2,5 viikkoa sitten inokuloitu vajaat 30 pf-tek purkkia, eikä yhdessäkään purkissa ole tapahtunut yhtään mitään rihmaston kasvuun viittaavaa. Nyt olisi tarkoitus tehdä uusi yritys, koska minulla on vielä yksi itiö printti jäljellä. Mutta ennen sitä ajattelin käydä prosessin vaiheittain läpi ja miettiä mikä meni pieleen, ettei tule toistettua samoja virheitä. Eli tämän kaavan mukaan etenin edelisesllä kerralla:
1. Itiöruiskun valmistaminen.
- Sterilisoin shotti lasin kattilassa. Sterilisoinnin jälkeen otin lasiin kiehunutta vettä ja peitin lasin foliolla. Annoin jäähtyä huoneen lämpöiseksi, jonka jälkeen rapsuttelin itiöt lasiin. Tein yhdestä printistä 4 kpl 20 ml:n itiöruiskua. Pumppasin veden ruiskuun ja takaisin lasiin useita kertoja tasaisen itiömäärän saamiseski ruiskuun. Tämän jälkeen ruiskut jääkaappiin kahdeksi vuorokaudeksi.
Mahdolliset virheet: En kyllä itse keksi tästä vaiheesta mitään virhettä
2. Pf Tek kakkujen tekeminen.
- Ihan perusreseptillä tein kakut eli suhteessa 1:1:2 (tumma riisijauho:vesi:vermikuliitti). Seoksen tekeminen onnistui minusta hyvin ja koostumus oli hyvä. Perustuen siis luetttuun tietoon, aikaisempaa kokemusta kun ei tästä asiasta ole.
- Tämän jälkeen foliot päälle ja kattilaan sterilisoitumaan. Kattilan pohjalla käytin metallisia purkkien kansia ja foliota, etteivät purkit olisi kosketuksissa veteen ja kattilan pohjaan. Purkit joita käytin:
http://sporewonder.nl/product/750/. Purkeissa yksi injektioportti / purkki:
http://sporewonder.nl/product/self-sealing-injection-ports-pack-of-10/ . Sterilisoinnin jälkeen foliot pois ja purkit yön yli jäähtymään. Seuraavana päivänä inokulointi.
Mahdollisia virheitä: - Jotkut purkit ehkä olleet kosketuksissa kiehuvan veden kanssa ---> Olisiko purkin sisältö jotenkin pilaantunut?
- Olisiko purkkien filtteri kastuneet?
3. Inokulointi
- Jääkaapista ruiskut esille. Kunnon ravistelu ja sitten ruiskutelemaan. Jokaiseen purkkiin meni n. 2-3 ml itiövettä. Neljään reunaan jokaiseen purkkiin. Jokaisen purkin välissä neulan kuumentaminen sytkärillä (sattui olemaan ainut vaihtehto sillä hetkellä). Neulat oli isoimpia mitä apteekista löysin. Jopa liian järeitä. Itse neulan sisälläkin oli joku sisäosa, mikä piti poistaa. Oisko joku kanyylineula tai jotain. Inokuloinnin jälkeen purkit kaappiin. Olosuhteet ihan normaalit. Lämpötila n.21 astetta ja ilmankosteus nyt on mitä se normaali huoneessa on.
Mahdollisia virheitä: - Voiko neula olla jopa liian paksu ja kun se lämmitetään, se ei kerkeä jäähtyä itiöveden toimesta ja sitä kautta itiöt kuolevat?
Kaikki työvaiheet tein hanskalaatikossa ja steriileillä välineillä. Mahdolliset virheet ovat pelkkää spekulaatiota ja itse luulen , että itiöprintti olisi ollut jo valmiiksi kuollut. Printit tilattu mushroom research centrestä.
Kohta alkaa uusien kakkujen leipominen ja sitä ennen kaikki vinkit ovat tervetulleita.