Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Painekattilat

Poissa pcgbjppdg

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei, mä oon nyt tässä etsinyt itselleni isohkoa painekattilaa isompien substraattimäärien sterilointiin, ja silmään on pistänyt 13 litrainen malli joka olis varsin nätti. Ainoa vaan että kattilan keittopaine on vain 9.5PSI, ja keittämislämpötila 114 celcius-astetta. Onko tämmönen peli riittävä, jos vaan pidentää sterilointiaikaa? Onko kellään kokemuksia vastaavissa steriloimisesta, saati huomautettavaa isompien määrien steriloinnista ylipäätään?


Poissa Ju55i

    • Viestejä: 40
    • Karma: 0
    • Profiili
on kyl ihan älyttömän kalliita noi painekattilat :/ jopa ihan 6 L joutuu maksaa 70-90€ ja sellanen on varmaan liian pieni kyllä,
 ja sitku mennään yli 10 L mikä jo varmaan alkaa olee sopiva ni hinnat pyörii 150-220 :O

No mut jokuhan tässäkin periaatteessa ilmasessa harrastuksessa on maksettava..  tuolla ei varmaan tee mitään ? : https://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50286745/  jotenkin korkeus 22cm kuulostaa pieneltä , jos purkit ei saa olla ihan kiinni pohjassa et täytyy olla joku "koroke" niin ei kovin isoja laseja tohon kyl mahtuis.   Minkäkosil kattiloilla ihmiset vetää tääl yli päätään? ja mikä ois hyvä olla ns.minimi jos miettii et nälkä vaik kasvaa syödessä, et ostaa kerralla tarpeeks ison


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Minulla on se vanhanmallinen 6 l Värdesätta ja hyvin sillä on pärjännyt.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa Ju55i

    • Viestejä: 40
    • Karma: 0
    • Profiili
Ebaystakin näköjään saa noita isompia kattiloita halvemmalla ku suomen kaupoista, jos tarvii isompaa.


Poissa kamikami

    • Viestejä: 118
    • Karma: 45
    • Profiili
Ebay
Presto 23qt(21.8L) n 150€ kaikkine kuluineen



Poissa Sonder

    • Viestejä: 5
    • Karma: 2
    • Profiili
Itse tilasin juuri Puolasta 15 litrasen painekattilan. Tuotteen hinta 26,70€, postikulut 33,38€
Tuolta löysin:
https://e-destylatory.pl/produkt/szybkowar-15-l-garnek-cisnieniowy-turecki-indukcja/
Suomen liikkeissä hinnat näyttivät olevan sadasta eurosta ylöspäin ja käytettyä en löytänyt.
Päivittelen kirjoitusta, kun tuote saapuu.

Itse olen parhaat löydöt tehnyt seuraavalla tavalla ja jaan teille hyvän vinkin oikeastaan kaiken tavaran internetshoppailuun ja rahan säästämiseen:
Kaupanteko edellyttää, että englannin kieli taipuu. Toki nykyään voit copy-pastea kaiken google translateen.

Aloitan pitkällä esipuheella.
Mainitsemani sivustot, hinnat, ALV-rajat, kurenssit ja muut yksityiskohdat muuttuvat ajan myötä. Tätä viestiä kirjoittaessani on vuosi 2021.
Itse henkilökohtaisesti suosin Puolaa, olen parin vuoden välein eri esineitä ostaessani tehnyt benchmarkkauksen eri EU-maiden välillä ja Puola on ollut halvin hinnoiltaan ja siellä tuntuu asiakaspalvelu pelaavan. Toki googlettelemalla voi löytää muitakin vaihtoehtoja. Ei muuta kun kokeilemaan.

Ebay on kelvollinen ostopaikka
+Paljon tavaraa
+Helppo käyttää
+Luotettava

Mielestäni siinä on seuraavat puutteet
-Iso osa tuotteista on myynnissä EU/ETA alueen ulkopuolelta, joten tulliin jäädessä, niistä on maksettava ALV ja mahdollinen tullitarkastusmaksu.
Nyt kun Iso-Britannia erosi EU:sta, myös sieltä tulevat tavarat ovat tulliselvitettävä ja tullit maksettava.
Sitten niitä muita EU maita onkin Ebayssa harvassa.
-Ebayn ulkopuolelta on hyvät mahdollisuudet löytää halvemmalla uutta tavaraa, sillä Ebayn suosio nostaa sivustolla myytävien esineiden hintoja.

TL;DR
Tästä alkaa ohjeet.
Tätä voit soveltaa kaikkeen mahdolliseen työkaluista, autonrenkaisiin. Älä kuitenkaan sokeasti luota jokaiseen kauppasivustoon.

1) Mene googleen ja kirjoita haluamasi tuotteen nimi + wikipedia, tässä esimerkissä: "Painekattila wikipedia"

2) Avaa painekattilan wikipedia-sivusto

3) Vaihda sivun kieli haluamallesi, tässä esimerkissä Polski (Puola) Kielen vaihto on wikipediassa helppoa, artikkelin kielivaihtoehdot ovat sivun vasemmassa laidassa.

