Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Tahdonvapaudesta

Poissa JPR

    • Viestejä: 64
    • Karma: 9
    • Profiili
Mitä on vapaa tahto ja onko sellaista?

Esimerkkinä käytettäköön tapausta, jossa ihminen joutuu päättämään syökö hän karkin vai ei. Jos hän päättää syödä karkin, voidaan helposti olettaa, että hänellä on vapaa tahto koska hän sai itse päättää syökö hän karkin vai ei, mutta, tätä päätöstä edelsi syy.

Miksi hän päätti syödä karkin?
Koska hän tunsi halua syödä sen.
Miksi hän tunsi tätä halua?
Koska hän alkoi ajatella karkin syömistä.
Miksi hän alkoi ajatella karkin syömistä?
Koska hän tiesi kokemuksiensa perusteella karkin idean; mikä se on, miltä se näyttää ja maistuu sekä mitä sillä tehdään. Mitä enemmän hän ajatteli karkkiin liittyviä ajatuksia, sitä enemmän hän tunsi halua syödä sen, mikä taas lisäsi erilaisia ajatuksia karkkiin liittyen. Näin syntyi noidankehä, joka lopulta pakotti hänet syömään sen.

Mitä jos hän olisi päättänyt olla syömättä karkkia?
Tätäkin valintaa edelsi syy, hän päätti olla haluamatta karkkia.
Miksi hän päätti olla haluamatta karkkia?
Koska hän tiesi, että karkki on epäterveellistä.
Miten hän tiesi siitä?
Koska hän alkoi ajatella karkin epäterveellisyyteen liittyviä asioita jotka perustuvat opittuun tietoon.

Tässäkin tapauksessa päätös perustui olemassa olevaan kokemukseen asioista. Kokemukset sijaitsevat tunteina ja tuntemuksina kehossa sekä ajatuksina mielessä. Keho ja mieli ovat siis täysin yhteydessä toisiinsa, ja kokonaisuus on menneisyyden muodostama, joten ihminen ei tee päätöksiä vaan hänen menneisyytensä.

Miten päästä eroon menneisyydestä ja saavuttaa todellinen tahdonvapaus?

Tule tietoiseksi ajatuksistasi ja kehollisista tunteista ja tuntemuksistasi, ennen kaikkea uskalla kohdata menneisyytesi.

Opi päästämään irti, vapautumaan.

Opi olemaan täysin läsnä tässä hetkessä.

Miten nämä asiat tehdään? Löytyy paljon kirjoja, videoita ja tapoja aiheisiin liittyen. Itse olen löytänyt parhaat avut mindfullnesista ja kundaliinijoogasta. Esittelen vielä lopuksi minun tapani meditoida:

Seison ryhdikkäässä asennossa, mieluiten ulkona rauhallisessa paikassa. Olen mieluiten paljain jaloin, koska siten saavutan hyvän tasapainon maan kanssa. Hiljennyn, ja keskityn seuraamaan mieltäni ja kehoani. Pyrin tiedostamaan ajatuksen kun se ilmestyy päähäni, ja tarkkailen, aiheuttaako se jonkinlaisen kehollisen reaktion. Jos ei, annan sen mennä. Jos tunnen jonkin tuntemuksen tai tunteen, annan itseni tuntea sitä jonkin aikaa, kunnes osaan tietoisesti päästää siitä irti. Sitten alan taas seuraamaan ajatuksiani, ja tätä kiertokulkua jatkan joskus pidempään, joskus lyhempään. Näin opin tulemaan yhä paremmin tietoiseksi ajatuksistani ja kehostani sekä päästämään irti. Opin myös olemaan läsnä.

Ja kyllä, myös sienet ovat auttaneet minua tällä matkalla kohti tahdonvapautta koska ne ovat pakottaneet minut kohtaamaan vaikeita ajatuksia ja tunteita liittyen menneisyyteeni, joita en ehkä muuten olisi uskaltanut kohdata.
En usko ihmeisiin, vaan oletan niiden tapahtuvan.