Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Tutkimus psykoaktiivisten sienten käytöstä Suomessa.

Äänestys

Voiko tämän keskustelupalstan kirjoituksia käsitellä tutkimustyössä kaikille avoimena, julkisena tekstiaineistona?

Kyllä
15 (83.3%)
Ei
1 (5.6%)
Joillakin ehdoilla/rajoituksilla, miten?
2 (11.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 18

Poissa Ville Kurki

    • Viestejä: 7
    • Karma: 5
    • Profiili
Hei taikasieni.net foorumin käyttäjät!

Aloitan ensin kertomalla hieman itsestäni, jonka jälkeen esitän varsinaisen asiani, eli pyrkimykseni tutkia psykoaktiivisten sienten käyttöä Suomessa, tarkemmin. Pyydän teitä, eli tämän foorumin käyttäjiä, osallistumaan keskusteluun siitä kuinka tämä kannattaisi mielestänne toteuttaa ja mitä näkökulmia huomioida. Esiinnyn omalla nimelläni avoimuuden lisäämiseksi, mutta toivon että se ei häiritse tai estä ketään osallistumasta keskusteluun. Olen seurannut foorumia muutaman vuoden epäsäännöllisesti sivusta ja tutustunut psykedeelitutkimukseen ja muuhun aihetta käsittelevään aineistoon, joten tunnen aihetta jonkun verran.

Olen kulttuuriantropologian opiskelija Itä-Suomen Yliopistosta ja aloittelen tällä hetkellä kandidaatin tutkielmaani. Haluaisin tutkia siis psykoaktiivisten sienten (luultavasti pääasiassa psilosybiiniä sisältäviin sieniin keskittyen) käyttöä Suomessa. Olen hahmotellut alustavasti joitakin näkökulmia, joista voisin aihetta lähestyä, mutta koska haluaisin tämän taikasieni.net -foorumin olevan alusta asti mukana prosessissa toimijana, päätin avata keskustelun heti alkuvaiheessa. Toivoisin tässä keskustelussa teiltä näkemyksiä siitä kuinka haluaisitte minun osallistuvan keskusteluun foorumilla ja osana tätä internetyhteisöä.

Muutamia pohtimiani näkökulmia ovat mm. internetyhteisön ottaminen huomion keskipisteeksi, jolloin keskittyisin pääasiassa foorumilla kommunikointiin ja havainnoimiseen; sienten käytön rituaalinen ulottuvuus, jossa aineistona voisin mahdollisesti käyttää kirjoituksia käyttökokemuksista, sekä parhaassa tapauksessa osallistua ja havainnoida sienten käyttöä todellisissa tilanteissa ja/tai tarvittaessa haastatella, mikäli löytäisin ihmisiä, jotka haluaisivat päästää minut osallistumaan käyttötilanteeseen; psykedeelikokemuksen haittojen ehkäisy ja stigman eli sosiaalisen leiman, sekä sienten laittomuuden merkitys niitä käyttäville ihmisille. Lisäksi minua kiinnostaa tutkia, kuinka psykoaktiivisista sienistä puhutaan eri tahoilla (mm. tieteellisissä teksteissä, asiaan keskittyneillä internetfoorumeilla tai valtamediassa).

Tärkeä syy tälle foorumille osallistumisellani on myös avoimemman keskustelun avaaminen ja psykedeelitutkimuksen renessanssin (ks. mm. http://www.maps.org/media/sessa_lancet_2012_psychedelicrenaissance.pdf) Suomessa heräämisen mahdollisuus. Toisaalta pyrin myös luomaan kontakteja toimijoihin, joiden kanssa keskustelua aiheesta voisi käydä, sillä tukea esimerkiksi omalta yliopistoltani on saatavissa niukasti. Olen aiheeni kanssa hyvin alussa, mutta perustietojeni hankkiminen ei lähde aivan nollasta ja uskon täältä löytyvän tiedon sekä informoitujen näkemysten auttavan.

Koska näkökulmani aiheeseen on joka tapauksessa kulttuuriantropologinen, keskityn ensisijaisesti ihmisiin, eli mm. juuri tämän foorumin käyttäjiin. Haluaisin siis tutkia pääasiassa psykoaktiivisten sienten käyttöön liittyviä ja sille annettavia merkityksiä; niin konkreettisia kuin symbolisia ja maailmankuvaan liittyviäkin. Toivoisin nyt aluksi keskustelua siitä miltä kannalta minun mielestänne kannattaisi aloittaa aihetta tutkimaan, millaista yhteistyötä haluaisitte tehdä ja miten osallistua. Pyydän myös lupaa käyttää kaikkea tähän keskusteluun kirjoitettua materiaalia tutkimuskäytössäni. Se jää ainostaan henkilökohtaiseen tutkimuskäyttööni, ellen erikseen pyydä lupaa jonkun materiaalin tallentamiseen muuta tutkimuskäyttöä varten. Saatan käyttää otteita keskustelusta tutkielmassani (-issani), mutta mikäli niin teen, häivytän niistä kaikki tunnistamisen mahdollistavat tekijät. Jos et halua, että käytän tekstiäsi tutkimuksessani, ilmoita se viestissäsi selkeästi.

Pyrin kirjoittamaan tämän aloitusviestin hyvin asiatyylisesti, mutta toivon että keskustelu olisi vapaata ja kirjoitan itsekin jatkossa vapaammin. Minuun saa yhteyden myös sähköpostitse osoitteesta vilkur@student.uef.fi

Terveisin,

Ville Kurki
Kulttuuriantropologian opiskelija.
email: vilkur@student.uef.fi

Itä-Suomen yliopisto
Filosofinen tiedekunta
Humanistinen osasto
Kulttuuriantropologia


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Tervehdys ja erittäin lämpimästi tervetuloa keskustelupalstallemme!

