...Mutta se ei haittaa!! Olen tullut siihen lopputulokseen että jos purkissasi on vaikka ruokalusikallinen kontaminoituja jyviä skatteroituneena ympäriinsä purkkia (1L purkki jyviä) jotka selvästi näyttää ikäviä merkkejä kontaminaatiosta, tälläiset purkit voidaan pelastaa... ravistamalla purkkia! Jos rihmasto on muuten kolonisoinu ~80% mutta siellä täällä on vähäsen kontaminaattijyviä, kun sekoitat niin rihmasto itseasiassa syö nämä bakteerijyvät alleen.
Kun bakteereja ilmestyy, olen huomannut että purkissa on makeahko tuoksu tarkoittaen sitä että bakteeri on alkanut rikkomaan tärkkelystä sokereiksi... jolloin jos sekoitamme, me rikomme sen oudon barrierin rihmaston ja kontaminaatin välillä... (se kun rihmasto ei tunnu kasvavan ollenkaan kontaminaation päälle vaan väistää sitä) Tällein olen huomannut että rihmasto itseasiassa kasvaa mokoman bakteerikasvun päälle ja olen voinut käyttää koko jyväpurkin huoletta ilman jälkiseuraamuksia.
Eli jos sinulla on BAKTEEREISTA kärsiviä purkkeja kaapin perällä mutta kontaminaation määrä ei ole vielä ylimaalinen, sinulla on vielä toivoa pelastaa kasvualustasi
muistat vain että sinulla pitää olla purkissa myös erittäin runsaasti tervettä rihmastoa että rihmasto kerkeää kasvamaan kontaminaattien päälle tarpeeksi nopeeta.
Lajike kyseessä: psilocybe cubensis
Kontaminaation lähde: Huonosti tehty LC, eli rihmasto saa starttilähdön ja lähellä valmistumista alkaa jyviin tulemaan kontaminaatiota.