Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Oppimis vaikeuksia ja lukihärö...APUA!

Poissa Invisible

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
Juu elikkäs olen suunnittelemassa uutta harrastusta mutta luen oppaita niin kyllä niistä jotain mieleen jää mutta ei kovin paljoa. Mistä olisi hyvä aloittaa? Mitä hommataan ensiksi ja mitä kaikkee tulee hommata? Saapi myös jos on tarjolla myyä jotain? voisko tälläinen olla hyvä kasvatus kaappi vai minkälaista suosittelette http://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=9spscrfn2yht35zs&kategoriaTunniste=KASVIHUONEET&path=PUUTARHA+JA+PIHA%2FPuutarhanhoito%2FKASVIHUONEET&myymala=Kodin+Terra+Kajaani&paikkakunta=KAJAANI&osuuskauppa=MAAKUNTA&hakusana=kasvihuone*&pageName=Hakutulos ? Jos vaan joku viitsisi auttaa, kiitos.


Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
http://taikasieni.net/hullumykologi/wp-content/plugins/downloads-manager/upload/Hullu%20mykologi%20v1.71.pdf

Mene kohtaan "Välineet ja niiden hankinta", Mädi on kirjoittanut niin selvästi ja fontin koko on miellyttävä että sitä pystyy pahinkin ADHD lukemaan ilman suurempia ongelmia... jos et tästä tehtävästä selviä niin et tule onnistumaan kauhean hyvin kasvatuksesta tai et voi saada tästä hyvää harrastusta koska joudut joka tapauksessa lukemaan armottomia määriä erillaisia teoksia ja tekniikoita (shroomery yms).

Esitä mielummin kysymyksiä erillisistä aihealueista niin tiedämme että olet edes yrittänyt :)

EDIT: Tuo kodinterran bongaus on hyvä, tarvitset vain alusastian ja sumuttimia :) Voit valmistaa tälläisen tollasesta läpinäkyvästä kasvuteltasta: http://www.shroomery.org/9664/Cybers-Martha-Tek
Karma kiertämään jos olin avuksi!


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Jos lukeminen on vaikeaa, niin videot voi helpottaa omaksumista. Jos enkku taittuu, niin aloita tosta:

Let's Grow Mushrooms! pf tek part 1

Edit: Youtubeen klikkaamalla löytää seuraavat osat.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Ensimmäisenä juuri Pf-tek, varsinkin jos tuntuu hankalalta. Olen pyrkinyt kirjoittamaan oppaaseen "kohta kohdalta" -ohjeet. Keskity Vain oppaan osiin 1 ja 2. Tuossa ylläolevassa videossa näkee hyvin miten Pf-tek-kakut valmistetaan. Voit työskennellä vaikka tulosmalla aina kyseisen vaiheen numeroidut ohjeet viereesi kun työskentelet. Muista vain tehdä rauhassa ja ajatuksella, mihinkään ei ole kiire. Kun olet saanut ensimmäisen sadon kasvatettua, asioita on helpompi ymmärtää ja jatkossa toimiin alkaa tulla rutiinia ja työskentely sujuu ilman ohjeita vieressä. Eli tekemällä oppii, jos lukeminen tuottaa hankaluuksia. Joskus onnistuu heti, joskus opetellaan "kantapään kautta". Tässä ketjussa voidaan auttaa sinua matkan varrella, aina kun tulee kysymyksiä.

Olen muuten ajatellut kirjoittaa sellaisen "Quick start" -version Hullu Mykologista, jossa olisi vain olennainen info ensimmäiseen kasvatukseen.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa jesus.hoo.ristus

    • Viestejä: 35
    • Karma: 1
    • Profiili
Olen muuten ajatellut kirjoittaa sellaisen "Quick start" -version Hullu Mykologista, jossa olisi vain olennainen info ensimmäiseen kasvatukseen.

Kannatan suuresti. Oppaan olen lukenut useaan otteeseen, kokemusta ei ole ja etenkin useasta lähteestä tietoa hankkiessa kokemattomalle koko puuha voi tuntua vaikeammalta ja vaikeammalta. Tälle olisi taatusti tilausta.


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Lainaus
Mädi on kirjoittanut niin selvästi ja fontin koko on miellyttävä että sitä pystyy pahinkin ADHD lukemaan ilman suurempia ongelmia...

Mun lukihäiriöön nuo ei sinänsä auttanut, kun teksti vaan on niin monitulkintaista, että siitä on vaikea päätellä mitä sillä tarkkaan ottaen tarkoitetaan. Kokkaus ohjeiden kanssa mulla on sama ongelma, eikä ruuanlaitto oikein innosta, kun ohjeet on niin epämääräisiä. Haluaisin joko kuvilla tai tieteellisen selvityksen kanssa, että miksi jokin asia tehdään jotenkin.

