Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sienten vaarat ja haitat

Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
...
rasahtelua, naksumista ja tuntenut virtauksia
...
Tapahtuuko tätä teillä?
Tapahtuu. Joskus päänsisäistä, ja joskus taas ulkopuoliset äänet (kuten esim. kaupungin inhottavan sekava hälinä) puskevat voimakkaasti päälle. Muun muassa sama ääni, joka kuuluu kun vaikkapa naksauttaa niskoja, jää ikäänkuin kaikumaan kalloon ja lopulta tasoittuu tasaiseksi, korkeaksi vingunnaksi, jonka jättää huomiotta jossain vaiheessa muiden, kiinnostavampien asioiden astuessa kentälle. Virtaukset, ikäänkuin hengettömät henget, saattavat vilahtaa näkymättömänä ohi jättäen perässään jonkinlaisen yliluonnollisesti aistittavan pikkuhiljaa hälvenevän juovan. Nämä (harha?)aistimukset tapahtuvat itselläni nimenomaan voimakkailla tripeillä, nousuissa tai huippukohdassa, jos ovat tapahtuakseen. Oikeastaan en koe niitä edes varsinaisesti haitaksi. Mielenkiintoista ennemminkin.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Grinderman

    • Viestejä: 38
    • Karma: 1
    • Profiili
Minulle tulee usein ikäviä tuntemuksia kun trippi on huipussaan, kuin kalloani porattaisiin tai pääni sisällä olisi kärpänen. Onneksi nämä kestävät vain ehkä sekunnin kerrallaan, sellaisia tajuntaan lyöviä surinoita. Tämä kuitenkin häiritsee, koska niitä on tullut usealla kerralla peräkkäin.

Tuoreista sienistä on myös tullut pari kertaa kova mahakipu, joka on tosin alkanut vasta kun sienten vaikutus laskee.


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Minulle tulee usein ikäviä tuntemuksia kun trippi on huipussaan, kuin kalloani porattaisiin tai pääni sisällä olisi kärpänen. Onneksi nämä kestävät vain ehkä sekunnin kerrallaan, sellaisia tajuntaan lyöviä surinoita. Tämä kuitenkin häiritsee, koska niitä on tullut usealla kerralla peräkkäin.
Voisiko kokemasi olla jotain tämänkaltaista http://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=466.msg4770#msg4770 ?
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa IDEP2

    • Viestejä: 9
    • Karma: 0
  • Which of my many identities are you accusing?
    • Profiili

Kertomusten mukaan noita surahduksia ja poksahteluja ilmenee monilla vastikään psykedeleeihin tutustuneilla ihmisillä myös trippien jälkeen esimerkiksi nukahtamisen yhteydessä, jolloin voidaan puhua ns. exploding head syndromesta. Tämä ilmeisesti liittyy siihen, että aivokuoressa tapahtuva prosessointi (eli kuten asian näen; tiedostaminen) on merkittävästi lisääntynyt.

Suomalaisella Psyvault-päihdefoorumilla pohdittiin kyseistä ilmiötä muutamia vuosia sitten: http://psyvault.net/viewtopic.php?f=14&t=1636

Heheei! Nyt kyllä tuli jotain niin tuttua - exploding head syndrome. Ensimmäinen psykedeelinen kokemukseni tapahtui kun olin 18-vuotias ja söin Havaijin puuruusun siemeniä. Noin viikko tämän jälkeen, nukahtaessani, kuulin voimakkaan pamahduksen, jota seurasi näkökentän hetkellinen sumentuminen ja pulssin raju nouseminen. Ihmettelin pitkään, mitä tapahtui, mutta nyt löytyi oikea wikipedia-sivu! Kiitos!


Poissa Relatiivi

    • Viestejä: 31
    • Karma: 2
    • Profiili
En viittinyt uutta aihetta aloittaa ja tämä kysymys sopiikin kai aika hyvin tähän ketjuun.

Onko täällä ketään, jolla olisi jonkinlainen sairaus, joka aiheuttaa riskejä ja huomioonottamista sienten käytössä?

Esimerkkinä 1. tyypin diabetes, joka melko yleinen kuitenkin Suomessa on.

Iso vaarahan saattaa olla, että sokerit laskevat liian matalaksi ja sitä ei tripin keskellä huomaa tai ei osaa asialle mitään tehdä.
Ystäväni kanssa juteltiin aiheesta ja hän ei ole koskaan sieniä käyttänyt ja sanoikin, että häntä pelottaisi käyttää sieniä juurikin sairautensa takia.

