Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

PF-tek kasvualustasta



Poissa Claudi0

    • Viestejä: 26
    • Karma: 0
    • Profiili
Muistan Klonkun sanoneen, että ruisjauhon kanssa olisi suurempi kontaminaatioriski, etenkin jos painekattilaa ei ole käytössä. Mutta mä rohkaisisin kyllä tekemään siihen ruisjauhoon. Itsellä ei ole ollut painekattilaa käytössä ja olen onnistunut kymmeniä kertoja ilman ongelmia niin riisi, kuin ruisjauhonki kanssa. Tavallisessa kattilassa 1,5h keittoajalla.

Muista alottaa ajanotto vasta kun vesi alkaa kiehua. Ja itiöruiskun valmistuksessa ja inokuloinnissa pyri mahdollisimman steriiliin työskentelyyn.


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Hei, kiitos vastauksesta. Olen lukenut kyseisen eepoksen (suurkiitos kirjoittajalle), itseasiassa se on minulla tuossa tulostettuna, ja tässä kaakkujani valmistellessani sitä vilkuilen välillä. Siinä kuitenkin puhutaan nimenomaan tuosta tummasta täysjyväriisijauhosta jota minulla ei ole, joten lähinnä sitä tässä puhdiskelen, onko siinä suurta eroa näihin ruisjauhoihin verrattuna. Hakua kokeilin ja löysin vain jonkun kirjoittaneen painekattilan olevan ruisjauhoa käytettäessä välttämätön, mutta en löytänyt juurikaan muuta keskustelua aiheesta.
Luulis kyllä tosiaan tuon ruisjauhon toimivan siinä missä tumma täysjyväriisijauho ja luulisi senkin menevän ihan normaalissa kattilassa, miksi ei menisi? Joku kokeneempi vois sanoa tähän jotain. :)
Muistan Klonkun sanoneen, että ruisjauhon kanssa olisi suurempi kontaminaatioriski, etenkin jos painekattilaa ei ole käytössä. Mutta mä rohkaisisin kyllä tekemään siihen ruisjauhoon. Itsellä ei ole ollut painekattilaa käytössä ja olen onnistunut kymmeniä kertoja ilman ongelmia niin riisi, kuin ruisjauhonki kanssa. Tavallisessa kattilassa 1,5h keittoajalla.

Mulla on kanssa ollu ruisjauhoa käytössä pf-tekin kanssa, ja hyvin on toiminut. Ja ihan normikattilalla oon "steriloinutkin".

Painekattilalla nyt steriloituu mikä vain, että turha stressaa. Jotta tietäisi kuinka kauan kyseisen kattilan pitää antaa kiehua, niin pitäis tietää millä paineella se toimii. Kattilan pohjassa saattais olla merkintöjä.