeiden perusteella. Kilo onkin riittänyt tälläiselle satunnaisharrastajalle useiksi vuosiksi. Kipsiä taas ostin kilon muistaakseni juurikin apteekista (elintarvikelaatu) ja sen kanssa sama homma. Muutaman euron maksoi, eikä purkki ole edes puolillaan.
Onnistumisista tai toimimattomuudesta en uskalla sanoa muuta, kuin että on niitä sieniä kasvanut noista huolimatta. Ei nyt ehkä erityisen runsaasti, että voisi kehuskella, mutta kuitenkin. Tämäkin johtuu uskoakseni enemmän siitä harrastuksen satunnaisuudesta, kuin sientenkasvua estävistä aineista. Kuitenkin Arno on varmasti vanhana konkarina saanut varmasti paljon parempia satoja ilman kipsillä kikkailuakin ihan vaan sillä, että kaikki muut osa-alueet on paremmin hallussa.
Kipsiä olen käyttänyt kasvualustoissa ja liitujauhoa taas katekerroksessa kipsin ohella. Ihmettelin, eikö tämä lukenut jo HuMy:ssäkin, mutta huomasin että kohta onkin vähän epäselvä: RR:n katekerrokseen tuleekin kalsiumhydroksidia (sammutettu kalkki), eikä kalsiumkarbonaattia. Sen sijaan 50/50 katteeseen tulee "kalkkia", jonka mainitaankin olevan kalsiumkarbonaattia. Kalsiumhydroksidi on käsittääkseni kaikista nopeavaikutteisinta. Mutulla muistelisin kalsiumkarbonaatin sijoittuvan kipsin ja sammutetun kalkin välimaastoon. Pitänee kuitenkin lukea tästä vielä lisää, kun vähän olen nyt itsekin epävarma tuon askarteluliidun soveltuvuudesta.