Keskustelun jälkeen minua alkoi kiinnostamaan, että kuinka diabeetikot yleensäkin varautuvat sienien käyttöön. Varsinkin suurilla annoksilla?


Poissa partikkeli

    • Viestejä: 7
    • Karma: 1
    • Profiili
Reagoiko sienen vaikuttavat aineet jollaintapaa vahigoittavasti elimistössämme kemian kannalta mietittynä? Esim. kun alkoholi tappaa aivosoluja ja vahingoittaa mahalaukkua, niin mitä hallaa sienet tekevät?

TheScientist — Scanning the Psychedelic Brain



Poissa partikkeli

    • Viestejä: 7
    • Karma: 1
    • Profiili
Olisko tuo sama, mutta toimiva linkki.

juu, tuli näköjään sitaatit mukaan ankkurin sisälle...


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Onkos kukaan muuten kelannut, että psykedeelit ovat olleet merkittävä tappio demokratialle? Kun ihmiset alkoivat miettiä liikaa itseään ja omaa kehitystään kollektiivisuuteen panostaminen mitätöityi ja hallinnollinen riistäminen on saanut edetä sittemmin vapaasti, kun ihmiset hengailevat pelkästää joogaretriiteillä, eikä poliittinen vastuu pätkääkään kiinnosta. Melkein voisi kärjistää, että deelihuumasta on ollut fasisteille enempi hyötyä kuin itse käyttäjilleen. Tuommoisen näkökulman kuulin ohimennen jossain haastattelussa ja vois olla tarkastelun arvoista.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Kun ihmiset alkoivat miettiä liikaa itseään ja omaa kehitystään kollektiivisuuteen panostaminen mitätöityi ja hallinnollinen riistäminen on saanut edetä sittemmin vapaasti, kun ihmiset hengailevat pelkästää joogaretriiteillä, eikä poliittinen vastuu pätkääkään kiinnosta.

Tuo on karkea yleistys joka ei mielestäni pidä paikkaansa kuin tiety(i)ssä kontekst(e)issa. Kaikki psykedeelit eivät vaikuta täsmälleen samalla tavalla ja mikä vielä tärkeämpää eri ihmisillä ne voi johtaa erilaisiin lopputulemiin. Se että Haight Ashburyn hipit hengaili joogaretriiteillä kertoo enemmän niistä nuorista, siitä ajasta ja ympäröivästä yhteiskunnasta kuin deelien ominaisuuksista. Itse asiassa oli tuohonkin aikaan poliittisesti tiedostavia ja poliittisesta vastuusta kiinnostuneita deelipäitä ja nehän se todellinen uhka oli establishmentille eikä suinkaan löysäperse hipit.

Lainaus
Melkein voisi kärjistää, että deelihuumasta on ollut fasisteille enempi hyötyä kuin itse käyttäjilleen. Tuommoisen näkökulman kuulin ohimennen jossain haastattelussa ja vois olla tarkastelun arvoista.

On ollut fasisteille paljonkin hyötyä, mutta ihan eri tavalla. Deeleistä tuli muiden hUUmeiden mukana Hyvä Vihollinen joka omalta osaltaan helpotti WOsDin eskalointia. Hyvän propagandakoneiston ansiosta appelsiinin kuorintaan ja parvekkeelta hyppäämiseen liittyvät tarinat kuuluu jo folklore-perinteeseen.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa tseppedeus

    • Viestejä: 19
    • Karma: 0
    • Profiili
Itse olen huomannut, että alkaa korvissa sirisemään. Tinnitusta on joskus muutenkin, mutta tämä "sirinä" kuuluu korkeammilla taajuuksilla kuin tavallinen tinnitus.


Poissa Aciat

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Lainaus
Ehkä sinulla on orastava HPPD? Itse olen tripannut +300 kertaa ja näkökenttäni on selkeästi muuntunut, vaikka pitäisin pidempiä taukoja. Omasta mielestäni tämä on vain miellyttävää.

