Kirjoittaja Aihe: Tärkeitä huomioita sienipäihtymyksestä kiinnostuneille nuorille  (Luettu 19080 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matias

• Profiili
Tämän tekstin tarkoitus ei ole estellä mitään tai yllyttää mihinkään.

Ihmisaivot käyvät lävitse äärimmäisen keskeisiä, koko loppuelämän määrittäviä muutoksia kasvun ja kehittymisen osalta 20-vuotiaaksikin asti, minkä jälkeen kehitys kyllä jatkuu, mutta monet psyykkiset muutokset ovat tulleet pysyäkseen.

Taikasienten vaikutukset perustuvat niiden sisältämien ainesten toimintaan tässä herkässä järjestelmässä. Alaikäisten jo yleisesti rankasti muuttuvaiseen elämään yhdistettynä sienten käyttäminen voi, kuten minkä tahansa muunkin päihteenkäytön tavoin aiheuttaa vahvoja ja pitkäaikaisesti pysyviä muutoksia elimistössä ja tämän kautta havaintotoiminnoissa. Muutokset eivät välttämättä ole epätoivottavia, mutta mahdollisuus haittaan voi tilanteesta riippuen olla äärimmäisen suuri.

Näiden seikkojen lisäksi alaikäisen huumeidenkäytön paljastuessa asiasta ilmoitetaan usein lastensuojeluviranomaisille. Lue lisää aiheesta täältä: http://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=184.0
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2010, 11:17 kirjoittanut Matyas Maa »

Poissa syväluoto

• Profiili
...Jokainen kykenee...
Kykeneekö jokainen?
Tajunta laajenee niin paljon, että ennen pitkää sinne mahtuu muutakin kuin psykedeelit

Poissa Matias

• Profiili
Kykeneekö jokainen?

Ei välttämättä. Muokkasin aloitusviestiä.

Poissa Ilviselmä

• ihmekös tuo
    • Profiili
"havaintotoiminnot tuottavat fyysiset rakenteet" on musta vähän epäselvästi ilmaistu, sanamuotojen vuoksi ja sillai. "Havaintotoiminnot" ei muutenkaan ole kovinkaan selkeä ilmaisu.

Psyykkisistä vaikutuksista vois olla enempikin?

Poissa Matias

• Profiili
"havaintotoiminnot tuottavat fyysiset rakenteet" on musta vähän epäselvästi ilmaistu, sanamuotojen vuoksi ja sillai. "Havaintotoiminnot" ei muutenkaan ole kovinkaan selkeä ilmaisu.

Olihan tuo ihan hirvittävää kapulakieltä. Nyt muokattu.

Merlin

• Vieras
En kyllä itse (enkä väitä että sinäkään näin teet) menisi tuomitsemaan alaikäisten taikasienten käyttöä suoralta kädeltä.

Alaikäisiä on yhtä moneen lähtöön kuin aikuisiakin. Toiset ovat teinipellempiä, mutta jotkut hyvinkin kypsiä. Mielestäni kokemuksen kannalta on tärkeämpää olla psyykkisesti valmis kokemukseen kuin ulkoisesti minkään ikäinen. Ymmärrän pointtisi aivojen kehityksestä enkä millään muotoa kiellä sitä etteikö muutos siellä pääkopassa jatkuisi siihen päälle parikymppiseksi asti kuten olen itsekin asian ymmärtänyt, mutta entäs esimerkiksi psyykenlääkkeet? Olen itse päässyt läheltä näkemään kuinka moni nuori joutuu sellaisia syömään, ja myös sen, kuinka vakavia epäkohtia niissä aineissa on. Olisi tietenkin kiinnostava tietää, kuinka taikasienet oikeastaan pitkällä tähtäimellä vaikuttavat aivoihin.

Itse otin ensimmäiset psilosybiinisieneni seuraavana päivänä 16-vuotissyntymäpäivieni jälkeen, tietäen tasan tarkkaan mihin olen ryhtymässä. Niin hyvin kuin ennen itse kokemusta voi tietää ;D Tripiltä en etsinyt silloinkaan ihQi hallui tai superjännii oloi, enkä tule sitä tekoani katumaan tai toivomaan että olisin jättänyt myöhemmäksi.

Poissa Matias

• Profiili
Ymmärrän pointtisi aivojen kehityksestä enkä millään muotoa kiellä sitä etteikö muutos siellä pääkopassa jatkuisi siihen päälle parikymppiseksi asti kuten olen itsekin asian ymmärtänyt, mutta entäs esimerkiksi psyykenlääkkeet?

