Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Psilosybiinisienten evoluutio: Psilosiinin ja psilosybiinin merkitys sienelle

Poissa Tajuntani

    • Viestejä: 29
    • Karma: 5
    • Profiili
Tervehdys,

Olen yrittänyt viime aikoina tutustua taikasieniin jollain tapaa faktatiedon näkökulmasta, ja yrittää ymmärtää, mitä ihmiskunta ymmärtää sienistä ja sen tuottamista aineista. Onneksi kirjallisuutta löytyy jonkin verran, ja onpa aiheesta tehty jonkinlaisia dokkareitakin.

Kysymys johon en toistaiseksi ole saanut vastausta kuuluukin: Mitä virkaa psilosybiinillä ja psilosiinillä on sienelle itselleen? Se kun tuskin huvikseen tuottaa näitä yhdisteitä, ja tahtoisin ymmärtää tästä taas hitusen verran enemmän.

Tiedätkö? Kerro!


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Mikään taho ei ole ainakaan toistaiseksi onnistunut todistamaan mitään selkeää syytä sienten psilos(yb)iinituotannolle. Omien käsitysteni perusteella on hyvin todennäköistä, että kyse on vain evolutiivisesta sattumankaupasta, jonka vuoksi itse sienelle alunperin mahdollisesti täysin hyödyttömät aineenvaihduntatuotteet (vrt. ihmisen kuona-aineet) ovat saaneet yllättävän arvon kun ihmiset ovat päätyneet niitä mutustelemaan.

Onhan huurumadonlakkikin saanut selviämisensä kannalta korvaamattoman edun tuottamistaan päihdeaineista, kun niiden vuoksi lajin itiöitä lähetellään ja kasvustoja tuotetaan ympäri maailmaa - mutta kuten yleensäkin lajien kehityksen saralla, nytkin asialla on luultavasti ollut kaiken alussa vain hemmetin hyvä mäihä.


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili

Poissa Tajuntani

    • Viestejä: 29
    • Karma: 5
    • Profiili
Haa, juuri linkitetyn kaltaista keskustelua yritinkin etsiä täältä ja shroomerystä ilman tulosta, kiitos!


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Kukaties lähivuosina geenihakkerointi kehittyy sen verran että jostain psilosienestä voidaan muokata siirtogeeninen LSD-25:ta (tai jotain muuta tryptamiinia) tuottava lajike?


Poissa Aivina

    • Viestejä: 193
    • Karma: 24
    • Profiili
Ei kai se psilosybiini/psilosiini ole sienen kannalta sen kummempi kuin muidenkaan sienten tuottaman myrkyt. Hauskintahan näissä on se, että ne eivät vaikuta kaikkiin eläimiin samalla tavalla, joten se, että sienen tuottama aine vaikuttaa ihmiseen juuri tällä tavalla, on tuplaten tosi hyvä mäihä. Koska esimerkiksi porot mutustelee huomattavia määriä madonlakkela ja kärpässieniä niiden ilmeisesti vaikuttamatta porojen tietoisuuteen tavalla tai toisella. Tai no ei kai sitä voi tietää. On niillä välillä semmoisia ilmeitä, että ei voi varmaksi sanoa, miten tripeillä ne ovat.


Poissa Valona

    • Viestejä: 43
    • Karma: 4
    • Profiili
Itse luulen, että muut eläimet ovat jatkuvasti tripeillä, ja ihminen pystyy ainoastaan psykedeelien ja meditaation kautta pääsemään samalle tasolle eläimien kanssa. Perhanan ego.

Olen tutustunut lemmikkeihini aivan uudella tasolla sienissä. Etenkin lampaiden kanssa pääsi paljon lähemmäs. Ja lampaat itsekin aistivat oman oloni, joka kerta ne määkivät kun näkevät ihmisen, mutta kun olen sienissä, ne eivät sano sanaakaan. Katsellaan vaan toisiamme silmiin ja tunnen sielun yhteyttä. Kai se on sitä, kun on yhtä kaikkien kanssa. Tosin se on jännä juttu, että sienissä ei sielun yhteyttä voi kokea läheskään kaikkien ihmisten kanssa, etenkin jos muut ovat nauttineet esim alkoholia tai muuta erilaista päihdettä. Mutta eläimet, ne on kyllä sympaattisia tyyppejä.

No mutta joo, takas aiheeseen.. Olen itse miettinyt että silokki on vain nurmilauhan kasvatti, ja syypää psilosiinille ja psiliosybiinille on siis nurmilauhassa. Nurmilauha kasvattaa pienen pieniä ystäviään sen ruohomättäisiin, jotta joku tulisi ja tonkisi sen heinämättäitä. Samalla nurmilauha saa tuuletusta ja hierontaa jota se kaipaa. Hahhaa, taas näitä hihhulin ajatelmia. Ei tarvi ottaa tosissaan, tällaista vaan  itse olen kelaillut.

Toinen erikoinen juttu on, että sieni-itiöt kulkeutuvat kaikkialla avaruudessa. Se on ainoa orgaaninen asia, joka selviytyy ja kulkeutuu ihan kaikkialla. Ilman sieni-itiöitä Maa-planeetallakaan ei voisi olla elämää. On hauska ajatella, että jollain toisella planeetalla tyypit nauttii ihan samoja sieniä, ja saa samoja visuaaleja ja oivalluksia kuin me täällä. Jumalan lahja maailmalle. Tietoisuuden siemenet, jotka leijailevat kaikkialla kaikkeudessa, antaen kaikkien universumin tyyppien kokea sitä mitä kaikkeus on, rakkautta. <3


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Itse luulen, että muut eläimet ovat jatkuvasti tripeillä

Miksi?

Olen itse miettinyt että silokki on vain nurmilauhan kasvatti, ja syypää psilosiinille ja psiliosybiinille on siis nurmilauhassa. Nurmilauha kasvattaa pienen pieniä ystäviään sen ruohomättäisiin, jotta joku tulisi ja tonkisi sen heinämättäitä. Samalla nurmilauha saa tuuletusta ja hierontaa jota se kaipaa.

Suippumadonlakkia esiintyy muissakin heinälajeissa, kuin nurmilauhassa. Myöskään nurmilauha ei varsinaisesti vaikuta hyötyvän silokeista kovinkaan paljoa, sillä se on jo muutenkin yksi Suomen yleisimmistä ja helpoimmin levittyvistä rikkaruohoista.


Poissa Valona

    • Viestejä: 43
    • Karma: 4
    • Profiili
hihihi, olin ihan 100 % varma että matyas vastaa just jotain tollasta.  :D hauskaa miten ennalta arvattavaa!

Kaikkea ei jaksaisi aina perustella. Elämä on lepposempaa kun ei tarvi kaikkea selitellä. :)

Ei ihminenkään hyödy siitä että sitä koskettaa, se vaan tuntuu ihanalta. Miksei luonnossa muutkin lajit voisi haluta vain kosketusta?

Ja niin, selitys eläinten trippailuun tulikin jo aikaisemmin. Mutta siis, sienissä vain huomaa miten on eläinten kanssa paljon lähempänä, samoilla taajuuksilla. Siitä olen päätellyt, että eläimet ovat aina niillä leveleillä, mille itse pääsee psykedeeleissä. Nämä nyt on vaan mun tuntemuksiani.


Poissa Celphos

    • Viestejä: 31
    • Karma: 12
    • Profiili
Itse uskon että kyseessä on niinkuin matyas sanoi evoluutio. Alunperin yhdisteet on varmaan sattumalta tullut sieni lajeihin, ja koska ne aiheuttivat harhaaistimuksia pystyivät ne yksilöt lisääntymään tehokkaammin jotka tuottivat yhdistettä. Tavallaan siis myrkystä kyse, eläimet jotka syövät sieniä ravinnokseen tuhoavat prosessissa itiöemiä joita sieni tarvitsee levitäkseen ja lisääntyäkseen. Eläimet oppii että noista tateista saa huonon olon/kokemuksen/tripin lakkaavat ne syömästä niitä ja itiöemät pystyy levittään tehokkaammin itiöitä ympäristöönsä ku ei joku popsi niitä pois.

Ihmiset pitävät sienen yhdistettä arvokkaana ja näin edesauttavat sen kasvua ja leviämistä (mm. Kotikasvatus) ja näin ollen sama yhdiste auttaa sientä lisääntymään ja leviämään toisella tavalla.



Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Tavallaan siis myrkystä kyse, eläimet jotka syövät sieniä ravinnokseen tuhoavat prosessissa itiöemiä joita sieni tarvitsee levitäkseen ja lisääntyäkseen. Eläimet oppii että noista tateista saa huonon olon/kokemuksen/tripin lakkaavat ne syömästä niitä ja itiöemät pystyy levittään tehokkaammin itiöitä ympäristöönsä ku ei joku popsi niitä pois.
On kuitenkin niin, että esimerkiksi P. cubensiksen itiöt säilyvät itämiskelpoisina nisäkkään ruoansulatuksen läpi kulkeutuessaan, josta syystä ne kasvavat hyvin yleisenä nimenomaan karjaeläinten lannassa. On yleisesti tunnettu fakta, että laji on koprofiilinen, sontaa rakastava.

Paskassa sojottavista sienistä itiöt leviävät lähimaaston laidunmaahan, josta ne kulkeutuvat jälleen ruoansulatukseen ja sykli jatkuu.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Celphos

    • Viestejä: 31
    • Karma: 12
    • Profiili
:)

Nonni. Mietin ehkä asiaa turhan suppeesti.

