Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Nykyteknologian ja sosiaalisen median vaikutus elämään

Poissa somniphorius

    • Viestejä: 77
    • Karma: 37
    • Profiili
Taas huomasin kun joku kiukutteli naamakirjassa kun ei ole "ystävistä" kuulunut kun on parisuhteeseen astunut ja haukkui heidät siihen samaan syssyyn.

Ihmettelen tätä teknologian tuomaa nyt heti meininkiä, luo illuusion että tarvitsisi olla koko ajan yhteydessä ja ihmiset lyhytjänteisyydessään tiuskii ja suuttuu toisilleen kun ei olla jatkuvasti yhteydessä. Ennen vanhaan lankapuhelimesta sai kiinni jos sai, sovittiin viikkojen päähän, puolen vuoden päähän tai kauempana asuvien kanssa vuoden päähän tapaaminen, sitä odotettiin ja siitä pidettiin kiinni. Tuon ajan kuluessa ehtii elämässä tapahtumaan paljon, ja oli paljon enemmän aitoa jaettavaa naamatusten kun ei oltu jaettu asioita jo tekstarilla tai vaikkapa naamakirjassa harhaisen kuvitelma kanssa että kaikki tietää nyt ja muistaa tämän. Hoh hoijaa.

Jos menee itsellä hyvin ja on onnellinen niin eikös siitä pitäisi sitten vaan nauttia, Buustaako muiden solvaaminen sitä jotenkin? Pikemminkin kaivaa kuoppaa itselleen,
ja etäännyttää loputkin ystävät, kenties se onkin avunhuuto jos tuolla huutelee?

En minä ainakaan jaksa huudella ihmisten perään joita luulen ystävikseni vaikkei aikoihin olisikaan kuulunut, tiedä vaikka hekin olisivat löytäneet oman onnensa ja pääsen joku päivä vielä istumaan iltaa heidän kanssaan ja jakamaan kokemuksia :)

Kyllä ennenvanhaan oli asiat paremmin, olenkohan mä tullut vanhaksi?


Poissa Mizy

    • Viestejä: 25
    • Karma: 4
    • Profiili
Et ole tulossa vanhaksi. Ajat muuttuu ja ihmiset sen mukana kokoajan tyhmemmiksi. Esim. Muistan kun olin amiksessa ensimmäisellä luokalla. Teimme paperi/teippi palloja joita heittelimme luokassa ja kaikkee muutakin sählättiin. Nykyään kun katsoo luokkaa jossa ei ole tunti viellä alkanut kaikki vain pelaavat puhelimella eikä kukaan puhu sanaakaan. Nykyään lapsetkaan eivät leiki ulkona koska siellä ei ole mitään tekemistä? Vittu jos niitä videopelejä ei kokoajan pelaisi niin vois ehkä olla jopa se oma mielikuvitus. Itselläni ei lapsena ollut ikinä mielikuvitusta pyssyleikkeihin sun muihin mutta silti keksin paljonkin tekemistä/tuhoomista :DD

Itseäni myös vituttaa tämä ihmisten NYT JA HETI olemus. Olen tainnut jopa itse hurahtaa vähän tähän samaan koska tunnen pientä masennusta kokoajan siitä ettei elämäni liiku mihinkään suuntaan vaan leijailee vaan paikallaa. Mitään ei tapahdu, mutta pitäiskö? En myöskään syytä pelejä ja teknologiaa tästä vaan itse ihmisiä.
Teknologia saa kehitty ihan miten haluaa ja sehän auttaa meitä kaikki kokoajan. Itse olen onnellinen siitä että olen viettäny maalaiselämää 6v ja loput kaupungissa. Tuossa kuudessa vuodessa tuli opittua niin paljon kaikkea hyödyllistä elämää varten etten voi olla muuta kuin onnellinen. Maalaiset kaupunkiin ja kaupinkilaiset maalle niin rupee ihmisten järki luistamaan.

- OLEN PUHUNUT
Onko sieni kasvi?


Poissa Nakertaja

    • Viestejä: 43
    • Karma: 3
    • Profiili
Nykyään lapsetkaan eivät leiki ulkona koska siellä ei ole mitään tekemistä? Vittu jos niitä videopelejä ei kokoajan pelaisi niin vois ehkä olla jopa se oma mielikuvitus. Itselläni ei lapsena ollut ikinä mielikuvitusta pyssyleikkeihin sun muihin mutta silti keksin paljonkin tekemistä/tuhoomista :DD

Tuo vaikuttaa harmillisesti ainakin joidenkin lasten kohdalla olevan totta :( Kesällä mökillä kävi vieraana kaupungissa elävä perhe ja heidän lapsensa pitkästyivät täysin mökillä oloon "kun ulkonakaan ei ole leikkipuistoja joissa on kaikkia kivoja vekottimia" jne.  ??? Itse olen kokenut juuri parhaat leikit mökillä ollessa. Luontohan tarjoaa vaikka mitä paikkoja ja voi uppoutua ihan omiin mielikuvitusmaailmoihin! Kävyt olivat kioskin makkaroita, lehdet rahoja.. Risumaja oma linna.

Monet ihmiset ovat ajautuneet liian kauaksi luonnosta. Ja ehkä myös toisistaan.. Yhteydenpito netin välityksellä kun ei korvaa oikeaa ihmiskontaktia.


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Eikös tossa facebook asiassa ole varmaan kateuttakin siitä, jos siellä näkee toisten ihmisten olevan enemän vuorovaikutuksessa ja siitä kuvittelee, että se olisi itseltä pois. Ennenhän toisten vuorovaikutuksista keskenään ei tarvinnut tietää, mutta tämä vakoilu elementti jotenkin tuntuu häiritsevän, kun joutuu tietämään liikaa tarpeetonta.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Noi lärvikirjan "ystävät" on tätä kapitalismin valheellisuuden ilmentymiä. Aivan samoin kun kapitalismissa rehellisyydellä ei ole mitään käyttöä (auta armias jos vaikka myyjä menee sanomaan rehellisesti asiakkaalle totuuden myymästään tuotteesta) niin naamakirjassa on tuotteistettu niin ystävyys kuin identiteettikin (todellinen tai valheellinen). Koko naamabisnes pyörii typerysten narsismin ja "ulkoa ohjautuvuuden" varassa, ollaan jatkuvasti niin mahottoman huolissaan omasta mediakuvasta ja siitä minkälaisen vaikutuksen muihin tekee.

Omien datojen paljastaminen on lisäksi turvallisuusriski, monessa mielessä.
Ystävyys on jotain ihan muuta mitä joku Zukkerperi tykkää-nappeineen selittää. Itse kierrän lärvikirjan kaukaa.



Poissa Kettu

    • Viestejä: 73
    • Karma: 13
    • Profiili
Itse en ymmärrä, minne tämä maailma on menossa.
Jo kuten edellä mainittiin, kasvokkain tapahtuvat ihmiskontaktit, kommunikaatio ja kaiken ihmisväleisen tuotoksen korvaa nykyään sosiaalinenvitunmedia ja teknovitunlogia.
Omasta mielestäni tämä kaikki kehitys ja edistys maailmassa ei edistä ihmisiä ja niiden elämää, vaan vierottaa ja hukuttaa ne kauemmas siitä oikeasta totuudesta, periaatteesta missä elimme aikoinaan, oikeasta elämästä. Missä välitettiin, vannottiin ikuista rakkautta, katsottiin sinisiin silmiin johon pystyi luottamaan. Nykyään on vain pahuutta, rikollisuutta, huumeita ja synkkyyttä. Maailman valtaa suru.
Ihmiset pitää yhteyttä toisiinsa kirjaimilla, eivätkä sanoilla.
Ihmiset ilmaisevat tunteensa hymiöillä, eivätkä näyttämällä sisäänsä.
Ihmiset ovat kadoksissa kuin paimenesta eksynyt karja, eivätkä määrätietoisia kuin itsevarma korkealle katsova itsevarmuus.
Jotkut seisovat jaloillaan, jotkut elävät taivaassa... jotkut helvetissä.
Olenko ihminen.. en.. olen vain yksinäinen sielu, loputtomassa pahuuden valtameressä.

Älkää kadottako itseänne, eläkää itsestänne.. hyvästi.


Poissa mosh

    • Viestejä: 143
    • Karma: 39
    • Profiili
Ja teknologia,netti,pelit sun muut vekottimet.....aiheuttavat suurta päänvaivaa ainakin vanhemmille.
 Itse olen todella tarkka siitä miten jälkikasvuni käyttää näitä pirullisen ihmisen keksimiä laitteita.Nytkin voisin kirjoittaa loputtoman tekstin siitä, miten oma lapsuuteni eroaa omien lapsien ja heidän ikätovereideen lapsuudesta. Mutta kyllä pihaleikkejäkin vielä on,ja niihin pitää kannustaa,mennä aikuisena mukaan eikä näyttää mallia että koneet sun muut vempeleet täyttää ns vapaa-ajan. T:kolikymppinen majan rakentaja äiti  :)
Tonttu vie mennessään ja tuo tulleessaan,välillä on olleessaan.


Poissa Nakertaja

    • Viestejä: 43
    • Karma: 3
    • Profiili
Nyäpikkä, olen kanssasi samaa mieltä.

Minäkin olen pysynyt poissa Facebookista, vaikka kovastihan sinne aina yritetään suostutella kirjautumaan. Mikä ihmeen hinku kaikilla on painostaa liittymään siihen? :-[ Ja monet yhteisötkin nykyään työntävät kaikki tietonsa sinne, eikä muualta sitten saakaan selville tapahtumia jne. No, ei väkisin.. Pysyn sitte ulkopuolella.. Ymmärrän, että Facebook on kätevä tapa jakaa tietoa, mutta mielestäni pitäisi huomioida se, että kaikki eivät halua liittyä siihen.

En ymmärrä sitä toisten kyyläämistä. Monet viettävät paljonkin aikaa katsellen tietoa "kavereistaan" ja mitä heidän elämässään tapahtuu, vaikka kasvotusten ei tavata oikeasti koskaan. Miksi täytyy kuluttaa aikaa siihen, että pitää yhteyttä henkilöihin, joita ei ns. normaalielämässä näkisi enää ollenkaan?

Yle areenasta katsoin dokumentin (en muista nimeä) jossa oli juttua siitä, että jokin hampurilaisravintola antoi ilmaisen hampurilaisen, kun poisti tietyn määrän kavereita Facebookistaan. En muista tarkemmin tuota juttua, mutta sen muistan, että niitä ilmaisia hampurilaisia tuon haasteen laittanut paikka sai jakaa paljon :D


Poissa mosh

    • Viestejä: 143
    • Karma: 39
    • Profiili
Nyäpikkä, olen kanssasi samaa mieltä.

Minäkin olen pysynyt poissa Facebookista, vaikka kovastihan sinne aina yritetään suostutella kirjautumaan. Mikä ihmeen hinku kaikilla on painostaa liittymään siihen? :-[ Ja monet yhteisötkin nykyään työntävät kaikki tietonsa sinne, eikä muualta sitten saakaan selville tapahtumia jne. No, ei väkisin.. Pysyn sitte ulkopuolella.. Ymmärrän, että Facebook on kätevä tapa jakaa tietoa, mutta mielestäni pitäisi huomioida se, että kaikki eivät halua liittyä siihen.

En ymmärrä sitä toisten kyyläämistä. Monet viettävät paljonkin aikaa katsellen tietoa "kavereistaan" ja mitä heidän elämässään tapahtuu, vaikka kasvotusten ei tavata oikeasti koskaan. Miksi täytyy kuluttaa aikaa siihen, että pitää yhteyttä henkilöihin, joita ei ns. normaalielämässä näkisi enää ollenkaan?

Yle areenasta katsoin dokumentin (en muista nimeä) jossa oli juttua siitä, että jokin hampurilaisravintola antoi ilmaisen hampurilaisen, kun poisti tietyn määrän kavereita Facebookistaan. En muista tarkemmin tuota juttua, mutta sen muistan, että niitä ilmaisia hampurilaisia tuon haasteen laittanut paikka sai jakaa paljon :D

 :)
Tonttu vie mennessään ja tuo tulleessaan,välillä on olleessaan.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Oon teidän kanssa samaa mieltä sosiaalisesa mediasta. Kannattaa katsoa Virtuaalinen vapaus, pidin todella paljon. Vähän erilainen verrattuna normaaliin dokkariin. Löytyy varmaan YLE Areenaltakin jossain vaiheessa. Onhan internet ja monet sen ohjelmat käteviä tapoja pitää yhteyttä ja "soitella" kavereille, mutta meneehän tämä jo vähän yli, eikä kehityksenjanolla näy loppua. Mitähän 10 tai 50 vuoden päästä? Toisaalta kun facebookkilaisia tässä arvostellaan, niin onhan se melkein ihan yhtä höpsöä viettää täällä foorumillakin päivät pitkät.. :-[ Ja joskus tuntuukin, että voishan sitä välillä olla vaikka niiden oikeidenkin ystävien kanssa, tai tehdä edes vittu jotain muuta kuin istua kuin puolikuolleena, tuijottaen LED-valaistua nestekidenäyttöä ja kuluttaen piinallisen hitaasti muoviseen näppäimistöön sormen muotoisia kuoppia saaden jatkuvaa informaatiota internetin syövereistä niin kauan, että informaatio oksentuu yli aivojeni äyräiden pahemmin kuin elämää suuremmalla tripillä.. Onko virtuaalitodellisuus todellakin todellisuus?

Nykyteknologiasta ei hirveästi ole tullut vielä juttua. Suhteellisen hienoja periaatteita tekniikan puolella on: vihreät arvot, mm. saasteettomuus ja luonnonvarojen säästäminen, toisin sanoen: kestävä kehitys. Pöh ja pah! Kuitenkaan liukuhihnameinigeistä ei ole luovuttu ja halvin hinta ratkaisee edelleen. Myös kysyntä ja sitä mukaa tuotanto kasvaa kokoajan. Ja tehokkuus! Tavaraa ja rakennelmia tällä pallolla on jo ihan tarpeeksi, mutta ei kun uutta pitää synnyttää. Kaikkea tehdään järkyttävällä vaihdilla. (Minne se kaikki mahtuu?) Tuntuu, että tekniikka on kehittynyt, mutta tavat eivät ole muuttuneet sen mukana. Joka vuosi odotetaan parempaa vuotta, eli parempaa tulosta. Tämäkö sitä kehitystä on, perkele! Kaikki ei voi kokoajan kasvaa ja parantua ja parantua.. Lisäksi se, että näitä suuria ympyröitä pyörittää "kaikenmaailman herrat". Ja mitä nämä porhot tarvitsevat; köyhiä tekemään haluamansa työt, halvalla. Ja mitä sisukas Suomen valtionjohto haluaa kansan tekevän ja mitä se edistää; töitä porhoille, halvalla! Etsitään siis paikkamme oravanpyörässä, halvalla. Rikkaat tarvitsevat aina köyhiä selvitäkseen. Ei tule olemaan koskaan ideaalista tilannetta, jossa kaikki olisivat tasa-arvoisia tai luonnonvarat kulutus olisivat tasapainossa.. :( Minusta kehitys on oppimista vanhasta. Vai ollaanko me niin vanhoillisia, ettei uskalleta muuttua? Ollaanko me niin ahneita ja itsekeskeisiä, ettei välitetä ympäristöstämme tai tulevaisuudesta? Ollaanko me niin uusavuttomia, ettei pärjätä muuten? Että ollaanko tässä nyt sitten loppujenlopuksi kehitytty ollenkaan..?

Koneet pystyy pitämään ihmistä elossa. Kone korvaa ihmisen tekemän työn. Mihin ihmistä enää tarvitaan? Pärjättäisiinkö me ilman sähköä? Jääkö ihminen henkiin? Vai onko ihmisestä tulossa "kone"?
Joniveli - Apinoiden Planeetta
Toivottavasti ei mennyt ihan liian offtopiciciksi..
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Itse olen todella tarkka siitä miten jälkikasvuni käyttää näitä pirullisen ihmisen keksimiä laitteita.Nytkin voisin kirjoittaa loputtoman tekstin siitä, miten oma lapsuuteni eroaa omien lapsien ja heidän ikätovereideen lapsuudesta. Mutta kyllä pihaleikkejäkin vielä on,ja niihin pitää kannustaa,mennä aikuisena mukaan eikä näyttää mallia että koneet sun muut vempeleet täyttää ns vapaa-ajan. T:kolikymppinen majan rakentaja äiti  :)

Eikös tässä ole myös sosiaalinen ongelma eli jos kaikki muut paikallisessa koulussa tekevät jotakin niin ollakseen sosiaalinen saattaisi tarvita pelata tai osallistua fb:hen tai muuten voi syrjäytä. Joskus voi tietty olla parempikin syrjäytyä jos ympäristö on liian huono. Mutta huomioisin sitä, että noilla asioilla voi olla sosiaalisia johdannaismerkityksiä jolloin vanhemmat voivat liian puristisella asenteella aiheuttaa lapselleen enemmän ongelmia.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Huomaan että mun on äärimmäisen vaikeaa (johtuen taustastani ja psyykkeestäni sisältäen mm. koulukiusatuksi joutumista) fiilistellä sellaisen lapsen asemaa, joka halutessaan luokkakavereittensa hyväksyntää joutuisi vastentahtoisesti ryhtymään facebookin käyttäjäksi. Varmaan näitäkin on, tosin oma ratkaisuni aikoinaan oli että lakkasin hakemasta mitään hyväksyntää koska kaverit vaikuttivat liian ääliöiltä laumasieluilta. Joskus meidän luokassa tehtiin sellainen "sosiaaliset suhteet" selvitys, jossa piti nimetä kaksi kaveria kenen vieressä haluaisi istua. Tulokset julkaistiin sellaisena pallukkakuvana, jossa nuolet ilmaisivat näitä "tykkäämisiä". Oli yksi pallukka, johon ei johtanut yhtään nuolta ja kaikki luultavasti satavarmasti tiesivät kuka se oli. Fiilis oli kieltämättä aika hämmentävä, ope säälitteli tätä yksin jäänyttä pallukkaa ja selitteli ettei tämmöistä pitäisi tapahtua luokassa, mutta minkäs teet jos muut on laumasieluisia kusipäitä joiden joukkoon et edes halua? Jos FB olisi ollut olemassa lapsuudessani, tuskin olisin siihen liittynyt.

Mitä vanhemmuuteen tulee niin ehkä kuvaamassasi tapauksessa voisi varovasti opastaen olla mukana lapsen facebookin käytössä kuitenkin samalla informoiden mahdollisista vaaroista. Kaikkein typerintä on antaa lapsen facettaa "antaa mennä" -periaatteella ja itkeä sitten kun koti on tuhannen paskana satojen synttärivieraiden jäljiltä tai murtomiesten tyhjentämä. Tai lapsi itse joidenkin raiskaaja-psykojen seksileluksi sieppaama.


Poissa mosh

    • Viestejä: 143
    • Karma: 39
    • Profiili
Itse olen todella tarkka siitä miten jälkikasvuni käyttää näitä pirullisen ihmisen keksimiä laitteita.Nytkin voisin kirjoittaa loputtoman tekstin siitä, miten oma lapsuuteni eroaa omien lapsien ja heidän ikätovereideen lapsuudesta. Mutta kyllä pihaleikkejäkin vielä on,ja niihin pitää kannustaa,mennä aikuisena mukaan eikä näyttää mallia että koneet sun muut vempeleet täyttää ns vapaa-ajan. T:kolikymppinen majan rakentaja äiti  :)

Eikös tässä ole myös sosiaalinen ongelma eli jos kaikki muut paikallisessa koulussa tekevät jotakin niin ollakseen sosiaalinen saattaisi tarvita pelata tai osallistua fb:hen tai muuten voi syrjäytä. Joskus voi tietty olla parempikin syrjäytyä jos ympäristö on liian huono. Mutta huomioisin sitä, että noilla asioilla voi olla sosiaalisia johdannaismerkityksiä jolloin vanhemmat voivat liian puristisella asenteella aiheuttaa lapselleen enemmän ongelmia.


En ole millään tavalla "eristämässä" jälkikasvuani teknologiasta,tietenkään. Meillä vaan pyritään siihen,että tietokonepelit yms eivät ole ratkaisu ns."luppoajaksi" jos ei ole mitään tekemistä. Tämä oli pointtini.
Tonttu vie mennessään ja tuo tulleessaan,välillä on olleessaan.


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Eläinten eksploitaatio saa uusia muotoja tekniikan "kehittyessä". Myönteiseen sävyyn kirjoitettu juttu mutta ei tarvitse olla Einstein tajutakseen millaisia sovelluksia tällä voi olla vakoilu- ja sotilassektorilla.

http://www.guardian.co.uk/science/2013/feb/17/race-to-create-insect-cyborgs



Poissa Herra käpy

    • Viestejä: 28
    • Karma: 2
    • Profiili
Ukkini oli kuulemma sitä mieltä että kehitystä ja teknologiaa ei tarvita. Itsekin olen pikkuhiljaa alkanut kallistua siihen suuntaan, yhä radikaalimmin ja radikaalimmin. Minulle aiheuttaa suurta tuskaa se että joudun hankkimaan auton kulkemista varten! Vielä pari kuukautta sitten mietin että pitäiskö oikeasti muuttaa metsään...

Joo ja tää informaatiovirta on ihan yks saatana. Tuntuu että on saapunut sellaiseen pisteeseen että on turtunut uuteen tietoon, kun ennen sitä jaksoi ahmia illasta toiseen. Toisaalta, olen löytänyt juuri ne asiat mitkä minua kiinnostaa ja mitkä meinaan tietää ja taitaa tulevaisuudessa...

Tän vuoden yks suurimmista haasteita on netistä irroittautuinen, tai ainakin netin käytön radikaali vähentäminen... Se on mulle paljon vaikeampaa kuin esim. kannabiksen käytön lopettaminen  :D Hmmh ehkä pitäis ruveta polttelemaan enemmän ja istumaan koneella vähemmän? :D