Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Yleisimmät mokat kasvatuspuuhissa

Poissa Meischel

    • Viestejä: 30
    • Karma: 0
    • Profiili
Kannattaa ainakin ennen ekaa kasvatusta tehdä sellainen "kuivaharjoittelu", eli tsekkaat miten kaikki vaiheet menee käytännössä, mutta et tee niitä vielä  oikeasti. Itellä kävi niin, että luulin ottaneeni kaiken mahdollisen huomioon, olin lukenut sata kertaa HuMyn, katellut monta videota YouTubesta, triplavarmistanut, että kaikki tarvittavat välineet on esillä, mutta sitten kun aloin valmistamaan itiöruiskua huomasin, että voi perse! Ostamani hanskalaatikko oli liian matala, enkä mahtunut tökkäämään ruiskua shottilasiin... Niinpä jouduin tekemään tämän hanskalaatikon ulkopuolella, mikä tietysti lisäsi reisilleen menon riskiä. Eihän sitä itse tajunnut edes ajatella, että ei korkeus riitäkään, mutta tekemällä oppii.
On these barren lands, nothing to enhance. Crown yourself with empty hands.


Poissa Diogenes

    • Viestejä: 143
    • Karma: 16
    • Profiili
Kannattaa ainakin ennen ekaa kasvatusta tehdä sellainen "kuivaharjoittelu", eli tsekkaat miten kaikki vaiheet menee käytännössä, mutta et tee niitä vielä  oikeasti. Itellä kävi niin, että luulin ottaneeni kaiken mahdollisen huomioon, olin lukenut sata kertaa HuMyn, katellut monta videota YouTubesta, triplavarmistanut, että kaikki tarvittavat välineet on esillä, mutta sitten kun aloin valmistamaan itiöruiskua huomasin, että voi perse! Ostamani hanskalaatikko oli liian matala, enkä mahtunut tökkäämään ruiskua shottilasiin... Niinpä jouduin tekemään tämän hanskalaatikon ulkopuolella, mikä tietysti lisäsi reisilleen menon riskiä. Eihän sitä itse tajunnut edes ajatella, että ei korkeus riitäkään, mutta tekemällä oppii.

Sama itsellä, sitä ei koskaan tiedä miten paljon muuttujia voi olla mukana tositilanteessa kun alkaa tekemään. Mulle kaikista tympeintä oli opitella pitämään kädet sellaisessa paikassa, etteivät ne vahingossakaan definfioinnin tai steriilien hanskojen jälkeen koskeneet mihinkään, samalla kun operoi erittäin ahtaassa tilassa koskematta seiniin.  Jopa pelkkä huono valaistus vaikuttaa.

Itse olen todella OCD mitä tulee steriiliin työskentelyyn, mutta viime kasvutuksen foliolautassetit saivat kontaminaatiot eivätkä koskaan päässeet kukoistukseensa. PF-Tekit sen sijaan olivat erinomaisia ja tuottivat määränsä nähden paljon sieniä. Ensi kerralle hommaan isomman painekattilan ja teen monotuben, koska kertavaiva on huomattavasti pienempi verrattuna sadon määrään. Tavallaan kuin hampunkasvattamisen SCROG mutta sienten muodossa.
The awareness of luminous emptiness in all things is the radiant dawn of the stainless peace.


Poissa Siemestäjä

    • Viestejä: 10
    • Karma: 0
    • Profiili
Ite sössin puolet kakuistani homeeseen kun kiinnitin foliokannen huolimattomasti. Tein kaiken muun oikein, mut siin kohtaa tuli joku ajatus katkos. Enskerral sit teippaan ne kannet huolel kii, ettei pöpöt pääse sisään. Oppia ikä kaikki.


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Liikaa vettä kookoksessa on ihan vakio, kun käyttää samaa astiaa ja sekoittaa jyvät kookoksen päälle. Olis tosiaan varmaan parempi puristella kookos ja siirtää jyvien päälle ni ei varmasti jäis liian märäksi.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa Hermanni6969

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Pf tek kakkujen kanssa touhunneena olen törmännyt vain yhteen ongelmaan mihin en keksi ratkaisua, joten jos se löytyisi täältä.

Kyseessä siis hajun perusteella mädäntyminen tms.

Kun purkit on steriloitu keittämällä kattilassa 90min jonka jälkeen itiöt ruikittu purkkeihin niin noin viikossa purkeissa ei näy ollenkaan valkoista rihmaston alkua ja kannen reijistä mikroporeteipin läpi haisee vahva etova haju.

Mistä voisi olla kyse, olen monesti onnistunut mutta myös muutaman kerran on käynyt näin.

Jos tähän saisi ideoita missä kusee niin ajatuksia kehiin.


Poissa Mikael

    • Viestejä: 12
    • Karma: 0
    • Profiili
- Liian lyhyellä neulalla inokulaatio, apteekkiin saa tilattua riittävän pitkiä, itiöliuoksen pitäisi ilmeisesti valua lasin reunaan pitkin.

- Sopivan liesi lämmön etsiminen painekeitintä käyttäessä, sterilisoidaan koko aika 15 psi.

- Homeet korjataan kasvatustilasta heti huomattaessa ja suoritetaan kasvatustilan desinfiointi.

- Liian aikainen siirto kasvatustilaan.

- Ohjeitten heikko lukeminen.


Poissa enomuumi

    • Viestejä: 33
    • Karma: 2
    • Profiili
- Homeet korjataan kasvatustilasta heti huomattaessa ja suoritetaan kasvatustilan desinfiointi.

Mikä on käytännössä hyväksi havaittu tarkasteluväli?
Siis mielellään mahdollisimman harvoin mutta kuitenkin niin että jos nyt katson (ja missaan alkavan homeen jonka kokenut kasvattaja olisi ehkä jo huomannut) .. niin kuinka pitkä aika (tunneissa?) saa home muhia niin että poistaminen vielä onnistuu suurella todennäköisyydellä?

Joo.. toki mitä aikaisemmin / nopeammin pois niin parempi. .. haen tässä sitä tuntimäärää jonka jälkeen riski lähtee voimakkaaseen nousuun. .. ilmeisest kun home tuottaa itiöitä on tuo hetki? .. eli kait kysyn et kuinka nopeasti tuo tapahtuu?

tulipa taas kysyttyä sekavasti..


Poissa Mikael

    • Viestejä: 12
    • Karma: 0
    • Profiili
Tarkastele tuuletuksen yhteydessä kasvualustat.
Home lisääntyy ja leviää itiöidensä avulla.


Poissa enomuumi

    • Viestejä: 33
    • Karma: 2
    • Profiili
No tietenkin jos joka kerta tarkistaa niin aina parempi mut turhaa työtä. Parempi katsoa kerran kunnolla vrt 4 krt/vrk jolloin nopeasti tylsistyy tarkastukseen ja tarkkaavaisuus herpaantuu.

Kysymys on siitä mikä on se ns. maksimi väli (tilanne ok/ ei havaittavissa ) ja (tilannetta ei voi enään pelastaa) tilojen välillä ? Enkä väitä että tuo olisi se oikea mutta tuo on minusta se minkä pohjalta tarkastelu sykli tulisi valita.


Poissa kamikami

    • Viestejä: 118
    • Karma: 45
    • Profiili
Onko muille käyny ghettotyylin pästöröinnin kanssa ettei jyvät rihmastoidu vaan home valtaa toissijaisen? 2kertaa ny sama ja epäilisin liian kuumaa vettä


Poissa Atsonveli

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
En tiedä onko nyt yleisimpiä mokia, mutta sinolin tai muun vastaavan rubbing alcoholin kanssa sotkeminen pienessä hanskalaatikossa on hiukan vaarallista polttimen kanssa.

Kävipä tänään niin, että puhdistin hanskalaatikon sinolilla läpikotasin ja hetki sen jälkeen aloitin steriloimaan itiöruiskua minikaasupolttimella, aluksi en dorkana tajunnut et miksi liekkiä ei syntynyt joten otin kaasupolttimen toisella kädellä ulos ja kokeilin että syttyykö. Noh niinhän siinä sitten kävi, että hanskalaatikon sinolikaasut sippasivat koko hanskaboksin leimahdukseen ja samoin vasen käsi johon paloi kumihanska kiinni.

Tässä nyt sitten ollaan päivystyksestä palailtu käsi käärössä täynnä 1 asteen palovammoja.
Että tosiaan varovaisuutta kun sotkee desinfiointialkoholilla ja tulen kanssa samassa laatikossa.




Poissa siiri

    • Viestejä: 40
    • Karma: 3
  • "ilmoi pitelee"
    • Profiili
Taisi käydä aloittelijan moka, kun olin kaatanut maissit boksiin ja vähän niiden päälle toissijaista kasvualustaa ja odottelin että rihmastot taas leviää. Rihmastot lähtikin hyvin leviämään, mutta yhdessä nurkassa oli ihan erinäköistä kuin hattaraa olis kasvanut, eli jotain hometta ja syy siihen oli ilmeisesti, että olin suihkutellut ja löyhytellyt kantta turhan tiuhaan ennen kuin sienirihmasto oli vallannut alan? Ilmeisesti pitää kannen olla kiinni siihen asti, että rihmasto on vallannut koko kasvutilan? :-[ Kaavin  varovasti ne pois ja jätin nyt vielä muutamaksi päiväksi tekeytymään, mutta tuskin onnistuu, mutta onneksi on jo valmiina muutama valmis riisipussi jotka laitan toiseen laatikkoon. :)


Poissa hemulaattori

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 109
    • Karma: 34
  • Konetontut koputtelee
    • Profiili
Jep kantta ei saisi aukaista ennen kun laatikko on kokonaan kolonisoitunut :/


Poissa medapor

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Yleisön suosikki Orthex smartstore ei kestä kovin voimakasta poraamista (käytössäni oli 6.5mm terä) vaan liiallinen intoilu halkaisee muovin. Ainakin pohjamuovi ei antanut yhtään anteeksi, sen sijaan seinämät tuntuivat enemmän elastisille. Oletin jostain syystä että muovi on sitkeää ja antaa porata "tyhjää vasten". Ei missään nimessä :D

Vinkki: paksu puu- tms. levy lattialle, paina muovi tiukasta puuta vasten ja poraa varovaisesti kunnes terä alkaa nostamaan muovia ylös (eli olet läpi). Mahdollisesti jos omistat enemmänkin teriä niin kaipa se kannattaisi aloittaa 2mm ja sitten siirtyä 6-8mm. Itselläni ei nyt ollut kuin isompi terä kun aloitin nikkaroinnin.