Mutta mikään ei ole este etteikö sama yhdiste toimi tehtävässään niin 'myrkkynä' kuin myös houkuttimena.

Niinkuin joku sanoi tossa, ei ole selvää miten yhdisteet toimii kussakin eri eläin lajissa.


Poissa oikeinväärin

    • Viestejä: 25
    • Karma: 3
    • Profiili
Itse luulen, että muut eläimet ovat jatkuvasti tripeillä

Miksi?



Käsittääkseni kaikki eläimet eivät varsinaisesti tiedosta olemassaoloaan, vaan toimii aistien avulla. Tästä syystä voisin uskoa eläinten handlaavan enemmän informaatiota. Meillä ihmisillä mieli käyttää pelkästään tiedostamiseen hyvin paljon energiaa ja tästä syystä ei kykene käsittelemään kaikkea tai edes suurinta osaa informaatiosta. Psykedeeleillä suodattimemme päästää läpi enemmän informaatiota ja siksi Valona varmaan tarkoitti, että eläimet ovat jatkuvasti 'tripillä'.
jos ei elämässä muuta opi, niin ainakin hiljaa kävelemään


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Käsittääkseni kaikki eläimet eivät varsinaisesti tiedosta olemassaoloaan, vaan toimii aistien avulla. Tästä syystä voisin uskoa eläinten handlaavan enemmän informaatiota. Meillä ihmisillä mieli käyttää pelkästään tiedostamiseen hyvin paljon energiaa ja tästä syystä ei kykene käsittelemään kaikkea tai edes suurinta osaa informaatiosta. Psykedeeleillä suodattimemme päästää läpi enemmän informaatiota ja siksi Valona varmaan tarkoitti, että eläimet ovat jatkuvasti 'tripillä'.
Informaatiota, oikeasti?
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa oikeinväärin

    • Viestejä: 25
    • Karma: 3
    • Profiili
Käsittääkseni kaikki eläimet eivät varsinaisesti tiedosta olemassaoloaan, vaan toimii aistien avulla. Tästä syystä voisin uskoa eläinten handlaavan enemmän informaatiota. Meillä ihmisillä mieli käyttää pelkästään tiedostamiseen hyvin paljon energiaa ja tästä syystä ei kykene käsittelemään kaikkea tai edes suurinta osaa informaatiosta. Psykedeeleillä suodattimemme päästää läpi enemmän informaatiota ja siksi Valona varmaan tarkoitti, että eläimet ovat jatkuvasti 'tripillä'.
Informaatiota, oikeasti?

En ymmärtänyt pointtiasi, luin koko jutun läpi. Voisitko avata viestiäsi vähän?
Korjaan sen verran, että mielestäni ihminen kykenee käsittelemään enemmän  informaatiota. Eläimet eivät kykene luomaan näkemyksiä sen informaation kautta joka eläinten suodattimien läpi pääsee, mutta eläimet kykenevät näkemään eri todellisuutta.

Tästä pääsenkin teoriaani skitsofreniasta. Väitän, että skitsofrenisen suodattimen läpi pääsee enemmän tai ainakin eri informaatiota, kuin enemmistöllä. Tätä poikkeavaa suodatinta kutsutaan skitsofreniaksi. Syy sille, miksi kaksi skitsofreenikkoa ei näe samoja  asioita, johtuu siitä, että heillä on eri suodattimet, silti molemmat näyt ovat yhtä todellisia. En usko, että mieli on kykeneväinen luomaan jotain niinkin monimutkaista kuin hahmon ja persoonan hahmolle, vaikuttaisi vievän mielenresursseja aivan liikaa.
Informaatiotulvasta johtuen, skitsofreenikot eivät usein kykene suorittamaan normaaleita arjen askareita ilman ohjausta. Suurinosa voimavaroista käytetään informaation käsittelemiseen. Mutta en myöskään väheksy lääkkeiden vaikutusta. Jos 'potilas' on lääkityksen alaisena, voi lääkkeiden sivuvaikutukset aiheuttaa passivoitumista ja jopa aivojen kutistumista.

Toisaalta, vahvan psykedeelisen annoksen vaikutuksen aikana, todellisuus voi muuttua hyvinkin radikaalisti. Koska keho ei käytä resursseja egoon, on mielellä enemmän resursseja luomaan jotain uutta. Jos skitsofreenikon aivoissa tapahtuu samantyyppinen reaktio, niin voin pitää mahdollisena, että kaikki onkin vain mielen jekkuja.


Tälläistä oon viimeaikoina pyöritelly mielessä. Jos jollain on jotain tieteellistä todistetta joka kumoaa teoriani, niin lukisin siitä mielelläni.

jos ei elämässä muuta opi, niin ainakin hiljaa kävelemään