Ehdimmekin jo chatin puolella hetken verran juttelemaan, mutta täytyy vielä näin toistamiseen heti alkutekijöissä kehua, että olet selvästi aivan oikealla ja merkittävällä asialla liikenteessä oman tutkimusmielenkiintosi suhteen. Jo pelkästään näistä syistä olen erittäin kiinnostunut osallistumaan hankkeeseesi varsinkin vuosien aikana suomalaisilla psilosybiinisieni- ja psykedeelifoorumeilla kertyneen kokemukseni ja nykyisen sivustomme ylläpitäjyyden edesauttamana. Kaikkia julkaisemiani tekstejä sekä psilosybiini.info-pääsivuston artikkeleja saa käyttää vapaasti asiallisen tutkimustyön edistämisessä ja olen kiinnostunut keskustelemaan projektista myös kahdenkesken esimerkiksi sähköpostitse, pikaviestein tai (netti)puhelimitse.

Mielestäni internetyhteisökeskeinen lähtökohtasi tutkimuksen perusteella on todella loistavasti ajan hermoilla, sillä oman käsitykseni mukaan nimenomaan netin vaikutus suomalaiseen psilosybiini- ja psykedeelikulttuuriin on ollut positiivisessa mielessä suorastaan räjähdysmäinen — varsinkin näin älypuhelinten luvattuna aikana lähes jokaisella nykysuomalaisella on helposti saatavilla valtavan monipuolinen tietolähde aiheesta kuin aiheesta, josta on varsinkin hyötyä rationaalisen ja tieteellisen psykedeelitietouden levittämisessä virallisten tahojen vuosikymmenien systemaattisen päihdepropagandan viljelyn jälkeen. Siinä missä historiallisesti valtioiden harjoittama näennäistiedonlevitys on pohjautunut käytännössä hyvin pitkälti kansanmielen alistamiseen, antaa internetin laaja-alainen näkemysvalikoima usein todella hyvän kannusteen yksilöille omatoimiseen ajatteluun.

Olen todella ilahtunut rohkeasta aloitteestasi ja pidän hyvin luultavana, että yhteisönä voimme sinun kanssasi saada vielä jotain todella merkittävää aikaiseksi näiden aiheiden julkisessa käsittelyssä ja ajatusilmapiirissä. Toivon keskustelun osalta aktiivisuutta kaikilta niiltä foorumilaisilta, joilla on aiheeseen jotakin sanottavaa. Minuun saat suoran yhteyden sähköpostiosoitteella matyas . maa at gmail . com


P.S. Vielä väliaikaisesti käytössä olevasta domainista huolimatta sivustomme tunnetaan nykyään uudella domainillaan Psilosybiini.info taikasieni.netin sijaan.


Poissa Psilocybin Laden

    • Viestejä: 90
    • Karma: 28
    • Profiili
Ensinnäkin, hatunnosto aihevalinnasta! Taikasienten käytöstä ei mitenkään liikaa tutkimusta humanistisissa laitoksissa ole tehty, ainakaan Suomessa. Tuntuu, että suurin osa psykedeelitutkimuksesta on nimenomaan lääketieteellistä, kliinistä tutkimusta. Voi toki olla, että tällaiset julkaisut vain saavat enemmän huomiota, josta tämä vaikutelma syntyy. Joka tapauksessa, teet arvokasta ja uraauurtavaa työtä, arvostan!

En kuitenkaan tekstistäsi saanut selville tarkkaa tutkimusasetelmaasi. Mitä sienten käytössä tarkalleen tutkit? Aihe on sen verran laaja, että suosittelen rajaamaan tutkimusaihettasi, sienten käytön yhteys merkityskenttiin ja maailmankuvaan tuntuu aika isolta palalta kandityön aiheeksi.

Muutamia pohtimiani näkökulmia ovat mm. internetyhteisön ottaminen huomion keskipisteeksi, jolloin keskittyisin pääasiassa foorumilla kommunikointiin ja havainnoimiseen; sienten käytön rituaalinen ulottuvuus, jossa aineistona voisin mahdollisesti käyttää kirjoituksia käyttökokemuksista, sekä parhaassa tapauksessa osallistua ja havainnoida sienten käyttöä todellisissa tilanteissa ja/tai tarvittaessa haastatella, mikäli löytäisin ihmisiä, jotka haluaisivat päästää minut osallistumaan käyttötilanteeseen; psykedeelikokemuksen haittojen ehkäisy ja stigman eli sosiaalisen leiman, sekä sienten laittomuuden merkitys niitä käyttäville ihmisille. Lisäksi minua kiinnostaa tutkia, kuinka psykoaktiivisista sienistä puhutaan eri tahoilla (mm. tieteellisissä teksteissä, asiaan keskittyneillä internetfoorumeilla tai valtamediassa).

Sienten sosiokulttuurinen asema, erityisesti legitimoitujen, suurten rakenteiden valta yksilön kokemuskenttään, ovat aiheita joita ei voi liikaa painottaa. Tällä tarkoitan käytännössä laittomien aineiden käyttäjien systemaattista kyykyttämistä niin työelämässä, kuin terveydenhuollon instituutioissa aina terveysasemista suljettuihin hoitolaitoksiin. Henkilökohtaisesti koen, että sienten käyttöön joissain tapauksissa liittyvä anomian tunne, sekä ääritapauksissa mielenterveyden ongelmat johtuvat nimenomaan valtakulttuurin kyvyttömyydestä/haluttomuudesta ymmärtää psykedeliaa. Psykedelialla tarkoitan paitsi itse psykedeelien käyttöä, niin myös sitä "vastakulttuuria", johon psykedeelien käyttö usein yhdistetään.

Nimenomaan antropologisesta näkökulmasta aihetta tutkiessa on hyvä huomioida eri (ei-länsimaalaisten) kulttuurien eroavaisuudet käyttökontekseissa. Amazonin intiaanien, ayahuasquerojen kulttuurissa psykedeelinen kokemus on hyvin integroitunut osaksi yhteisön elämää, jolloin suhde itse aineeseen on paljon terveempi, kuin esimerkiksi meillä Suomessa, jossa aihe on tabu, ja yksilöt jäävät yksin (joskus hyvin äärimmäisten ja vaikeiden) kokemustensa kanssa. Tämä on mielestäni koko ongelman ydin. Länsimaissa valta yksilön psyyken tulkinnasta on yksinomaan lääketieteen ammattilaisilla, joiden ymmärrys ja käsitekartastot rajoittuvat oman sekulaarin, näennäisesti rationaalin kulttuurimme piiriin. Näin esimerkiksi vaihtoehtoiset, aidosti monikulttuuriset elämänkatsomukset alistetaan tämänhetkisen kulttuurimme normatiiviseen matriisiin. Käytännössä siis kaikki henkiset kokemukset, ykseyden ja yhteyden tunteet, kokemukset parantumisesta, havahtumisesta ja heräämisestä, jotka poikkeavat nyky-Suomen mentaalisesta konsensuksesta patologisoidaan ja mitätöidään. Käytännössä yksilön arvo häivytetään, sillä subjektin kokemukselta vedetään matto alta. Tämän minä koen rakenteelliseksi väkivallaksi.