4) Katso mikä painekattila on Puolaksi (Szybkowar).
Voit tietenkin käyttää sanakirjaa, se on nopeampi. Internet sanakirjoissa voi esiintyä käännöserheitä ja wikipediaa yleensä muokkaa natiivi, joten oletan sen olevan oikeassa. Samaa kikkaa kannattaa kokeilla spesifiä ammattisanastoa etsiessä; muuttaa wikipediassa vain kielen ja tarkastaa sanakirjasta saiko saman tuloksen.

5) Laita kääntämäsi sana googleen. Tässä esimerkissä "Szybkowar" (Painekattila). Voit myös suoraan kirjoittaa haluamasi koon googleen eli "Szybkowar 15 litr"

6) Klikkaa auki niin monta hakutulosta, kun tuntuu. Itse avaan parikymmentä, koska aina sinne sekaan mahtuu huonoja sivuja.

7) Nyt sulla on painekattiloita myyvä sivusto auki puolan kielellä ja mitään et ymmärrä, joten klikkaa hiiren oikeaa näppäintä ja valitse "Translate to English". Joudut tekemään tämän käännöksen joka kerta, kun klikkaat jotain ja sivu vaihtuu.

8 ) Jatka surffailua englanninkielisellä sivulla. Huomioi, että Puolassa on oma raha, vaikka onkin EU-maa. Käytä kurssimuunninta.

9) Kun löydät etsimäsi tuotteen sopivalla hinnalla; tarkista onko siitä annettu arvosteluja. Tällä voi välttää astumasta miinaan.
Voit halutessasi myös googlettaa kauppapaikan ja katsoa löytyykö selkeitä viitteitä mahdollisiin huijauksiin.

10) Nyt ollaan tilanteessa, jossa hyvänhintainen ja mieleinen tuote on löytynyt. Älä osta vielä, vaan lähetä sivustolle / myyjälle / kauppapaikalle sähköpostia ja kysy onko toiminta vielä käynnissä ja kaikkein tärkeintä: Postittavatko Suomeen ja millä hinnalla
Joillain kaupoilla on valmiit prosessit jopa kansainväliselle postitukselle ja homma pelittää. Toisaalta on myös liikkeitä, jotka ovat pieniä ja eivät ole ikinä postittaneet mitään omien maan rajojen ulkopuolelle. Puolalaiset on kovia tekemään kauppaa, joten jos maksat tuotteen ennen kuin olet kysynyt näitä asioita niin voi olla että toimitusaika on pitkä, kun paikallinen yksityisyrittäjä alkaa selvittämään miten saa yhden painekattilan Suomeen. On eri juttu isolta firmalta toimittaa tuote lentorahtina, kuin pieneltä firmalta paikallisen postin välityksellä.

11) Toivottavasti sait vastauksen esittämiisi kysymyksiin ja voit tehdä mahdollisen ostopäätöksen.
Muista lisätä tilauslomakkeeseen puhelinnumeron eteen Suomen suuntanumero +358

Loppusanat:
Ensisilmäyksellä näyttää pitkältä ja vaivalloiselta, mutta ohjeita seuraamalla se menee hyvin. Aikaa tietty menee kauemmin kuin Ebayssa, mutta rahaa saattaa säästyä. Ja tätä voit käyttää kaiken muunkin tavaran ostamiseen. Ota aina selvää saako tilaamaasi tuotetta toimittaa Suomeen, voi lähtömaassa olla eri lait.

Samat haitat, kuin muissakin ulkomaan nettikaupoissa:
-myyjä voi olla huijari tai muuten vain epäpätevä (voit menettää rahasi)
-tavara voi kadota matkalla ja reklamaation tekeminen voi olla vaikeaa, jos on iso kielimuuri
-jos et oo tyytyväinen tuotteeseen, niin sen palautus voi olla hankalaa mikäli postikulut joudut itse maksamaan ja jos se kielimuuri on jälleen esteenä

Tällaisia kauppoja olen itse tehnyt parikymmentä onnistuneesti. Kerran jäi läppärin akku saapumatta ja reklamaatio ei onnistunut liikkeen kanssa. Tästä syystä tilaan ulkomaalaisilta kaupoilta vain sellaisella hinnalla, jonka olen valmis menettämään, mikäli reklamaatio ei onnistukaan.

En osannut päättää kirjoitanko tämän Kasvatustarvikkeita myyvät kaupat-topickkiin vai tänne. Viesti käsittelee painekattilan tilaamista yksityiskohtaisesti, joten kirjoitin sen tänne topickiin.

