Kirjoittaja Aihe: Kärpässienihavainnot 2010  (Luettu 6244 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Avalon

• Profiili
Vs: Kärpässienihavainnot 2010
« Vastaus #15 : Syyskuu 10, 2010, 19:53 »
Tänään tuli bongattua pari todella kuivunutta ruskokärppäriä pk-seudulta. Eivät lähteneet mukaan, kun en tänä vuonna voi niitä erinäisistä syistä kuivatella...
Psykoosi se siellä vain surisee.

Poissa catha

• Profiili
« Vastaus #16 : Syyskuu 11, 2010, 13:25 »
Someron seudulta löytyi viime viikon aikana muutama kymmenen punakärpässientä. Osa oli oikeita valio yksilöitä, eli kuperat tumman punaiset lakit.

Poissa Mädi

• Hullu mykologi
    • Profiili
« Vastaus #17 : Syyskuu 11, 2010, 16:43 »
Nyt niitä on hirmuiset määrät. Nimimerkillä "5 minuutissa ämpärillinen lakkeja". Paljon enemmän kuin viime vuonna.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison

Undrln

• Vieras
« Vastaus #18 : Syyskuu 11, 2010, 16:54 »
Joo. Tääläkin metässä olisi vielä ties kuinka paljon. Oikein ärsyttää, kun silokkeja etsimässä, niin löytyy vaan niitä kärpässieniä kaikkialta, vaikka kotona jokanen nurkka jo tungettu täyteen niitä. Noin 275g kuivaa ruskokärpässientä. Oli varaa nirsoilla ja heittää punasetkin menemään (noin 30g) ja nyt tässä viikon aikana tullu samoille spoteille uudet samanlaiset satsit.

Poissa King Ink

• Profiili
« Vastaus #19 : Syyskuu 16, 2010, 17:50 »
Näin tässä muutaman viikon sisään on ilmaantunut hirveitä määriä Amanitoja joka paikkaan, kun aiemmin ei näkynyt yhtäkään. Tänään näin yhden elämäni kauneimmista kärpyistä ojanpenkalla muttei sattunut kamera mukaan, harmikseni. En meinannut tänä syksynä kerätä ainuttakaan kun viime syksyltä on vielä kuivaa paljonpaljon, ellen sitten paria raakana kokeile huitaista.

Poissa Joonas

• Profiili
« Vastaus #20 : Syyskuu 16, 2010, 20:26 »
Näin tässä muutaman viikon sisään on ilmaantunut hirveitä määriä Amanitoja joka paikkaan, kun aiemmin ei näkynyt yhtäkään. Tänään näin yhden elämäni kauneimmista kärpyistä ojanpenkalla muttei sattunut kamera mukaan, harmikseni. En meinannut tänä syksynä kerätä ainuttakaan kun viime syksyltä on vielä kuivaa paljonpaljon, ellen sitten paria raakana kokeile huitaista.
Öö joo itekki yks päivä huomasin ku olin kai pysytelly sisätiloissa pidemmän aikaa, että niitä oli yhtäkkiä aina yhessä paikassa jottai 5-10 isua sientä. Olin nopiaa keränny jo hirveän ison pussin niitä täyteen ja alko harmittaa ku kerättävää ois löytyny vielä moninkertaisesti.

Poissa ShroomRider

• Profiili
« Vastaus #21 : Syyskuu 23, 2010, 21:05 »
Olen punakärppiksiä bongannut tänä vuonna poikkeuksellisen paljon, mutta en niitä itse keräile. Varmaan 50kg olis aika pian kerätty jos kaikki hyvät näkemäni paikat kiertäisin läpi. Tosin ehkä muutaman voisi käydä poimimassa taas vuosien tauon jälkeen ja laittaa kuivumaan.. Enpä ole kärpässieniä muutenkaan kuin muutaman kerran käyttänyt, pari ekaa kertaa oli hyvin miellyttäviä, näin värejä ja oli lämmin mukava olo, sitten taas pari vikaa kertaa oli ikävää pahoinvointia ja laattaamista jonka takia pistin jäihin kokeilut kyseisen sienen parissa.

Poissa Hypnagogic

• Profiili
« Vastaus #22 : Lokakuu 14, 2010, 04:58 »
Olen punakärppiksiä bongannut tänä vuonna poikkeuksellisen paljon, mutta en niitä itse keräile.
Samoin. Mutta valokuvaan kuitenkin.
Ja nyt vasta tajusin, että näistä kuvista voisi tässä yhteisössä olla jotain iloakin.

Lajin sisäistä variaatiota
1.[smg id=604]
2.[smg id=603]
3.[smg id=595]
4.[smg id=602]

Sosiaalisemmat muscariat
5. 8 kpl[smg id=596]
6. 8 kpl[smg id=599]
7. 13 kpl[smg id=600]
8. Bongausvisa: montako punakärpässientä löytyy kuvasta? (Vastaus viestin lopussa.)[smg id=601]

Hidas ja yksinäinen kuolema
Tarkkailin myös viime viikot ikkunan alla kuihtuvaa sientä (kuvissa sama yksilö).
9.      24.9. 2010[smg id=598]
10.   12.10. 2010[smg id=597]

Mitä kärpässienihavaintoihin tulee, kyllä alkavat nämäkin tältä vuodelta menehtyä
(tosin paikkakunnallani on satanut viimeisen kolmen viikon aikana kerran ja vähän).

Vastaus (kuvan 8.) bongausvisaan kirjoitettuna väärinpäin: .atsiotiskY
[No niin, alkaa taas näkyä Nukkumatin kädenjälki näissä postauksissa. Tai siis postaajassa. Hypnagoginen tila.]
Mitä ikinä tahdot Tämän Hetken olevan.  ~

Poissa Avalon

• Profiili
« Vastaus #23 : Lokakuu 14, 2010, 22:43 »
Todella kaunis tuo kuvaamasi kärpässienen kuolema, kiitos siitä! Jotenkin herkkä.
Psykoosi se siellä vain surisee.

Poissa Cvox

• Profiili
« Vastaus #24 : Lokakuu 15, 2010, 21:12 »
Lainaus
Tarkkailin myös viime viikot ikkunan alla kuihtuvaa sientä (kuvissa sama yksilö).

Oli kyllä niin maukkaan näköinen, että minä en olisi raaskinut antaa sienen kuihtua,
mutta kunnioitettavaa taiteilua :)