Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

HPPD eli hallusinogeenien aiheuttamat pysyvät näköhäiriöt

Poissa varab

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Iltasanomissa oli juttu miehestä joka sai vuosikausia kestäneitä näköhäiriöitä LSD:stä. No googlasin vähän ja näköjään kyseessä on ihan tunnettu ilmiö, vaikka ei kovin yleinen.

https://www.erowid.org/psychoactives/health/hppd/hppd_faq.shtml


Oon tässä ajatellut itse kokeilevani sieniä ja olen ottanu vähän selvää eri vaikutuksista. Mutta tää oli uutta ja nyt alkoi hiukan hirvittään. Mietin jo että pitäisiköhän luopua ajatuksesta, tuo meinaan kuulostaa aika ilkeältä. Toki sen kanssa voi elää mutta elämänlaadulle ei varmaan tekis hyvää. Tunnen joitain joilla on paha tinnitus ja toi on varmaan jossain määrin verrattavis siihen. Suurin osa tapauksista on nimenomaan LSDn käytöstä, mutta muistakin on tota saatu ja tuolla mainitaan myös sienet.

Löytyykö foorumin käyttäjistä ketään joka olisi kokenut HPPD:tä?



Poissa Wiihe

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Mulla on ollut pienenlaista HPPD:tä nyt vuoden ajan, pimeänäön heikkenemistä, lumisadetta varsinkin hämärässä, vähän tracereitä, säännöllisissä kuvioissa näkyy ikäänkuin päällä liikettä, valot palavat verkkokalvolle helpommin kuin ennen, monet esineet tuntuvat myös "hohtavan" jos taustan kontrasti suhteessa esineeseen on suuri. Pystyn myös keskittyessäni sulauttamaan esim. shakkiruutukuvion ruudut pelkäksi mustaksi massaksi hetkellisesti, vaatii tosin hurjaa keskittymistä eikä kestä kauaa, ihan hauskaa kuitenkin.
Kaikki oireet ovat siis todella vaimeita enkä jokapäiväisessä elämässäni enää noteeraa niitä. Nämä eivät ole koskaan pahemmin häirinneet minua, tiedän myös ihmisiä ketkä nauttivat HPPD:stään.
Oireet alkoivat aikalailla ensimmäisten happo- ja sienitrippien jälkeen ja jokaisen tripin jälkeen ne ovat hieman voimistuneet. Viime tripistäni on noin 9kk aikaa ja oireet ovat vaimenneet jatkuvasti, vaikka osittain se johtuu myös varmasti tottumisesta.
Kaikenkaikkiaan sanoisin ettei psykedeelejä kannata pelätä tai karsastaa HPPD:n takia, on se sen verran harvinaista kuitenkin, eikä mitenkään hirveän harmillistakaan :3
✟LETS  ALL  LOVE  LAIN✟


Poissa Nakertaja

    • Viestejä: 43
    • Karma: 3
    • Profiili
Miulle vissiin tuli jonkinlaisena tuo HPPD sen jälkeen kun otin ALD-52:sta. Siitä on ihan kohta neljä viikkoa, eikä yksikään päivä ole ollut kokonaan "normaali". Oon ajoittain hyvin irrallinen itsestäni niin että se vaikeuttaa normaalien asioiden tekemistä ja toisten kanssa kommunikoimista ja kaikki tuntuu todella epätodelliselta ja usein kaukaiselta. Nään seinät miltei jatkuvaan aaltoilevina, välillä nään valopilkkuja ja epämääräisiä hahmoja tai varjoja ja välillä ihan kaikki on semmosta ei-kiinteää ja kiemurtelevaa. Esineet saattaa näyttää olevan hetkellisesti lähempänä tai isompia/pienempiä kuin mitä oikeasti ovat. Myös kehon tuntemukset on monesti ihan vääristyneitä ja välillä tulee samanlaista "palasiksi hajoamisen" tunnetta kuin mitä itse tripinkin aikana oli. 

Trippi oli hyvin.. no, kait voisi sanoa syvälle vievä. Käyttökokemusten puolelle oonkin kirjoittanut osasta sienikokeiluja, joista yksi oli myös hyvin voimakas kokemus ja koin samantyylisesti lakkaavani olemasta kuin mitä tälläkin kertaa. Eli sinällään ei ihan uusi asia tuo "atomeiksi hajoaminen", vaikka toki se tuo aina sulateltavaa mukanaan, mutta näköjään nyt sitten tuli tämmöinen. Mutta eipä siinä mittää, arvokkaita kokemuksia kaikki ja oon kaikesta hyvin kiitollinen. Asiat mennee aina juuri niin kuin pitääkin, tuntuipa se sillä hetkellä hyvältä tai ei, näin uskon.


Poissa ialeksei

    • Viestejä: 26
    • Karma: 3
    • Profiili
Olen kans huomannut, että olen ruvennut näkemään "tarkemmin" psykedeelien käytön jälkeen.
 Tuo mitä luin erowidistä, niin kuulostaa melkein samalta mitä nämä New Age hörhöt yrittää saavuttaa kolmannen silmän harjoituksilla
Flashes of color   Subjects may see bright lights, flashes, or sheets of color that appear and disappear.
Geometric Patterns   Subjects see geometric patterns and shapes. Example: leaves in a tree may form patterns.
Halos around objects   Objects appear to have halos that extend for some distance around their edges.

Eka kuulostaa aivan joltain orbeilta, mistä kuulee puhuttavan joinakin henkiolentoina.
Toka ei tule yhtään yllätyksenä, kun koko maailmankaikkeus noudattaa kultaista leikkausta:
https://www.youtube.com/watch?v=P0tLbl5LrJ8
Kolmas kuulostaa jo aivan auroilta.
Itse en sanoisi noita näköhäiriöiksi, vaan ennemmin vastaanottimen taajuusalueen siirtymistä toiselle taajuudelle.
Toki en voi sanoa, että kaikkia miellyttää tai kuinka pahat vibat tuollasista voi ylipäätään tulla, riippuu aivan mistä tykkää ja kuinka asennoituu siihen. 8)
Ps. Vaikuttaa myös siltä, että HPPD:n kaltaisia "oireita" voi laukaista jo pelkillä meditaatio/visualisointi harjoituksilla, joten miksei sitä voisi oppia myös kontrolloimaan. :o
R.I.P. pieni kamu 2002-2017


Poissa Meischel

    • Viestejä: 30
    • Karma: 0
    • Profiili
Itse olen myös nykyään huomannut sellaisen "lumisade" efektin näössä. Saman näköstä, kuin telkkarin sellanen mustavalkoinen häiriö/lumisade, mutta kaikki pisteet ovat keltaisia, sinisiä, punaisia ja vihreitä. Pimeässä sen erottaa selvemmin, ja myös muuta pientä vilskettä ja sulamista näkyy seinillä ja muilla laakeilla pinnoilla, mutta ei vaikuta negatiivisesti näköön muuten. Valoisalla se taas hieman haittaa. Vaikkei niitä värejä oikeen erotakkaan, niin jotain pieniä yksityiskohtia (esineitä, kuvia, tekstiä, yms.) pitää välillä pieni hetki tuijotella, sillä ne näyttää muodottomilta klönteiltä ennenkuin ottavat oman muotonsa.

Toinen asia minkä oon tässä hiljattain huomannut: pimeällä keskelle näkökenttää ilmestyy joskus pieni epämääräinen sininen valo/kuvio. Pari kertaa iltasella autolla ajaessa oon kattonu, että kytät tullu pillit päällä perään, mut sitten tajunnut parissa sekuntissa valon hävittyä, et "jaa, tää on taas tätä".

En tiedä sitten onko psykedeelit aiheuttaneet tämän, vai enkö vaan ole ennen kiinnittänyt huomiota tähän silmien vilinään. Toisaalta ennen olen kyllä valoisalla nähnyt ihan hyvin... Tai sitten alkaa näkö jo heiketä... Joko se, tai sitten tää on vaan sitä HPPD:tä... Ei suuremmin haittaa elämää, kunhan ei tästä pahene oireet/efektit.
On these barren lands, nothing to enhance. Crown yourself with empty hands.


Poissa Lahottaja

    • Viestejä: 83
    • Karma: 10
    • Profiili
Jaetaampa omia kokemuksia, vaikka niitä on todella vähän verrattuna pykedeelien käyttö määriin. Jos jätetään ihan pienet annokset pois niin sieniä olen käyttänyt useita kymmeniä kertoaja, happoa vajaat 20 kertaa, DMT.tä vaporisoimalla noin 5 g tosin puolet tuosta on ollut aika haaskausta.  paria eri NBOMEa muutamia kertoja, DOx ja 2C sarjalaisia pari kertaa. Dissosiatiiveistä olen käyttänyt MXE, DXM ja ilokaausua kaikkia suht reilusti.  Mitään pysyviä tai edes pitkäaikaisia näköharhoja ei ole ilmennyt.

Noin puoli vuotta kun olin käyttänyt sieniä suht useasti koin melko mielenkiintoisia harhoja satunnaisesti vain muutamia kertoja yleensä autoa ajaessa ja myöhemmin kyseistä ilmiötä ei ole esiintynyt. Tuntui, että pariksi sekunnin kymmenykseksi näkökenttä välähti täysin mustaksi ja keskellä välähti värikuvioita, kokemus oli vahva ja säpsäyttävä, mutta ei käytännössä haitannut. Tämän lisäksi olen saannut muutamia kertoja etenkin isohkojen LSD annosten jälkeen maksimissaan pari viikoa kestäviä melko lieviä visuaaleja lähinnä silmät suljettuna etenkin nukkumaan mennessä. Erilaisia lieviä väri pallojen tai neljöjen välkyntää näköentässa, tai karkeaa isorakeista harmaata kohinaa mustalla taustalla. Yhden happo tripin jälkeen näin ohuita värikkäitä reinaviivoja normaalissa näkökentässä. Nämä tosiaan kestänyt muutamasta päivästä muutamaan viikoon, eikä ole juurikaan häirinnyt.
:D


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
Huomasin valojen ja värien vahvistumista varsinkin pimeällä (katuvalot, värikkäät kyltit) siihen aikaan, kun käytin useammin psilosybiinisieniä. Vaikka näköhavainnon muuntuminen ei ollut mitenkään voimakasta, olin jonkin verran silti huolestunut. Jälkeenpäin olen miettinyt, kuinka paljon siitä oli pelkkää huolestumista ja siitä johtuvaa uudenlaista havainnointia - hankala sanoa. Kuitenkin, käyttökertojen harventumisen jälkeen en ole havainnut mitään vastaavaa. Koen yleensä jälkihehkun vaikutukset pelkästään positiivisiksi: havainnointi muuttuu, ei havainto.
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa homit

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 34
    • Karma: 1
    • Profiili
Huomasin valojen ja värien vahvistumista varsinkin pimeällä (katuvalot, värikkäät kyltit) siihen aikaan, kun käytin useammin psilosybiinisieniä. Vaikka näköhavainnon muuntuminen ei ollut mitenkään voimakasta, olin jonkin verran silti huolestunut. Jälkeenpäin olen miettinyt, kuinka paljon siitä oli pelkkää huolestumista ja siitä johtuvaa uudenlaista havainnointia - hankala sanoa. Kuitenkin, käyttökertojen harventumisen jälkeen en ole havainnut mitään vastaavaa. Koen yleensä jälkihehkun vaikutukset pelkästään positiivisiksi: havainnointi muuttuu, ei havainto.

Mulla on aika samantyyppisiä tuntemuksia, näkymät varsinkin koiraa tuijotellessa ja ulkoilmassa pehmenevät jännästi samaan tapaan kuin ainakin itselläni käy psykedeelien vaikutuksen alaisena. Itse en ole tosin lainkaan huolestunut asiasta vaan enemmänkin pidän uudesta tavastani (kirjaimellisesti) nähdä asiat. Vähän kuin olisi joku hassu pehmentävä varjostin jonkin pelin grafiikkamoottorissa. Värien "luonne" tuntuu myös jotenkin vahvistuneen, sitä on vaikeaa selittää. Oma veikkaukseni syystä on uudenlainen perspektiivi eikä fyysiset muutokset tms.

Viime aikaiset psykedeelikokemukseni ovat olleet harvassa, mutta näkymät ovat pysyneet samanlaisina. Se tuo melkeinpä vähän lohtua arkeen, joka on tällä hetkellä vähän kaaoksessa.
Tähtitaivaan alla värjyn tuijotellen kuiluun sen
Häämöttääkö jossain tieto suuremmasta, usko en