Tärkeä syy tälle foorumille osallistumisellani on myös avoimemman keskustelun avaaminen ja psykedeelitutkimuksen renessanssin (ks. mm. http://www.maps.org/media/sessa_lancet_2012_psychedelicrenaissance.pdf) Suomessa heräämisen mahdollisuus. Toisaalta pyrin myös luomaan kontakteja toimijoihin, joiden kanssa keskustelua aiheesta voisi käydä, sillä tukea esimerkiksi omalta yliopistoltani on saatavissa niukasti. Olen aiheeni kanssa hyvin alussa, mutta perustietojeni hankkiminen ei lähde aivan nollasta ja uskon täältä löytyvän tiedon sekä informoitujen näkemysten auttavan.

Koska näkökulmani aiheeseen on joka tapauksessa kulttuuriantropologinen, keskityn ensisijaisesti ihmisiin, eli mm. juuri tämän foorumin käyttäjiin. Haluaisin siis tutkia pääasiassa psykoaktiivisten sienten käyttöön liittyviä ja sille annettavia merkityksiä; niin konkreettisia kuin symbolisia ja maailmankuvaan liittyviäkin. Toivoisin nyt aluksi keskustelua siitä miltä kannalta minun mielestänne kannattaisi aloittaa aihetta tutkimaan, millaista yhteistyötä haluaisitte tehdä ja miten osallistua. Pyydän myös lupaa käyttää kaikkea tähän keskusteluun kirjoitettua materiaalia tutkimuskäytössäni. Se jää ainostaan henkilökohtaiseen tutkimuskäyttööni, ellen erikseen pyydä lupaa jonkun materiaalin tallentamiseen muuta tutkimuskäyttöä varten. Saatan käyttää otteita keskustelusta tutkielmassani (-issani), mutta mikäli niin teen, häivytän niistä kaikki tunnistamisen mahdollistavat tekijät. Jos et halua, että käytän tekstiäsi tutkimuksessani, ilmoita se viestissäsi selkeästi.

En tiedä tarkalleen, miten tutkimuslaitoksesi suhtautuu internettiin kirjoitettuihin trippistooreihin tutkimusmateriaalina, mutta mielestäni esimerkiksi tälle foorumille kirjoitetut käyttökokemukset ovat kullanarvoista tavaraa psykedeelitutkimukselle. Trippistooreista pystyy usein löytämään hyvin sen yksityisen ja yleisen leikkauspisteen, joka antropologian pääasiallinen tutkimuksen kohde on. Kokemuskertomuksissa usein toistuvat teemat, kuten kiinnijäämisen riski, siitä syntyvät pelkotilat, ja hätäännys, kun oma kokemuskenttä muljahtaa ulos konsensustodellisuuden raameista. Nämä monille tutut tuntemukset heijastelevat hyvin osuvasti sitä valtakulttuurimme kehittymätöntä tapaa suhtautua psykedeliaan, jossa psykedelia on arvaamaton, pelottava muukalainen.

Tarjoudun mielelläni kertomaan lisää niin omia yleisiä havaintojani, kuin myös avaamaan omia kokemuksiani psykedeelien parissa. En kuitenkaan tällä hetkellä valitettavasti voi tarjoutua kenttätutkimuksen kohteeksi, sillä minulla ei ole nyt elämässäni minkäänlaisia intressejä syödä sieniä. Jos ajattelit painottaa tutkimuksessasi tekstiä lähteenä osallistuvan havainnoinnin sijaan, voin olla avuksi. Olen itsekin opiskellut hieman kulttuuriantropologiaa, joten voin ehkä muutenkin antaa edes jokseenkin hyödyllistä palautetta työtäsi koskien. Voit laittaa minulle yksityisviestiä, jos haluat keskustella lisää. Käyn foorumilla nykään valitettavan harvoin, mutta on ilo auttaa!


Poissa KalleK

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Todella mahtavaa, että jollain on halua tehdä tällaista pioneerityötä Suomessa! Olisi kunnia olla mukana tutkimuksessa, tarkoittaa se sitten haastattelua, kyselylomakkeeseen vastaamista, tai jotain muuta. Tai jos koet tarpeellisena ja tutkimuksen kannalta merkittävänä olla todistamassa itse rituaalia, en näe estettä miksei sekin onnistuisi.
Tästä voi onnistuessaan tulla todella merkittävä tutkimus, ainakin Suomen tasolla. Tietysti tutkimus on tehtävä oikeasti hyvin ja suunniteltava etukäteen huolellisesti, mutta uskon että sinulla on halua ja taitoa panostaa asiaan hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi. Odotan innolla projektin etenemistä.


Poissa Ville Kurki

    • Viestejä: 7
    • Karma: 5
    • Profiili
Kiitos lämpimästä vastaanotosta!

Ehdin tässä hieman pohtimaan tarkennusta tutkimusasetelmaani liittyen ja luettuani Matyaksen, Psilocybin Ladenin sekä KalleK:n kommentit vahvistui näkemykseni siltä, että ainakin nyt kandidaatin tutkielmassani keskittyisin erityisesti internetyhteisöön psykedeelisen kokemuksen tukena. Kuten mainitsin aiemmin, olen seurannut foorumia muutaman vuoden ajan satunnaisesti ja sen merkitys nimenomaan informaation lähteenä, vertaistukea sekä jonkunlaista viitekehystä psykedeelikokemuksille tarjoavana yhteisönä on käsitykseni mukaan valtava. Se vastaa mielestäni juurikin Psilocybin Ladenin esiin nostamaan tarpeeseen tällaisten kokemusten integroinnissa oman yhteisön arkielämään ja kokemusmaailmaan. En ehkä niinkään haluaisi korostaa alakulttuurin tai vastakulttuurin käsitteitä, vaan yhteisöä ja internetin roolia uudenlaisessa yhteisöllisyydessä, jonka ilmentäjänä psykedeelikulttuuri toimii mielestäni erityisen hyvin.

Aihe on minusta erityisen mielenkiintoinen myös psilosybiinisieniin, kuten muihinkin ihmisten jo kauan traditionaalisesti käyttämiin psykoaktiivisiin aineisiin, liittyvien puhetapojen valtavasta kirjosta johtuen; on merkitsevää, puhutaanko sienistä huumeina, myrkkysieninä, lääkkeinä, terapian apuvälineinä, pyhinä sieninä ('jumalten lihana'), rituaalien sakramentteina, henkisen kasvun työkaluina, vai serotoniinireseptori 5-HT2A:n aktivoijana. Tämän keskustelupalstalla, kuten myös psykedeeleistä ylipäänsä, käytävän keskustelun moninaisuutta ilmentää näkemykseni mukaan siihen liittyvä eri traditioiden ja näkökulmien yhdistyminen yhteisen mielenkiinnon kohteen alla.

En ole ehtinyt keskustelemaan aiheestani aihealuetta tarkemmin tutkielmani ohjaajan kanssa, joten tämä kaikki on tietysti vasta omaa alustavaa hahmotteluani. Pyrin kuitenkin mahdollisimman pian tarkentamaan pyrkimyksiäni ja ottamaan yhteyttä sähköpostitse esimerkiksi sinuun Matyas. Näyttää kuitenkin siltä, että tästä voisi hyvinkin kehittyä erittäin hyödyllinen ja mielenkiintoinen tutkimuksen aihe. En luultavasti ehdi nyt heti ottamaan osaa keskusteluun muilla alueilla, mutta kun suunnitelmani tutkimuksen suhteen selventyy, haluaisin mielelläni ottaa osaa yhteisön keskusteluun laajemminkin. Tällä hetkellä minusta tuntuu siltä, että ainakin nyt kandidaatin tutkielmassani aineistoksi saattaisi riittää jo valmiit kirjoitukset, mikäli niitä saan hyödyntää, sekä foorum- ja pikakeskusteluun osallistuminen ja mahdolliset täsmentävät kysymykset esimerkiksi psykedeelikokemuksen ongelmatilanteisiin, ja niiden käsittelyyn keskustelupalstalla, liittyen.

Kerron lisää projektin jatkosta, kunhan suunnittelu etenee. Toivoisin kuitenkin kuulevani vielä lisää mielipiteitä tavoitteistani ja mahdollisimman monen käyttäjän ajatuksia suhtautumisestaan tällaiseen tutkimukseen. Haluan edetä asiassa harkiten ja varoen, sillä tutkimuskohteena laittomista psykoaktiivisista aineista käytävän keskustelun ympärille syntynyt internetyhteisö on haasteellinen. Haluan tehdä asiat alusta alkaen mahdollisimman oikein.
Kulttuuriantropologian opiskelija.
email: vilkur@student.uef.fi

Itä-Suomen yliopisto
Filosofinen tiedekunta
Humanistinen osasto
Kulttuuriantropologia


Poissa Psilocybin Laden

    • Viestejä: 90
    • Karma: 28
    • Profiili
Kiitos lämpimästä vastaanotosta!

Ehdin tässä hieman pohtimaan tarkennusta tutkimusasetelmaani liittyen ja luettuani Matyaksen, Psilocybin Ladenin sekä KalleK:n kommentit vahvistui näkemykseni siltä, että ainakin nyt kandidaatin tutkielmassani keskittyisin erityisesti internetyhteisöön psykedeelisen kokemuksen tukena.
Erittäin hyvä aihevalinta!

Kuten mainitsin aiemmin, olen seurannut foorumia muutaman vuoden ajan satunnaisesti ja sen merkitys nimenomaan informaation lähteenä, vertaistukea sekä jonkunlaista viitekehystä psykedeelikokemuksille tarjoavana yhteisönä on käsitykseni mukaan valtava. Se vastaa mielestäni juurikin Psilocybin Ladenin esiin nostamaan tarpeeseen tällaisten kokemusten integroinnissa oman yhteisön arkielämään ja kokemusmaailmaan. En ehkä niinkään haluaisi korostaa alakulttuurin tai vastakulttuurin käsitteitä, vaan yhteisöä ja internetin roolia uudenlaisessa yhteisöllisyydessä, jonka ilmentäjänä psykedeelikulttuuri toimii mielestäni erityisen hyvin.
Ehkäpä vain hyvä, että hylkäät käyttämäni vastakulttuurin käsitteen, käytän sitä itsekin aika pitkälti sen takia, että olen henkilökohtaisella tasolla hyvin vittuuntunut valtavirran käsitysten synnyttämään normatiiviseen paineeseen omassa elämässäni, siksi teen usein kysymyksestä mustavalkoisen vastakkainasettelun. Myönnän olevani biasoitunut.

Tällä hetkellä minusta tuntuu siltä, että ainakin nyt kandidaatin tutkielmassani aineistoksi saattaisi riittää jo valmiit kirjoitukset, mikäli niitä saan hyödyntää, sekä foorum- ja pikakeskusteluun osallistuminen ja mahdolliset täsmentävät kysymykset esimerkiksi psykedeelikokemuksen ongelmatilanteisiin, ja niiden käsittelyyn keskustelupalstalla, liittyen.
Kaikkia minun kirjoituksiani saa käyttää vapaasti tutkimusaineistona.


Poissa syväluoto

    • Viestejä: 135
    • Karma: 15
    • Profiili
Ihan ensimmäisenä totean että on hienoa että suomessa on puhjennut kukkaan jonkinlainen uuden polven akateemikkojen innostus psykedeeliaiheita kohtaan (katso lisää) ja aiheen ympärille on jopa alkanut muodostua yhteen hiilen puhaltamista. Hienoa on myös että tutkimukseen otetaan ns. kokemusasiantuntijat mukaan.
Koska tähän asti on ilmaistu lähes varauksetonta innostusta tutkimusta kohtaan niin vastaankin nyt kärjistäen näkökulmasta: uhka vai mahdollisuus?