Kuten jo sanottua, mikä tahansa päihde voi vahingoittaa kehittyviä aivoja niiden koko loppuelämän ajaksi. Monet päivittäin käytetyt "mielialalääkkeet" tekevät niitä syövien nuorten aivoihin varmasti paljon enemmän vauriota, kuin muutamat nuoruusiän aikana käytetyt sienet.

Tripiltä en etsinyt silloinkaan ihQi hallui tai superjännii oloi

Niiden etsiminen tuskin kielii poikkeuksetta epäkypsyydestä ja/tai typeryydestä?

Poissa Dancingbéar

• Profiili
Ymmärrän pointtisi aivojen kehityksestä enkä millään muotoa kiellä sitä etteikö muutos siellä pääkopassa jatkuisi siihen päälle parikymppiseksi asti kuten olen itsekin asian ymmärtänyt, mutta entäs esimerkiksi psyykenlääkkeet?

Kuten jo sanottua, mikä tahansa päihde voi vahingoittaa kehittyviä aivoja niiden koko loppuelämän ajaksi. Monet päivittäin käytetyt "mielialalääkkeet" tekevät niitä syövien nuorten aivoihin varmasti paljon enemmän vauriota, kuin muutamat nuoruusiän aikana käytetyt sienet.

Niiden etsiminen tuskin kielii poikkeuksetta epäkypsyydestä ja/tai typeryydestä?

+ repsaa maalle... Itsestäni tuo negatiivinen ilmaus hallujen ja jänien olojen etsimisestä on aika elitististä... Ok itse olen vasta 19 ja puol vuotta sitten ekaa kertaa kokeilin sieniä, tarkotus syödessä oli täysin viihdekäyttöön juuri näiden hallusinaatioiden perässä. Nyt kokemuksia rikkaampana mielipiteet muutuneet tietty ja itse pidän näitä ymmärtämisen oloja paljon mielenkiintosempina kun hallusinaatioita mutta en myöskään kielle ettei ne hallusinaatiot ja erilaiset tuntemukset ajais sieniharrastusta eteenpäin... En usko kovin monen muunkaan ensimmäistä kertaa sieniä syödessään toivoneen saavansa hienoja asioiden ymmärys oloja tai vastaavia. Enkä myöskään pidä mitenkään epäkypsänä vaikka söisit sienä vaikka 40v pelkästään hallusinaatioiden takia...

Poissa Matias

• Profiili
En usko kovin monen muunkaan ensimmäistä kertaa sieniä syödessään toivoneen saavansa hienoja asioiden ymmärys oloja tai vastaavia.

Kyllähän sellaisiakin henkilöitä löytyy valtavat määrät.

Satyyri

• Vieras
Jääkaappini takana asuva merihevonen ainakin muistaa ensimmäisellään matkallani olleensa pettynyt visuaalien puutteesta. Hän etsi jotain tajunnanräjäyttävää trippiä, jolloin olisi vähintään nähnyt norsuja seinillä. Noh, sellaista ei kuitenkaan tullut vastaan, mutta sen sijaan hän sai nostalgisen matkan lapsuuden huolettomiin päiviin jolloin kaikki oli niin siistiä. Se oli hänen paras matkansa ikinä.

Merlin

• Vieras

Ei missään nimessä. Pointtini oli lähinnä karrikoimalla selventää sitä, että nuorilla on yhtä lailla syvällisiä tapoja käyttää sieniä kuin aikuisillakin. En tarkoita että kukaan tällä foorumilla olisi muuta väittänytkään, mutta liian usein fiksutkin ihmiset tuppaa ajattelemaan ettei alaikäisillä muita tapoja ole käyttää sieniä :(

Ei taida olla yhtä "oikeaa" tapaa käyttää sieniä. Mielestäni ei ole sen enempää väärin haluta kokea niitä halluja kuin vaikkapa hengellisiä kokemuksia - en missään nimessä tarkoittanut kuulostaa elitistiltä ;D :( Ihan iästä riippumatta tripillä sitten kuitenkin asioita kohdataan. Minusta on yhtä kiinnostavaa kaikki mitä sienillä on tarjota, sekä ne hallusinaatiot että henkiset kokemukset :)

Musha

• Vieras
Huuh, täällä yksi sienistä kiinnostunut nuori, joka haluaisi kuulla lisää liian aikaisin kokeilemisen haitoista. En levittele asioitani ja tähän mennessä likööripullotkin ovat säilyneet hyvin piilossa uteliailta vanhemmilta, joten sossujen kynsiin joutuminenkaan tuskin on niin todennäköistä.. Mutta psyykkiset vaikutukset kiinnostavat. Omakohtaisia kokemuksia, ohoi?

Poissa Mik.is

• Profiili
Huuh, täällä yksi sienistä kiinnostunut nuori, joka haluaisi kuulla lisää liian aikaisin kokeilemisen haitoista. En levittele asioitani ja tähän mennessä likööripullotkin ovat säilyneet hyvin piilossa uteliailta vanhemmilta, joten sossujen kynsiin joutuminenkaan tuskin on niin todennäköistä.. Mutta psyykkiset vaikutukset kiinnostavat. Omakohtaisia kokemuksia, ohoi?

"Sienten haitat, riskit ja negatiiviset sivuvaikutukset" viestiketju vanhalta forumilta:

http://www.trippi.info/taikasieniforum/viewtopic.php?f=3&t=331

Eikö meillä tosiaankaan oo täällä vielä vastaavaa viestiketjua? En äkkiseltään löytäny.

Pari muutakin viestiketjua vanhalta forumilta, mitkä voi kiinnostaa:

Vaikeat jälkituntemukset
Psykoosi

Poissa Ilviselmä

• ihmekös tuo
    • Profiili
En levittele asioitani ja tähän mennessä likööripullotkin ovat säilyneet hyvin piilossa uteliailta vanhemmilta, joten sossujen kynsiin joutuminenkaan tuskin on niin todennäköistä..
Psykedeelikokemukest saattavat lisätä myös halua olla tekemisistään avoimempi.

Myös tietoiseen-foorumin ketjut Kriittisiä näkemyksiä psykedeelien käytöstä ja Nuoruusiänaikaisen käytön pitkäaikainen vaikutus (hyh mikä sanahirviö)

viisauden ystävä

• Vieras
Kyllä, minä olen itse 15 vuotias nuori. En ole mikään narsisti, mutta tiedän jo olemassaolollani todistavan, että on olemassa kypsempiä nuoria, aivan samalla tavalla kuin on olemassa myös kypsmättömiä aikuisia. Olen kiinnostunut sienistä, koska olen kiinnostunut niinsanotusta "etnobotaniasta", filosofiasta, mykologiasta, kasvibiologiasta, gaianismista, shamanismista.... Kasveista, niiden rakenteesta ja tarkoituksesta sekä psykedeeleistä, ja miksi jotkin kasvit sisältävät tryptamiineja eli psilosybiiniä ja psilosiiniä. Jos kukaan teistä on kuullut Terence McKennan teorisointia siitä, että koko ihmiskunnan kulttuuri ja kieli on saattanut syntyä psykedeelisten kasvejen käytöstä tiedätte, että vähemmästäkin haluaa kokea, kuinka totta kaikki kuvaukset ja kerrotut kokemukset psykedeeleistä ovat; Tunnetko luovuutta? Tunnetko olevasi jossain aivan muualla? Voiko kokemus olla elämää mullistava vai pelkkä yksinkertainen pinkkien lohikäärmeiden näkeminen?
Luen paljon, ja tiedän kaiken vain päättelyn ja lukemani perusteella. Olen vahvasti sitä mieltä, että psykedeelit saattavat olla jotain ihmistä mullistavaa, ja siten se voi myös olla negatiivista tai positiivista. Eli sieniä VOI käyttää väärin, en kuitenkaan sanoisi että niille olisi yhtä oikeaa käyttötapaa. Sillä kuitenkin on eroa, syökö sieniä omassa kellarissaan vai vesitornin katolla. Ja ympäristö vaikuttaa turvallisuuden lisäksi myös kokemuksiin.
Varsinkin suippumadonlakit ovat vaarattomia, mutta silti vahvasti psykedeelisiä, joten niiden ei kuuluisi tuottaa fyysisiä vahinkoja, mutta ottaen huomioon, että miten tryptamiinit vaikuttavat aivokemiaan. Ne vahvistavat ja muuntavat aivosignaaleja, joten ajatellen, miten se vaikuttaa nuoren aivoihin, kun reseptorit vastaanottavat sörkittyjä signaaleja monta vuotta aivojen kehitysvaiheessa, ehkä negatiivisesti, ehkä positiivesti, ehkä reseptorit kestävät sen, en tiedä. Tiedän kuitenkin että psykedeelit vaikuttavat psykologisesti, eli jos syö sieniä ja se tuottaa elämää mullistavan kokemuksen, saattaa persoonallisuus muuttua lopullisesti. Voihan sienet vaikuttaa myös niin moneen muuhun asiaan, kuten sosiaalielämään, positiivisesti tai negatiivisesti.