Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sienet kasvaa kakkujen pohjasta.

Poissa Grinderman

    • Viestejä: 38
    • Karma: 1
    • Profiili
Keräsin ensimmäisen sadon kakuistani. lähes kaikki sienet kasvoivat kasvoivat kakkujen alapuolelta, vaikka valo tuli ylhäältä päin.
Onko tämä yleistä vai mättääkö terraarion olosuhteissa jokin?

http://www.taikasieni.net/smf/MGalleryItem.php?id=2083

Ilmankosteus on 98%, lämpötila 23c, pohjalla leca-soraa, laatikossa muutama reikä ja alustoina nuuskapurkkeja sekä foliota. Päivänvalolamppua olen käyttänyt alkuksi 12tuntia, mutta vähensin loppua kohti, koska näyttävät tykkäävän pimeästä. Tuuletellut ja sumutellutkin olen.
Kaksi pienehköä sientä ja pari mutaatiopalloa kasvoi kakun sivusta, loput 25kpl, kaikki pohjasta. Valo kyllä käänsi ne ylöspäin, mutta osa ei oikein pääse esiin, kun luikertelevat kakun ja alustan välissä.
Kasvatustilaan siirtäessä rihmasto myös kasvoi alustaan kiinni. Odotin kolonisoitumisen jälkeen reilun viikon ennen siirtämistä.

Pistin toista satoa varten pari kakkua, joissa oli sienen alkuja pohjassa, kokeeksi "väärinpäin" terraarioon. Saa nähdä miten käy.



Poissa sienimies

    • Viestejä: 43
    • Karma: 7
    • Profiili
Ihan tavallista on tuo pohjasta pinnaaminen. Omasta kokemuksesta valon sijainnilla ei ole juurikaan merkitystä sen suhteen, mistä kohtaa sienet alkavat kasvaa. Kannattaa tarkistaa kakut säännöllisin väliajoin joka puolelta, ja jos nitä sieniä pukkaa enemmän pohjasta kuin yläpuolelta, niin senkun vaan kääntää sen kakun toisinpäin.

Edit: Eikä siitä pohjapinnaamisesta välttämättä ole edes haittaa. Ainakin tuon kuvan perusteella on ihan hyvänkokoisia sieniä tulossa :)
"If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite. For man has closed himself up, till he sees all things through narrow chinks of his cavern." - William Blake


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Mulla on mutu-tuntuma, että kakkujen pohjapinnaus johtuis siitä, että kosteutta on tiivistynyt kakun ja alustan väliin, ja että rihmasto haluaa muodostaa pinnejä kosteuden lähelle. Ei mitään faktatietoa, mutta tuo pohjapinnaus on tosi yleistä juuri pf-kakuissa, joissa kaikki muut sivut on paljaana. Jos jollain on parempia teorioita/faktaa, niin kertokaa.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Teorioitahan kyllä löytyy, paremmuudesta en mene vannomaan :D:
Rihmasto kasvaa lasissa. Muut kohdat, paitsi "tuleva pohja" on puristuksissa kolonisaation ajan, edessä olisi siis seinä, josta ei pääse läpi -> sienet haluaa kasvaa sieltä, mistä niiden on helpoin kasvaa.

Samahan se on miten päin ne kakut siellä terrassa on. Sienien vartta voi myös jonkunverran halutessaan muotoilla kääntelemällä kakkuja kasvun aikana. Vähän sama juttu kuin hampun kasvatuksessa kasvin taitteleminen.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Teorioitahan kyllä löytyy, paremmuudesta en mene vannomaan :D:
Rihmasto kasvaa lasissa. Muut kohdat, paitsi "tuleva pohja" on puristuksissa kolonisaation ajan, edessä olisi siis seinä, josta ei pääse läpi -> sienet haluaa kasvaa sieltä, mistä niiden on helpoin kasvaa.
Tuota teoriaasi olis helppo kokeilla. Laittaa vaan kakut alusta pitäen "väärin päin" terraan.

Epäilen, että mä oon kuitenkin lähempänä totuutta. Löysin nopeasti shroomerysta:
http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/8377736#8377736
http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/7732694#7732694

Voi olla, että Grindermanilla ei ole ilmankosteus ihan optimi tasolla. Tuo ilmankosteusmittari voi valehdella. Enemmän suihkuttelua.


Poissa Grinderman

    • Viestejä: 38
    • Karma: 1
    • Profiili
Näyttäisi tässä tapauksessa siltä, että sienet haluavat kasvaa lasien yläosasta eli "pohjasta".
Pistin kakkuja molemmin päin laatikkoon ja sienet kasvavat päältä tai pohjasta, riippuen siitä miten päin ne siellä ovat.

Yksi toisen sadon sieni muuten lähti kasvamaan kakun kääntämisen jälkeen suoraan päältä alaspäin, valosta huolimatta.

Kalibroin tuon kosteusmittarinkin ennen projektin aloittamista, niin sen ei pitäisi paria astetta enempää ainakaan valehdella.
Lisäsin myös varalta suihkuttelua. Luulisi, että kakkujen kosteus edesauttaa kasvua muualtakin kuin vain pohjasta. Eli kosteus ei kerry vain sinne pohjalle kakun ja alustan väliin jos ne ovat kauttaaltaan kosteita korkean ilmankosteuden lisäksi.
Laatikko kun ei tuulettamisen yhteydessä montaa suihkausta tarvitse, koska ilma ei juurikaan siellä vaihdu.


Poissa Malchievous

    • Viestejä: 110
    • Karma: 6
    • Profiili
Mulla oli kakkuja tehdessäni tapana aina leikata veitsellä alas tulevasta päästä pala pois jotta siitä tuli tasaisempi. Itsellä ei koskaan lähtenyt kasvamaan pohjasta. Mitens, teetkö myös itse näin?
“Only the madman is absolutely sure” -RAW


Poissa Grinderman

    • Viestejä: 38
    • Karma: 1
    • Profiili
Eipä ole käynyt moinen edes mielessä, tästä ei ole varmaankaan mainintaa foorumilla tai HuMy:ssä.

Kädellä olen vaan raapinut irtonaisen vermikuliitin pois. Jotkut ovat pohjista epätasaisempia kuin toiset.

Pistin kahden desin kakkujen lisäksi 0,35 litraisia ja noista puskee sienten alkuja pohjan lisäksi myös sivuilta, tosin aika alareunoista. Näyttää isommissa laseissa olevan pidempi kolonisaatioaika ja sienten kasvun alkaminen vie myös hieman pidempään kuin pienissä.

Näköjään kolonisoitumisen nopeuteen vaikuttaa paljon myös se, monelleko laidalle itiöitä ruiskuttaa. Esim. neljälle sivulle ruiskutettu kakku oli valmis viikon nopeammin kuin kahdelle sivulle.

Tärkeintä kuitenkin on, että sieniä puskee, kasvoivat mistä päin kakkua tahansa :)