No sitten kun videolta katsoi mitä jokin asia käytännössä tarkoitti niin asiahan on naurettavan yksinkertaista. Kummasti se vaan ei pelkästä tekstistä aukee mulle niin helposti.

Mushroom growing made easy oli mulle paras video. http://thepiratebay.se/torrent/3369488
Tuo edellä oleva oli oikeastaan melkein yhtä sekavaa kuin pelkkä teksti.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa Invisible

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
Niin. olen kokeellut lukee noita oppaita, mutta tuntuu että pitää hirveenä opetella jostain muualta ensiksi niin tietää mitä siel sit sanotaan.  Minkälaisia astioita ne täytyy olla? Ja mitä lajiketta suosittelette aloittelijalle? Saako näitä suomesta, mistä? ja mitä kaikkee olis pakko olla ennenkuin tilais mitää mistään? Tuntuu et tosi hankala alottaa. Kasvatellut oon kukkia, niin tuntu silloinkin et oikeesti oli todella hankala päästä alkuun kun ei tiennyt mistä aloittaa.  On niin paljon kysymyksiä mut ku teksti ei aukee noista oppaista kun on niin paljon vaihtoehtoja ja asiaa. Lupaan lukee ja opetella lisää.  ::)

Mädi: Sellainen olisi kyllä varmasti hyvä tälläisille tyhmemmille ihmisille.  :) 
Kiitos teille vastauksistanne, jospa tästä vielä jotain joskus tulee..  ::)


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Käy jossain S-ryhmän kaupassa ja osta sieltä sellaisessa pienessä pahvisessa paketissa myytävää ruisjauhoa. Jos ei kotoa vielä löydy, niin voit lisätä ostoslistalle ainakin folion ja sinolin. Osta myös jokin n.31 litrainen kannellinen muovilaatikko. Sellaiset kertakäyttöiset kumihansikkaat eivät olisi myöskään pahitteeksi eli paketillinen niitä mikäli mahtuvat budjettiin. Apteekista saat 5ml lääkeruiskun ja ison neulan. Saattavat kysyä, että mihin tarkoitukseen tulevat. Tarvitset myös vermikuuliittia, joka löytyy esimerkiksi eläinkaupasta tai "kukkakaupasta" eli esim. pavunvarresta (toinen kirjoitusasu on 'vermiculiitti'. ainakin pavunvarressa myydään tuolla nimellä).

Nyt sinulla on kaikkea mitä tarvitset alkuunpääsemiseksi (itiöitä lukuunottamatta). Sitten eikun pyörittelemään ruisjauho-vermis-taikinaa ja lataamaan lasipurkkeja tai juomalaseja sillä. Sen jälkeen keität niitä ohjeiden mukaan ja ruiskutat mahd. steriilisti itiöt lasien/purkkien sisään. Onnea matkaan! :) Kysy täältä mikäli olet epävarma jostain.

Vielä loppuun pari täsmävastausta:

Minkälaisia astioita ne täytyy olla?
Tavallisia juomalaseja tai kannellisia lasipurkkeja. Juomalaseista saat rihmaston ulos kokonaisena, mutta sellaisia purkkeja voi olla hankala löytää millä onnistuisi sama. Molemmat soveltuvat aloittelijalle, mutta juomalaseilla saat hieman nopeammin sieniä, kun ei tarvitse murskata rihmastoa esimerkiksi johonkin toissijaiseen kasvualustaan ottaessasi rihmaston ulos "kohdustaan". Juomalasit ovat varma vaihtoehto.
Ja mitä lajiketta suosittelette aloittelijalle?
Kaikki Psilocybe Cubensis lajikkeet sopivat aloittelijoille. Kasvatuksessa ei ole juurikaan eroavaisuuksia ja kaikille soveltuvat samat kasvuolosuhteet.
Saako näitä suomesta, mistä?
Esimerkiksi tältä foorumilta. Katso myös FSRE tai jokin kaupallinen vaihtoehto. Löytyy foorumilta.
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Mushroom growing made easy oli mulle paras video. http://thepiratebay.se/torrent/3369488
Tuo edellä oleva oli oikeastaan melkein yhtä sekavaa kuin pelkkä teksti.
Itekin opiskelin aloittaessani juuri ton videon avulla. Se oli silloin vielä google video-palvelussa, etin sitä tässä nopeesti, mutta ei löydy enää kuin torrenttina, niin en linkannu siihen. Sen jälkeen katsoin "Let's grow mushrooms"-videot ja homma oli aika lailla selvä.


Poissa Invisible

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili