Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Synkronisiteetti

Poissa Sebedeuksen poika

    • Viestejä: 84
    • Karma: 10
    • Profiili
En ole tähän jungilaiseen iloitteluun kauhean syvällisesti tutustunut, enkä sen enempää tiedä minkälaisella vakavuudella ja sitoutumisella asiaan suhtaudun. Aihe on kuitenkin noussut elämässäni pinnalle, kun hiljattain olen kokenut tosi outoja yhteensattumia, joihin on liittynyt pistävän kömpelöä merkityksellisyyttä. Eniten näissä kokemuksissa mua on kiehtonut se, kuinka epäaidoilta ja ontuvilta ne ovat tuntuneet. Kyseiset sattumat ovat näyttäytyneet muun todellisuuden lomassa kuin huonoina vitseinä, kehnona käsikirjoituksena, melkein kuin todellisuus anelisi, etten ottaisi sitä tosissaan.

En oikein viitsi kuvailla näitä oikukkaita tapahtumia, koska kontekstista (mun elämästä) irrotettuna ne ei oo välttämättä kauhean viehättäviä tai vakuuttavan oloisia, mutta välillä tuntuu, että elämäni/tajuntani heittää spontaanin yläfemman kosmoksen kanssa kahdestaan ja Jahve iskee silmää mulle sekasorron keskeltä - mikä on tietenkin helvetin itsekeskeistä (sekä mielenterveydellisesti arveluttavaa), mutta tunne on silti kiehtova. Yes. Of course. Consider the possibilities. Imagine the appropriateness of it.

Toki tämä on varmasti käynnistyttyään melkoista itseään toteuttavaa profetiaa, mutta mielenkiintoinen aihe/ilmiö yhtä kaikki. Ehkä se historian perällä pyörivä diskopallo väläyttelee kimalluksia Valosta, tai ehkä mun elämä on liian tylsää ja kirjoitan itselleni väkisin sivuroolin Suuressa Tarinassa.

Ajatuksia? Kokemuksia? Myös aiheeseen liittyvää hyvää kirjallisuutta saa suositella, vaikka varmaankin pitäisi lähteä Jungista liikkeelle.


Poissa suklaasammakko

    • Viestejä: 43
    • Karma: 17
    • Profiili
Olen juuri tällä hetkellä keskellä Stanislav Grofin kirjaa When the Impossible Happens - Adventures in Non-ordinary Realities jonka ensimmäinen osa käsittelee synkronisiteetteja. Hyvin kiinnostavia asioita ja paljon esimerkkejä ko. ilmiöstä sekä muiden että kirjoittajan itse kokemana.
Omakohtaisesti täytyy sanoa että niitä kyllä alkaa huomaamaan enemmän ja enemmän mitä enemmän niitä ajattelee. Itsekin aloin huomaamaan useampia yhteensattumia luettuani sen kappaleen läpi, lienköhän alitajuisesti alkanut hakemalla hakemaan niitä. Positiiviset synkronisiteetit tuntuvat joskus aika taianomaisilta mutta negatiivisten sattuessa tulee usein ajateltua "tyypillistä" tai "tää on just mun tuuria" eikä sen enempää mietittyä niiden merkitystä.


Poissa Sebedeuksen poika

    • Viestejä: 84
    • Karma: 10
    • Profiili
Olen juuri tällä hetkellä keskellä Stanislav Grofin kirjaa When the Impossible Happens - Adventures in Non-ordinary Realities jonka ensimmäinen osa käsittelee synkronisiteetteja. Hyvin kiinnostavia asioita ja paljon esimerkkejä ko. ilmiöstä sekä muiden että kirjoittajan itse kokemana.

Kiitti vinkistä.

Omakohtaisesti täytyy sanoa että niitä kyllä alkaa huomaamaan enemmän ja enemmän mitä enemmän niitä ajattelee. Itsekin aloin huomaamaan useampia yhteensattumia luettuani sen kappaleen läpi, lienköhän alitajuisesti alkanut hakemalla hakemaan niitä.

Mulla ne lähti liikkeelle suht viattomasti, kunnes sitten kulminoituivat hiljattain muutamaan aika överiltä tuntuvaan yhteensattumaan, jotka oli niin outoja, että niistä jäi jotenkin hieman huijattu olo. Aiemmin elämässäni en ole tämänkaltaisia sattumia kokenut tai ainakaan kiinnittänyt niihin huomiota, mutta veikkaan myös, että pian niitä saattaa tulla joka ikkunasta sisään, kun on herkistänyt itsensä ajatukselle. Yksi asia mikä lisää ilmiön viehätystä omalla kohdallani entisestään, on se, että taisin alkaa kokemaan näitä sattumia suurinpiirtein samoihin aikoihin, kun elämässäni tapahtui ajatuksen tasolla iso rakennemuutos. Voi vedellä lisää mielivaltaisia viivoja kaukaisten pisteiden välille!

Positiiviset synkronisiteetit tuntuvat joskus aika taianomaisilta mutta negatiivisten sattuessa tulee usein ajateltua "tyypillistä" tai "tää on just mun tuuria" eikä sen enempää mietittyä niiden merkitystä.

Tää on hyvä pointti. Tosin kokemani synkronisiteetit ovat olleet aika neutraaleja, niiden tapahtuminen ei ole sen enempää hyödyttänyt kuin haitannutkaan mua, ne ovat vain olleet silmiin pistävän outoja.