Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Ravinto ja ruokavalio

Poissa Tutkimusmatkailija

    • Viestejä: 36
    • Karma: 3
    • Profiili
Goji-marjoista olis mulla yks kysymys. Eräs kiinalais syntyinen ystäväni kertoi että Goji marjoja ei suositella sikäläisen tradition mukaan lapsille. Tietäisikö kukaan onko tässä mitään perää? Vaikka en olekkaan mikään pikkulapsi enää, olen silti vielä aika kehittyvässä vaiheessa ja alko mietityttää kannattasko mun noita hirveästi popsia.

Klonkku Tuo pakurikääpä kuullostaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta. Pitää seuraavalla metsäreissulla pitää mielessä. ;)


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Mulle on epäselvää, onko gojimarjoissa niin merkittävää eroa suomalaisiin marjoihin, että sitä ois hyödyllistä erityisen suuria määriä vedellä suomalaisten sijaan. Ei niin, että mulla mitään kummempaa dogmaa asian suhteen ois, mutta se että marja roudataan Kiinasta asti pistää nyt ainakin mietityttämään.

Ainakin Ruohonjuuresta noita joka tapauksessa saa luomuna.

Ehdotan suhtautumaan vähintäänkin varauksella noihin hehkutuksiin superruokien megavaikutuksista, ne kun kuitenkin perustuvat paljon myyjiensä sanomisiin, eivätkä siis ole tieteellistä dataa. Toki on silti selvää, että ravintorikkaat ruoka-aineet tekevät terveydelle hyvää.

Spirulinaa oon ite sekotellu pirtelöihin, sellaisenaan tosiaan aika inhan makuista mielestäni.


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
Pikkulapsillehan siis käsittääkseni ei saa antaa vitamiinilisiä tms...

Marjoja toki saa Suomestakin, tosin kuin raakakaakaota, joka myöskin lennätetään melko kaukaa:
"Alkuperämaa
Keski-Amerikka: Peru, Ecuador, Venezuela (5% kaakaon kokonaistuotannosta)
Afrikka, Asia (yli 80% kaakaon kokonaistuotannosta)
Indonesia, Etelä-Amerikka (10-15% kaakaon kokonaistuotannosta)"
http://www.superfoodit.com/kaakao.html

Vertailun vuoksi:
http://www.superfoodit.com/goji.html
http://www.vinkkilanluomutuote.fi/tyrni.html

Itsekkin kyllä suosisin lähiruokia, ennemmin kuin esimerkiksi Brasiliassa "länkkäreiden" takia väärään vuodenaikaan kasvatettuja ja sen takia kemikaaleilla sprayattuja
kasviksia...


...


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Itsekkin kyllä suosisin lähiruokia, ennemmin kuin esimerkiksi Brasiliassa "länkkäreiden" takia väärään vuodenaikaan kasvatettuja ja sen takia kemikaaleilla sprayattuja
kasviksia...
Jes, hyvä näitä on ottaa huomioon, mut toisaalta turha liikaa natseilla - ei kukaan tiiä kenenkään toisen puolesta miten on oikeiden tehdä, missä määrin "pitäis" painottaa mitäkin tekijää.

Tärkeintä ruokavaliossa on se että se on hauskaa ja siitä tulee hyvä olo. Ei jossain hifiruokavaliossa oo mitään järkeä jos se aiheuttaa harmaita hiuksia!

(en toki tarkota et kukaan tääl ois niin tehnytkään!)


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Lainaus tietoiseen-foorumin keskustelulta, tää oli musta kiteyttävää.

veehtä turisi:
Lainaus
Joo, tää on oleellista ja oivallista, kiitos.

Sillon kun voin valita, syön vain asioita joit mun tekee mieli. Jotka koen makuaistimuksen ja kehon reaktioden mukaan hyviksi. Toisinaan se on vaikeempaa, tää maailma on niin täynnä hienoi aivopesureita. Välillä joudun mätkimään itteeni tähän, kun huomaan et välttelen jonkin syömistä mieleeni hiippailleen epäterveellisyys-uskomuksen takia (en oo kai kertaakaan tullu mätkityks harhaan). Mut meen siihen suuntaan jatkuvasti, koko ajan enemmän. Kokeilen paljon, koitan olla avoin uusille vaihtoehdoille ja oonki huomannu et asiat, joita syön, muokkautuu jatkuvasti. Tuskin mitään kiinteetä optimaalista ruokavaliota kohti, lähinnä heilahdellen liikkuvan tarpeidentäyttymispisteen ympärillä.

Kokeilen kalliita juttuja, halpoja juttuja ja ilmasia juttuja. Ei oo kauheesti välii (paitsi jos ne on liian kalliita).

Tykkään kuitenkin lukee ja kulla paljon ihmisten näkemyksiä siitä, mikä on niille hyväksi tai minkä ne kokee olevan terveellistä. Tykkään lukee ravitsemustieteellisistä tutkimustuloksista. Tykkään kuulla, et mitä ruokia jotkut alkuperäiskansat on pitäny pyhinä. Tää johtuu siitä et kokemusteni mukaan pääsen todennäkösesti lähemmäs sitä liikkuvaa pistettäni antamalla noiden vaikuttaa kokeiluihini, kuin jos kokeilisin vaan hakuammunnalla vaik jonkun marketin valikoimasta.

Mä en useimmiten syö lihaa, sitä ei vaan tee yhtään mieli (ei oo tehny vuosiin). Pystyn kyl syömään, kesällä esimerkiks söin pari kertaa poroa, kun sitä mulle tarjottiin, ja se tuntu monin puolin hyvältä siinä hetkessä. Nyt ei oo tehny mieli. Tätä oon tunnustellu ja kyseenalastanu varsin paljon, koska tähän niin helposti tosiaan sotkee empatiaa ja ekologiaa ja muuta. Mut vaik millä tavalla millases tilassa lihansyöntiä itelleni ehdotankin, ei kelpaa. Voi olla et joskus taas kelpaa.

Mussa on välillä epäilyjä, et muiden näkemykset näistä vaikuttaa muhun siltikin enemmän kuin tiedostan ja enemmän kuin musta on hyväksi. Havahdun joskus siihen et söin jotain, josta oletin tulevan hyvä olo, mut tuliki jotain muuta. Hittolainen, kun on helppoo sen havahtumisen jälkeen taas luottaa omaan asiantuntijuuteensa. Muutoksii. Kokeilui.



Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili

Poissa sienimies

    • Viestejä: 43
    • Karma: 7
    • Profiili
Mun mielestä on aika turhaa lähteä ihan överisti hifistelemään, jos kaiken huuhtelee kurkusta alas kraanavedellä. Se on vähän yhtä irvokasta, kun söisi rakkaudella itse kasvattamansa luomusalaatin ja vetäisisi päälle cokiksen. Sitten kun taloustilanteeni joskus antaa periksi, niin haluaisin investoida tähän http://www.johnellis.com/machine.php tai tällaiseen http://www.vedenpuhdistin.fi/laitteet. Ennen sitä Oripään Aurora on ihan ok. ;)

Mitä vikaa suomalaisessa, hyvänmakuisessa ja terveellisessä kraanavedessä muka on? Tuollaisten vesi-ionisaattoreiden terveysvaikutuksista ei ole olemassa minkäänlaista empiiristä näyttöä, ja mainospuheiden perusteella ne kuulostavat kyllä ihan suoranaiselta kusetukselta. Samaa sarjaa kaikenmaailman kylmäfuusioreaktoreiden ja energiakristallien kanssa.

Kuten wikipedia tietää:
Lainaus
Although there is no empirical evidence that ionized water is beneficial to human health, it is marketed with claims that it is an antioxidant and can slow aging and prevent disease.[1] Such claims contradict basic laws of chemistry and physiology.[2]
"If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite. For man has closed himself up, till he sees all things through narrow chinks of his cavern." - William Blake


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili

Mun mielestä on aika turhaa lähteä ihan överisti hifistelemään, jos kaiken huuhtelee kurkusta alas kraanavedellä. Se on vähän yhtä irvokasta, kun söisi rakkaudella itse kasvattamansa luomusalaatin ja vetäisisi päälle cokiksen. Sitten kun taloustilanteeni joskus antaa periksi, niin haluaisin investoida tähän http://www.johnellis.com/machine.php tai tällaiseen http://www.vedenpuhdistin.fi/laitteet. Ennen sitä Oripään Aurora on ihan ok. ;)


Mutta uskotko oikeasti, että se on näin yksioikoista?
Että ravinnon laadulla ei ole merkitystä jos juo vesijohtovettä?
Eiks tää oo vähän yksoikoista?


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Kuten wikipedia tietää:
Lainaus
Although there is no empirical evidence that ionized water is beneficial to human health, it is marketed with claims that it is an antioxidant and can slow aging and prevent disease.[1] Such claims contradict basic laws of chemistry and physiology.[2]
Kuten paljon asiaa tutkinut N. V. Vorobjeva asettaa erään tutkimuksen konkluusioksi, "elektrolysoitu vesi" edesauttaa hyödyllisten suolistomikrobikantojen eloa, eikä ns. antioksidanttivaikutus ole pääasiallinen hyöty:
Lainaus
In this work, it is suggested that prerequisite for the recovery and maintenance of obligatory anaerobic microflora in the intestinal tract is a negative ORP value of the intestinal milieu. Electrolyzed reducing water with Eh values between 0 and −300 mV produced in electrolysis devices possesses this property. Drinking such water favours the growth of residential microflora in the gut. A sufficient array of data confirms this idea. However, most researchers explain the mechanism of its action by an antioxidant properties destined to detox the oxidants in the gut and other host tissues.

Evidence is presented in favour of the hypothesis that the primary target for electrolyzed reducing water is the residential microflora in the gut.

The Economistissa ilmestyi vastikään populaaristieteellinen artikkeli suolistobakteereista ja niiden tärkeydestä: Gut instinct:
Tantalising evidence that intestinal bacteria can influence mood
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher




Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Tulin ostaneeksi luontaiskaupasta siitepölyrakeita 250g/n. 10€. Ovat ilmeisesti näitä palleroita, joita mehiläiset pyörittelevät mettä kerätessään ilmarahdiksi kylkeensä ja sitten varastoivat pesäänsä, luultavasti ravintovarastoksi. Maku on aika jännä, hunajan ja mehiläisvahan sävytteinen kirpeähkö. Varsinkin sienissä noita popsiessa voi jäädä koukkuun ja tulee vedettyä siitepölyöverit mahanpuruineen. Väittävät kovasti vitamiinipitoisiksi näitä rakeita mutta tietty siitepölyallergikkojen kannattaa kokeilla ensin pienellä dosella.. ja siitä siedätyshoidolla isompiin.

Muilla kokemuksia?


Poissa eon

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 1
    • Profiili
Oon viimeaikoina löytänyt itseni hypistelemästä kaikenlaisia supefood-pussukoita niin kauppojen hyllyiltä kuin netistäkin. Siihen ehkä isoimpana syynä on yhen tärkeen ihmisen intoilu näistä jutuista, ja huomaan hurahtavani mukaan huomaamattani. Tää intoilu liittyy siis vahvasti muutenkin ravintoon/ruokaan, ei pelkästään näihin superfoodeihin.
Aiemmin syömiseni on ollut tosi epäsäännöllistä "ihan mitä sattuu millon sattuu"-asenteella, mut nyt nyt kun oon useampia kuukausia syönyt säännöllisesti tuoreista raaka-aineista itse tehtyä ruokaa, oon huomannut ihan selkeän eron olossani. On paljon helpompi ja terveempi olo, ja aiemmat sairastelut on tiessään!

Enkä nyt tietenkään sano, et tää olis se ainoa oikea tapa ravita kehoaan, vaan tosiaan omaa kroppaa kuunnellen, kyl se kertoo mitä syödä ja millon. Ja tää toimii mulle ihan superhyvin! :) Isoimmat muutokset on oikeestaan ollu vaaleen pastan/riisin vaihto täysjyvään, huomattava tuoreiden kasvisten monipuolinen lisääminen (yritän vetää päivittäin mahollisimman värikkäästi kasviksia), säännöllisyys ateriarytmiin ja sit noi superfoodit, erityisesti raakakaakao, chaga, ashawagandha, spirulina ja maca (josta kylläkin oon nyt tauolla, krhm, libidoani hillitäkseni  ::)).
Mahdollisuuksien mukaan hankin ruokani läheltä ja luomuna, mutta opiskelijabudjetilla täytyy tosiaan kattoa aika tarkasti sen ruokakorin hintaa.

Ainiin, ja tuo siitepöly, ihan mahtava energiapommi! Maku vaati mulla aika kauan totuttelua, mut oih voih nam! Ihan mahtavaa tavaraa ku mieli tekee makiaa!


Poissa euforia

    • Viestejä: 5
    • Karma: 1
    • Profiili
Suuntaan tässä parhaillaan kohti ketoosia, eli aineenvaihdunnan tilaan kroppa pilkkoo pääsääntöisesti rasvaa energianlähteeksi.

Muutama kilo on karistettavana. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että syön lihaa, kalaa, kananmunaa, pekonia, pähkinöitä eli paljon rasvaa ja proteiinia ja pastat, riisit ynnämuut hiilihydraattipitoiset ainekset ovat pannassa.

Pyrin pitämään hiilihydraatit alle 30-40g päivässä, eli saa tuohon nyt kahvimaidot ja vihreää salaattia ruoan kanssa syödä.

Viimeiset kaksi päivää on väsyttänyt, mutta se helpottaa kohta, kun nauttimani rasva menee todella tehokäyttöön.