Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Mikä on hyvä elämä

Poissa Tutkimusmatkailija

    • Viestejä: 36
    • Karma: 3
    • Profiili
Miten te käsitätte hyvän elämän? Miten te olette saavuttaneet hyvän elämän tai miten aiotte sen saavuttaa?


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Hyvä elämä on se joka jostain tuntuu hyvältä elämältä.

Hyvä elämä on tämä, koska jossain määrin hyväksyn tämän, ja annan siten elämäni tapahtua hyvin.


Poissa Love Speaks

    • Viestejä: 83
    • Karma: 7
    • Profiili
Hyvä elämä on se joka jostain tuntuu hyvältä elämältä.

Ilmiselvä, onko siis hyvän elämän korkeimpana määrittelijänä ja indikaattorina tunne hyvästä elämästä? Eli ihminen ohjautuu oikeaan suuntaan (=hyvään elämään) kuuntelemalla itseään ja tekemällä sitä mikä tuntuu hyvältä?

Itse tuota testatessani huomasin että mulle kävi niin että se mikä tuntu hyvältä muuttui aika hedonistiseksi: Jokin tuottaa minulle mielihyvää -> Se tuntuu hyvältä -> Se on oikein

Ehkä tässä on mulla suuri paikka erottaa se mikä oikeasti tuntuu hyvältä ja se mikä on.. vaan hedonistista.

Hyvä kysymys, heitinpä vain tämän ajatuksen ilmaan..  what say you?


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Saavutin hyvän elämän kun maailmankaikkeus syntyi.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
"Tässä ja nyt"-tyyppinen hedonismi (välitön nautinto) johtaa omaan tuhoonsa. Avantoon meneminen on minulle tuskallista, mutta siitä seuraava hyvänolon tunne tekee avantouinnin kuitenkin sinällään mielekkääksi.

Hedonismista ja sen paradokseista Wikipediassa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hedonismi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hedonismin_paradoksi

Lainaus
Yksinkertaistettuna hedonismi pyrkii saavuttamaan maksimimäärän nautintoa miinus tuska (tai muu vastaava nautinnon vastareaktioksi katsottava).

Eli jos onnellisuus olisi y-akselilla ja x-akselilla aika, niin hedonisti tavoittelee y:n maksimia, vaikka joutuisi kulkemaan sinne kärsimyksien kautta. Ehkä yksi tapa ajatella voisi olla sellainen, että elämä on yksi suuri teko, minkä tavoitteena on siis onnellisuuden saavuttaminen. Silloin tulisi se kaukonäköisyyden aspekti mukaan (vaikka tulevaisuuden ennustaminen hankalaa onkin.

Oma käsitykseni onnellisuudesta aforismin (allekirjoittaneen) avulla muotoiltuna:

Oikea onni on olan takana.

Vaikka kääntäisi maailman kaikki kivet ympäri, ei onni löydy niiden alta. Onnellisuuden saavuttaminen on mahdollista vasta, kun tajuaa etsinnän mielettömyyden. Onni on tässä ja nyt, olan takana, vaikkei sitä näkisikään. Hyvä elämä on raja-arvo ja paradoksi. Mitä on huono elämä?
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa LadLiS

    • Viestejä: 98
    • Karma: 2
    • Profiili
En usko että tyytymättömyydellä sitä ainakaan saavuttaa.

Sanovat että etsimällä ei löydä. Monesti koen kuitenkin vähintään päänkääntämisen tarpeelliseksi.

Hyvä? Huono? Mielipidekö?

Jos nykyinen ei kelpaa niin pitäiskö muuttaa -pidettä, mieltä vai elämää? Molemmat kun ovat sussa ittessäs...

Mielelläni muuttaisin kuitenkin elämää.

Olisiko kuitenkin sellainen jonka kokee mielekkääksi, merkityksekkääksi, laadukkakksi, mieluisa.

Kokemuksesta.

Kokijasta.

Verkot odottaa kokijaansa joka itse päättää kuinka ne käy sieltä kokemassa. Veneellä? uimalla? SUoraan rannalta? Mielissään? Käykö ollenkaan? Minkä verkon? Miksi? Kenelle?

Oma kokemukseni on äärimmäisen mieleinen. Tuntuu eheytyvän jatkuvasti. Syvenevän. Kirkastuvan. Rakastuvan.

PEKKA STRENG ~ Serenadi


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Eivätkö liiallisesta hedonismista havahtuminen ja siitä seuraavat toimet tunnu myös hyvältä? Eikö kyseenalaistaminen tunnu myös hyvältä? Vaikka tyytymättömyydellä ei saavutettaisikaan sitä tai tätä, voimmeko olla ilmankaan? Eikö tyytymättömyys voi olla myös hyvää?


Poissa LadLiS

    • Viestejä: 98
    • Karma: 2
    • Profiili
Eikö tyytymättömyys voi olla myös hyvää?

Mä kuulisin mieluusti sun näkemyksen tyytymättömyyden hyvistä puolista.
TOi mulla muotoutunu vähän yleis pahaks. EN koe sitä kuitenkaan asian oikeana laitana. VOisitko siis väähn avata?

Vaikka tyytymättömyydellä ei saavutettaisikaan sitä tai tätä, voimmeko olla ilmankaan?

EI se helppoa ole. Lienee jopa liian vaikeaa.

Johan se on tyytymättömyyttä tyytymättömyyttä kohtaan kun ei tyytymättömyyteen itsessään ole tyytyväinen vaan sitä yrittää itsestään ajaa pois.

Jaha. Taisinki vastata omaan kysymykseeni. Tänks.
Kiinnostais silti mitä ajoit takaa?


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Onko tyytymättömyys muutosta ajava voima?
Miksi tyytymättömyyttä pitäisi vastustaa?


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Totuutta tuntuisi vaativan, muuten voi sortua eskapistiseen hedonismiin. Monesti ihmisten nautinnon tavoittelu, kun tuntuu tähtäävän pahan olon maton alle lakaisemiseen, silloin hyvä ennenminki aiheuttaa lisää pahaa kokonaistilanteeseen vaikka hetkellisesti helpottaisikin. Hyvää olisi silloin enempi se mikä lisää kollektiivista totuutta. Esim. suomessa on monilla tapana hörppiä alkoholia stressiin päivittäin. Tulee diabetes, lihoo, kunto ja maksa menee. Kokonaisvaltaisesti itsetuhoista, vaikka sen kuvitellaan olevan hetkellisesti hyvää. Hyvä olisi tuossa enempi itsensä kohtaamista ja asioiden ratkaisemista.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Miten te käsitätte hyvän elämän? Miten te olette saavuttaneet hyvän elämän tai miten aiotte sen saavuttaa?

Mitä merkitystä näillä kysymyksillä
ja niihin kohdistuvilla vastauksilla on?