Kirjoittaja Aihe: Missä tämän vuoden sienisato?  (Luettu 6135 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KauriAavaHelmeri

• Profiili
Missä tämän vuoden sienisato?
« : Syyskuu 14, 2013, 22:27 »
Erittäin lämmin tervehdys.

Olen käynyt etsimässä sieniä lukuisina päivinä, lukuisista spoteista ja en ole löytänyt vielä ainuttakaan. Osaisiko joku kokeneempi sanoa, onko silokkeja edes ilmaantunut vielä vai haenko ihan täysin vääränlaisista spoteista? On niin monta paikkaa tullut koluttua, että tässähän alkaa jo epätoivo vaivata...  :'(

Ihmiset puhuu, että tämä johtuisi kuivuudesta. Pitääkö paikkaansa?

Paikkana on Rovaniemi.

Poissa Liqwid

• Profiili
Vs: Missä tämän vuoden sienisato?
« Vastaus #1 : Syyskuu 14, 2013, 22:46 »
Itsekkin olen vielä melko noviisi tällä alalla, mutta kyllähän se maalaisjärkikin sen sanoo, ettei sateettomalla 20 C kelillä kasva sienen sientä. Toki jostain syvästä metsän sisusksista voit löytää kosteista paikoista puiden varjossa muutaman sienen, et tosin suippumadonlakkeja. Olen etsinyt pääkaupunkiseudulta ihan oikeista paikoista, enkä ole myöskään löytänyt sinenen sientä.

Poissa Panu

• Luotettava siententunnistaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : Syyskuu 14, 2013, 22:47 »
Älkää peljätkö, sillä minä tuon teille suuren ilon. Kyllä se high season vielä alkaa kunhan syksy itsessään pääsee alkamaan.

Poissa pinhead

• Profiili
« Vastaus #3 : Syyskuu 22, 2013, 20:14 »
Itsekkin olen vielä melko noviisi tällä alalla, mutta kyllähän se maalaisjärkikin sen sanoo, ettei sateettomalla 20 C kelillä kasva sienen sientä. Toki jostain syvästä metsän sisusksista voit löytää kosteista paikoista puiden varjossa muutaman sienen, et tosin suippumadonlakkeja. Olen etsinyt pääkaupunkiseudulta ihan oikeista paikoista, enkä ole myöskään löytänyt sinenen sientä.

Et sitten ole etsinyt oikeista paikoista. 11.09 lähtien, olen nähnyt yli 300 kpl pääkaupunkiseudulta.

Poissa pezze91

• Profiili
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2013, 14:36 »
Itse käynyt tänä syksynä vain kerran etsimässä, mutta tuloksetta. Pari kaveria tietää hyvät spotit täältä päin ja joka kerta löytävät 15-50 silokkia. Ai kun saisi vihiä tästä paikasta, mutta löytyyhän noita. :)

EDIT: Eilen karttakuvien perusteella kävin syrjäisimmät peltolauhikot läpi, en hirvee tarkasti etiskelly mutta muutama löytyi ennen pimeen tuloa. Sain vihiä kaverilta, että hää ite on löytäny erään käytössä olevan golf-kentän luonta itse aikoinaan, kun harrasti keräämistä. Siitä sain idean tsekata maastomappia ja löyty todella otollinen paikka, nimittäin vanha hylätty golf-kenttä. Street viewistkin näkyy maasto hyvin ja näyttää hyvältä. Ainut va, että paikka on ihmisten näkyvillä. Kaveri lupasi, että menemme hänen spotilleen huomen varhaisaamulla, kun ei ole ihmisiä; näinköhän on sama spotti. Tuskin, mutta nyt tsekkailee vanha golf-kenttä!

Poissa Kosminen Nauraja

• Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Suippumadonlakkien nollahavainnot 2015
« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2015, 13:44 »
Nostan nyt foorumin boliittisen korrektiuden nexteille leveleille avaamalla nollahavainnoille ihan oman ketjunsa. Jostain kumman syystä aidot nollahavainnot  tuntuvat aiheuttavan paljon enemmän ärsytystä kuin havaintoketjuun paiskatut täysin tekaistut havaintoraportit.

Kyseessä kaksi toisiaan lähekkäin olevaa spottia, joilta on kahtena edellisenä - sangen huonona - vuonna tullut säännöllisesti tyydyttävää valokuvasatoa. Tyypillinen kertasaalis ollut yleensä 30-80 kuvattua kohdetta silloin kun sieniä on ollut.

Kävin reilu viikko sitten tarkastamassa spotit. Siis juuri ennen tätä kuivempaa kautta, kun runsaita sateita oli kestänyt useiden päivien ajan. Kummallakin spotilla nollalöydös. Toisella spotilla oli kesän aikana ajettu traktorilla heinikko lyhyeksi, toisella taas heinä oli kasvanut hyvin korkeaksi. Kosteuden puutteesta ei voi ainakaan olla kyse, koska vettä oli kertynyt uomiin enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Lyhyeksi ajetun heinäpellon nollalöydöksen olisin valmis laittamaan traktorin piikkiin, mutta kun tuo toinenkin paikka oli tyhjänä.

