Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Aloittelijoiden suippumadonlakkikysymykset tänne!

Vieras · 351 · 164981

Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
+ Luulisi että golf-kentät olisivat niitä kuumottavimpia paikkoja etsiä sieniä..? ::)

Meet sinne sieneen tietty sellaisena ajankohtana kun siellä ei ole mikään Nordic Open Cup meneillään tai vähintään tarkistat että greeni on vapaa ennenkuin menet sinne pilaamaan Tiger Woodsin puttailuja konttailullasi.
Laiminlyömällä ympäristön tarkkailun saatat saada pallosta osumaa tai jäädä golfkärryn alle.


Poissa tog

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili

Poissa RW

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Halloijaa kaikille vaan. teille kirjoitan nyt koska löysin melko omituinen näköinen silokki (mun mielestä). sillä on nimittäin jotain pientä vihreää väriä lakin päälle? mitäköhän se meinaa? onko se jotain hometta vai ihan normaalia? ja kyseinen silokki oli vielä melko suuri muitten silokkien seassa? Olen ensimmäistä kertaa nyt löytänyt silokkeja joten olen melko uus koko touhulle:D joten meinasin kysyä teiltä asiantuntioilta apua. ja sen verran hölmö olin että en ottanut ku yksi huono kuva sienestä -.- (sieni vasemmalla, lakin halkaisia noin 2.5-3cm)


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
RW: Minusta tuo tumma/vihertävä on sitä, kun heltat lakin alapinnalla alkavat menemään pikkuhiljaa huonoksi ja mössöksi ja ne sitten kuultavat tummana tuosta lakin läpi. Sitä tapahtuu usein vanhemmilla ja isommilla sienillä. Muuta havaintoa vihreästä en huomaa tuosta kuvasta. Jos epäilyttää, niin aina voit heittää pois ja kerätä varmoja tapauksia.
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa RW

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
RW: Minusta tuo tumma/vihertävä on sitä, kun heltat lakin alapinnalla alkavat menemään pikkuhiljaa huonoksi ja mössöksi ja ne sitten kuultavat tummana tuosta lakin läpi. Sitä tapahtuu usein vanhemmilla ja isommilla sienillä. Muuta havaintoa vihreästä en huomaa tuosta kuvasta. Jos epäilyttää, niin aina voit heittää pois ja kerätä varmoja tapauksia.

Okei, kiitos vastauksesta. mutta niitä voi kuitenkin syödä hyvin vaikka ne ovat vähän mätäneet?:D


Poissa man_na

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Nyt llöysin viimeiset ekat sienet ja sen jälkeen vähän enemmän motivaatiota etsimään lisää sillä ekalta spotilta löytyi vain muutama sieni (epäilen olevan jonkun muun vakkaripaikka), toisella sienireissulla, eri paikalta löytyi mielestäni suippumadonlakkeja, mutten ole varma sillä alareunan tummuus oli melko vähäistä ja lisäksi yksi sienistä kasvoi puussa kiinni : o
Muutamankymmenen metrin päästä olin löytänyt varmemmin suippumadonlakin, mutta se oli niin liiskaantunut, että jätin metsään.
Onko suippumadonlakeille mahdollista kasvaa puussa kiinni? Ja hyvin lähellä juurta, muuten olivat mielestäni aika lähelle suppumadonlakkimaisia.
Kuvia en saanut otettua, kun kamera alkoi oikuttelemaan.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
...
paikalta löytyi mielestäni suippumadonlakkeja, mutten ole varma sillä alareunan tummuus oli melko vähäistä ja lisäksi yksi sienistä kasvoi puussa kiinni : o
...
Kuvia en saanut otettua, kun kamera alkoi oikuttelemaan.
Otahan ihan suosiolla niitä kuvia tavalla tai toisella niin saadaan tunnistettua täällä päässä ennen kuin suuhusi laitat. Empähän ole koskaan silokin puusta nähnyt/kuullut kasvavan.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Terkku

  • Tulokas
    • Viestejä: 4
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei.
Olisi yksi kysymys, nimittäin viiden hengen porukassa oltaisiin ensi viikolla lähdössä näitä suippomadonlakkeja keräämään. Kysymys onkin, että ihan yleisesti mitä pitää ottaa huomioon? Onko järkevää lähteä niin isolla porukalla (kaikki nuoria), vaatetus, muu naamiointi yms. Sitten kun ollaan saatu kerättyä niin voidaan perehtyä tunnistamiseen hiukan paremmin.
Kiitos jo etukäteen!
-x5



Poissa Relatiivi

    • Viestejä: 31
    • Karma: 2
    • Profiili
Suosittelen perehtymään siihen tunnistamiseen jo ennen keräämistä, ei kai siinä muuten mitään järkeä ole?  :D


Poissa Snap

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Onkos jotain varmoja tapoja tunnistaa silokit? Jotkut perustuntomerkit esim. varsi, lakki jne..
I've made up my mind, don't confuse me with facts.


Poissa Syksyp

  • Tulokas
    • Viestejä: 4
    • Karma: 0
    • Profiili
Yo! En oo ennen ikin poiminu semei, ja tänä syksyn sit aloin poimimaa yhen kaverinkaa joka poimi jo viimevuonna! Eiks semeis oo lila-musta heltta!? Kyl mä tos 2 viikon aikana 19 löysin, mut ku kattoo noit kaikkii kuvii nii kaikis kuveis ne näyttää erilasilt! Tai sit vaa kuvittelen Ahaha!. Ja nyt ku noi mun omat kuivui nii niist tuli sellaset vähän kullan väriset. Meinaan vaa sitä et se mun kaveri joka poimi myös viimevuonki nii sen omat ku kuivui, nii ne oli tumman väriset! Johtuuko mun sienten väri siitä et pesin ne ennen kuivumist??


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Snap: ylempänä linkkiä.

Syksyp: Joujou.. Semilanceatan heltta on joo lilaan vivahtava ja tosi tumma, mutta muutkin tuntomerkit on (pahimmassa tapauksessa jopa elin)tärkeää opetella. Kannattaa jättää syömättä varsinkin jos sienesi näyttivät erilaisilta kuin kuvissa. Joskus silokit saattavat kuivuessaan mennä kullan väriseksi, joskus mustaksi. Riippuu kuinka itiöt värjäävät sieniä.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Syksyp

  • Tulokas
    • Viestejä: 4
    • Karma: 0
    • Profiili
Klonkku: kyl ne ala reunatki oli mustat, ja sienetki silleen ruskeit. Ja ruohotupsuist mä ne kaikki löysinki! Ois pitänny ottaa kuvii niist, mut jostain syyst en aatellu. Ja se mun kaveriki selitti et se poimi iha samllaisii viimevuon ja kyllä toimi, mut silti kuumottaa jostain syyst, johtuukohan siit en en oo ennen ikin keränny. :D


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Tunnistamattomia sieniä on aina suuri riski mennä popsimaan. Muistakaamme kaikki!
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.