Päihdepoliittisen aktivismin parissa touhutessani olen ihmetellyt kun Huumetilanne Suomessa raporteissa eikä päihdekyselyissä mainita psykedeelejä lähes sanallakaan. Toisaalta tiedostan että psykedeelit ovat lainsuojattomista päihteistä marginaalisin ryhmä ja voi olla että ilmiötä on pidetty niin vähäpätöisenä, ettei ole viitsitty edes kysyä. Kaavailin kuitenkin jo aiheesta jonkinlaista avauksen tekoa noiden virallisten tahojen suuntaan mutta sitten tulin kuitenkin miettineeksi, että onko tämä oikeasti oikea hetki alkaa pitämään meteliä lainsuojattomasta käytöstä.

Psykedeelitutkimuksen renesanssi on hyvällä alulla ja tieteellinen tieto psykedeelien positiivisesta potentiaalista lisäänty jatkuvasti. Olisiko parempi odottaa että on vankempaa tietoa psykedeelien hyötyjen ja riskien realiteeteista, ennen kuin aletaan tuomaan lainsuojatonta käyttöä sen enempää päivänvaloon. Psykedeelitutkimuksen positiivisista ja menneiden vuosien demonisointeja kumoavista tuloksista on kyllä hienosti uutisoitu suomenkin mediassa, mutta paskahalvauksen ja moraalipaniikin vaara on kuitenkin olemassa. Nuorten vanhemmat ovat jo nyt kovin huolissaan alaikäisten kannabiksen käytön lisääntymisilmiöstä. Olenkin uutisointia seuratessani huomannut, että kun nämä asiat tulevat koululaiskyselyistä nuorten itsensä kertomina ilmi, niin herää voimakkaat vastareaktiot ja virkavaltakin tehostaa toimiaan. Kyselyyn vastaavat nuoret siis aiheuttavatkin hallaa itselleen kertomalla huumekokeiluistaan. Kyselyt ovat anonyymejä mutta tulokset on paikallistettavissa, joten kontrollia tiedetään tiukentaa siellä missä kyselyissä näkyy sille tarvetta. Tietenkään kannabiksen käyttö ei kuulu alaikäisille ja olen itsekin huolissani tuosta ilmiöstä ja voi olla että varhain kiinni jääminen voi olla jollekin myös hyvä juttu. Mutta kun varsinkin kannabiksen ja psykedeelien käyttöön voi liittyä tietynlaista aatteellisuutta ja käyttäjät aktivismipäissään avoimesti osallistuvat tutkimuksiin, niin kuinka varmistua siitä, ettei tutkimuksen tuloksista tulekin heille takaiskua? Pystytkö oikeastaan lupaamaan, että niin ei voisi käydä? Perus tutkimusetiikkaan ymmärtääkseni kuuluu, ettei tutkimuksesta saisi olla tutkittaville haittaa.

Okei, okei, sitten taas vähän foliota löysemmälle. Koska tutkimuksesi olisi vasta kandityö, niin tuskin voi odottaa että se ylipäätään saisi sellaista julkisuutta, josta voisi olla vaaraa. Halusin nyt tuoda tämän näkökulman esille, koska niin harvoin kukaan tuntuu sanovan tätä ääneen. Ilman muuta tutkimuksellasi olisi varmasti paljon positiivista potentiaalia ja haluan kannustaa nuoria akateemikkoja tutkimaan näitä aiheita. Mikäli teet jotain haastattelu- tai kyselytutkimusta ja tutkimussuunnitelmasi herättää luottamusta niin voin osallistua itsekin.

Positiivisesti rakentavana palautteena sekä sinulle että mahdollisesti muille sienten akateemisesta tutkimisesta kiinnostuneille voisin esittää yhden pointin. Aiemmin keväällä MTV uutisoi miten neljä vuotta sitten Helsingin käräjäoikeudessa sienet katsottiin erittäin vaaralliseksi huumausaineeksi, rinnastamalla ne ekstaasiin. Erittäin vaarallisella huumausaineella tarkoitetaan rikoslaissa huumausainetta, jonka käyttöön liittyy virheellisestä annostelusta johtuva hengenvaara, lyhytaikaisestakin käytöstä johtuva vakavan terveydellisen vaurion vaara tai voimakkaat vieroitusoireet. Sienten käytön ja vaikutukset tuntevat varmaan ymmärtävät miten monella tapaa on erittäin virheellistä rinnastaa sienet näillä kriteereillä ekstaasiin. Ongelma on, että erittäin vaaralliseksi huumausaineeksi määrittely tehdään yksittäisessä oikeustapauksessa ja prosessiin on hyvin vaikea päästä vaikuttamaan niin kansalaisaktiivina kuin tutkijanakaan. Onneksi käräjäoikeuden päätöksillä ei ole ennakkotapauksena painoa tulevissa keisseissä. Tulevia keissejä silmällä pitäen farmakoligisesti suuntaunut tutkija voisi tehdä katsausartikkelin tai metatutkimuksen sienten/psilosybiinin riippuvuuspotentiaalia ja akuutteja haittoja käsittelevistä tutkimuksista, mutta antropoligina yksi näkökulma voisi käyttäjiä tutkiessa olla, että millaisilla käyttötavoilla käyttäjät välttävät tai minimoivat haitat. Kun kokemusasiantuntijuus on nyt niin suitsutettu juttu päihdekentällä, niin sitä korttia kannattaisi varmaan pelata.

Varsinkin jos aiheesi on internetyhteisö psykedeelisen kokemuksen tukena, niin sellaista näkökulmaa tukevaa matskua löytyisi suomalais-unkarilaisen Levente Moro:lta, joka vaikuttaa enimmäkseen Unkarissa mutta on tai ainakin on ollut kirjoilla Turun yliopistossa. Hän on ollut mukana tutkimassa mm. elämänlaadun nousua unkarilaisissa hallusinogeenien käyttäjissä.
Tässä aiheeseen liittyviä matskuja:

Online drug user-led harm reduction in Hungary: a review of “Daath”
http://www.harmreductionjournal.com/content/10/1/18

Voice of the Psychonauts: Coping, Life Purpose, and Spirituality in Psychedelic Drug Users
http://www.academia.edu/1627217/Voice_of_the_Psychonauts_Coping_Life_Purpose_and_Spirituality_in_Psychedelic_Drug_Users

Autognosis, Life Quality and Spirituality in Psychedelic Drug Users
Tajunta laajenee niin paljon, että ennen pitkää sinne mahtuu muutakin kuin psykedeelit


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
...
ainakin nyt kandidaatin tutkielmassani keskittyisin erityisesti internetyhteisöön psykedeelisen kokemuksen tukena.
...

Koko foorumin punainen lanka on olla tukena, tiedonjakajana ja apuna kaikessa sieniin liittyvässä. Tämä on hyvin auttavainen, asiallinen, tiivis ja lämmin yhteisö. Koen, että tästä on ollut etenkin henkistä hyötyä erittäin monelle.

Suosittelen tutustumaan myös psyvault.net-sivustoon. Siellä keskustellaan oikeastaan päihteistä ihan laidasta laitaan ja siksipä sieltä löytyy tietoa myös muista psykedeeleistä kuin psilosybiinisienistä. En kuitenkaan väitä etteivätkö psykedeelit olisi ainoita päihteitä, joiden avulla voi saavuttaa psykedeelisen kokemuksen. En väitä sitäkään, että psykedeeliseen kokemukseen tarvitsisi edes päihteitä. Transsendenssiseen tilaan voi päästä mm. rummuttamalla ja "psyykkaamalla".

Mainitsinkin jo, että foorumimme tavoitteena on olla tukena kaikille sitä tarvitseville. Tukea jaetaan niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin trippaajille. Kokemusten jakaminen ja kanssaeläminen on yhdenlaista terapiaa. Kutsun itse tätä ystävyydeksi.

Kerään nyt muutaman linkin esimerkiksi toisillemme antamasta, nimenomaan psykedeelisen kokemuksen tuesta.
- Psykedeelisen kokemuksen arvo: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=803.0
- Aloittelijoiden kysymyksiä: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=74.0
- Ohjeita ensimmäiseen matkaan: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=2065.0 , https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=1594.0 , https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=1505.0 , https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=1463.0 , https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=1321.0
- Sienten vaaroja ja haittoja: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=577.0
- Sienten nauttiminen usein: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=1931.0
- Sienet ja sairaudet: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=946.0
- Toisen auttaminen psykedeeleillä: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=1714.0
- Avunantoa tuntemattomiin oireisiin: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=1641.0
- Ohjeita huonoon kokemukseen (ns. "badtrippiin"): https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=341.0
- Ohjeita sienten nauttimiseen yksin: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=1199.0
- Tauot sienten käytössä (sis. äänestyksen): https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=746.0
- Sienten positiivisten vaiukutusten saavuttaminen selvinpäin: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=745.0
- Sienet pienillä annoksilla: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=316.0
- Sienet suurilla annoksilla: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=655.0

Koko Käyttökokemukset -alue on hyvin informatiivinen, vaikkakin subjektiivinen (millainen kokemus muutoin voisi olla?). Useiden tarinoiden välillä on kuitenkin havaittavissa osin hyvin paljonkin samankaltaisuutta.

Sienten käytöstä tehtiin muuten taannoin pientutkimus: https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=1556.0

...
on merkitsevää, puhutaanko sienistä huumeina, myrkkysieninä, lääkkeinä, terapian apuvälineinä, pyhinä sieninä ('jumalten lihana'), rituaalien sakramentteina, henkisen kasvun työkaluina, vai serotoniinireseptori 5-HT2A:n aktivoijana. Tämän keskustelupalstalla, kuten myös psykedeeleistä ylipäänsä, käytävän keskustelun moninaisuutta ilmentää näkemykseni mukaan siihen liittyvä eri traditioiden ja näkökulmien yhdistyminen yhteisen mielenkiinnon kohteen alla.
On hyvinkin merkitsevää kuinka sieniin tai ylipäänsä psykedeeleihin suhtautuu. Trippaajia on monen erityyppistä. Voisi sanoa, että on ainakin neljää eri tyyppiä; tutkija, kuosaaja, tajunnan avaaja ja shamaani. Yhden tripin aikana trippaaja voi olla vaikka kaikkia noita ja vielä paljon enemmänkin. Tiedän, kategoriointi on typerää ja lapsellista, mutta yritän nyt vain selkeyttää sitä, miten itse asian näen.

Tutkija suhtautuu trippiin tutkien ja analysoiden vaikutusta kokoajan, tiedostaen olevansa aineen vaikutuksen alaisena. Tämä vaatii sen, että annostus pysyy suunnilleen kohtuuden rajoissa. Kuosaaja käyttää sieniä "fiilisten" tuomiseen. Päihteenä. Mahdollisesti yhdistää vielä muita päihteitä trippiinsä. Hyvin sekava tapa käyttää etenkin sieniä. Usein annoskoot isohkoja. Tajunnan avaaja keskittyy tripillänsä henkiseen ja fyysiseen puoleensa joko yksikseen tai keskustelemalla kanssamatkaajien kanssa. Yrittää mahdollisesti selvittää jotain kinkkistä asiaa tai saada selkeyttä/vaihtoehtoja mahdollisesti vaikkapa hankalaan elämäntilanteeseensa. Annoskoko on harkittu, jotta saavutetaan tripillä haluttu taso. Shamaani käyttää sieniä puhtaasti jumalallisen/vain henkisen yhteyden ottamiseen. Annoskoot voivat kasvaa suuriksi.

Foorumin kautta on mahdollista luoda mm. äänestyksiä (kts. esim. tämän viestiketjun oikean alalaidan laatikot) ja luoda sitä kautta myös lisää keskustelua aiheeseen liittyen. Suosittelen lämpimästi käyttämään foorumia työvälineenä tehdessäsi tutkielmaasi. Tämä on sinulle halutessasi täysin ilmaista (lahjoituksia foorumin serverimaksujen maksamiseen voi antaa sivun yläpalkin Lahjoitukset-kohdasta) ja saat kattavia vastauksia ympäri Suomen.

Kiitokset Sinulle! Toivon todella, että ohjaajasi hyväksyy aiheen edes jollain tasolla. Tähän mennessä suomalaisia, puolueettomia, nonpropagandaalisia tutkimuksia ei olekaan saatu liikaa aikaiseksi. Toivottavasti asia saa jopa jonkinasteista positiivista julkisuutta, vaikka olenkin syväluodon kanssa yhtä mieltä siitä, että ehkä pahamaineisten hUUmesienten käyttäjien hamppifoorumi ei kaipaa toistaiseksi turhaa julkisuutta minkäänlaisessa mediassa.

Ps. Myös minuun voi ottaa yhteyttä foorumin kautta joko ihan julkisesti tai yksityisviestein mikäli kokee sen tarpeelliseksi. :)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Hei Ville. Ehdinkin jo taannoin toivottamaan sinut tervetulleeksi foorumillemme tuolla chatin puolella. Halusin kuitenkin ilmaista tukeni tälle projektille myös tämän postauksen kautta.

Olen itse erityisen kiinnostunut psykedeelejä koskevasta tieteellisestä tutkimuksesta; niiden vaikutusmekanismeista, subjektiivisten kokemusten laadullisuudesta sekä niiden kulttuurihistoriasta. Se on eittämättäkin ollut elämäni suurimpia mielenkiinnonkohteita jo vuosikymmenen ajan. Tämä foorumi on osoittautunut minulle korvaamattomaksi vuorovaikutuskanavaksi, jonka avulla olen voinut jalostaa käsityksiäni ja vastaanottaa muilta sekä tarjota muille niitä tiedonpalasia joista olen itse ammentanut ymmärrystäni. Tuntuu hienolta, kun olet astunut yhteisöömme tutkijan roolissa. Tämä aihepiiri todellakin on tutkimisen arvoinen. Voit vapaasti lainata kaikkea mitä olen foorumille kirjoittanut, ja avustan mielelläni sekä yksityishenkilönä että foorumin ylläpitohenkilökunnan jäsenenä sinua tutkimuksesi toteuttamisessa.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Ville Kurki

    • Viestejä: 7
    • Karma: 5
    • Profiili
Täällä taas!

Moi taas kaikille! Olen vasta nyt päässyt keskustelemaan ohjaajani kanssa ja suunnittelemaan itse tutkielmaani muista opiskelukiireistä johtuen tarkemmin. Pahoittelut siitä etten ole ehtinyt pitämään yllä tätä avaamaani keskustelua. Oletan kuitenkin, että kiinnostus osallistua tutkimukseen on yhä olemassa.

Varsinainen tutkimusaihe ja tutkimuskysymykset ovat rajautuneet vieläkin tarkemmaksi, koska kyseessä on tosiaan vain kandidaatintutkielma. Tavoitteenani on selvittää millaisia terveydellisiä vaikutuksia psilosybiiniä sisältäviä sieniä käyttäneet ihmiset kokevat niiden käytöllä heille olleen ja miten niitä perustellaan? Ajatuksenani on vertailla koettuja terveysvaikutuksia tuoreisiin ja käynnissä oleviin tutkimuksiin, joissa niitä selvitetään esimerkiksi lääketieteellisestä näkökulmasta. Lisäksi aion pohtia internetyhteisön merkitystä psykedeelisen kokemuksen tukena ja yrittää selvittää, millaista apua tämän foorumin on koettu tarjonneen siihen liittyvissä ongelmatilanteissa?

Tutkielmani aikataulusta johtuen pääsen paneutumaan tutkimustyöhön paremmin vasta ensi vuoden alussa, mutta toivoisin että ehtisin tehdä alustavan tukikysymysrungon, johon liittyen voisin kerätä kirjoituksia ja jossa keskipiste olisi juuri terveysvaikutusten kokemisessa. Nämä siis sen lisäksi, että hyödyntäisin jo valmiita kirjoituksia. Esimerkiksi käyttökokemuksia on kuitenkin niin runsas määrä (tällä hetkellä (5.11.2014) jo 854 viestiä, joista osa kuitenkin vain kommentointia), että kaikkien tarkkaan läpikäymiseen ei tässä tutkielmassa minun aikani valitettavasti riitä.

Tässä nyt siis hieman väliaikatietoja. Edelleenkin toivon että kommentoitte vapaasti ja jaatte näkemyksiä tutkimusaiheeseen liittyen, koska haluan korostaa että vaikka olenkin tutkijan asemassa, on tämä kuitenkin yhteinen prosessi, jonka tarkoituksena on edistää järkevää ja neutraalia keskustelua psykedeelien asemasta suomalaisessa yhteiskunnassa, vaikkakin tässä vaiheessa, ainakin minun osaltani, hyvin pienin askelin.

Niin, esimerkiksi aiheeseen osuvien ketjujen vinkkaaminen, kuten Klonkku onkin jo tenhyt, auttaisi minua suuresti muodostaessani varsinaista tarkemmin analysoitavaa aineistoa.
Kulttuuriantropologian opiskelija.
email: vilkur@student.uef.fi

Itä-Suomen yliopisto
Filosofinen tiedekunta
Humanistinen osasto
Kulttuuriantropologia


Poissa Aivina

    • Viestejä: 193
    • Karma: 24
    • Profiili
Mitä terveydellisiin vaikutuksiin tulee, kiinnostaa itseäni erityisen paljon psilosybiinin (ja LSD:n) ilmeisen suuri potentiaali migreenin ja sarjoittaisen päänsäryn hoidossa. Asiasta on jonkin verran ainakin positiivisia kokemuksia, ellei jopa jotain tutkimustietoa.
Migreenistä kärsivänä tämä on minulle tärkeä ja mielenkiintoinen aihe. Hortonin syndroomaan (eli sarjoittaiseen päänsärkyyn) on sienistä ja LSD:stä ollut ilmeisen suurtakin apua ja asiasta taitaa tältäkin foorumilta löytyä keskusteluita.

Itselläni migreenikohtaukset katosivat kokonaan kahdeksi vuodeksi sen jälkeen, kun nautin ensimmäisen kerran huurumadonlakkeja. Sen jälkeen ovat kyllä tulleet takaisin. Sieniä olen nauttinut harvakseltaan ja nyt edellisestä kerrasta on noin kaksi vuotta. Varsinkin viimeisen vuoden aikana kohtausten määrä on lisääntynyt.

Sekä migreeni että Horton ovat lamauttavia ja elämää hankaloittavia sairauksia ja olisi ihan mieletöntä, jos niihin voitaisiin löytää hyvä ja toimiva hoito.


Poissa Ville Kurki

    • Viestejä: 7
    • Karma: 5
    • Profiili
Hei taas!

Olen edennyt tutkielmani kanssa siihen vaiheeseen, että käsittelen nyt aineistoani, eli tämän keskustelupalstan kirjoituksia. Olen käynyt läpi muutamia soveltuvia ketjuja ja erityisesti käyttökokemuskirjoituksia ja pohdin tällä hetkellä kuinka viittaan ja suhtaudun kirjoituksiin - onko sopivaa pitää niitä täysin julkisena aineistona, jota voin käyttää pyytämättä kirjoittajilta erillistä suostumusta? Kysyisin mielipidettänne asiaan.

Tekstissäni voisin häivyttää kaikki tunnistuksen mahdollistavat seikat, kuten jättää mainitsematta nimimerkit, muokata lainausten sanamuotoja ja viitata kirjoituksiin ilman suoraa linkkiä itse keskusteluun. Jos siis voisin käyttää pääsääntöisesti kaikkia jo valmiita kirjoituksia aineistonani, helpottaisi se huomattavasti työtäni ja mahdollistaisi aiheen käsittelyn laajemmin, kuin jos joudun hankkimaan jokaiseen käyttämäni kirjoitukseen suostumuksen erikseen.

Olen kysynyt Matyaksen mielipidettä asiaan, ja hänen mielestään tällainen menettelytapa on perusteltua:
Lainaus
Mielestäni koko palstan julkisia kirjoituksia pitäisi voida käyttää vapaasti noin hyvissä tarkoitusperissä. Kyseessä on selvästi koko kansalle avoin palsta ja olisi oikeastaan tärkeääkin että se saisi enemmän näkyvyyttä ihan jo pelkästään lainsäädännölliseltä ja lääketieteelliseltä kannalta.

Ymmärrän aiheen arkaluonteisuuden ja mahdollisen halun omien kirjoitusten ja hyvinkin henkilökohtaisten kokemusten säilymiseen vain tällä keskustelualueella, mutta haluan muistuttaa siitä, että käsittelykulmani on nimenomaan terveysvaikutusten kokeminen, ei siis muita yksityiselämän osa-alueita koskeva. Lisäksi, tämä on todellakin vain kandidaatintutkielma, eli ei lähtökohtaisesti julkista tekstiä. Haluan kuitenkin lähtökohtaisesti toimia täysin avoimesti, joten kysyn näkemyksiä asiaan. Lisään tähän ketjuun vielä äänestyksen asiasta - voiko tämän keskustelupalstan kirjoituksia käsitellä tutkimuksessa kaikille avoimena, julkisena tekstiaineistona?
Kulttuuriantropologian opiskelija.
email: vilkur@student.uef.fi

Itä-Suomen yliopisto
Filosofinen tiedekunta
Humanistinen osasto
Kulttuuriantropologia


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Mä lähtökohtaisesti näkisin, että anonymisoidusti ei pitäis olla mitään ongelmaa. Jos joku nimenomaisesti pyytää omien kirjoitustensa poisjättämistä aineistosta, sitä varmaan on kohteliasta kunnioittaa.

BTW. On tullut pohdittua tota, että voiko kandityötä tai vielä graduakaan sanoa tieteelliseksi tutkimukseksi. Yleensä kriteerinä taidetaan pitää vertaisarvioitua julkaisua?


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Kaikki käyttäjät ovat täällä nimimerkkien takana. Varmasti on silti järkevää jättää ne nimimerkit pois. Toisaalta hakukoneet on keksitty, joten aika nopeasti ne alkuperäiset tekstit löytyvät jos niitä ei kirjoita kokonaisuudessaan omin sanoin uusiksi.

Ilviselmä on oikeassa, kandi- ja gradutyöt eivät ole siinä mielessä varsinaisia tieteellisiä tutkimuksia että ne eivät juuri koskaan tuo aitoa uutta tieteellisesti merkittävää kontribuutiota. Niiden tarkoitus on pikemminkin osoittaa, että kirjoittaja kykenee lukemaan ja referoimaan tieteellistä kirjallisuutta sekä soveltamaan laadullisten ja/tai tilastollisten tutkimusmenetelmien alkeita. Sama pätee pitkälti myös lisensiaattitöihin ja jopa väitöskirjoihin, joissa niissäkin se "kontribuutio" on usein aika täikammalla kaivettu. Väitöskirja on eräänlainen tiedemiehen ajokortti, josta varsinainen tutkijanura vasta alkaa.

Artikkelin julkaisua vertaisarvioidussa julkaisussa voidaan pitää aika hyvänä vähimmäisvaatimuksena. Tosin myös "vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja" on monen tasoisia. Köykäisimmät niistä hyväksyvät julkaistavaksi suunnilleen kaikki artikkelit jotka edes ulkoisesti näyttävät tieteellisiltä.

==> Parempi olisi siis puhua kandityön yhteydessä tehtävästä tutkimuksesta pelkästään tutkimuksena ilman "tieteellinen" etuliitettä.

"Tieteellinen" on muutenkin yksi raiskatuimpia sanoja sanastossamme. Kannattaa olla aina varuillaan kun joku alkaa puhumaan "tieteellisistä faktoista". Ensimmäiseksi kannattaa kysyä: "tarkoitatko tieteellistä metodia vai uskomusjärjestelmää nimeltä Tiede?"
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Ville Kurki

    • Viestejä: 7
    • Karma: 5
    • Profiili
Muokkasin äänestyksen muotoon "tutkimustyössä". Oikeassa muuten olette tuosta tieteellisen tutkimuksen määritelmästä. En ole missään vaiheessa kuvitellut, että kandi olisi tieteellistä tutkimusta, mutta jotenkin se lipsahti tuossa muodossa tuonne.

Kosmiselle Naurajalle: Aivan, tiedostan tuon kirjoitusten hakumahdollisuuden ja mikäli otan tekstiini lainauksia, aion muokata niitä siten, että tekstiotteen kopioimalla ja hakemalla ei löydy suoraan kyseistä keskustelua.
Kulttuuriantropologian opiskelija.
email: vilkur@student.uef.fi

Itä-Suomen yliopisto
Filosofinen tiedekunta
Humanistinen osasto
Kulttuuriantropologia