Sesonki on varmasti päällä, siitä ei ole epäilystä. Lähinnä mietin, voiko kosteustasapaino olla näillä spoteilla jo liiankin märän puolella vai ovatko ne muuten vain elinkaarensa lopussa.

Tai sitten kristallihippiselitys: tämä oli sienten tapa sanoa "mitäs helvettiä tulet täältä uusia vonkaamaan, kun et ole vielä niitä viimesyksyisiäkään vielä päästänyt tajuntaasi"

Kuvaa paikan päältä viime syksynä:

Topic yhdistetty olemassaolevaan, aihetta käsittelevään ketjuun. --Mode
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2017, 08:07 kirjoittanut Arvalis »
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä

Poissa pampula

• Luotettava tunnistaja
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
Vs: Suippumadonlakkien nollahavainnot 2015
« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2015, 22:50 »
Olen huomannut, että se heinän ajaminen lyhyeksi on hyvä juttu sienten havainnoinnin kannalta. Suippumadonlakit tuntuvat kasvavan erityisen hyvin sellaisissa kohdissa, missä heinätuppo on tiheä. Siitä kun ajetaan ne pitkät korret pois ja sitten kun tulee kunnon sade, niin johan alkaa tapahtua. Kunnon rykelmiä nousee siitä tiheästä kohdasta -- kunhan vain paikka on muuten hyvä. (Nämä huomiot ovat tosin pohjoisemmasta Suomesta tietyltä alueelta.)

Olisiko kerääminen voinut vaikuttaa sienten määrään?
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud

Poissa Smurffi

• Profiili
« Vastaus #7 : Syyskuu 15, 2015, 19:06 »
En kyllä tiiä mistä pitäisi alkaa etsimään kun kävin taas parin tunnin lenkillä eilen eikä näkynyt yhtäkään lakkia. Viime viikolla kävin myös yhdeltä laitumelta kattomassa mutta ei sielläkään mitään näkynyt vaikka suht kosteaa näytti olevan.

Nyt tosin tulee sitä vettä aika kivasti niin ehkä tilanne tästä vielä muuttuu, muuten pitää alkaa ihan muita spotteja autolla lähteä bongailemaan.

Poissa Andromeda

• Profiili
« Vastaus #8 : Syyskuu 16, 2015, 21:28 »
Olen nyt kahdesti viettänyt tunteja kierrellen lupaavanoloisia spotteja, mutta en ole nähnyt ainuttakaan silokkia, enkä sen puoleen paljoa muitakaan sieniä. Liian kuivaa?

Poissa hebe

• Profiili
« Vastaus #9 : Syyskuu 17, 2015, 02:46 »
Olen nyt kahdesti viettänyt tunteja kierrellen lupaavanoloisia spotteja, mutta en ole nähnyt ainuttakaan silokkia, enkä sen puoleen paljoa muitakaan sieniä. Liian kuivaa?

Missäpäin kiertelet? pohjanmaalla ainakin ollut kuivaa, vaasan alueelta ei oo löytyny. Ensviikolla vois olla kun nyt tuli sateita.

Poissa Andromeda

• Profiili
« Vastaus #10 : Syyskuu 21, 2015, 02:07 »

Missäpäin kiertelet? pohjanmaalla ainakin ollut kuivaa, vaasan alueelta ei oo löytyny. Ensviikolla vois olla kun nyt tuli sateita.

PK-seudulla liikun. Nyt kun on satanut, niin voisi käydä parempi onni. Tilaisuuden tullen taas etsimään :)

Poissa Tom of Tattiland

• Profiili
« Vastaus #11 : Syyskuu 21, 2015, 19:34 »
Valtakunnan puolivälissä kierrelty muutamia lupaavan näköisiä spotteja, muttei ensimmäistäkään silokkihavaintoa. Muutkin sienet loistivat poissaolollaan, joten liekö liian aikaista vielä. Vettä kyllä tuli viikonloppuna reippaasti ja osa syynätyistä tupoista oli vielä ihan pisaroimalla asti märkiä.

Poissa stikru

• Tikru vois vähän nyt rauhoittua
    • Profiili
« Vastaus #12 : Syyskuu 23, 2015, 12:03 »
Mikähän siinä on, että tuossa yhdessä paikassa tuntuisi löytyvän aina kun kausi on päällä ja sitten on 10 muuta ihan yhtä hyvän näköistä paikkaa, joista ei mitään? Kuinka yleisiä ovat täydellsen näköiset paikat, joissa ei kutenkaan koskaan kasva? Onko jotkut paikat niin optimaalisia, että kestävät enemmän olosuhteiden vaihtelua ja siksi tuottavat läpi kauden ja voiko toiset paikat olla kaudeltaan lyhyempiä, jolloin niitä kannattaisi käydä esim viikon välein tutkimassa?