Kirjoittaja Aihe: Suippumadonlakkihavainnot 2012  (Luettu 55243 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SemiAutomatic

• Profiili
Vs: Suippumadonlakkihavainnot 2012
« Vastaus #165 : Syyskuu 18, 2012, 18:59 »
Toissavuotiselta spotilta ei löytynyt kovan syynin jälkeen mitään. Tuli heti paranoid parrot olo ja ajattelin että joku muu käy keräämässä kaikki semit spotilta ennen minua... Vai käykö sittenkään? Onko kuinka yleistä että sienispotti kuolee sataprosenttisesti joko yliahkeran keräilyn/tallomisen ansiosta (yritin kuitenkin alusta asti pysytellä varovaisena)... Mutta entä jos kerään epähuomiossa kaikki semit ja rihmasto kuolee sen takia?

Onko teilläkin "kuihtunut" spotti? Kuinka yleistä/todennäköistä se on?
Valaiskaa minua tietämätöntä  :(

Täältä Kainuusta löytyi ihka uudelta spotilta 20 semiä  ;D

Poissa Matias

• Profiili
« Vastaus #166 : Syyskuu 18, 2012, 19:23 »
Viime viikonloppuna Oulun läänissä:
[smg id=3243]
[smg id=3244]
[smg id=3245]
[smg id=3246]
[smg id=3247]
[smg id=3248]
[smg id=3249]
[smg id=3250]
[smg id=3251]
[smg id=3252]
[smg id=3253]
[smg id=3254]
[smg id=3255]
[smg id=3256]
[smg id=3257]
[smg id=3258]
[smg id=3259]
[smg id=3260]
[smg id=3261]

Poissa Grinderman

• Profiili
« Vastaus #167 : Syyskuu 18, 2012, 21:41 »
Toissavuotiselta spotilta ei löytynyt kovan syynin jälkeen mitään. Tuli heti paranoid parrot olo ja ajattelin että joku muu käy keräämässä kaikki semit spotilta ennen minua... Vai käykö sittenkään? Onko kuinka yleistä että sienispotti kuolee sataprosenttisesti joko yliahkeran keräilyn/tallomisen ansiosta (yritin kuitenkin alusta asti pysytellä varovaisena)... Mutta entä jos kerään epähuomiossa kaikki semit ja rihmasto kuolee sen takia?

Onko teilläkin "kuihtunut" spotti? Kuinka yleistä/todennäköistä se on?
Valaiskaa minua tietämätöntä  :(

Täältä Kainuusta löytyi ihka uudelta spotilta 20 semiä  ;D

Itselläni on vaan yksi paikka, mistä sieniä olen löytänyt. Tosin viime- ja tänäsyksynä olen etsinyt laiskasti kun niitä on omasta takaakin.
Kuitenkin, 3-4 vuotta sitten löysin satoja syksyssä, toissa vuonna hieman huonommin ja viime syksynä vain muutaman. Tänä syksynä en ole edes viitsinyt siellä käydä, vaan katsellut uusia paikkoja.
Muistelen lukeneeni, että ne spotit vaihtuvat muutaman vuoden välein, kun sienet käyttävät tarvitsemansa ravinteet maasta, eli tuskin olet itse apajaasi pilannut.
Olen itsekin miettinyt, että poimiiko joku muu paikan tyhjäksi, mutta en usko tähän. Sienellä menee kuitenkin jokunen päivä aikaa kasvaa, niin jonkun pitäisi päivittäin käydä poimimassa tarkasti kaikki sienen alutkin, koska paikka loistaa tyhjyydellään.

Poissa dystopia

• Profiili
« Vastaus #168 : Syyskuu 21, 2012, 11:53 »

Poissa Matias

• Profiili
« Vastaus #169 : Syyskuu 21, 2012, 14:07 »
Tällaisia tälle aamulle,
huomatkaa varsinkin vesilätäkössä elävät yksilöt!
[smg id=3293]
[smg id=3294]
[smg id=3295]
[smg id=3296]
[smg id=3297]
[smg id=3298]
[smg id=3299]
[smg id=3300]
[smg id=3301]

Poissa Nyäpikkä

• Profiili
« Vastaus #170 : Syyskuu 22, 2012, 03:48 »
Semit taitaa kestää tallaamista kohtuullisesti, mun vakiospotilla oli kaunis halkaisijaltaan 60cm semirinkula, jonka sienistä satunnainen ohikulkija oli tallonut osan. Muutamat semit olivat muusaantuneet kelvottomiksi mutta toisissa lakki oli ilmeisesti jälkeenpäin kasvanut taas huippu ylöspäin varren jäätyä mutkalle. Parissa lakissa lisäksi epätavallisia lommoja. Mitähän tommoinen kasvupaikkastressi tekee psilosybiinipitoisuuksille?

Nyt löytyy hyvin, keräsin uunivuoallisen verran semejä kuivumaan ja vielä niitä jäi maastoon todella paljon.

Poissa Captain Kush

• Profiili
« Vastaus #171 : Syyskuu 23, 2012, 05:45 »
[smg id=3309]
Tämän yön saalis.
Nyt voi hyvillä mielin lähteä nukkumaan  ;D.

Poissa KukkaTädinHattu

• Profiili
« Vastaus #172 : Syyskuu 23, 2012, 10:06 »
[smg id=3309]
Tämän yön saalis.

Wow... Kauan meni etsinnöissä? Haluan samanlaisen spotin!

Poissa Captain Kush

• Profiili
« Vastaus #173 : Syyskuu 23, 2012, 13:30 »
[smg id=3309]
Tämän yön saalis.

Wow... Kauan meni etsinnöissä? Haluan samanlaisen spotin!

Noin tunti meni itse keräämisessä (minä + 1 kaveri), mutta on niin kuumottava paikka, että joutu mennä aina autoon istuskeleen kun joku tuli :D. Vasta neljän jälkeen sai rauhassa poimia  :).

Poissa tog

• Profiili
« Vastaus #174 : Syyskuu 23, 2012, 14:31 »
Tänään löytyi Jyväskylästä n. 15 kpl. Aika pieniä olivat useimmat, mutta muutama yksilö löytyi myös, mistä oli lakki jo mädäntynyt. Tutkin lähemmäs 100 mätästä ja kaikki yksilöt löytyivät yhdestä mättäästä. On se mystinen otus, pakko myöntää..
Itselle kävi samoin, toinen spotti jonka löysin (käytännössä samaa aluetta kuin ensimmäinen spottini) ~50 potentiaalista mätästä, otollisella alueella, ojan vieressä:[smg id=3312]

Ja yksi mätäs antoi 20 kappaletta:[smg id=3311]
(rehellisyyden nimissä pitää todeta että eräästä toisesta mättäästä löytyi 4 pientä, mutta eihän siitä määrästä tule kuin vihaiseksi  :) )

Muuta tarinaa: ensimmäiseltä spotilta viikko keräämisen jälkeen ei uusia löydöksiä. Viikon ajan ajellut autolla ~400km keski-suomessa ja kovin on vähän löytynyt edes potentiaalisia paikkoja. Tällä hetkellä sataa runsaasti jospa se auttaisi. Yhteensä löytynyt noin 50 semiä.

Poissa Nannukka

• Profiili
« Vastaus #175 : Syyskuu 25, 2012, 14:17 »
Ensialkuun. Tervehdys kaikille!! uusi jäsen liittynyt iloiseen joukkoon  :)

Muutama päivä tullut rämmittyä pusikoissa, metsissä niityillä ja kaikella mahdollisella maastolla, mutta sienen sientä ei ole vastaan tullut   :'( Yhden (pienen) hyvän spotin löysin eilen mutta siellä oli jo 10 muuta kyykkimässä ennen mua joten jätin väliin, jospa sinne suuntaisin tänään uudestaan.. On ikävä entistä kotipaikkaa ja tuttuja spotteja  :'(

Poissa Matias

• Profiili
« Vastaus #176 : Syyskuu 26, 2012, 16:47 »
Muutamia näkyjä eiliseltä:
[smg id=3375]
[smg id=3376]
[smg id=3377]
[smg id=3378]

Poissa Nyäpikkä

• Profiili
« Vastaus #177 : Syyskuu 27, 2012, 21:12 »
Nyt tuntuu löytyvän tolkuttomia määriä, nappailin sienessä ollessani semejä hissukseen yhden toisensa jälkeen ja aikani hortoiltuani olsuin paikalle jossa oli 3 hienoa 50-70 cm taikasienikehää. Oli jotenkin pyhä fiilis asettua tuollaiseen kehään poimimaan semejä. Olisi löytynyt lisääkin mutta sai jäädä ottamatta. Nyt on kyllä ihan riittävästi talven varoiksi ja ens vuoden kauteen.

Poissa ownless

• Profiili
« Vastaus #178 : Syyskuu 28, 2012, 14:19 »
Tänään löyty keski-suomesta vähän reilu 600 sientä, noin 2h meni kerätä että kyllä niitä aika runsaasti on kun paikka on oikea :)

Poissa kamanaama

• Profiili
« Vastaus #179 : Lokakuu 03, 2012, 22:39 »
Mikähän on nyt vikana kun silokkeja ei vain löydy vaikka foorumin perusteella pitäisi olla hyvä sienisyksy?

Tiedossa on 3 hyvää vakiospottia ja muutamia random pöheikköjä joista löytynyt joskus muutamia. Kyseisiltä apajilta on siis kolmena edeltävänä syksynä löytynyt yhteensä vähintään 500 semiä joka vuosi. Nyt ei vaan löydy mitään. On etsitty uusiakin spotteja ja löytynyt todella lupaavan näkösiä paikkoja mutta ei vain löydy juuri mitään. Saldo tähän mennessä joku hikiset 12kpl joista 11 aika pieniä.

Enkä edes ole mikään täysin aloitteleva sienestäjä vaan nyt on neljäs syksy näissä hommissa.

Pirkanmaalla siis näin.

Parantais fiilistä jos ees tietäisi mihin kaikki sienet on hävinneet. Sen tiedän ettei niitä kukaan täältä o käyny keräämässä.
Onko kausi jo ohi?

Vettä on myös satanut suhtkoht paljon. Voikohan olla liian märkää?