Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Suippumadonlakkihavainnot 2011

Mädi · 165 · 69704

Poissa -aPz-

    • Viestejä: 17
    • Karma: 0
    • Profiili
Tulin just pellolta, saalis noin parisataa kpl reilun tunnin aikana. :) Nyt vähän murua rinnan alle ja sitten toiselle spotille. -->


hogweed

  • Vieras
Tänään löysin ensimmäisen silokkini. Se oli nuori yksilö ja annoin se olla rauhassa. Löysin sen rannan läheisyydestä yhdestä ruohotuposta. Näitä ruohotuppoja oli kymmeniä siinä ympärillä. Löytö oli henk. koht. pieni voitto. Olen kahlannut lukemottomia paikkoja, niin mahdollisia kuin mahdottomiakin. Välillä on vituttanut kuin Hitleriä Berliinin bunkkerissä vuonna 1945, kun on tuntunut ettei vain löydy.

Näyttäisi kuitenkin siltä, etten ole ainut sienestäjä täällä suunnilla. Lupaavilla paikoilla on ollut niin paljon jälkiä. Sinä samalla paikkakunnalla sienestävä: jätä se ranta loppusyksyksi mulle, älä ahnehdi kaikkea itsellesi.


Poissa Kettu KetunPoika

    • Viestejä: 27
    • Karma: 20
    • Profiili
Uuden puhelimen innoittamana lähdin käymään vakiospotilla. Lähinnä vain kameran testailua, mutta kai tästä jotain voi hyötyäkin.

Kaikki tämän syksyn löytämäni sienet (n. 400 kpl) ovat löytyneet kyseiseltä alueelta eikä vieressä näkyvälle pellolle ole tarvinnut lähteä kuumottelemaan.

[Smg id=1751]
[Smg id=1752]

Muutama havainto

[Smg id=1749]
[Smg id=1750]

Mikä otus tuo on?

[Smg id=1753]


Poissa -aPz-

    • Viestejä: 17
    • Karma: 0
    • Profiili
Mikä otus tuo on?

[Smg id=1753]

Etanalta näyttäisi. :D

Vieläköhän silokkeja mahtaa löytyä? Vaikuttaako ensimmäiset yöpakkaset kuinka paljon suippumadonlakkien kasvuun? Nyt on ollut viimeöinä aika kylmä, mutta en tiedä onko vielä mennyt ihan pakkasen puolelle..


Poissa _FOOL_

    • Viestejä: 18
    • Karma: 4
    • Profiili
Pääsääntösesti jo maasta noussseet itiöemät paleltuu, mut on mahdotonta sanoa kuinka syvälle pakkanen pääsee puremaan paikoitellen. Varsinkin tiheemmässä aluskasvustossa sienet kyl selviää. On olemassa villejä huhuja siitä et kasvu kiihtyis ensimmäisten yöpakkasten jälkeen, mut mul ei ainakaan ole mitään merkittäviä kokemuksia tän teorian tukemiseks.

EIhän tuo mitään maksa käydä katsastamassa. Eka pakkasten jälkeen ja myöhään syksyllä oon huomannu vaan vittumaiseks sen et on niin paljon jo puiden lehtiä maassa, näkyvyyttä peittämässä että on turhauttavaa enää lähtee.


tripperella_

  • Vieras
Ollaan käyty Arosuden kans yhellä spotilla Meri-Lapissa reilun kuukauden ajan ja saaliin määrä on ylittäny molempien odotukset. A onki jo aiemmin tässä topicissa esitellyt löydöksiä.

Muutama päivä sitten huomattiin kylmyyden (maa oli jopa keskellä päivää jäässä :O) kuitenki jo alkaneen vaikuttaa sadon määrään ja laatuun. Harmillisesti oikean paikan löytymiseen meni iso tovi potentiaalisesta kaudesta. :/ Joka tapauksessa tässä varsin lyhyessä ajassa ja ainoastaan yhtä spottia haravoiden ollaan havainnoitu arviolta vajaa 1500 yksilöä. :P Oon siis erittäin tyytyväinen elämäni ensimmäiseen sienisyksyyn, enkä pelkästään runsaan saaliin ansiosta, sillä tämä uusi harrastus on antanu mulle aivan uutta intoa ulkoiluun ja luonnossa liikkumiseen.

Vai kuinka tällaisessa paikassa voiskaan vituttaa, vaikka naama oiski kuin jäässä ja räkä huilais?
[smg id=1793]


Poissa Bullet

    • Viestejä: 22
    • Karma: 0
    • Profiili
02-alueelta tein ensimmäisen suippumadonlakkihavaintoni ihan syyskuun lopussa. Parin tunnin aikana havaitsin 43 sientä, kasvoivat sekä ruohotupoissa kuin myös muuten vaan samalla alueella missä ruohotuppoja oli. Toisella kerralla menin voitonvarmana samaan paikkaan pari viikkoa myöhemmin: 0 sientä. Kolmannella kerralla (ei enää niin voitonvarmana): 4 sientä. Neljännellä: 0.

Olen haravoinut myös lukemattomia muita paikkoja tuloksetta. Havaintoni mukaan useimmat lehmien ja hevosten laitumet sijaitsevat niin lähellä asutusta ettei sienten bongailu oo oikein sopivaa.. Nyt on vähän sellanen olo taas et ei jaksa enää, niin monta tuloksetonta reissua.

Olen myös havainnut että sienten bongaus aktivoi kovasti tervehenkiseen ulkoiluun, ruokasieniäkin on tullut ei ainoastaan bongattua vaan myös poimittua! Metsässä ja pelloilla liikkuminen on tullut yhtäkkiä helpommin lähestyttäväksi, ja tosi antoisaksi, vapaa-ajan viihdykkeeksi. Ja ihanaa, että universumi antoi mun nähdä nuo 47 suippista  :)
Wanderlust:
A desire to travel, to understand one's very existence.


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Näkyy nousevan edelleen, tavanomaiselta spotilta löytyi parin sanomalehden aukaman verran. Hiukka liikaa ohikulkijoita ja kaikenkarvaista kulkijaa, piti käynnistää peiteoperaatio ja koukkailla peltoaukeilta metsän puolelle odottelemaan tilanteen rauhoittumista. Muutamat semit olivat jo kasvaessaan osittain kuivahtaneet ryppyisiksi, mutta eipä kait vaikuta tehoihin? Keräsin mukaan niin oliivinvihertävät nousukkaat, pakkasta saaneet keltanokat kuin rypistyneet vanhuksetkin.


Florian

  • Vieras
Haluanpa minäkin jakaa kokemukseni. Kuten Bullet ja varmaan moni muu.. lukemattomia peltoja jne. Viime syksynä löysin sitten minäkin ensimmäisen spottini. Olin jo aiemmin kaverini kanssa yrittänyt löytää ko sientä, tuloksetta. Meni noin 20 vuotta ja kiinnostuin asiasta uudelleen ja kiitos näiden tarinoiden ja kuvausten, ohjeiden ... "vain tarkaavaisuus palkitaan", onnistuin! Se että olin tullut jo täysi-ikäiseksi, se merkinnyt mitään. 50 vuotta sinne tänne.

MUTTA! Spottini on klassinen tapaus, metsien välissäoleva kesantopelto. Länsi-Uuttamaata. Hevosia kesäkuukaudet. Viime syksynä löysin ensin noin 50, sitten vähemmän ja vähemmän. Ja siellä täällä vain, ja kohdissa jossa kasvaa hyvin vähän heinää. Eli olen kerännyt yksittäisiä sieniä, muutaman per kerta saanut saaliiksi, tai siis lahjaksi. Alue on iso, mutta ei vaan tahdo enempää löytyä. Tupaksista en juurikaan ole löytänyt mitään. Tänä syksynä sama juttu. Olen käynyt about kolmen päivän välein, ja varovasti minä siellä liikun, mutta kaiken kaikkiaan ehkä reilu sata. Huomasin että muutkin ovat ihmetelleet sienten elämää, miten niitä sitten nousee vain vähän, olosuhteet olleet hyvät. Ja siellä täällä, about yksittäin, ei niissä ruohotupaksissa.

Ja sitä toista paikkaa kun on etsitty. Lähes joka päivä. Niin paljon minä pidin kokemastani)) Ja huomasin, kuinka eheyttävä voi syksyinen shamaani-sessio olla.
Googlea apunaan käyttänyt  olen lompsinut street-view-moodissa ja katsonut näyttääkö pelto kynnetyltä vai ei, onko heinää. Googlehan kuvasi keväällä joten se maisema kertoo kyllä paljon. Näin olen kolunnut paikkoja ja eikun autolla perään. Ja sus siunatkoon niitä voimalinjoja. Unohtakaa ne! Yleensä vesakkoa ja sen sellaista. Googlen kartassa ku alkaa zoomata, niin huomaa missä ne linjat menee, ja tienkohdalla vaan street-view ja vilkaisu, miltä maasto näyttää. Ei vaan ole onnistanut.

Kuten Bullet kivasti kertoi, niin minäkin olen alkanut nauttia pelloilla ja niityillä kuljeksimisesta, vaikka välillä kuumottanut, turhauttanut, mutta lopulta asiat ovat päässä asettuneet. Niin upeita paikkoja, maisemia kuin yli sata vuotta sitten, Seitsemässä Veljeksessä. Hevosia, niistä olen alkanut pitää, ja hyppään vielä itse ratsun selkään. Mutta myös vaikea joskus asutuksen takia, ja kerrankin yks nainen tuli sanomaan. että kohta hänen miehensä tulee kotiin isolla kuorma-autolla. Katsoin häneen hölmonä ja sanoin, että ole mikään murhamies.

Rauhaa!


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
NMuutamat semit olivat jo kasvaessaan osittain kuivahtaneet ryppyisiksi, mutta eipä kait vaikuta tehoihin?
Ei vaikuta tehoihin! ;)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Jabuli

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Kannattaako enää käydä etsimässä? Etelä-suomessa asun eikä täällä ole vielä yöpakkasia ollut.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Kannattaako enää käydä etsimässä? Etelä-suomessa asun eikä täällä ole vielä yöpakkasia ollut.
Viimeisiä hetkiä ainakin oulun läänissä. Kannattaa niitä vielä käydä etsimässä, kokoajan tulee raporttia uusista löydöistä. ;)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa tenkka22

    • Viestejä: 10
    • Karma: 3
    • Profiili
Lapissa oli n.3 päivää peräkkäin yöpalkkasia ja sen jälkeen vielä tällaisia kaunottaria löytyi. :)

[smg id=1800]

[smg id=1803]


Poissa Tradition

    • Viestejä: 8
    • Karma: 5
    • Profiili
Tässä vähän kuvia, toivottavasti tuottaa iloa jonkun silmälle, tai mielelle miten vaan  :)
Jospa kerkeäis vielä koulukiireiltä muutaman kerran kuvaamaan. Enpä kyllä usko että ihan pian loppuu kausi, jos siellä Suomessakin kerran vielä ahkerasti sienestetään.  ^-^

[smg id=1807]

[smg id=1808]

[smg id=1809]

[smg id=1810]

[smg id=1811]

[smg id=1812]

[smg id=1814]

[smg id=1813]


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
Tässä vähän kuvia, toivottavasti tuottaa iloa jonkun silmälle, tai mielelle miten vaan  :)
Jospa kerkeäis vielä koulukiireiltä muutaman kerran kuvaamaan. Enpä kyllä usko että ihan pian loppuu kausi, jos siellä Suomessakin kerran vielä ahkerasti sienestetään.  ^-^

Todella maukkaita kuvia. Alimmainen on mielestäni yksi kauneimmista suippumadonlakkikuvista, mitä tämän syksyn aikana on foorumille postattu. Heja Sverige! :)
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud