Kirjoittaja Aihe: Sienet ja hoitosuhde psykiatriselle  (Luettu 207 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jeesbox

• Profiili
Sienet ja hoitosuhde psykiatriselle
« : Toukokuu 04, 2019, 00:12 »
Mietin tässä, että mitenhän noi psykiatriset sairaanhoitajat suhtautuvat siihen, jos on käyttänyt sieniä. Mietin, että nehän voi jotenkin alkaa dissaamaan ja lopettaa hoidon tai jotain muuta vastaavaa ja diagnosoida vaik huumeongelmaiseksi.

Poissa ruoja

• Profiili
Vs: Sienet ja hoitosuhde psykiatriselle
« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2019, 00:58 »
Uskon että riippuu hirveän paljon siitä ihmisestä. Se täytyy muistaa että hekin ovat ihmisiä. Heidän pitäisi olla mahdollisimman objektiivisia kaiken suhteen mutta kukaan ei ole robotti joten heidän omat kokemukset, käsitykset ja aikalailla kaikki vaikuttaa siihen miten suhtautuvat asioihin. Toisaalta surullista mutta että varmasti on tuolla alalla ihmisiä jotka ovat vaan "töissä" eikä heillä oikeasti kiinnosta auttaa ihmisiä..

Kävin 3 kertaa psykologilla. Tilanne oli tietyllä tapaa ns. epätoivoinen. Ei välttämättä oman mielenterveyden kannalta mutta parisuhdedynamiikan sekä puolison mielenterveyden osalta. Noh siitä huolimatta päätin luottaa salassapitovelvollisuuteen ja kerroin että olen lääkinnyt itseäni taikasienillä ja siksi en ole itse aivan niin huonossa jamassa kuin ehkä olin muutamia kuukausia sitten silloin. Vaikka tällä asialla ei välttämättä hirveänä merkitystä ollut siihen miksi olin siellä psykologilla, (ehkä naiivisti) ajattelin että jos tänne tullaan, pelataan avoimin kortein. Muutoin tästä ei ole hyötyä.

Tällähän ei pitäisi olla mitään väliä mutta kyseessä oli keski-ikäinen nainen. Session päättyessä iski valtava katumus siitä kun paljasin tavallaan kontekstiin epäolennaisen seikan, eli sienet. Ajattelin että seuraava sessio tulee olemaan vähintään nihkeä ennakkoluulojen yms yms. takia. Yllättynythän hänkin selvästi oli kun paljastin sienikokeilut.

Väärässä olin. Seuraavassa sessiossa hän oli hyvinkin utelias siitä miten koin sienten auttavan, mikä oli toimintamekanismi (ei tiennyt ennakkoon juuri mitään, oli lukenut aiheesta "jotain").

Sienistä ei sitten sen toisen session alun "selonteon" jälkeen tehty mitään numeroa. Voihan olla että hän ei paljastanut oikeaa luonnettaan tai suhtautumistaan asiaan mutta ainakin hyvin näytteli kiinnostustaan eikä tuominnut.

Toisaalta, myöhemmin olen käynyt juttusilla psykologisen sairaanhoitajan kanssa joka taas tuntui olevan niin putkinäköinen nimenomaan mielialalääkkeiden tehon suhteen että hälle en uskaltanut mainita sienistä. Muutaman kuukauden kävin juttelemassa kerran viikkoon hänen kanssaan ja söin 1kk ajan mielialalääkkeitäkin. Itselääkitystä myös sienillä ja kannabiksella. Oman subjektiivisen kokemuksen perusteella nimenomaan tuona aikana käydyt sienireissut ja kannabis ylipäätään oli se oikea lääke. Tämä psykologinen hoitaja vaan tuumi jatkuvasti loppua kohden että kuinka hyvin tässä olen päässyt asioissa eteenpäin ja vieläpä hänen mielestään yllättävänkin nopealla tahdilla normaaliin nähden ja kyseli että mitä on tapahtunut? Vastaus oli aina jotain "oon pohtinut asioita todella paljon" ja hän taas kiitteli lääkkeitä.

Nyt jälkikäteen harmittaa kun en sitten maininnut niistä luonnon tuotteista.. Toisaalta, ei vara venettä kaada.

Ihan vaan konktekstin vuoksi voisin mainita että sienet oikeastaan tavallaan minun tapauksessa alunperin laukaisi masennuksen. Tai ehkä laukaisu ei ole oikea sana mutta tulin tietoiseksi siitä että mullahan, tai meillä parisuhteessa ei ole kovin hyvä olla vaikka ihan muuta kuvittelin (valehtelin itselleni..) Mutta jälkikäteen ajateltuna se oli silti hyvästä. Sienet myös auttoivat prosessoimaan asian ja löytämään sinne ongelmien juurille. Ne toki auttoivat ymmärtämään asioita muutenkin ja näkemään maailman todella erillä tavalla. Kannabis siinä ohessa työkaluna.

Ja tämä prosessi on kestänyt jo pari vuotta eikä varmasti vieläkään ole täysin ohi. Onko se ikinä kellään?

Tässä nyt tuli ehkä liikaakin omaa tarinaa mutta koin että on hyvä selittää kontekstia eikä vain parin lauseen mielipidettä. Näin mulla, ehkä jollain toisella erillai.

Poissa hsudak

• Luotettava tunnistaja
  • Metsä ja luonto lähellä sydäntä
    • Profiili
Vs: Sienet ja hoitosuhde psykiatriselle
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2019, 01:14 »
Itse en ole kertonut, vaikka sellaisia hetkiä on ollut psykiatrisella puolella, että on meinannut mainita asiasta. Kaverille kävi niin, että kertoi avoimesti ja sillä seurauksella asiat kirjattiin hänen tietämättään potilasrekistereihin. Hän huomasi asian hieman myöhemmin potilastietoja selatessaan. Tämä tieto taas vaikuttaa jatkoon niin tulevien lääkemääräysten kuin erinäisten hoitoasioiden suhteen. Työntekijän suhtautuminen sinänsä riippuu toki hoitavasta ihmisestä, mutta tuo asioiden kirjausasia pistää mietityttämään.

Omalla kohdalla on ollut 50+ ikäisiä rouvia, jotka ei taatusti suhtaudu näihin asioihin kovin myötämielisesti ihan jo siksi, että tähän ikäpolveen iskostettu huumevalistus on sitä pahinta 70-80 - lukujen pelottelupropagandaa.

Lisäyksenä, että totesin kaupalliset mielialalääkkeet itselle huonoiksi. Otin selvää kannabidiolista ja päädyin lääkitykseen itse kasvattamalla CBD-kannabiksella, jossa CBD:THC - suhde on 2:1. Enää ei erilaiset ahdistushäiriöt vaivaa toimintakyky on taas hyvä pari vuotta kestäneiden haasteiden/pulmien jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2019, 01:22 kirjoittanut hsudak »