Millaisia visuaalisia muutoksia Arvaliksella (ja miksei muillakin) on tullut? Itselle on jäänyt päälle tietynlainen seinien valuminen. Pienet yksityiskohdat (esim. seinien pienet nyppylät) tuntuvat elävän hiukan omaa elämää valumalla ja nousemalla ylöspäin. Tämä tapahtuu yleensä jos selkeästi keskittyy seinään ja tuijottaa sitä. Tuntuu myös, että ilmiö olisi voimakkaampi kovan väsymyksen alla. Liike on aina kaksiulotteista tasoon nähden.. Orastava HPPD? Kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Lainaus
Ehkä sinulla on orastava HPPD? Itse olen tripannut +300 kertaa ja näkökenttäni on selkeästi muuntunut, vaikka pitäisin pidempiä taukoja. Omasta mielestäni tämä on vain miellyttävää.

Millaisia visuaalisia muutoksia Arvaliksella (ja miksei muillakin) on tullut? Itselle on jäänyt päälle tietynlainen seinien valuminen. Pienet yksityiskohdat (esim. seinien pienet nyppylät) tuntuvat elävän hiukan omaa elämää valumalla ja nousemalla ylöspäin. Tämä tapahtuu yleensä jos selkeästi keskittyy seinään ja tuijottaa sitä. Tuntuu myös, että ilmiö olisi voimakkaampi kovan väsymyksen alla. Liike on aina kaksiulotteista tasoon nähden.. Orastava HDDP? Kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?
Tuon jälkeen olen tripannut pari sataa kertaa lisää, mutta enää psykedeelivisuaaleja muistuttavia näköhäiriöitä ei ole selvinpäin juurikaan esiintynyt. Luulen silti, että visuaalinen havainnointini on jollain tapaa rikkaampaa ja saan enemmän irti asioiden katselusta nykyäänkin. Kiinnitän kai huomiota eri asioihin ja eri tavoin kuin aiemmin.

Silloin kuin noita oli voimakkaammin, niin mm. valon ja varjon chiaroscurot "sykkivät", esineiden tekstuurit vääntyilivät sekä valuivat ailahdellen edestakaisin ja esimerkiksi liikkuvat autot jättivät jälkeensä näkyviä tracereita.

Söin tässä vuoden sisään psykedeelejä noin viitisenkymmentä kertaa (lähinnä LSD:tä, muutamia kertoja DOC:tä ja DOPR:ää) ja jossain vaiheessa alkoi olemaan sellaista, että maailma näytti hehkuvan väreissä, mutta se ei säilynyt koskaan useampaa päivää trippien jälkeen. Olen myös käyttänyt päivittäin pieniä määriä bentsodiatsepiinejä yli puolen vuoden ajan, joten (ottaen huomioon, että kyseisiä lääkeaineita käytetään HPPD:n hoitoon) tällä tekijällä voi olla jotain tekemistä sen kanssa, ettei visuaaliset vaikutukset ole enää pinttyneet havainnointikenttääni.

Se on ihan tavanomaista, että näkökenttä alkaa puuroutumaan, kun keskittää katseensa pitkäksi aikaa yhteen kohteeseen, eikä sillä ole mitään tekemistä HPPD:n kanssa.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Aciat

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Lainaus
...esineiden tekstuurit vääntyilivät sekä valuivat ailahdellen edestakaisin...

Juuri tämä efekti kuulostaa tutulta, suhteellisen mietona ollut kuitenkin ainakin tähän asti. Alussa ilmiö häiritsi vähän enemmän ja ajattelin, että olisi jotain pahemminkin vialla, mutta sittemmin se ei ole häirinnyt läheskään niin paljoa.


Poissa Diogenes

    • Viestejä: 143
    • Karma: 16
    • Profiili
Eräs luokkakaveri jonka tunsin kouluajoilta oli kaikenkaikkiaan hyvin egoistinen ja jopa narsistinen, silti sosiaalisesti hauska ja kyyninen ihminen. Kun en asioista tiennyt paremmin, neuvoin tälle sienispotin missä aiemmin sieniä itse keräsin, koska olin muuttamassa toiseen kaupunkiin. Viimeksi kun kuulin tästä ihmisestä oli hänen toisen kaverinsa kautta, joka oli kertonut että tämä ystäväni oli kokenut psykoosin (kuulema silti viinan kautta, koska oli erittäin reipas käyttämään alkoholia) mutta silti hänen osaltaan on vähän huono omatunto, koska nämä ovat juuri niitä tapauksia minkä takia kenenkään ei kannata kertoa toisille sienispottejaan. Vaikka menevätkin käyttöön, niin se käyttö on sitten mitä se on. Ja koskaan et tiedä kelle sun hyväätarkoittava kaveri sun spottinsa paljastaa.
The awareness of luminous emptiness in all things is the radiant dawn of the stainless peace.