Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sienet ja skitsofrenia

Poissa SyväMieli

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Eli nimimerkkini mukaisesti olen syvällisempää sorttia oleva henkilö. Olen aiemmin kokenut "uskonollisia" kokemuksia ihan ilman mitään sieniä, alkoholia tai mitään muutakaan. Kokemuksia on useampia, osa jo kaukaa lapsuudesta. Yksi ihan tuore aikuisiältä on näistä sienikokemuksista tuttua yhteenkuuluvuuden tunnetta kaiken kanssa keskellä kaunista kesäpäivää kauniin joen varressa kävellesäni. Yhtäkkiä minut valtasi hieno tunne siitä, että tiesin jotakuinkin että olen osa jotain suurempaa, ja kaikki murheeni hävisivät kokemuksen jälkeen tai tarkemmin sanottuna huoleni tuntuivat olemattoman pieniltä. Lisäksi kaikki luonto ja muu ympärillä tuntui jotenkin erityisen hienolta selittämättömällä tavalla. Tietynlainen euforia :) Tuon tämän tapauksen esille, koska mielestäni se on samankaltainen, kuin mitä jotkut ihmiset ovat saaneet sieniä käyttämällä (olen lukenut kokemuksia).

Voiko suippolakki-sienistä olla haittaa tai vahinkoa mielelle yleisesti ottaen? Minulla on taipuvaisuutta "erikoisiin" kokemuksiin elämäni varrelta, joten pohdin onko se riski vai mahdollisuus, kun sienistä puhutaan. Onko olemassa mitään "riskiryhmää" jota voisi tunnistaa tällaisesta persoonasta? Eli onko mielenterveyteni uhattuna jos kokeilen sieniä? . Olen ehkä kokeillut kerran "heinän" polttamista, mutta epäilen sitäkin, koska en tuntenut mitään vaikutusta (olin tosin alkoholin vaikutuksen alaisena).

Minua ei yleensä ottaen kiehdo saada pönttöäni mahdollisimman sekaisin keinolla millä hyvänsä, vaan jos luonnosta löytyvä aine mahdollistaa lukemieni kuvailujen kaltaiset kokemukset, ei se missään määrin voi olla pahasta tai väärin. Minua siis kiinnostaa sienien kokeileminen nimenomaan "ymmärtämisen" kaltaisten kokemusten takia.

Eli voiko sienistä tulla hulluksi? Kannabiksessahan väitetään olevan tällaisia riskejä, mutta enpä ainakaan itse huomannut koko vaikutusta ollenkaan (jos sitä nyt sitten siinä edes oli)  :)


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Eli voiko sienistä tulla hulluksi? Kannabiksessahan väitetään olevan tällaisia riskejä, mutta enpä ainakaan itse huomannut koko vaikutusta ollenkaan (jos sitä nyt sitten siinä edes oli)  :)

Annostuksesta riippuen sienten aikaansaama tila voi olla hyvinkin lähellä tilaa joka kliinisessä psykiatriassa määriteltäisiin todennäköisesti psykoosiksi. Tuo tila kestää kuitenkin vain muutamia tunteja jonka jälkeen päänsisäinen maailma palautuu ennalleen.

En usko siihen että yksittäisellä käyttökerralla tai edes harvakseltaan tapahtuvalla toistuvalla käytöllä voisi aikaansaada pysyvää mielenterveydellistä vahinkoa. Pikemminkin päinvastoin jos käyttö on vastuullista ja käyttäjä tuntee omat rajansa.

Jatkuva päihteiden sekakäyttö on sitten ihan oma lukunsa. Vähintään kroonisenpuoleisen masennuksen saa helposti aikaan jos sählää jatkuvasti päihteillä.

Kuvauksesi perusteella et mielestäni kuulu riskiryhmään.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Kyllä sienet voivat laukaista psykoosin / skitsofrenian.

Riski on pieni, mutta riippuen geeneistä ja elämäntilanteesta se on mahdollista.

Tämä on hyvä ottaa tietoisesti huomioon ennen kuin päättää kokeilla. Kukaan ei voi etukäteen arvailla mihin suuntaan trippi menee.


Poissa Simplename

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
Okkei eli kysymys kuuluu, mä oon kuullu et Taikasienet voi laukasta psykoosin mut kuinka totta tää on? Meinaa ite sain selville että mun papan sisaruksilla on ollu skitsofreniaa eli kui iso riski se olis et mulle vois tulla skitsofrenia?  Meinaa ois kiva kokea ne sienet pienellä ja isolla annostuksella :D


Aihe yhdistetty aikaisempaan. --Ylläpito


Poissa Simplename

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
Korjausta tähän viellä että kyllä olen ennen kokeillut suippumadonlakkeja mutta se oli todella pieni annos , noin 10sientä


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Se tila minkä kunnon sieniannos saa aikaan muistuttaa huomattavan paljon psykoosia. Sekä ulkopuolisen silmin että "sisältä päin". Tämän voi tietysti joku tulkita niin, että sienet "laukaisevat psykoosin".

Itse olen kokenut, että jokaisen sienimatkan jälkeen vaikutuksen hälvettyä olo on ollut huomattavasti selväpäisempi kuin ennen matkaa. Osittain tämä voi johtua suoraviivaisesta farmakologiasta, mutta mielestäni paljon enemmän on kyse siitä, että psilosybiini pakottaa tunnepuolta käsittelevät aivojen alueet kommunikoimaan ihan eri tavalla loogisrationaalisesta tiedonkäsittelystä huolehtivien alueiden kanssa. Jos henkilö on siihen valmis, niin tässä tilassa  arkitajunnan pinnan alla kytevät asiat saavat mahdollisuuden nousta sellaiseen tietoisuuden tilaan, missä niitä on mahdollista läpikäydä ja samalla laittaa asioita tärkeysjärjestykseen. Siis tavallaan eräänlainen valveunitila.

Ei psilosybiini ole sen enempää onnenlääke kuin matka hulluuteen. Se on helvetin voimakas terapeuttinen työkalu. Oikein ymmärrettynä ja kunnioituksella käsiteltynä se on kuitenkin enemmän mielenterveyttä edistävä kuin haittaava aine.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä