Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Nesteviljelmä suoraan itiöprintistä yms

Poissa Lahottaja

    • Viestejä: 83
    • Karma: 10
    • Profiili
 <Tulossa tarkemmat ohjeet, kuvia ja video lähipäivinä, mutta jotta saan pidettyä lupaukseni, niin laitan pikaohjeet aluksi>

Kannattaa lukea HuMy:n Nesteviljelmäosio pohjille.
En ole pitkään aikaan inokuloinnut kasvualustoja itiöillä, koska olen todennut nesteviljelmät niin käteviksi.

Itiöruiskun valmistamisen sijaan olen ensin.

1. Steriloinut hunajavettä pienissä lasipurkeissa.
2. Hanskalaatikossa raaputtanut pienen määrän itiöitä nesteeseen ja sulkenut kannet.
3. Itiöt itäminen kestää 2-6 vrk ja kolonisoituminen 25 °C lämmössä 5-8 vrk
4. Paksulla neulalla (2,1mm) imenyt rihmaston 20 ml ruiskuun. (1,4 mm ja ohuemmista neuloista ei nesteviljelmä meinaa mennä läpi)
5. Käytetään samalla tavalla kuin itiöruiskua, mutta nesteviljelmää voi käyttää huomattavasti suurempia määriä lisäksi kolonisoituminen alkaa jo vuorokaudessa ja voimakkaammin kuin itiöillä.

Olen nesteviljelmiä käyttänyt usemman vuoden eikä heti tule mieleen ongelmia kontaminaatioiden kanssa.

 <Pahoittelut kun nesteviljelmät ja tämä ohje on vähän viivästynyt>

Hunaja veden sekoitukseen olen keksinyt sellaisen kikan, että mittaa puolen litran pulloon ensin 15 g hunajaa, sitten vettä päälle ja ravistus.

Hunajan määrä lasketaan esim. 0.03*500 ml = 15 ml (~ 15 g)

Itse olen käyttänyt kaikenlaisia hunajia. Nykyään halvinta juoksevaa hunajaa tulee ostettua (tallä kertaa Rainbow). En myöskään keitä vettä ensin kuten humyssa suositellaan. Jokainen päättäköön itse miten tekee. Osa hunajista on karamillisoitunut helposti. Pieni karamelisoituminen ei haittaa, paitsi visuaalisesti se on ikävää. Koska käytän kapeita purkkeja niin käytän max 30 min aikaa painekattilassa.


Olen käyttänyt korkeita parin desin lasipurkkeja ja laittanut hunajaliuosta noin desin pohjalle. Tämä siitä syystä, että kontaminaatioriski pysyy matalana ja yksi purkki riittää sopivasti yhteen valmiiseen 20 ml LC-ruiskuun. Tuossa saadaan vielä sellainen lisäetu, että kun nesteviljelmän imee ruiskuun, niin rihmasto hötöt saa imetttyä ruiskuun, niin että purkkiin jää vain hunajavettä. Näin ollen ruiskuun tulee suhteessa enemmän rihmastoa kuin nestettä verrattuna, että koko nesteviljelmä käytettäisiin.


Muutama kuva https://imgur.com/a/nVVNL7h



:D


Poissa SieniKoira

    • Viestejä: 25
    • Karma: 1
    • Profiili
Lähtee kyllä varmasti kokeiluun tämä seuraavaksi. Vaikuttaa melko varmanoloiselta tekniikalta. Osaatko vielä sanoa noin määriä mitä yhdellä printillä voisi nesteviljelmää saada aikaiseksi? Esim. 2x20ml ruiskua?
No sienikoirahan se täällä :)