EDIT:
Kuudessa päivässä (neljässä arkipäivässä) tilauksen maksusta tuote oli paikallisen PostNordin terminaalissa noudettavissa.
Nyt kattilan kanssa on viisi käyttökertaa alla; helppokäyttönen tuo on ja ajaa asian.
Kannen kiinnitysmekanismi  on erilainen kuin monissa muissa malleissa, mutta varman tuntunen.
Venttiilejä on kaksi, en ihan ymmärrä mitä Turkin poika on tässä ajatellut, sillä säätömahdollisuutta kattilassa ei ole.
Eri mallisia painekattiloita löytyy internetistä niin paljon, että ensimäistä kertaa sellaista hankkiessa oli vaikea päättää millaisen ostan. Joissain malleissa on jopa paineen ja lämmön säätelyn mahdollisuus.

Nyt päätös syntyi hinnan perusteella.


Poissa TankMan

    • Viestejä: 24
    • Karma: -1
    • Profiili
Eiköhän ensimmäinen venttiili aukea halutussa paineessa ja toinen sitten hätävarana ennen räjähdystä, sikäli kun ensimmäinen venttiili ei jostain syystä toiminut.


Poissa kömpelö

    • Viestejä: 41
    • Karma: 1
    • Profiili
Mä löysin muutama vuosi sitten tori.fi:stä tuollaisen vanhan, mutta lähes käyttämättömän oloisen pienen painekattilan parilla kympillä.  Siellä oli vielä hapertunut käyttöohje sisällä ruotsiksi ja tiiviste aivan täysin kondiksessa. Oisko toi jostain 70-80-luvun taitteesta! Merkki Adorex"Klippomat", tilavuutta vain 4,5litraa.  :D
Onhan tuo sen verran pieni, että pohjaritilän kanssa sinne mahtuu max 10cm korkeitä laseja 4-5kpl, mutta ihan hyvin käytetty 20€. Ei mitään hajua kuinka korkeaan paineeseen tolla pääsee, mutta sen kerran kun olen sitä käyttänyt niin kymmenessä Pf-kakussa ei mitään merkkejä homeista tai muista ihan ohjeiden mukaisilla ajoilla.
Nytkin näyttää hakusana "painekattila" antavan ihan hyvän näköistä tulosta parilla nettisivulla!

Kysymys: Millä öljyllä tuota tiivistettä olisi hyvä hoitaa? En tietenkään tiedä mitä materiaalia se on.


Poissa BadTrip

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 75
    • Karma: 19
    • Profiili
Kysymys: Millä öljyllä tuota tiivistettä olisi hyvä hoitaa? En tietenkään tiedä mitä materiaalia se on.

Omani olen pyyhkäissyt ihan rypsiöljyllä ennen jokaista käyttökertaa.


Poissa Tunteikas

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Sain sieniltä ja äitimaalta viestiä että mun tulisi opetella sienten kasvattamisen taito. Oon valmis ehkä max sen 150e laittamaan kattilaan jos suomesta tilaan.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/monix-classica-10l-painekattila?id=102345004&gclid=Cj0KCQjwlMaGBhD3ARIsAPvWd6jfwQuRIhQ597bEyzJ860zKe0o9uz8qRhGBN-VPD6cevD9bjAJEblsaAoKYEALw_wcB

Oisko tuollainen 10 L hyvä ja riittävä? Kärkkäiséllä myös 12l kympin kalliimmalla...

Kiitos Sonder vinkistä
Uskaltaako siis tuonne mainitsemallesi sivustolle laittaa suoraan tilauksen, vai neuvoisitko myyjään olemaan ensin yhteydessä? Oliko sielä tilausvalikoissa edes mahdollista tehdä tilaus siis suomeen?


Poissa Sonder

    • Viestejä: 5
    • Karma: 2
    • Profiili
Kiitos Sonder vinkistä
Uskaltaako siis tuonne mainitsemallesi sivustolle laittaa suoraan tilauksen, vai neuvoisitko myyjään olemaan ensin yhteydessä? Oliko sielä tilausvalikoissa edes mahdollista tehdä tilaus siis suomeen?

Parempi katsoa kuin katua eli suosittelen ensin olemaan myyjään yhteydessä vaikkapa sähköpostilla.
Ovat päivittäneet sivustoa sitten viime käynnin ja lisänneet tilauslomakkeeseen enemmän toimitusmaita. Sivusto laskee automaattisesti toimituskulut Suomeen.


Poissa aapinen

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Onko kokemuksia tästä IKEAn kattilasta: https://www.ikea.com/fi/fi/p/ikea-365-painekeitin-ruostumaton-teraes-20463650/
Hinta olisi aika sopivan oloinen.
En löytänyt tietoa mikä on max lämpötila/paine...


Poissa railoraimo

    • Viestejä: 10
    • Karma: 2
  • iloinen matka-aloittelija
    • Profiili
Puuilon mainoksessa tuli vastaan tällainen Tefalin painekattila. Käyttökokemusta kattilasta ei minulla ole.

https://www.puuilo.fi/tefal-secure-5-neo-painekattila-6-l-hoyrykorilla