Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Köyhän miehen kelluntatankki

Poissa janppa

    • Viestejä: 8
    • Karma: 2
    • Profiili
Moi,

Ajattelin tässä joulun pyhinä aloittaa rakentamaan omaa aistideprivaatioallasta eli kelluntatakkia. Ideana olisi väsätä toimiva ratkaisu mahdollisimman pienellä budjetilla. Jos kellään on kiinnostusta niin voisin tehdä tästä päiväkirjahankkeen tänne kuvine, tarvikelistoineen ja ohjeineen. Kuis on?



Poissa ziuziu

    • Viestejä: 102
    • Karma: 23
    • Profiili
no teeppä ihmeessä, mahtava seurailla.  :)
Sekä Ding että Dong.


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Hyvä idis! Itse tekisin luultavasti jonkun ruumisarkkumaisen boksin, jossa kansi kääntyisi saranoilla sivuun. Tämä sitten eristettäisiin sisältä vedenpitäväksi esim. vanhan vesipatjan raato lämmitinelementteineen kierrättämällä. Sisäkanteen voisi askarrella myös jotain fylliä lämpö- ja äänieristeeksi. Ilmanvaihto on varmaan kanssa kiva olla olemassa, siispä joku hiljainen flekti puhaltamaan jostain kannen läpiviennistä ja poistoilmalle myös räppänät boksin toiseen päähän. Lämppärin ja flektin säätökytkimet voisivat olla ehkä sisäkannessa käden ulottuvilla. Jos vielä ulkokuoren estetiikkaan kiinnittää riittävää huomiota niin boksihan pelittää vallan mainiosti vielä ruumisarkkunakin ja perikunta kiittää.  :D

Joo kuvia jakeluun ja sassiin!


Poissa janppa

    • Viestejä: 8
    • Karma: 2
    • Profiili
Noni. Eihän sit muuta kuin suunnittelemaan. Yritän ehtiä huomenna postaamaan ekat suunnitelmat ja arviot kustannuksista. Katotaan mitä tästä tulee.



Poissa Celphos

    • Viestejä: 31
    • Karma: 12
    • Profiili
Odottelen kovasti päivityksiä. Itsekki lueskellut vähäsen noista tankeista ja tekee kauheesti mieli kokea. :)


Poissa janppa

    • Viestejä: 8
    • Karma: 2
    • Profiili
Noniin. Nyt rupee alustava suunnitelma olemaan kasassa.

Ensin mietin että teen vanerista kellunta-altaan rungon ja vuoraan sen sitten allasmuovilla, mutta työmäärä ja tarvikkeiden hinta sai valitsemaan toisen reitin.

Eli varasin lelukaupasta tuollaisen suorakaiteen muotoisen lasten puhallettavan uima-altaan. Altaan koko: 201X150X51cm (tässä pitää nyt vielä tsekata että ovatko nuo altaan sisämittoja vai ei että mahtuu tälläinen normipitkäkin tyyppi loikoilemaan ilman että pää ja/tai jalat osuu reunoihin) ja hinta 29€. Altaan pohjan alle laitan styroxlevyt (4kpl) eristämään allasta lattiasta ja estämään veden jäähtymistä altapäin. Altaan ympärille rakennan puurunkoisen kehikon jonka korkeus 1m, leveys n. 2m. ja pituus 2,5m. Vuoraamiseen käytän niinikään muotoon leikattuja styroxlevyjä (12kpl). Näin rakenteesta pitäisi tulla kevyt ja lämpöä vuoraava. Styroxien hintaa en oo ennättänyt tsekkaamaan mutta olettaisin että saan levyt noin 40€:lla. Puutavara löytyy omasta takaa joten en laske sille nyt hintaa tähän.

Kyseisen altaan litra tilavuus on hieman vajaa 500 litraa. Altaan täyttöön käytän 300 litraa vettä johon liuotan 150 kg merisuolaa. Agrimarketit ja muut maatalousliikkeet myyvät merisuolaa 40kg säkeissä hintaan noin 10€. Eli suolan kustannus on noin 40€.

Ilmanvaihtoa ja lämmön ylläpitoa varten hommasin Biltemasta puhaltimella ja termostaatilla varustetun lämpöpatterin. Hintaa 22,40€. Asetan patterin erilliselle telineelle allassuojan toiseen päähän niin ettei allas mahdollisesti puhjetessaankaan pysty loiskimaan vesiä siihen. Teen vanerista tunnelin jota kautta lämmin ilma pääsee puhaltamaan allaskatoksen sisään. Vastaavasti jätän allassuojan toiseen päähän lattian rajaan ilmanpoistokanavan. Pyrin pitämään sekä veden että ilman noin 35 asteisena. Näin estän veden haihtumisen mahdollisimman tehokkaasti.

Teen altaan ekan täyttökerran yhteydessä mittatikun josta suunnilleen tiedän kuinka paljon altaassa on vettä. Kun allas on päässyt jäähtymään, pystyn tuon mittatikun ja vesilämpömittarin avulla laskemaan kuinka paljon kylmennyttä suolavettä pitää ottaa pois ja  kiehuvaa vettä (johon lisätty suolaa) pitää lisätä altaaseen että lämpö nousee taas oikealle tasolle.

Ääni- ja valoeristykseen en sen kummemmin meinaa tässä vaiheessa panostaa. Tilan, johon tuon kasaan, saa täysin pimeäksi ja hiljaiseksi.

Mikäli allas rupee puskemaan levää tai muuta epämääräistä kasvustoa niin allasmyrkkyjä saa edullisesti mutta näitäkin murehditaan sit myöhemmin.

Alustava kustannusarvio siis tähän mennessä noin 135€. Ei ihan ilmainen mutta sitten kun vertaa noihin netissä myynnissä oleviin 25 000 taalan kammioihin niin ihan hyvässä suhteessa mielestäni :)

Pääsen nikkaroimaan tätä joulun jälkeen niin postailen sitten kuvia ja lisäinfoa. Piislaavandhäpiness.


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Mikäs ton suolan merkitys on? Pyritkö saamaan aikaan jonkun kylläisen liuoksen, joka Kuolleenmeren tapaan nostelisi kellujan korkeammalle vai estätkö sillä jotain haitallista mikrobikasvustoa? Aiheuttaako suolavedessä makailu pidempään iholle jotain ongelmia?

Tulipa mieleeni että kannattaa olla joku suunnitelma B tankin puhkeamisen varalle, 300 litraa suolavettä kerrostalokämpässä valumassa naapurin niskaan kuulostaa ongelmalta. Ehkä joku lattiakaivollinen märkätila olisi paras, mutta harvalta hipiltä sellaista löytyy kotikartanosta. Suolavesi aikaansaa myös helposti oikosulkuja sähkövempaimiin.


Poissa janppa

    • Viestejä: 8
    • Karma: 2
    • Profiili
Suolan tarkoitus on pitää ruho pinnalla niin ettei köli raavi pohjaa kun rentoutuu. En kyl tiedä onko toi 30% just oikea määrä, jostain se taisin vaan bongata. Suolaveden pitäis kai tehdä ihan hyvää sekä iholle että hengityselimille mutta tiiä sit jos tuolla innostuu päiväkaudet kellumaan niin kasvaako kidukset vai mitä...  ;D

Ihan hyvä pointti toi altaan puhkeamiseen varautuminen. Toi tila on onneks kellarikerroksessa, laatoitettu ja siellä on oma lattiakaivo mut silti taidan tehdä muutaman varmistuksenvarmistuksen koska jos toi määrä märkää leviää kerralla niin voi olla että lattiakaivo ei hetkellisesti auta mitään.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Aika halvaksi tuo kyllä tulee mielestäni kyllä. :) Ihan pikkiriikkisiä huomioita vanereista; kannattaa hommata melko paksua vaneria, sillä vedenpaine on yllättävan suuri etenkin altaan alapuolelta kun satoja litroja vettä tulee painamaa sitä. Kulmiin ja liitoskohtiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Ei kannata säästellä ruuveissa, ja kulmiin on hyvä laittaa vaikka rimaa kulmalistan tapaan. Kulmarautoja ja kosteudenkestävää liimaa kannattaa myös käyttää hyväkseen. Kulmat on hyvä sivellä vielä silokonilla tms. pikkuvuotojen estämseksi. Jos hitsipuikko pysyy vain kädessä, suosittelen kyllä ehdottomasti metallisen altaan tekemistä.

Onko paikka, mihin allas tulee, sellainen, jossa allas voi olla vaikka aina tai ainakin tarpeeksi pitkän aikaa? Purku ja sen toteutus on myös hyvä suunnitella. Allas on varmaan myös hyvä tyhjentää aina välillä. Allashan on helppo tyhjentää vaikkapa jonkinlaisen tulpan avulla. Mm. altaan sisältä asennettava puutulppa reikään on yksinkertainen, hyvä ja toimva ratkaisu, joka on tarpeen tullen ja aika ajoin helppo vaihtaa. Metallitöissä olisi kyllä huomioitava suurta kuumuutta vaativat työt. Puutöissä tulityöt jää pois, mutta kosteudessa puu homehtuu helposti ja sitä kautta alkaa hajota ajan saatossa. :-[
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa janppa

    • Viestejä: 8
    • Karma: 2
    • Profiili
Hyviä huomioita Klonkku.

Etenkin toi puunkäyttö pisti mietityttämään, kun noita homeitahan ei kukaan kaipaa.  Ja pakko myöntää, en mä ees
oo miettyny miten ton purkaa sit pois joskus. Tila mahdollistaa onneks pitkäaikaisen käytön mutta joo, ehkä tätä pitää vielä käännellä pääkopan takana...


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Pari harhailevaa ajatusta:
Vesivaneri ei lahoa eikä homehdu mutta on materiaalina hinnakkaampaa kuin normifaneeri. Lastulevyt kiertäisin kaukaa. Ruuvi- ja kulmarautamenetelmän lisäksi boksin rakentamiseen voisi ajatella ns. stich-and-glue -menetelmää, jolla on menestyksekkäästi rakennettu veneitä. Liitokset tehdään hartsi-epoksiliimalla ja vahvistetaan lasikuituteipillä ja liimauksen avuksi palat liitetään ensin reunaan porattuihin reikiin tulevilla metallilankasilmukoilla. Jotain apupalikoita ja ruuveja voi myös käyttää hieman tähän tyyliin:
 http://koti.kapsi.fi/hvartial/index_fi.htm#XX3



Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Vesivanerin pinta estää veden imeytymisen levyn sisään, mutta jos pinta halkeaa tai levyä leikkaa, se voi päästä imemään sieltä kosteutta levyn sisään, ja tällöin levy ei pääse haihduttamaan kosteutta pois tiiviin pinnan lävitse, vaan ainoa reitti veden poistumiseen on se paikka, mistä vesi on levyyn imeytynyt, tällöin levy voi turpoilla. Kaikki leikatut pinnat kannattaa käsitellä vettä kestävällä maalilla tms. pinnoitteella. Myös ruuvatut kohdat levystä on syytä käsitellä. Vesieriste on myös suht halpa ja hyvä vaihtoehto veden kanssa kosketuksissa olevien pintojen kokonaisvaltaiseen käsittelyyn.

Lasikuidusta tuli mieleen, että siinä olisi kyllä hyvä materiaali. Tekisi puusta jämerän kehikon, johon "valaisi" lasikuitualtaan? Purkaessa lasikuitujuttuja on oltava huolellinen siivousvaiheessa. Ei lasikuitukaan ole kyllä ilmaista..
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Jos olisi suhteita johonkin jätehuoltofirmaan niin käytöstä poistettavia lasikuituisia roskiksia saisi varmaan hakea jostain varikon takapihalta ihan ilmaiseksi. Nämä laatikkoroskiksethan ovat sen kokoisia että perusjamppa mahtuu kippurassa sellaisen sisään kuten jokainen roskisdyykkauksen harrastaja tietää. Vain makailupituus puuttuu - se saadaan aikaiseksi hommaamalla 2 roskista ja poistamalla niistä ensin kannet. Sitten otetaan rälläkkä käteen ja asialliset suojaimet päähän ja rälläköidään molemmista säiliöistä pääty irti 90 asteen kulmassa vaakatasosta lukien. Koska säiliöt ovat ylöspäin hieman leveneviä, tulee ylhäältä poistettavaksi leveämpi siivu kuin alhaalta. Sitten nämä puoliskot kohdistetaan yhteen, vedetään rälläkällä kuitulaminaatti esiin riittävältä leveydeltä ja laminoidaan puoliskot yhteen minimaalisella määrällä lasikuiturättiä ja hartsia sekä ulkoa että sisäpuolelta. Säiliöissä on vakiona lisäksi pohjassa tyhjennysreikä nesteille, nämä voi joko kuiduttaa umpeen tai vaihtaa jonkinlaiseen tyhjennysletku ja hana-zydeemiin. Tyhjennysletkun pää on sitten helppo työntää lattiakaivoon tyhjennyksen ajaksi.


Poissa janppa

    • Viestejä: 8
    • Karma: 2
    • Profiili
Noniin. Yritin mennä siitä mistä aita on matalin eli siis käyttää sellaista puhallettavaa lasten uima-allasta apuna, mutta tuossa yhdessä mallissa josta haaveilin tuo ilmoitettu pituus, 201 senttiä, oli ulkomitta ja altaan varsinainen sisämitta oli vaan 160 senttiä eli pitää nyt unohtaa se tai mennä katkaisuun :D

Eli paluu alkuperäiseen suunitelmaan ja levyrunkoinen allas. Se hyvä puoli tässä on että nyt voi tehdä sitten ihan sen kokoisen altaan kuin haluaa/tarvitsee. Runkomateriaaliksi ajattelin säänkestävää filmivaneria siksi että tuossa samassa tilassa on suihkut ja kelluntatakki altistuu myös sitä kautta ilmankosteudelle. Vanereiden kustannus noin 100 €. Tuollaisen vanerilevyn perusleveys on 125 senttiä eli otan siitä altaan leveyden, pituudeksi ajattelin 220 senttiä. Kulmaraudoitan levyt kiinni toisiinsa ja laitan silikonit saumoihin. Varsinaiseen altaan vuoraamiseen löysin Prisman puutarhaosastolta 2,5x3m allasmuoveja hintaan about 20€.


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Mä en ihan tajunnut miten vedenlämmitin sijoitetaan toimivasti. Siis jokin sähkökäyttöinen aparaatti jostain reunasta sisään ja silikonilla tiiviiksi? Pitäiskö jotain vedenkiertoa olla jotta lämpö pysyisi tasaisena?

Alkoi kiinnostaa, kun Joe Rogan hypetti kybäl..
Find Yourself - Joe Rogan
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson