Brasiliaan voi tehdä reissuja ja ottaa osaa jurema eli ayahuasca-rituaaleihin tiettyjen uskonlahkojen piireissä. Yleensä pitäisi tuntea joku tällaisesta uskonlahkosta, jotta saa kutsun sinne. Muuten voi olla vaikeaa.
Amazonasin osavaltion pääkaupungista Manauksesta tehdään myös reissuja intiaanien alueille, jossa voi päästä mukaan (aika tuurilla kylläkin) samanlaisiin rituaaleihin. Jos Manauksesta aikoo päästä syvälle viidakkoon jossa sekä luonto, että intiaanireservaatit ovat rauhoitettuja, niin pitää saada lupa viranomaisilta, jotta voi matkustaa alueelle.
Parasta olisi tuntea paikallisia yhteyksiä, jotta moinen onnistuu.
-----
Kolumbiassa ja Perussa voi olla helpompaa löytää tällaiset rituaalipaikat, jotka ovat mukamas alkuperäisasukkaiden paikkoja ja rituaaleja. Hölynpölyä sanon minä, mutta kokemuksena varmaa aika hieno.
-----
Portugalissa Lissabonissa mulle on myyty hashista suoraan kadulla. On ollut aivan toimivaa, mutta en kyllä tiedä mitä sontaa on sisältänyt
.
Kannattaako ottaa riski? No, olen ottanut ja elossa ollaan edelleen. Hauska loma oli.
Harkitkoon jokainen tilanteen mukaan.
----
Ehkä turvallisempaa on suunnata Amsterdamiin ja siellä johonkin coffee shoppiin. Vieläkö sinne on turisteilla asiaa?