Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Epäsuora auringonvalo talviaikaan

Vieras · 9 · 2596

juup0001

  • Vieras
Kysymykseni koskee valaistusta. Lukemani mukaan epäsuoran auringon valon pitäisi riittää stimuloimaan sienten kasvua, mutta onko epäsuoran auringonvalon intensiteetti ja valaistusaika riittävä myös talviaikaan kasvattaessa? Oletteko havainneet sadoissa eroja keinovalon vs. auringon valon avulla kasvatettujen satojen kesken?


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Sienet tarvitsee kovin vähän valoa. Kasvavat jopa kokonaan ilmankin, mutta paremmin valon kanssa. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että muutama tunti valoa talviaikaan riittää.

Itsellä ei oo kokemusta keinovalon kanssa kasvattamisesta, että osaisin verrata satoja. Sienten satoihin vaikuttaa kuitenkin ennenkaikkea subtraatissa olevien ravinteiden määrä, veden määrä, ilmankosteus ja ilmanvaihto. Valo ei ole niin tärkeä asia.


Poissa Tattila

    • Viestejä: 67
    • Karma: 3
    • Profiili
Valon ehkäpä suurimpana tehtävänä on neuvoa mihin suuntaan itiöemät kasvavat. Sopivalla valolla voidaan välttää osittain pohjapinnaaminen mutta muuta hyötyä ei taida olla.
Psykedeelit-elämä, Dissosiatiivit-kuolema.


juup0001

  • Vieras
Selvä peli, näin olin myös itse foorumilta lukemani perusteella ymmärtänyt. Mietitytti vain hullussa mykologissa esitetty 12 tuntia valoa ja 12 tuntia pimeyttä -ohje ja sen soveltaminen sisällä kasvattamiseen talviaikaan ilman keinovaloa.


Poissa Tattila

    • Viestejä: 67
    • Karma: 3
    • Profiili
Joo ei sitä HuMy:ä kannata ihan sanatarkkaan noudattaa. >:D Omien kokemusten pohjalta huomannu että oma ajattelu kannattaa ja tulee parempia tuloksia kun vähän soveltaa ja kokeilee.  ;D
Psykedeelit-elämä, Dissosiatiivit-kuolema.


Poissa PSM

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Kysymykseni koskee valaistusta. Lukemani mukaan epäsuoran auringon valon pitäisi riittää stimuloimaan sienten kasvua, mutta onko epäsuoran auringonvalon intensiteetti ja valaistusaika riittävä myös talviaikaan kasvattaessa? Oletteko havainneet sadoissa eroja keinovalon vs. auringon valon avulla kasvatettujen satojen kesken?
Olen kasvattanut sieniä keinovalon ja kolmikerrosikkunan läpäisevän auringon alla kesällä että talvella. Terraariona on toiminut Shotgun ja Bucket o' fungus (suihkumyssy matta). Sadot ovat olleet silmämääräisesti arvioituna yhtä suuret riippumatta valon määrästä ja -saantiajasta. Parhaaksi paikaksi on osoittautunut lattialämmityksellä varustettu pesuhuone jonka ilmankosteutta nostattaa suihkussa käynti. Shotgunia olen lisäksi tietysti suihkutellut ja huiskutellut pari kertaa päivässä. Pesuhuoneen valaistusta hoitaa 15W ESL katossa (ei ikkunaa), eikä pohjapinnaus ole vaivannut. Valon olen jättänyt usein päälle työpäivän ajaksi, välillä valo on palanut vain muutaman tunnin päivässä. Terraariot ovat olleet irti lattiasta muutaman sentin. Valoa huomattavasti tärkeämpää on siis ollut substraatti, ilmankosteudesta ja -vaihdosta huolehteminen.

Bucket o' fungus on tuottanut pesuhuoneessa täyden sangon isoja ja kauniita sieniä, kuten linkin takana.


Poissa Grinderman

    • Viestejä: 38
    • Karma: 1
    • Profiili
Keinovalolla kasvattaneet, oletteko huomanneet suuria eroja tuon valon kirkkauden suhteen? Eli kuinka välttämätön on tuo 5000-6500 Kelvinin lamppu?
Mulla sattuisi olemaan keittiössä loisteputki, josta en Kelvin-lukemaa en löytänyt. Wikipediassa sanottiin, että nämä perus loisteputket ovat yleensä 3000-4000k.

Asuntooni ei talvisin tule tarpeeksi luonnonvaloa, joten keinovalo on välttämätön. Ostanko luonnonvalolampun vai menenkö keittiön loisteputkella?

Kannattaako loisteputkesta ottaa muovisuojus irti? Paljonko oikeanlainen lamppu maksaa?


Poissa PSM

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Keinovalolla kasvattaneet, oletteko huomanneet suuria eroja tuon valon kirkkauden suhteen? Eli kuinka välttämätön on tuo 5000-6500 Kelvinin lamppu?
Mulla sattuisi olemaan keittiössä loisteputki, josta en Kelvin-lukemaa en löytänyt. Wikipediassa sanottiin, että nämä perus loisteputket ovat yleensä 3000-4000k.

Asuntooni ei talvisin tule tarpeeksi luonnonvaloa, joten keinovalo on välttämätön. Ostanko luonnonvalolampun vai menenkö keittiön loisteputkella?

Kannattaako loisteputkesta ottaa muovisuojus irti? Paljonko oikeanlainen lamppu maksaa?
Käyttäisin keittiön loisteputkea ja jättäisin muovisuojuksen paikalleen. Shroomerystä löytyy testi (itiöistä kasvatettu), jossa ei huomattu eroa valonlähteiden välillä. Tekstin lopussa muutama lainaus jotka väittävät sinisen sävyn olevan paras. En ole huomannut eroa spektrien välillä. Tällaiselle perusjantterille kuin minä ei ole valon spektrillä tai määrällä väliä koska ilmanvaihto ja kosteus eivät kuitenkaan ole jatkuvasti optimaalisella tasolla. Mikäli nuo seikat ovat kunnossa ja sinertävää valoa hankit, niin ero on todennäköisesti tällöinkin marginaalinen.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Kirjoitin johonkin tuosta valaistuksen vähäisestä merkityksestä, kun vaan muistaisin minne. Korjailen siitä oppaaseen selkeästi, ettei siitä todellakaan kannata stressata. "Nimimerkillä 3w jääkaapissa".
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison