Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Salvia divinorum - kasvatus ja kiinnostus

apatin · 379 · 163425

Poissa suklaasammakko

    • Viestejä: 43
    • Karma: 17
    • Profiili
Olisi muuten ihan kiva jos ihmiset heittäisivät myös salviakokemuksistaan kommentaaria tässä ketjussa,
mielestäni se olisi ok.

Pureskelen silloin tällöin salviaa trippailumielessä, tai ehkä enemmänkin meditaatiomielessä... miten sen nyt ottaa. Set&setting vaikuttavat ainakin minun kohdalla olevan erityisen tärkeitä salvian kohdalla, niiden on vain oltava oikein tai se ei tunnu hyvältä tai hyödylliseltä. Tapaan itse pureskella kostutettuja lehtiä selällä maaten pimeässä ilman mitään häiritseviä tekiöitä, musiikista ei minulle ole tässä tapauksessa hyötyä, lähinnä haittaa.
Hyvät kokemukset tuntuvat kovin selkeiltä ja ajatukset saattavat tuntua kirkkaammilta kuin koskaan ennen. Vanhoja, kauan sitten unohtuneita tapahtumia ja tunnetiloja saattaa pulpahtaa mieleen erittäin selkeinä, kuin ne olisivat juuri tapahtuneet. Tunteeni salviaa kohtaan ovat hyvin kiitolliset muistellessani menneitä. Se taitaa olla ainut enteogeeni joka on saanut minut itkemään onnesta ja kiitollisuudesta sen antamia kokemuksia kohtaan.
Salvian polttamista en suosi, koitin sitä muutama viikko sitten pitkästä aikaa johtuen siitä että ilmakuivattamani salvianlehdet olivat lämpimän sään aikana fermentoituneet punertaviksi. Maku oli hieman parempi kuin vihreiden lehtien mutta vaikutus sekavan oloinen (kuten yleensä). En jaksanut polttaa enempää kuin sen verran etten kyennyt seisomaan paikallani ilman pelkoa kaatumisesta.
Vaikutus tuntuu poltettaessa tulevan heti päälle ja on hyvin sekava luonteeltaan. Itselläni tyypillisiä fyysisiä tuntemuksia ovat hiostus, vaatteiden karheus ja disorientaatio. Näitä tunnen myös jos yritän pureskella salviaa huonossa paikassa tai huonolla ajalla, esim. ihmisten seurassa, tietokoneen ääressä tms. Vaikutus saattaa olla hyvin intensiivinen ja viedä jos minkälaisiin ulottuvuuksiin, saatan esim. tipahtaa lattian ja maan läpi johonkin rinnakkaisulottuvuuteen jne. mutta nämä poltetut tripit eivät ole koskaan antaneet mitään kovin hyödyllistä. Usein siitä jää tosin aika hyvältä tuntuva afterglow, joka muistuttaa pureskeltua vaikutusta aika paljon.

Olen myös kokeillut polttaa salviaa yhteiskäytössä seuraavien aineiden kanssa:
Bentsot - vaikuttavat poistavan salviasta kaiken paitsi fyysiset tuntemukset, kokeillut kerran.
Päivänsini - näyttäisi aiheuttavan aikaluuppeja, erittäin intensiivistä, luulin jääneeni sekaisin ensimmäisellä kerralla ja kaverin kokeillessa samaa toisessa tilanteessa luuli myös saman tapahtuneen varoituksesta huolimatta ja alkoi puhua ambulanssin soittamisesta.
Alkoholi - sekavampi kuin selvänä poltettuna, muuten samanlaista.

Pureskelin kerran hieman salviaa syötyäni noin kymmenen silokkia, mutta sienet eivät tuntuneet arvostavan sitä kovin paljoa, olot jotenkin leikkasivat ja näin kummallisia visuaaleja silmät kiinni. Erityisesti muistan erään erittäin hullunkurisen näköisen olennon (möykky jolla oli lonkeroita joiden päässä silmät ja nämä lonkerot läpsyttelivät joka suuntaan ihan satunnaisesti) joka tuntui niin turhalta ja sekavalta että pokka ei pitänyt ja sylkäisin salviat pois sellainen tunne päässä että sienet kertoivat minulle niiden näkyjen kautta ettei tuo kombo mitenkään voisi toimia.


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Suklaasammakko, osaatko sanoa, paljonko lehteä tarvitset pureskellessasi? Montako lehteä vai mittaatko painon perusteella? Ilmeisesti kuivana, vai tilanteen mukaan?
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa suklaasammakko

    • Viestejä: 43
    • Karma: 17
    • Profiili
Määrät pureskellessa vaihtelevat hieman tilanteen mukaan, mittaan sen silmämääräiesti tai lasken noin 10-20 lehteä koon perusteella, pari isoa suullista. Pureskelen useimmin kertaalleen kuivattuja ja sitten kostutettuja lehtiä. Ne on mielestäni helpoin kostuttaa pistämällä kasa kuivia lehtiä syvään lautaseen, sumuttelemalla vettä päälle ja peittämällä tämä toisella lautasella. Vähän ajan päästä (ehkä 10-30min) kosteus on imeytynyt lehtiin jotenkuten eivätkä ne siten murene suuhun kuten kuivat lehdet. Rutikuiviakin voi käyttää mutta niistä saattaa saada jopa haavoja jos liikaa ja liian varomattomasti tunkee suuhun. Niin, ja sadonkorjuuvaiheessa kannattaa mielestäni poistaa se paksu keskiosa lehdistä jos on aikeissa pureskella niitä, niiden kestää kauan kostua ja tuntuvat tikuilta suussa.
Kuulemani ja lukemani mukaan tuoreet olisivat parempia pureskeluun mutta en ole huomannut suurempaa eroa kuin maun ja tekstuurin, tuoreet muistuttavat enemmän salaattia ja hajoavat suussa nopeammin kuin kuivatut. Ne menevät hieman limaiseksi mössöksi joka on ainakin minulle hankalampi pitää suussa kuin kuivatut lehdet.


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Olisi muuten ihan kiva jos ihmiset heittäisivät myös salviakokemuksistaan kommentaaria tässä ketjussa,
mielestäni se olisi ok.

Pureskelen silloin tällöin salviaa trippailumielessä, tai ehkä enemmänkin meditaatiomielessä... miten sen nyt ottaa. Set&setting vaikuttavat ainakin minun kohdalla olevan erityisen tärkeitä salvian kohdalla, niiden on vain oltava oikein tai se ei tunnu hyvältä tai hyödylliseltä.

--


Suuri kiitos tästä, todella selkä jaottelu ja kattava näkemyskokemuskulmakertomus!


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Onko teillä ihmiset ollut ongelmia tuholaisten/ötököiden ja salvian kanssa?

Täällä mönki jotakin elämää, mutta se kaikkosi, kun lisäsin lekasoraa ja tuuletin. Tosin, on hyvin todennäköistä, että ne edelleen mylläävät tuolla jossakin.


Poissa lazla

    • Viestejä: 74
    • Karma: 5
  • Kuosittaja
    • Profiili
Jostain youtube ohjeesta kun katoin niin siinä jkasvi totuteltiin pitämäälä huppu päällä ja joka viikko pistettiin muutama reikä huppuun aina välillä sumuttelua sisään ja antaa ilman vaihtua hetken, sitten huppu takas päälle kunnes pussi jo kohtuu täynnä reikiä niin pitäs tottua suoraan huone-ilmaan
"Olemme vain tomua tuulessa"


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Jostain youtube ohjeesta kun katoin niin siinä jkasvi totuteltiin pitämäälä huppu päällä ja joka viikko pistettiin muutama reikä huppuun aina välillä sumuttelua sisään ja antaa ilman vaihtua hetken, sitten huppu takas päälle kunnes pussi jo kohtuu täynnä reikiä niin pitäs tottua suoraan huone-ilmaan
Tämä onkin jo mainittu aiemmin ketjussa.

Tässä jonkun itse tekemä video, jossa vilahtaa eri tyyppisiä totutteluboxeja jne.

Tässä vielä video, jossa tyyppi opastaa ottamaan pistokkaan salviasta.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Ylemmässä videossa on aika peruspsykedeeliset näkymät kohdassa 3min08sek :D

Kovat kasvatusviritelmät kaverilla. Suuren Maailman tyyliin.

Tuntuu, että Salvia varmaan kasvaisi aika villisti hydrossa/budlerissa.
Jotkuthan täällä ovat siitä jo orastavia viitteitä maininneet, tai ainakin mahdollisista aikeistaan maininneet.


Poissa suklaasammakko

    • Viestejä: 43
    • Karma: 17
    • Profiili
Onko teillä ihmiset ollut ongelmia tuholaisten/ötököiden ja salvian kanssa?

Täällä mönki jotakin elämää, mutta se kaikkosi, kun lisäsin lekasoraa ja tuuletin. Tosin, on hyvin todennäköistä, että ne edelleen mylläävät tuolla jossakin.

Salvia on tosiaan aika herkkä kaikenlaisille ötököille, vaikuttaisi siltä ettei sillä ole mitään suojamekanismia mitään hyönteisiä vastaan. Joitakin kertoja olen vain luovuttanut tappelun ötököiden kanssa ja heittänyt pahassa kunnossa olevia yksilöitä menemään. Hankalimmat ötökät saada pois mitä itselläni on salviaan tullut ovat olleet anssarijauhiaiset, en ole keksinyt mitään muuta toimivaa tapaa kuin poistaa kasvit joissa niitä on, sillä muuten ne tahtovat levitä joka paikkaan. Lähes kaikki muut ovat hoituneet tupakkavedellä, mullan kuivumisella ja pyretriinillä. Vältän pyretriinin käyttöä useimmin mutta joskus todella pahoissa tilanteissa se on helpoin keino, sillä joutuu käsittelemään päivittäin useamman viikon ajan jos ruukussa tai kasvissa on jotain munia ja ne suihkeet myös vahingoittavat salviaa.


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Ilman kosteuden kanssa leikkiminen on musta ihan yliarvostettu huhu. En ole mitään haittaa havainnut vaikka en ole asiaa mitenkään huomioinut. Jos kosteuden eli neste tankkauksen haluaa varmistaa niin hydrolla se onnistuu paljon paremmin. Kokeilin kyllä jossain vaiheessa pistokkaiden kanssa, mut kosteasta seisovasta ilmasta vaikutti olevan enempi haittaa kasvukärkien mädäntymisenä.

Ötököistä kirvat ei ainakaan näytä innostuvan vaikka vetelevät iloisesti chiliä vieressä. Punkit on kyllä ongelma, mutta hyvin voivassa kasvissa etenevät riittävän hitaasti. Sitten kun kasvi ei enää pysy pystyssä niin pistoikkaiksi mäntysuopaan likoamaan niin saa terveen tuoreen aloituksen. Kasvin joutuu kuitenkin leikkemään aluiksi kerran vuodessa.

Hankalinta musta on riittävän valaistuksen varmistaminen talvella ja liian vähä valo meinaa teilata talvehtivat taimet.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Ilman kosteuden kanssa leikkiminen on musta ihan yliarvostettu huhu. En ole mitään haittaa havainnut vaikka en ole asiaa mitenkään huomioinut. Jos kosteuden eli neste tankkauksen haluaa varmistaa niin hydrolla se onnistuu paljon paremmin. Kokeilin kyllä jossain vaiheessa pistokkaiden kanssa, mut kosteasta seisovasta ilmasta vaikutti olevan enempi haittaa kasvukärkien mädäntymisenä.

Minä laitan nykyään juurtuneet pistokkaat suoraan isoon ruukkuun ilman mitään ilmankosteuskikkailuja. Sumuttelen kun muistan ja hyvin toimii.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Olen samaa mieltä kuin edeltävät kaksi, että turha kosteusneurotiikka on turhaa.

Itse salvian kasvatuksesta ei ole kovin pitkää/kattavaa kokemusta,
mutta salvia ei ole mikään sieni/vesikasvi/syvän tropiikin kosteus 99,94% -kasvi.
Ko. kasvi kasvaa luonnossa vuoristossa, ei lammikossa tai suolla.
Toki vuoristosolissai/-kuruissa kosteus tiivistyy ja kosteusprosentti on välillä aikamoinen..
no en nyt enempää noista vuorista, kun en tuolla Oaxacan vuoristoilla ole käynyt.

Kosteuspainotus koskee (ilmeisesti) eniten sitä vaihetta, kun kasvi juurruttaa itse itseään. Muuta syytä, miksi salvia sitä luonnostaan niin erityisesti tarvisi, en näe sen ominaisuuksissa vihreälehtisenä kasvina.
Kannatan (kaikissa kasveissa) sitä koulukuntaa, että kasvi totutetaan mahdollisimman selkeästi ja turvallisen nopeasti ilmanalaan jossa se tulee aikansa viettämään.


Poissa Sebedeuksen poika

    • Viestejä: 84
    • Karma: 10
    • Profiili
Joo, komppaan kanssa edellisiä. Hirveä stressin aihe tehty tuosta ilmankosteudesta, vaikka ihan nätisti osaavat olla huoneilmassakin silloin tällöin suihkutellen. Pistoja olen nyt pitänyt sen aikaa jonkun hupun alla kunnes ovat alkaneet selkeästi juurtumaan ja kasvamaan.

Ilmankosteusta hankalampi juttu on tuntunut olevan hyvän valomäärän säätäminen - vaikea löytää kämpästä paikkaa, missä salviat saisivat mukavasti, muttei kuitenkaan liikaa valoa. Ehkä jokin ohut verho olisi hyvä yhdistelmä aurinkoisen ikkunan kanssa (niin kuin tuossa Mädin kuvassa).


Poissa suklaasammakko

    • Viestejä: 43
    • Karma: 17
    • Profiili
Tuosta ilmankosteus asiasta sanoisin samaa kuin edeltävät että tärkeintä se on juurruttamisvaiheessa, ettei nuupahda siis. Kesällä täällä suomessa on yleensä sen verran kostea ilma muutenkin ettei se ole mikään vaikea homma hoidettavaksi, kunhan ei totuta kasvia aluksi muovihuppuun ja sitten poista sitä kerralla kokonaan.
Talvella suosittelisin itse ainakin sumuttelua edes kerran päivässä, muuten kasvu tuntuu tyrehtyvän. Tähän kosteusjuttuun vaikuttaa varmaan aika paljon myös se jos samassa tilassa on muutakin kasvillisuutta pitämässä kosteutta ylhäällä. Itse pidän salvioita loisteputken alla talvisin etteivät pudota kaikkia lehtiä, olen huomannut että ne alkavat tipahdella aika äkkiä elleivät saa valoa. Kesällä lähes mikä ikkuna vaan kelpaa kunhan siihen ei paista aurinko suoraan kovin montaa tuntia putkeen, puolivarjoisa siis. Tuossahan mainittiinkin jo verhot, sälekaihtimet voivat olla hyvä tapa säätää auringonvalon määrää jos esimerkiksi on lähdössä pois kotoa joksikin päiviksi eikä kukaan ole tarkkailemassa tilannetta, mielummin vähän vähemmän kuin aivan liikaa.


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Tuossa pistokkaiden otossa, musta tuntuisi oleellisimmalta, että pistokas otetaan tuoreesta hyvin kasvavasti kohdasta. Tällöin tuore varsi juurtuu muutamassa päivässä. Jos taas yrittää talvella ottaa pistokasta kituuttavasta kasvista, jonka varsi kovettunut niin siitä ei tunnu tulevan yhtään mitään.

Hydrossa ei ole ollut ongelmaa liiasta valosta. Olisko kyse vain mullan kuivahtamisesta?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson