Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Veganismi yms.

Poissa Qufwan

    • Viestejä: 121
    • Karma: 15
    • Profiili
Tossa yksi yö tuli chatissa keskustelua ruoasta ja vegaaniudesta, joten ajattelin luoda tästä aiheen.
Eli tarkoitus on keskustella veganismista, ja muutenkin ruoasta ja sen kulutuksesta.
Itse olen vasta-alkaja ja kadun etten aiemmin ole alkanut tälle ihanalle linjalle jossa ruoka omasta mielestäni maistuu PALJON paremmalta ja on vähän puhtaampi omatunto.
Monesti kuulee ettei vegaanit saa tarpeeksi proteeinia yms. mutta en itse ole ainakaan nähnyt minkäänlaista ongelmaa kyseisen asian suhteen, kun syö oikein ja oikeassa suhteessa soijaa, tofua ja muita korvikkeita, eikä loppupeleissä ruoasta edes erota onko siinä lihaa vai soijaa.
Ihminenhän ei oikeastaan nykyään edes tarvitse eläintuotteita kun on saatavilla jo kaikki tarpeellinen, ja kroppa tykkää :)
Keskustelua ja mielipiteitä kehiin


Poissa Raato

    • Viestejä: 23
    • Karma: 1
    • Profiili
Hmmm... vois olla kokeilemisen arvosta mutta vastaan tulee hyvin pitkälti raha.
Tällähetkellä pystyy syömään makaronia, tonnikalaa ja ketsuppia eri muodoissa.
Terveiset ihmisyyden rajamailta: Pakonomainen tarve toteuttaa yhteiskunnan määrittelemää illuusiota onnellisuudesta materialismin keinoin on eskapistinen euforia joka sulkee viimeisen yhteyden ihmisen ja luonnon väliltä.


Poissa Qufwan

    • Viestejä: 121
    • Karma: 15
    • Profiili
Kokeilemisen arvoista se todellakin on! :)
Kuvittelin aina että se vie todella paljon rahaa kunnes huomasin että soijarouhe pussi tulee paljon halvemmaksi kuin esim. jauheliha jonka hinta vissiin on 2.99? ja soijarouhe on samanverran kai, ja siitä riittää pitkäksi aikaa ainakin yhdelle ihmiselle (52g proteiinia per 100g).

Tässä on tosi simppeli ja halpa resepti
Soijabolongese 4-6 henkilölle
2dl soijarouhetta (hinnasta en ole täysin varma mutta suhteessa jauhelihaan ihan minimaalinen, koitan varmistaa jostain)
1-2prk tomaattimurskaa (59snt purkki)
2 sipulia (84snt kg tällähetkellä)
valkosipulia
Kasvisliemikuutio
2dl vettä
+ mausteet ja spagetti
Jos tuntuu liian kalliilta niin pidä kuitenkin mielessä :)


Poissa Raato

    • Viestejä: 23
    • Karma: 1
    • Profiili
Kokeilemisen arvoista se todellakin on! :)
Kuvittelin aina että se vie todella paljon rahaa kunnes huomasin että soijarouhe pussi tulee paljon halvemmaksi kuin esim. jauheliha jonka hinta vissiin on 2.99? ja soijarouhe on samanverran kai, ja siitä riittää pitkäksi aikaa ainakin yhdelle ihmiselle (52g proteiinia per 100g).

Tässä on tosi simppeli ja halpa resepti
Soijabolongese 4-6 henkilölle
2dl soijarouhetta (hinnasta en ole täysin varma mutta suhteessa jauhelihaan ihan minimaalinen, koitan varmistaa jostain)
1-2prk tomaattimurskaa (59snt purkki)
2 sipulia (84snt kg tällähetkellä)
valkosipulia
Kasvisliemikuutio
2dl vettä
+ mausteet ja spagetti
Jos tuntuu liian kalliilta niin pidä kuitenkin mielessä :)

Hah! Ompas hyvän kuulonen resepti! Eikä oo kauheen hintastakaan kun joitain löytyy himastaki :)

Laitan kokeiluun jokupäivä ja pistän tänne sitten viestiä että miten onnistu :D

Kiitos vinkistä!
Terveiset ihmisyyden rajamailta: Pakonomainen tarve toteuttaa yhteiskunnan määrittelemää illuusiota onnellisuudesta materialismin keinoin on eskapistinen euforia joka sulkee viimeisen yhteyden ihmisen ja luonnon väliltä.


Poissa noise

    • Viestejä: 5
    • Karma: 1
    • Profiili
Tonnikala ei todellakaan ole enää halpaa ruokaa, mielummin ostaa jauhelihaa sen sijaan. On muutenkin varmaan terveellisempääkin mitä säteilytetty tonnikala.

Oletteko lukeneet mitään soijan terveellisyydestä? En tiedä pitäisikö karttaa näitä soijatuotteita vai ei. Tulee vähän ristiriitaista tietoa jokapuolelta - samoin kuin viljoista.

-S


Poissa Karhu

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Soijan terveysvaikutukset ja vaikutus esim. sukupuolihormoneihin arveluttavat täälläkin päin. Muita korvikkeita lihalle ei taas kovin helposti tunnu löytyvän. Itse olen vähentänyt lihansyöntiä ja lisännyt kasvisten, papujen, linssien, pähkinöiden yms. osuutta aterioissa mutta kyllä lihaa kuitenkin vielä menee yhdellä tai kahdella aterialla päivässä, munia ja maitotuotteita vielä sitäkin useammin.


Poissa Singularity

    • Viestejä: 101
    • Karma: 25
    • Profiili
Itse olen ollut kasvissyöjä 2,5 vuotta ja olen tykännyt. Alkuun söin vielä kalaa, vähän niinkuin vieroitukseen (mistään ei tunnu saavan hyvää kasvisruokaa niin jouduin usein tyytymään kalaan) käytän maitotuotteita ja voisin syödä kananmunaa, tosin se ei enää itselleni maistu.

Soija oli itselläkin alkuun se tärkein juttu mutta nyt se on jäänyt lähes kokonaan. Soijan estrogeen hormoonista on keskusteltu ties kuinka pitkään enkä siihen sano juuta enkä jaata. Itse en huomannut mitään eroa suuntaan enkä toiseen. Sen sijaan olen kuullut/lukenu (jostain? pahoittelen lähteen puuttumista) että esim. soijarouhe on se viimeinen loppu "roska" joka soijapavusta saadaan ja joka sitten myydään vielä että saadaan kaikki irti. Mene tiedä...

Mistä sitten proteiini? Juusto ja kananmunat on hyviä, jos käyttää. Sitten pavut, niitä löytyy joka lähtöön, linssit ja siemenet. Netistä saa suhteellisen halvalla mm. riisi-/vehnäproteiinia. Salilla en käy joten siihen en voi sanoa mitään mutta eipä itselläni ole mitään puutosoireita tms. ilmennyt. Se pitää muistaa, että kun lihan jättää niin B12-vitamiinia ei saa juuri muualta, se pitää ottaa sitten erikseen.

Raakaravintoa on tullut kokeiltua ja kaiken syön luomuna mitä saan kunhan rahat riittää. Olo on kyllä hyvä eikä ruuan jälkeen tule sitä tuttua "ähkyä". Muuten en osaa sanoa miten paljon ruokavalio vaikuttaa. Itselläni tämä on liittynyt muihinkin henkisiin muutoksiin elämässäni joten on vaikea erotella mikä on vaikuttanut mihinkin. Samoin täytyy myöntää, että olen todella laiskasti perehtynyt kasviruokavalioon, itse menen lähinnä puolisoni vanavedessä  :D Välillä on tullut himo johonkin kunnon burgeriin tai pekoniin mutta heti kun ajattelee mistä se tulee niin ei kiitos! Itselläni siis lähinnä ideologinen syy, toki myönnän etten ole koskaan ollu mikään hirveä lihan ystävä, kalan sitäkin enemmän.
"If you want to find the secrets of the Universe, think in terms of energy, frequency and vibration." -Nikola Tesla


Poissa Zooqqi

  • Tulokas
    • Viestejä: 4
    • Karma: 0
    • Profiili
Ite en vegaaniksi päättänyt ryhtyä mutta vegetaristina on tullut oltua kolme vuotta. Maitoa käytän ainoana eläinkunnan tuotteena. Kimmoke syntyi "joogisista" filosofioista (Vedanta). Vähän ahimsa linjoilla siis mennään ja hyvin on itellä toiminu, yhtään oo kelaillu mitä syön. Varmaan jotain jää saamatta mutta ei ainakaan tunnu pahalta. Maitoa juon aika paljon, uskon sen kantavan pitkälle. Ja kannattaa pysyä vahvasti omassa päätöksessä jättää eläinten riisto, mua rohkaistiin lausein: "sä vaan pelleilet (& lopeta toi vitun pelleily) ja oot kohta taas lihansyöjä." Näytä muille, hieno päätös :)


Poissa Singularity

    • Viestejä: 101
    • Karma: 25
    • Profiili
Joo itsekkin olen siis vegetaristi, en vegaani. Se tais viestissä huonosti tulla esille, esim. munat/maito/juusto. Itse juon vain soijamaitoa, (ideaologiset syyt) nykyisin riisimaitoa (luomu) kallista mutta -hemmetin- hyvää. Ite olen onneks aika hyvin säästyny noilta "lopeta nyt toi vitun pelleily" kertoo mun mielestä aika paljon ihmisestä joka tollasia laukoo (mm. duunissa muutama kollega jaksaa aina vittuilla) Itse en pidä kasvisyönnistä kovaa ääntä mutta jos joku kysyy niin kerron. Itse tuntuu, että aika moni on kiinnostunut aiheesta mutta kokee sen liian "vaivalloiseksi" aloittaa. Sitte on toki nää pelottelut: Et saa proteiinia tarpeeks, et saa kalsiumia, et saa sitä, et saa tätä yada yada yaa.

Aina sanon, että jos joku syö luomulihaa niin mulle fine, itsekin melkein voisin. Mutta nää nyky-yhteiskunnan tehotuotanto laitokset, ei helvetti... Siis lihassa mutta myös mm. maidon tuotanto, juustot, kalankasvatus jne. Ja lainsäädäntö kieltää kuvaamisen teurastamoissa jne. Sitte kun menet ruokapöydässä sanomaan, että se liha on joskus elänyt kaikilta menee ruokahalut. What? Vaikuttaa siltä ettei ihmiset edes ajattele mitä ne syö. Niinkuin pikkulapset, olisko ollu joku 4. luokka? jenkeissä, opettaja pisti biologian projektin pystyyn ja luokka kasvatti omat vihannekset. Lapset ei kuitenkaan suostunu syömään kun ne oli "likasia".
"If you want to find the secrets of the Universe, think in terms of energy, frequency and vibration." -Nikola Tesla


Poissa Mehikasvi

    • Viestejä: 28
    • Karma: 2
    • Profiili
Olen ollut kasvissyöjä nyt 16 vuotta. Maitoa en sellaisenaan juo mutta kerma, juustot ja jäätelö menee. Nahkakengät ja villapaidat käy myös.

Pääasiassa kasvissyöntini on ekoteko, toissijaisena tulee eläinrakkaus. Mielestäni lihan syöminen on ihan OK jos saalis on elänyt omassa luonnollisessa ympäristössään. Ja tietty kohtuus siinäkin. Jokapäiväinen liha on sodan jälkeisen nousukauden peruja. Sitä ennen ihmiset söivät pääasiassa kasviksia ja sieniä, lihaa silloin harvoin kun sitä oli saatavilla.

Lihaa pilkkova bakteerikanta on vatsastani jo aikaa sitten kuollut. Mikä on ikävää sillä jos esimerkiksi ravintolassa kokki sottaa annokseeni hitusen lihaa, saan melkoisen yrjö/ripulikohtauksen. Olisi myös kivaa jos voisin esimerkiksi metsäretkellä onkia ja paistaa ahvenia. Suosittelenkin että te jotka ette ole vielä kauaa olleet kasvissyöjiä, tai vasta siirtymässä kasvissyöjäksi, syökää silloin tällöin hitunen jotain lihaa ihan vaan pitääksenne kykyä yllä.

Ja seuraavasta voi joillekkin mennä herne nenään, sori vaan.
Mielestäni sekaravinnonsyöjien pitäisi ottaa lehmä hengiltä. Jos ei pysty elukkaa teurastamaan niin henkkareihin tulee "kasvissyöjä" merkintä. Ja lihaa ei sitten tälle henkilölle enää myydä.
Vereni myös kuohahtaa aina kun teholihatalouden antimia nauttivat ihmiset jaksavat vaahdota jostan kissanrääkkäysuutisesta. Kaksinaamaiset "söpöjen eläimien puolustajat".


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Lukiossa rupesin vegaaniksi. Sitä kesti vuoden vahvasti. Tämän jälkeen olin aika tiukka vegetaristi n. neljä vuotta. Siitä sitten siirtymä kalan kautta lihaan ja sekaruokavalioon.

Jotenkin nää kasvissyöntiasiat menee mun pääkoppaan sellaisina, että en osaa nähdä selkeää ja järkevää syytä miksi olisin enään vegaani tai vegetaristi. Suurimmat syyt olisivat itsekkäitä (ei siinä, ei itsekkyys aina paha asia ole). En osaa (en siis näe) veganismia ratkaisuna maailman tilaan. Olishan se ok jos voisin niin nähdä, olisi helppo ratkaisu: ryhtyä vain hommaan.

Tässä on kuitenkin lihateollisuuden ja kaiken ruoantuotannon suhteen menty niin pitkälle, että hypoteettinen tilanne jossa KAIKKI rupeisivat vegaaneiksi (jotenkin näen ideologioissa sen, että ihannetila on sellainen jossa KAIKKI elävät idologian mukaan) on mahdoton ja järjetön.
.. kuitenkin. Uskon, että joskus hamassa/kaukaisessa tulevaisuudessa veganismityyppinen ratkaisu tulee olemaan ainoa mahdollinen ja järkevä ratkaisu.

Ja sitten vielä siitä, että tottakai minustakin olisi ihanteellisinta pyydystää kaikki proteiini ym mömmö luonnosta. Olen kuitenkin aina vitun urbaani kehopussi joten nostan kädet pystyyn ja lähden mustikkaan.


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Vegaanit sitten varmaan kieltäytyvät myös hevoskyydeistä ja kirjekyyhkyjen palveluista? Nojoo.. mahtuuhan näitä hörhöideologioita maailmaan. Taannoin oli BBC:ssa uutinen siitä miten tuoreiden vihannesten lähettäminen Kanadan arktisille alueille maksaa maltaita nyt kun perinteiset pyyntielinkeinot on onnistuttu lähes tuhoamaan. Inuiittien pyyntikulttuuri perustui lähes pelkästään lihan syöntiin ja eläintuotteiden käyttöön, joista rakennettiin kaikki tarvittava saappaista anorakkeihin ja kajakkeihin. Väitän että ilman eläintuotteiden käyttöä arktisia alueita ei olisi kyetty lainkaan asuttamaan. Inuiitit selvisivät lisäksi 1400-luvun pikku jääkaudesta, joka koitui Grönlannin viikinkisiirtokuntien kohtaloksi, huolimatta siitä että viikingit olivat jo omaksuneet silloisen Euroopan idioottihörhöilyt mm. kristinuskon luostarilaitoksineen. Ei onnistunut vehnän viljely Grönlannissa vaikka kuinka rukoiltiin. Tapauksesta voitaisiin oppia jotain sivilisaation menestystekijöistä jos haluttaisiin.



Poissa pietari

    • Viestejä: 36
    • Karma: 5
    • Profiili
Ennen idioottimaista leimakirveiden heiluttelua voisi olla paikallaan tutustua itse aiheeseen. Veganismiin tutustuminen onnistuu helposti vaikkapa Vegaaniliiton sivuja selailemalla: http://www.vegaaniliitto.fi/_tietoa.html


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Ennen idioottimaista leimakirveiden heiluttelua voisi olla paikallaan tutustua itse aiheeseen. Veganismiin tutustuminen onnistuu helposti vaikkapa Vegaaniliiton sivuja selailemalla: http://www.vegaaniliitto.fi/_tietoa.html

Hyvä, että jaksat puolustaa.

Mää vaan pelkään, että veganismi ei ole lopullinen ja paras ratkaisu. Se on yksioikoinen ja selkeä, mutta... mulla se kaatui siihen hypoteesiin, että en nähnyt järkevänä tilaa/maailmaa jossa jokainen on vain vegaani. Se tuntui epäinhimilliseltä.


Poissa pietari

    • Viestejä: 36
    • Karma: 5
    • Profiili
Hyvä, että jaksat puolustaa.

Mää vaan pelkään, että veganismi ei ole lopullinen ja paras ratkaisu. Se on yksioikoinen ja selkeä, mutta... mulla se kaatui siihen hypoteesiin, että en nähnyt järkevänä tilaa/maailmaa jossa jokainen on vain vegaani. Se tuntui epäinhimilliseltä.

Eipä sen mikään lopullinen totuus tarvitsekaan olla. Tässä historiallisessa tilanteessa ja tällä maantieteellisellä alueella veganismi on kuitenkin erittäin varteenotettava vaihtoehto. Siinä on sentään jotain yritystä tolkullistaa kuluttamista.